Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ERGENLİK DÖNEMİ VE AİLE-GENÇ İLETİŞİMİ REHBERLİK SERVİSİ 1 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ERGENLİK DÖNEMİ VE AİLE-GENÇ İLETİŞİMİ REHBERLİK SERVİSİ 1 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ."— Sunum transkripti:

1

2 ERGENLİK DÖNEMİ VE AİLE-GENÇ İLETİŞİMİ REHBERLİK SERVİSİ 1 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

3 ERGENLİK  Toplumdan topluma,  Devirden devire,  Kişiden kişiye, Farklı özellikler gösterir.  Aynı toplumun çeşitli kesimlerinde bile bu farklılıklar söz konusudur. 2 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

4 ERGENLİĞİN TANIMI  İnsanın içinde fırtınaların koptuğu  Sosyal  Psikolojik  Fiziksel değişimlerin bir arada yaşandığı  Çocuklukla erişkinlik arasında yer alan BÜYÜME, GELİŞME ve OLGUNLAŞMANIN  Hızlı bir BÜYÜME, GELİŞME ve OLGUNLAŞMANIN olduğu  Gelecekteki yaşantıyı belirleyen dönem olarak tanımlayabiliriz. 3 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

5 ERGEN BENCİLLİK UYUM ÇOCUKLUK NEŞE İSYAN ETME İTEN REDEDEN 4        YARDIMSEVERLİK UYUMSUZLUK CİDDİYET KEDER BOYUN EĞME İSTEYEN BEKLEYEN ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

6 ERGENİN PROBLEMLERİ  Fiziksel görünüş ve sağlık  Evde ve dışarıda toplumsal ilişkiler  Karşı cinsle olan ilişkiler  Okul ödevleri, gelecekle ilgili planlar  Cinsel ve törensel davranışlar  Mali durum 5 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

7 ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ  Büyüme ve değişim evresidir.  Yeni arayışlar içinde olduğu bir çağdır. Kendini aramaktadır. Kendi kişiliğine çeki düzen vermeye çalışır. 6 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

8 ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ  Cinsel uyanışla birlikte yeni ruhsal özellikler ve davranışlar kendini gösterir.  Zor beğenen ve çabuk tepki gösteren bir genç olur. 7 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

9 ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ  Duyguları hızlı bir iniş çıkış gösterir.  Çabuk sevinir çabuk üzülür,  Çabuk sinirlenir,  Olur olmaz şeyleri sorun yapar. Tepkileri önceden kestirilemez olur.. 8 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

10 ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ  Derslere ilgisi azalmış, çalışma düzeni bozulmuştur.  İstekleri artmıştır.  Kendisine tanınan hakları yetersiz bulur.  Ana babanın uyarılarına birden tepki gösterir, ters yanıtlar verir. 9 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

11 ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ  Bağımsızlık çağıdır  Evde pek durmak istemez  Dönüş saatine aldırmaz  Yemeğe geç kalır  Gece dışarı çıkmak ister  Evde oturmak ona işkence gibi gelir 10 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

12 ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ  Ana-babasını eleştirir  Öğütlerle davranışlar arasındaki tutarsızlığı yüze vurur.  Ana-babasının hoşuna gitmeyecek davranışlarda bulunur.  Ana- babasına karşı çıkmış olmak için karşı çıkar.  Saçma da olsa bazı fikirleri savunmaktan zevk alır. 11 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

13 ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ  Dağınık ve savruk olur.  Sık sık bir şeyler devirip kırar, sakarlardır.  Oburlaşır, durmadan bir şeyler atıştırırlar. 12 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

14 ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ  Kendisini arkadaşlarıyla karşılaştırır, gruplaşmalar olur.  Ana, babasından değişik olma çabası onu boşluğa itmiştir. Bu boşluğu arkadaşlarıyla doldurmak ister.  Argo konuşur, kendine dert ortağı ve sırdaş seçer.  Grup dışına itilmemek için kendisine aykırı davranışlarda bulunur. 13 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

15 ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ  Hayranlık ve tutkuların bol olduğu dönemdir  İlgileri artmış gelgeç hevesleri çoğalmıştır.  İdealler geliştirir,kendilerine bir rol-model seçerler- öğretmen, sporcu, bir şarkıcı gibi.  Kahramanlarına yada idollerine benzemek isterler, odasına, eşyalarına resimlerini, posterlerini asar.  Duvarlara astığı renkli resimlere ve posterlere karışılmasını istemez. Gürültülü müziğe bayılır. 14 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

16 ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ  Günlük tutmaya başlar.  Şiir ve öykü yazmaya özenir.  Kendinden habersiz yazdıklarının okunmasına büyük tepkiler gösterir. 15 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

17 ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ  Toplumsal olaylara ve politikaya ilgi artar.  Kulaktan dolma ya da ödünç alınmış düşünceler savunulur.  Büyüklerle tartışmaya girişir.  Özet düşüncelere sahip olurlar. 16 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

18 ERGENLİK DÖNEMİNDE DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI  Kaygılar  Depresyon  İntihar davranışı-teşebbüsü 17 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

19 YEME BOZUKLUKLARI  Aşırı kilo kaybı,  Aşırı yeme ve kusma,  Vücut ağırlığı ile ilgili algıda bozukluk 18 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

20 ERGENLİK DÖNEMİNDE DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI  Saldırganlık,  Aşırı uygunsuz ve toplumsal normlarla uyuşmayan hareketler,  Toplumsal ilişkilerden geri çekilme  Kişisel bakımda düşme, 19 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

21 SUÇ VE ŞİDDETE EĞİLİM  Çocuklukta ihmal edilen,  Aşırı katı veya dengesiz,  Fiziksel cezalandırmaya- dayağa dayalı yetişen,  Ana-baba-çocuk ilişkisinde karşılıklı düşmanlığın yaşandığı,  Aile kaynaşmasının yok olduğu,  Ana-babanın ilgisizliği,  Ana-babanın çocuğu reddi durumlarında ortaya çıkabilir. 20 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

22 ERGENLİĞİN SONLANMASI  Dengeliliğin artması  Problemleri karşılama yöntemleri  Yetişkinlerin müdahalelerinde azalma  Duygusal sakinliğin artması  Gerçekçiliğin artması  Olgunluk sembollerine karşı ilgi  Topluma karşı sorumlu bir davranış kazanmayı istemek ve buna ulaşmak 21 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

23 ERGENLİĞİN SONLANMASI  Evlilik ve aile hayatına hazırlanması  Bilimsel bir dünyaya ayak uyduracak değerleri geliştirmesi  Kişinin kendi fizik yapısını, erkek ya da kadın cinsel rolünü kabul etmesi bu role uygun davranış geliştirmesi  Ana babasından ve diğer yetişkinlerden duygusal olarak kopup bağımsızlığını kazanması 22 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

24 ERGENLİĞİN SONLANMASI  Bir meslek seçebilmesi  Toplumsal yetişkin bir birey olabilmek için gerekli bilgi ve yetenekleri kazanması  Duygusal bağımsızlığı kazanma ve kendisi ile ilgili önemli kararları kendi başına verebilmesi, 23 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

25 ERGENLİĞİN SONLANMASI  Arkadaş ilişkilerinde kabul görmesi  Arkadaşlık becerileri, işbirliği, liderlik yeteneklerini geliştirebilmesi,  Çatışan değerleri uzlaştırma ve kendi yaşına özgü bir yaşam felsefesi geliştirebilmesi, 24 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

26 ERGENLİK DÖNEMİYLE BAŞ ETME Ana baba olarak ana görevimiz, çocuklarımızı bağımsız, verimli ve sorumlu bir şekilde yaşayabilecek duruma getirmek olmalıdır. 25 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

27 AİLELERİN ERGENLİK DÖNEMİYLE BAŞETME YOLLARI Ailelerin baş etme hazırlıklarına ERKEN başlaması, çocukları ve kendileri için en iyi yoldur. 26 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

28 AİLELERİN ERGENLİK DÖNEMİYLE BAŞETME YOLLARI  Bebeklik döneminden itibaren -sağlıklı, -karşılıklı sevgi ve saygıya dayalı -tutarlı ilişkiyle yetişen gençlerde ERGENLİK DAHA RAHAT YAŞANIR ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

29  Bu konularda önceden bilgi sahibi olma tıpkı AŞI gibi, koruyucu ve rahatlatıcı olur. 28 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

30 AİLELERİN ERGENLİK DÖNEMİYLE BAŞETME YOLLARI Çocuğun doğumundan itibaren ilişkiye zaman ayrılması sağlıklı iletişim için önemlidir. 29 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

31 SORUNLARA YAKLAŞIM  Sorunlara ortaklaşa yaklaşınız.  Diyalog kurmada istekli olunuz  Diyalogu siz başlatın.  Objektif olun,  Ergenin gözüyle görmeye çalışın. 30 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

32  UNUTMAYINIZ ; İyi tarafları hatırınızda kalsa da, sizlerde aynı sorunları yaşamışsınızdır. Bunu düşünerek iki kuşağın düşüncelerini birleştirmek için çaba harcayınız. 31 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

33 BEN SENİN YAŞINDAYKEN....  “Ben senin yaşındayken”diye başlayan ve kendinizi öven konuşma biçiminden sakınmalısınız.  Gerçekçi olmaya özel çaba sarf ediniz. Genç için yetişkinleri kendi yaşlarında ve sürekli çalışkan, başarılı, düşünceli, saygılı, anlayışlı, çok sevilen,her türlü kusurdan uzak !!!! bir kişi olarak düşünmek oldukça zordur. 32 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

34 AİLELERİN ERGENLİK DÖNEMİYLE BAŞETME YOLLARI  Ergenlik dönemi özellikleri hakkında bilgilenin ve bu bilgilerinizi çocuklarınızla paylaşın. 33 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

35 DİSİPLİN  Sınırları ve özgürlükleri hakkında çocuğunuza bilgi verin.  Yaşlarına uygun,yeteri kadar özgürlük sağlamak, gelişmelerini olumlu yönde destekleyecektir.  Onlara nefes alma imkanı tanıyın.  Severken boğmayın. 34 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

36 DENETİM  Sürekli denetim altında tutmayın.Bunu isteseniz de başaramazsınız.  Kendisine güvendiğinizi samimi olarak ve davranışlarınızla gösteriniz.  Yapacağı yanlış bir davranışın, her şeyden önce kendi kişiliğine saygısızlık olacağı temasını işleyiniz.  Otokontrolün gelişmesi için ailede ve toplumda bazı sorumluluklar verin. 35 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

37 GÖRÜŞLERİNİ ALMA  Ailede herhangi bir sorun olduğunda gencin de görüşlerini alınız.  Onu aile içi sevinçlerden ve üzüntülerden ne kadar soyutlarsanız, o kadar yetişkinlikten uzaklaştırırsınız. 36 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

38 SEVGİ “SEVGİ İLACI”  Anlamı bilinen ve yerinde kullanılan “SEVGİ İLACI” gerçekten birçok sorunun çözümünde çok etkilidir.  Sevginizi gizlemeyin.  “İçinden sevmek  “İçinden sevmek” şeklinde bir sevgi türü yoktur.  Sevgi saydam olmalıdır. 37 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

39 SEVGİ  Sevgi ön şartlı ve koşullu olmaz  Sevgi şartsız olduğu zaman anlam taşır.  Sevgi ekmek, su ve hava gibi temel ihtiyaçlardan birisidir. 38 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

40 SEVGİ  Sevginin en anlamlı ifadelerinden birisi hoşgörüdür.  Gencin kendisini tanıyıp,yeteneklerini geliştirmesine yardım eder. 39 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

41 İLETİŞİM  Çocuklar ve gençler sizin söylediklerinize değil, yaptıklarınıza dikkat eder.  Bu açıdan kuru kuruya nasihat eden bir anlayışı benimsemeyin.  Onu duyun,dinleyin ne dediğini anlamaya çalışın. 40 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

42 İLETİŞİM Mutsuz ve üzgün olduklarında bile, sizlerle konuşmalarını yüreklendirecek ilişki tarzı geliştirin 41 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

43 İLETİŞİM  Ergenin sağlıklı eğitimi ancak okul ile ailenin iletişimi ile gerçekleşir.  Tek başına okul ya da tek başına aile onun eğitiminden istediği sonucu alamaz.  Okul başta olmak üzere her türlü sosyal kuruma sorumluluk düşmekte.  Ancak en büyük pay yine aileye düşmektedir. 42 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

44 ÖZELLİK  Özel hayatına kesinlikle saygı gösteriniz.Örneğin kapısını vurmadan odasına girmeyiniz. Ona gelen bir mektubu açmayınız. Günlüğünü karıştırmayınız.  Bazen günlük en iyi arkadaş olabilir. Yaşadıklarını yazdıkça rahatlarlar. İleride bu anılara, tıpkı çocukluk resimlerine baktığı zaman gibi gülümseyerek bakacak ve hatırlayacaktır. 43 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

45 AİLELERİN ERGENLİK DÖNEMİYLE BAŞETME YOLLARI  Ondan kesinlikle mükemmel olmasını beklemeyiniz.  Ufak tefek hataları görmezden geliniz.  Onu iyi komşu çocukları ile kıyaslamayınız.  Tenkitte cömert olduğunuz kadar övgüde ve takdirde de cömert olunuz.” 44 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

46 AİLELERİN ERGENLİK DÖNEMİYLE BAŞETME YOLLARI  Gence bir davranışı öğretmenin en iyi yolu ondan beklediklerimizi ona vermektir. 45 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

47 AİLELERİN ERGENLİK DÖNEMİYLE BAŞETME YOLLARI  Kesin ama adil olmalı,  Onların haklarına saygılı olmayı onların bize saygısından önde tutmalıyız. 46 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

48 AİLELERİN ERGENLİK DÖNEMİYLE BAŞETME YOLLARI  Ona çok kızdığınızda hemen bağırıp cezalandırmayın  Kızdığınızda derin derin soluk alın ya da koşun, bisiklete binin...  Rahatlayın. Bir şekilde enerji harcayın,çünkü enerji harcamak içimizdeki duyguları atmaya yardım eder.  Olaylar henüz sıcakken doğru düşünemeyebiliriz 47 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

49 AİLELERİN ERGENLİK DÖNEMİYLE BAŞETME YOLLARI  Yetişkinler bile bir problemle karşılaştığında sağduyulu ve sakin davranmakta zorlanırlar,  Bizim yapamadıklarımızı ergenden beklememeliyiz. 48 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

50 BEN ERGENİM Geliştirebileceğim yeteneklerim var, Hatalarımı görebileceğim algılarım, Onları düzeltebileceğim aklım. Enerji doluyum, Kendimi en yalnız hissettiğimde bile Yanımda ben varım. 49 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

51 BEN ERGENİM Şu an yaşadığım güçlükler, Geleceğe yatırım, Kendimi ve olanaklarımı geliştirme yolundaki İnancım bana hep destek. 50 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

52 BEN ERGENİM Evet bunlarla beraber ; Yüzümde sivilcelerim olabilir, Elimin kolumun sürekli büyümesine alışamadım, Kararsızlık yaşadığım anlar olabiliyor, Ani tepkiler veriyorum, Eleştiriden pek hoşlanmadığımda oluyor, 51 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

53 BEN ERGENİM Ama gelişiyorum Kendime yardım etmeliyim Kendi kendime konuşurum İyi bir şeyler olduğunda kendimi ödüllendiririm Hata pek yapmam ama yapınca da uzun uzun düşünmem 52 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

54 BEN ERGENİM Bazen kendime mükemmel biri gibi gelirim Bazen de çok berbat göründüğümü düşünürüm Başkalarına hoş görünmek Benim için önemlidir Kendime güvenirim İstersem aşamayacağım güçlük yoktur. GENCİM. Artık çocuk değilim, GENCİM. 53 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ

55 54 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ


"ERGENLİK DÖNEMİ VE AİLE-GENÇ İLETİŞİMİ REHBERLİK SERVİSİ 1 ZİYA GÖKALP ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları