Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

- ERGENLİK DÖNEMİ -ŞİDDET ÖNLEMEDE AİLENİN YERİ -GENÇLİK ÇAĞI SORUNLARINDA AİLENİN GENCE YARDIMI -GENÇLERLE İLETİŞİM 20 NİSAN 2013 İSTANBUL PSİKOLOJİK.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "- ERGENLİK DÖNEMİ -ŞİDDET ÖNLEMEDE AİLENİN YERİ -GENÇLİK ÇAĞI SORUNLARINDA AİLENİN GENCE YARDIMI -GENÇLERLE İLETİŞİM 20 NİSAN 2013 İSTANBUL PSİKOLOJİK."— Sunum transkripti:

1

2 - ERGENLİK DÖNEMİ -ŞİDDET ÖNLEMEDE AİLENİN YERİ -GENÇLİK ÇAĞI SORUNLARINDA AİLENİN GENCE YARDIMI -GENÇLERLE İLETİŞİM 20 NİSAN 2013 İSTANBUL PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ BORUSAN ASIM KOCABIYIK TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ

3 Ergenlik Nedir? Kişisel olarak başlangıç-bitişi farklıdır. (10-20 yaş arası) (10-20 yaş arası)

4 Gençlik Çağı Gençlik Çağı Genç Kızlık Genç Kızlık Delikanlılık Dönemi Delikanlılık Dönemi Buluğ Çağı Buluğ Çağı

5 ERGENLİK Toplumdan topluma, Toplumdan topluma, Devirden devire, Devirden devire, Kişiden kişiye, Kişiden kişiye, Farklı özellikler gösterir. Farklı özellikler gösterir. Aynı toplumun çeşitli kesimlerinde bile bu farklılıklar söz konusudur. Aynı toplumun çeşitli kesimlerinde bile bu farklılıklar söz konusudur.

6 ZAMANI FARKLI OLSADA HERKES ERGENLİĞİ YAŞAR

7 “ Bu günün gençleri lüks ve gösteriş düşkünü.saygısız,başkaldıran,geveze ve obur yaratıklar!” SOKRATES Çağımızdan 2400 yıl önce bu söz,yetişkinlerin gençlere bakışı açısından hala geçerliliğini koruması ne ilginç değil mi? Çağımızdan 2400 yıl önce bu söz,yetişkinlerin gençlere bakışı açısından hala geçerliliğini koruması ne ilginç değil mi? Şimdi yetişkin olan anne,babaların ebeveyni de onlar için aynı sıfatları kullanmışlar. Ne kıtalar,ne sınırlar buna engel olamamış ! Şimdi yetişkin olan anne,babaların ebeveyni de onlar için aynı sıfatları kullanmışlar. Ne kıtalar,ne sınırlar buna engel olamamış ! Yıllar içinde ebeveynlerimizin bizleri eleştirdiği konular biçim değiştirse de altta yatan tartışmanın özü hep aynı kalmış. Yıllar içinde ebeveynlerimizin bizleri eleştirdiği konular biçim değiştirse de altta yatan tartışmanın özü hep aynı kalmış.

8 “Artık büyü.Okuluna git, oku.Sokaklarda aşağı yukarı dolaşma.Sen sabah akşam bana eziyet ediyorsun.Sabah akşam eğlence uğruna zamanı boşa harcıyorsun!” SÜMERLER (İÖ ) Tapınak Yazıtı Ortalama 4000 yıl önce söylenmiş bu sözlerin güncelliğini koruması şaşırtıcı değil mi? Ortalama 4000 yıl önce söylenmiş bu sözlerin güncelliğini koruması şaşırtıcı değil mi? Gençler her çağda her medeniyette anlaşılamadıklarını düşünmüş,aileler ise hep onların bu dönemde gelecekleri için kaygı duymuşlardır. Gençler her çağda her medeniyette anlaşılamadıklarını düşünmüş,aileler ise hep onların bu dönemde gelecekleri için kaygı duymuşlardır. Bu konuyu kavrayabilmek için bu dönemi biraz tanımaya çalışalım mı? Ne dersiniz? Bu konuyu kavrayabilmek için bu dönemi biraz tanımaya çalışalım mı? Ne dersiniz?

9 İnsanın içinde fırtınaların koptuğu İnsanın içinde fırtınaların koptuğu Sosyal Sosyal Psikolojik Psikolojik Fiziksel değişimlerin bir arada yaşandığı Fiziksel değişimlerin bir arada yaşandığı Çocuklukla erişkinlik arasında yer alan Çocuklukla erişkinlik arasında yer alan Hızlı bir BÜYÜME, GELİŞME ve OLGUNLAŞMANIN olduğu Hızlı bir BÜYÜME, GELİŞME ve OLGUNLAŞMANIN olduğu Gelecekteki yaşantıyı belirleyen dönem olarak tanımlayabiliriz. Gelecekteki yaşantıyı belirleyen dönem olarak tanımlayabiliriz.

10 Çocuklar sadece büyürler, Ergenler ise hem büyürler hem değişirler. Ergenlik; ikinci doğum olarak da adlandırılır. ikinci doğum olarak da adlandırılır.

11 ERGENLİĞİN TANIMI Aristo, Platon, Sokrates zamanından beri Ergenlik ; Büyük bocalamalar Fırtınalarla dolu bir dönem olarak adlandırılır.

12 ERGEN BENCİLLİKUYUMÇOCUKLUKNEŞE İSYAN ETME İTENREDEDEN        YARDIMSEVERLİK UYUMSUZLUK CİDDİYET KEDER BOYUN EĞME İSTEYEN BEKLEYEN

13 ERGENİN PROBLEMLERİ Fiziksel görünüş ve sağlık Fiziksel görünüş ve sağlık Evde ve dışarıda toplumsal ilişkiler Evde ve dışarıda toplumsal ilişkiler Karşı cinsle olan ilişkiler Karşı cinsle olan ilişkiler Okul ödevleri, gelecekle ilgili planlar Okul ödevleri, gelecekle ilgili planlar Cinsel ve törensel davranışlar Cinsel ve törensel davranışlar Mali durum Mali durum

14 ERGENLİK DÖNEMİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ B ü y ü me ve değişim evresidir. B ü y ü me ve değişim evresidir. Yeni arayışlar i ç inde olduğu bir ç ağdır. Kendini aramaktadır. Kendi kişiliğine ç eki d ü zen vermeye ç alışır. Yeni arayışlar i ç inde olduğu bir ç ağdır. Kendini aramaktadır. Kendi kişiliğine ç eki d ü zen vermeye ç alışır.

15 Cinsel uyanışla birlikte yeni ruhsal ö zellikler ve davranışlar kendini g ö sterir. Cinsel uyanışla birlikte yeni ruhsal ö zellikler ve davranışlar kendini g ö sterir. Zor beğenen ve ç abuk tepki g ö steren bir gen ç olur. Zor beğenen ve ç abuk tepki g ö steren bir gen ç olur.

16 Duyguları hızlı bir iniş çıkış gösterir. Duyguları hızlı bir iniş çıkış gösterir. Çabuk sevinir çabuk üzülür, Çabuk sevinir çabuk üzülür, Çabuk sinirlenir, Çabuk sinirlenir, Olur olmaz şeyleri sorun yapar. Tepkileri önceden kestirilemez olur. Olur olmaz şeyleri sorun yapar. Tepkileri önceden kestirilemez olur. OLAYLARA BEKLENMEDİK TEPKİ GÖSTEREBİLİRLER

17 Derslere ilgisi azalmış, ç alışma d ü zeni bozulmuştur. Derslere ilgisi azalmış, ç alışma d ü zeni bozulmuştur. İstekleri artmıştır. İstekleri artmıştır. Kendisine tanınan hakları yetersiz bulur. Kendisine tanınan hakları yetersiz bulur. Ana babanın uyarılarına birden tepki g ö sterir, ters yanıtlar verir. Ana babanın uyarılarına birden tepki g ö sterir, ters yanıtlar verir.

18 Bağımsızlık ç ağıdır Bağımsızlık ç ağıdır Evde pek durmak istemez Evde pek durmak istemez D ö n ü ş saatine aldırmaz D ö n ü ş saatine aldırmaz Yemeğe ge ç kalır Yemeğe ge ç kalır Gece dışarı ç ıkmak ister Gece dışarı ç ıkmak ister Evde oturmak ona işkence gibi gelir Evde oturmak ona işkence gibi gelir

19 Ana-babasını eleştirir Ana-babasını eleştirir Öğütlerle davranışlar arasındaki tutarsızlığı yüze vurur. Öğütlerle davranışlar arasındaki tutarsızlığı yüze vurur. Ana-babasının hoşuna gitmeyecek davranışlarda bulunur. Ana-babasının hoşuna gitmeyecek davranışlarda bulunur. Ana- babasına karşı çıkmış olmak için, karşı çıkar. Ana- babasına karşı çıkmış olmak için, karşı çıkar. Saçmada olsa bazı fikirleri savunmaktan zevk alır. Saçmada olsa bazı fikirleri savunmaktan zevk alır.

20 Dağınık ve savruk olur. Dağınık ve savruk olur. Sık sık bir şeyler devirip kırar, sakarlardır. Sık sık bir şeyler devirip kırar, sakarlardır. Kendisini arkadaşlarıyla karşılaştırır, gruplaşmalar olur. Kendisini arkadaşlarıyla karşılaştırır, gruplaşmalar olur.

21 Ana, babasından değişik olma çabası, onu boşluğa itmiştir. Bu boşluğu arkadaşlarıyla doldurmak ister. Ana, babasından değişik olma çabası, onu boşluğa itmiştir. Bu boşluğu arkadaşlarıyla doldurmak ister. Argo konuşur. Argo konuşur. Kendine dert ortağı ve sırdaş seçer. Kendine dert ortağı ve sırdaş seçer. Grup dışına itilmemek için kendisine aykırı davranışlarda bulunur. Grup dışına itilmemek için kendisine aykırı davranışlarda bulunur.

22 Hayranlık ve tutkuların bol olduğu dönemdir Hayranlık ve tutkuların bol olduğu dönemdir İlgileri artmış, gelgeç hevesleri çoğalmıştır. İlgileri artmış, gelgeç hevesleri çoğalmıştır. İdealler geliştirir,kendilerine bir rol-model İdealler geliştirir,kendilerine bir rol-model seçerler- öğretmen, sporcu, bir şarkıcı gibi. seçerler- öğretmen, sporcu, bir şarkıcı gibi. Kahramanlarına ya da idollerine benzemek isterler, odasına, eşyalarına resimlerini, posterlerini asar. Kahramanlarına ya da idollerine benzemek isterler, odasına, eşyalarına resimlerini, posterlerini asar. Duvarlara astığı renkli resimlere ve posterlere karışılmasını istemez. Gürültülü müziğe bayılır. Duvarlara astığı renkli resimlere ve posterlere karışılmasını istemez. Gürültülü müziğe bayılır.

23 Hayran olduğu kişilere fanatiklik derecesinde bağlanır. Hayran olduğu kişilere fanatiklik derecesinde bağlanır. Gizliliğe ö nem verir. Gizliliğe ö nem verir. Odası varsa saatlerce odasına kapanır, hatta kapısını kilitli tutmaya ö zen g ö sterir. Odası varsa saatlerce odasına kapanır, hatta kapısını kilitli tutmaya ö zen g ö sterir. Arkadaşlarıyla gizli konuşmaları ve fısıldaşmaları olur Arkadaşlarıyla gizli konuşmaları ve fısıldaşmaları olur

24 G ü nl ü k tutmaya başlar. G ü nl ü k tutmaya başlar. Şiir ve ö yk ü yazmaya ö zenir. Şiir ve ö yk ü yazmaya ö zenir. Kendinden habersiz yazdıklarının okunmasına b ü y ü k tepkiler g ö sterir. Kendinden habersiz yazdıklarının okunmasına b ü y ü k tepkiler g ö sterir.

25 Toplumsal olaylara ve politikaya ilgi artar. Toplumsal olaylara ve politikaya ilgi artar. Kulaktan dolma ya da ödünç alınmış düşünceler savunulur. Kulaktan dolma ya da ödünç alınmış düşünceler savunulur. Büyüklerle tartışmaya girişir. Büyüklerle tartışmaya girişir. Özet düşüncelere sahip olurlar. Özet düşüncelere sahip olurlar.

26 ERGENLİK DÖNEMİNDE DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI Kaygılar Kaygılar Depresyon Depresyon İntihar davranışı-teşebb ü sü İntihar davranışı-teşebb ü sü Saldırganlık, Saldırganlık, Aşırı uygunsuz ve toplumsal normlarla uyuşmayan hareketler, Aşırı uygunsuz ve toplumsal normlarla uyuşmayan hareketler, Toplumsal ilişkilerden geri çekilme Toplumsal ilişkilerden geri çekilme Kişisel bakımda düşme, Kişisel bakımda düşme,

27 YEME BOZUKLUKLARI Aşırı kilo kaybı, Aşırı kilo kaybı, Aşırı yeme ve kusma, Aşırı yeme ve kusma, Vücut ağırlığı ilgili algıda bozukluk Vücut ağırlığı ilgili algıda bozukluk

28 GENCİ; İLA Ç, MADDE VE ALKOL KULLANIMINA GÖTÜREN YOLUN KALDIRIM TAŞLARI ! –Bu maddelere kolay ulaşılabilmesi ! –Yeni şeylere olan merakları ! –Kolay tehlikeye atılabilmeleri ! –Risk alabilmeleri ! –Ana-babanın etkisi ! –Arkadaş baskısı ve etkisi ! –Yaşamın zorluklarından ka ç ma ! –Duygusal bozukluklar ! –Toplumsal reddedilmedir !

29 SUÇ VE ŞİDDETE EĞİLİM : Çocuklukta ihmal edilen, Çocuklukta ihmal edilen, Aşırı katı veya dengesiz, Aşırı katı veya dengesiz, Fiziksel cezalandırmaya- dayağa dayalı yetişen, Fiziksel cezalandırmaya- dayağa dayalı yetişen, Ana-baba- ç ocuk ilişkisinde karşılıklı d ü şmanlığın yaşandığı, Ana-baba- ç ocuk ilişkisinde karşılıklı d ü şmanlığın yaşandığı, Aile kaynaşmasının yok olduğu, Aile kaynaşmasının yok olduğu, Ana-babanın ilgisizliği, Ana-babanın ilgisizliği, Ana-babanın ç ocuğu reddi Ana-babanın ç ocuğu reddi durumlarında olabiliyor.

30 ERGENLİĞİN SONLANMASI Dengeliliğin artması Dengeliliğin artması Problemleri karşılama y ö ntemleri Problemleri karşılama y ö ntemleri Yetişkinlerin m ü dahalelerinde azalma Yetişkinlerin m ü dahalelerinde azalma Duygusal sakinliğin artması Duygusal sakinliğin artması Ger ç ekçiliğin artması Ger ç ekçiliğin artması Olgunluk sembollerine karşı ilgi Olgunluk sembollerine karşı ilgi Topluma karşı sorumlu bir davranış kazanmayı istemek ve buna ulaşmak Topluma karşı sorumlu bir davranış kazanmayı istemek ve buna ulaşmak

31 ERGENLİĞİN SONLANMASI Evlilik ve aile hayatına hazırlanması Evlilik ve aile hayatına hazırlanması Bilimsel bir d ü nyaya ayak uyduracak değerleri geliştirmesi Bilimsel bir d ü nyaya ayak uyduracak değerleri geliştirmesi Kişinin kendi fizik yapısını, erkek ya da kadın cinsel rol ü n ü kabul etmesi bu role uygun davranış geliştirmesi Kişinin kendi fizik yapısını, erkek ya da kadın cinsel rol ü n ü kabul etmesi bu role uygun davranış geliştirmesi Ana babasından ve diğer yetişkinlerden duygusal olarak kopup bağımsızlığını kazanması Ana babasından ve diğer yetişkinlerden duygusal olarak kopup bağımsızlığını kazanması

32 ERGENLİĞİN SONLANMASI Bir meslek seçebilmesi Bir meslek seçebilmesi Toplumsal yetişkin bir birey olabilmek için gerekli bilgi ve yetenekleri kazanması Toplumsal yetişkin bir birey olabilmek için gerekli bilgi ve yetenekleri kazanması Duygusal bağımsızlığı kazanma ve kendisi ile ilgili önemli kararları kendi başına verebilmesi, Duygusal bağımsızlığı kazanma ve kendisi ile ilgili önemli kararları kendi başına verebilmesi,

33 ERGENLİĞİN SONLANMASI Arkadaş ilişkilerinde kabul görmesi Arkadaş ilişkilerinde kabul görmesi Arkadaşlık becerileri, işbirliği, liderlik yeteneklerini geliştirebilmesi, Arkadaşlık becerileri, işbirliği, liderlik yeteneklerini geliştirebilmesi, Çatışan değerleri uzlaştırma ve kendi yaşına özgü bir yaşam felsefesi geliştirebilmesi, Çatışan değerleri uzlaştırma ve kendi yaşına özgü bir yaşam felsefesi geliştirebilmesi,

34 ERGENLİK DÖNEMİYLE BAŞ ETME Ana baba olarak ana g ö revimiz, Çocuklarımızı bağımsız, verimli ve sorumlu bir şekilde yaşayabilecek duruma getirmek olmalıdır. olmalıdır.

35 Ailelerin baş etme hazırlıklarına ERKEN başlaması, çocukları ve kendileri için en iyi yoldur.

36 Bebeklik d ö neminden itibaren ; Bebeklik d ö neminden itibaren ; -Sağlıklı, -Karşılıklı sevgi ve saygıya dayalı, -Tutarlı, ilişkiyle yetişen gen ç lerde ERGENLİK DAHA RAHAT YAŞANIR...

37 Bu konularda önceden bilgi sahibi olma tıpkı AŞI gibi, koruyucu ve rahatlatıcı olur. Bu konularda önceden bilgi sahibi olma tıpkı AŞI gibi, koruyucu ve rahatlatıcı olur.

38 Çocuğun doğumundan itibaren ilişkiye zaman ayrılması sağlıklı iletişim i ç in önemlidir.

39 SORUNLARA YAKLAŞIM Sorunlara ortaklaşa yaklaşınız. Sorunlara ortaklaşa yaklaşınız. Diyalog kurmada istekli olunuz Diyalog kurmada istekli olunuz Diyalogu siz başlatın. Diyalogu siz başlatın. Objektif olun, Objektif olun, Ergenin g ö z ü yle g ö rmeye ç alışın. Ergenin g ö z ü yle g ö rmeye ç alışın.

40 UNUTMAYINIZ; UNUTMAYINIZ; İyi tarafları hatırınızda kalsa da, sizler de aynı sorunları yaşamışsınızdır ! Bunu düşünerek iki kuşağın düşüncelerini birleştirmek için çaba harcayınız.

41 BEN SENİN YAŞINDAYKEN.... “ Ben senin yaşındayken” “ Ben senin yaşındayken” diye başlayan ve kendinizi ö ven konuşma bi ç iminden sakınmalısınız. Ger ç ek ç i olmaya ö zel ç aba sarf ediniz. Ger ç ek ç i olmaya ö zel ç aba sarf ediniz. Genç için; yetişkinleri,kendi yaşlarında ve s ü rekli ç alışkan, başarılı, d ü ş ü nceli, saygılı, anlayışlı, ç ok sevilen,her t ü rl ü kusurdan uzak !!!! Genç için; yetişkinleri,kendi yaşlarında ve s ü rekli ç alışkan, başarılı, d ü ş ü nceli, saygılı, anlayışlı, ç ok sevilen,her t ü rl ü kusurdan uzak !!!! bir kişi olarak d ü ş ü nmek olduk ç a zordur. bir kişi olarak d ü ş ü nmek olduk ç a zordur.

42 ERGENLİK D Ö NEMİYLE NASIL BAŞ EDECEKSİNİZ ? Ergenlik d ö nemi ö zellikleri hakkında bilgilenin ve bu bilgilerinizi ç ocuklarınızla paylaşın. Ergenlik d ö nemi ö zellikleri hakkında bilgilenin ve bu bilgilerinizi ç ocuklarınızla paylaşın.

43 DİSİPLİN ! DİSİPLİN ! Sınırları ve ö zg ü rl ü kleri hakkında ç ocuğunuza bilgi verin. Sınırları ve ö zg ü rl ü kleri hakkında ç ocuğunuza bilgi verin. Yaşlarına uygun,yeteri kadar ö zg ü rl ü k sağlamak, gelişmelerini olumlu y ö nde destekleyecektir. Yaşlarına uygun,yeteri kadar ö zg ü rl ü k sağlamak, gelişmelerini olumlu y ö nde destekleyecektir. Onlara nefes alma imkanı tanıyın. Onlara nefes alma imkanı tanıyın. Severken boğmayın. Severken boğmayın.

44 DENETİM ! S ü rekli denetim altında tutmayın.Bunu isteseniz de başaramazsınız. S ü rekli denetim altında tutmayın.Bunu isteseniz de başaramazsınız. Kendisine g ü vendiğinizi,samimi olarak davranışlarınızla g ö sterin. Kendisine g ü vendiğinizi,samimi olarak davranışlarınızla g ö sterin. Yapacağı yanlış bir davranışın, her şeyden ö nce kendi kişiliğine saygısızlık olacağı temasını işleyin. Yapacağı yanlış bir davranışın, her şeyden ö nce kendi kişiliğine saygısızlık olacağı temasını işleyin. Otokontrolün gelişmesi için ailede ve toplumda bazı sorumluluklar verin. Otokontrolün gelişmesi için ailede ve toplumda bazı sorumluluklar verin.

45 GÖRÜŞLERİNİ ALIN ! Ailede herhangi bir sorun olduğunda gencin de g ö r ü şlerini alın. Ailede herhangi bir sorun olduğunda gencin de g ö r ü şlerini alın. Onu aile i ç i sevin ç lerden ve ü z ü nt ü lerden ne kadar soyutlarsanız, o kadar yetişkinlikten uzaklaştırırsın. Onu aile i ç i sevin ç lerden ve ü z ü nt ü lerden ne kadar soyutlarsanız, o kadar yetişkinlikten uzaklaştırırsın.

46 SEVGİ !!! Anlamı bilinen ve yerinde kullanılan “ SEVGİ ” ilacı, ger ç ekten bir ç ok sorunun çö z ü m ü nde ç ok etkilidir. Anlamı bilinen ve yerinde kullanılan “ SEVGİ ” ilacı, ger ç ekten bir ç ok sorunun çö z ü m ü nde ç ok etkilidir. Sevginizi gizlemeyin. Sevginizi gizlemeyin. “ İ ç inden sevmek ” şeklinde bir sevgi t ü r ü yoktur. “ İ ç inden sevmek ” şeklinde bir sevgi t ü r ü yoktur. Sevgi saydam olmalıdır. Sevgi saydam olmalıdır.

47 SEVGİ Sevgi ö n şartlı ve koşullu olmaz Sevgi ö n şartlı ve koşullu olmaz Sevgi şartsız olduğu zaman anlam taşır. Sevgi şartsız olduğu zaman anlam taşır. Sevgi ekmek, su ve hava gibi temel ihtiya ç lardan birisidir. Sevgi ekmek, su ve hava gibi temel ihtiya ç lardan birisidir.

48 SEVGİ Sevginin en anlamlı ifadelerinden birisi hoşg ö r ü d ü r. Sevginin en anlamlı ifadelerinden birisi hoşg ö r ü d ü r. Gencin kendisini tanıyıp,yeteneklerini geliştirmesine yardım eder. Gencin kendisini tanıyıp,yeteneklerini geliştirmesine yardım eder.

49 İLETİŞİM ! Ç ocuklar ve gen ç ler sizin s ö ylediklerinize değil, yaptıklarınıza dikkat eder. Ç ocuklar ve gen ç ler sizin s ö ylediklerinize değil, yaptıklarınıza dikkat eder. Bu a ç ıdan kuru kuruya nasihat eden bir anlayışı benimsemeyin. Bu a ç ıdan kuru kuruya nasihat eden bir anlayışı benimsemeyin. Onu duyun,dinleyin ne dediğini anlamaya çalışın. Onu duyun,dinleyin ne dediğini anlamaya çalışın.

50 İLETİŞİM Mutsuz ve ü zg ü n olduklarında bile, sizlerle konuşmalarını y ü reklendirecek ilişki tarzı geliştirin

51 İLETİŞİM Ergenin sağlıklı eğitimi ancak okul ile ailenin iletişimi ile ger ç ekleşir. Ergenin sağlıklı eğitimi ancak okul ile ailenin iletişimi ile ger ç ekleşir. Tek başına okul ya da tek başına aile onun eğitiminden istediği sonucu alamaz. Tek başına okul ya da tek başına aile onun eğitiminden istediği sonucu alamaz. Okul başta olmak ü zere her t ü rl ü sosyal kuruma sorumluluk d ü şmektedir. Okul başta olmak ü zere her t ü rl ü sosyal kuruma sorumluluk d ü şmektedir. *Ancak en b ü y ü k pay yine aileye d ü şmektedir.

52 ÖZELLİK ! Özel hayatına kesinlikle saygı g ö steriniz. * Ö rneğin; kapısını vurmadan odasına girmeyiniz. Özel hayatına kesinlikle saygı g ö steriniz. * Ö rneğin; kapısını vurmadan odasına girmeyiniz. Ona gelen bir mektubu a ç mayınız. Ona gelen bir mektubu a ç mayınız. G ü nl ü ğ ü n ü karıştırmayınız. G ü nl ü ğ ü n ü karıştırmayınız. *Bazen g ü nl ü k en iyi arkadaş olabilir. Yaşadıklarını yazdık ç a rahatlarlar. İleride bu anılara, tıpkı ç ocukluk resimlerine baktığı zaman gibi g ü l ü mseyerek bakacak ve hatırlayacaktır.

53 Ergeni hi ç bir zaman tanık aracı veya hakim olarak kullanmayınız. Ergeni hi ç bir zaman tanık aracı veya hakim olarak kullanmayınız. Ondan kesinlikle m ü kemmel olmasını beklemeyiniz. Ondan kesinlikle m ü kemmel olmasını beklemeyiniz. Ufak tefek hataları g ö rmezden geliniz. Ufak tefek hataları g ö rmezden geliniz. Onu iyi komşu ç ocukları ile kıyaslamayınız. Onu iyi komşu ç ocukları ile kıyaslamayınız. Tenkitte c ö mert olduğunuz kadar övgüde ve takdirde de c ö mert olunuz. ” Tenkitte c ö mert olduğunuz kadar övgüde ve takdirde de c ö mert olunuz. ” Gence bir davranışı ö ğretmenin en iyi yolu ; ondan beklediklerimizi ona vermektir Gence bir davranışı ö ğretmenin en iyi yolu ; ondan beklediklerimizi ona vermektir SEVGİLİ VELİLER ;

54 ONLARLA BERABER YAŞAMAYI, ONLAR İ Ç İN YAŞAMAYA TERCİH ETMELİ TERCİH ETMELİ

55 Kesin ama adil olmalı, Kesin ama adil olmalı, Onların haklarına saygılı olmayı onların bize saygısından ö nde tutmalıyız. Onların haklarına saygılı olmayı onların bize saygısından ö nde tutmalıyız.

56 Ona ç ok kızdığınızda hemen bağırıp cezalandırmayın Ona ç ok kızdığınızda hemen bağırıp cezalandırmayın Kızdığınızda derin derin soluk alın ya da koşun, bisiklete binin... Kızdığınızda derin derin soluk alın ya da koşun, bisiklete binin... Rahatlayın. Bir şekilde enerji harcayın, çü nk ü enerji harcamak i ç imizdeki duyguları atmaya yardım eder. Rahatlayın. Bir şekilde enerji harcayın, çü nk ü enerji harcamak i ç imizdeki duyguları atmaya yardım eder. Olaylar hen ü z sıcakken doğru d ü ş ü nemeyebiliriz Olaylar hen ü z sıcakken doğru d ü ş ü nemeyebiliriz

57 Yetişkinler bile bir problemle karşılaştığında sağduyulu ve sakin davranmakta zorlanırlar, Yetişkinler bile bir problemle karşılaştığında sağduyulu ve sakin davranmakta zorlanırlar, Bizim yapamadıklarımızı ergenden beklememeliyiz. Bizim yapamadıklarımızı ergenden beklememeliyiz.

58 BEN ERGENİM Geliştirebileceğim yeteneklerim var, Hatalarımı görebileceğim algılarım, Onları düzeltebileceğim aklım. Enerji doluyum, Kendimi en yalnız hissettiğimde bile ; Yanımda ben varım.

59 BEN ERGENİM Yalnızlıkla ilgili; Paylaşılmayan, Ancak güzel tarafları olan Bir şey olduğunu düşünüyorum

60 BEN ERGENİM Şu an yaşadığım güçlükler, Geleceğe yatırım, Kendimi ve olanaklarımı geliştirme yolundaki İnancım bana hep destek.

61 BEN ERGENİM Evet bunlarla beraber ; Yüzümde sivilcelerim olabilir, Elimin kolumun sürekli büyümesine alışamadım, Kararsızlık yaşadığım anlar olabiliyor, Ani tepkiler veriyorum, Eleştiriden pek hoşlanmadığımda oluyor,

62 BEN ERGENİM Ama gelişiyorum Kendime yardım etmeliyim Kendi kendime konuşurum İyi bir şeyler olduğunda kendimi ödüllendiririm Hata pek yapmam ama yapınca da uzun uzun düşünmem

63 BEN ERGENİM Bazen kendime mükemmel biri gibi gelirim Bazen de çok berbat göründüğümü düşünürüm Başkalarına hoş görünmek Benim için önemlidir Kendime güvenirim İstersem aşamayacağım güçlük yoktur. Artık çocuk değilim, GENCİM.

64 BENİM İÇİN, BU GÜN BURADA OLDUĞUN İÇİN TEŞEKKÜRLER ANNECİĞİM & BABACIĞIM! !


"- ERGENLİK DÖNEMİ -ŞİDDET ÖNLEMEDE AİLENİN YERİ -GENÇLİK ÇAĞI SORUNLARINDA AİLENİN GENCE YARDIMI -GENÇLERLE İLETİŞİM 20 NİSAN 2013 İSTANBUL PSİKOLOJİK." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları