Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ERGENLİK ve ERGENLİKTE İLETİŞİM. Bireyde biyolojik, psikolojik, zihinsel ve sosyal açıdan gelişme ve olgunlaşmanın (değişmenin) olduğu; çocukluktan yetişkinliğe.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ERGENLİK ve ERGENLİKTE İLETİŞİM. Bireyde biyolojik, psikolojik, zihinsel ve sosyal açıdan gelişme ve olgunlaşmanın (değişmenin) olduğu; çocukluktan yetişkinliğe."— Sunum transkripti:

1 ERGENLİK ve ERGENLİKTE İLETİŞİM

2 Bireyde biyolojik, psikolojik, zihinsel ve sosyal açıdan gelişme ve olgunlaşmanın (değişmenin) olduğu; çocukluktan yetişkinliğe (erişkinliğe) geçiş dönemidir. Bireyde biyolojik, psikolojik, zihinsel ve sosyal açıdan gelişme ve olgunlaşmanın (değişmenin) olduğu; çocukluktan yetişkinliğe (erişkinliğe) geçiş dönemidir. ERGENLİK;

3 Ergenliğe giriş; Kızlarda yaş Kızlarda yaş Erkeklerde yaş Erkeklerde yaş

4 ERGENLİĞİN EVRELERİ -Başlangıç Dönemi kızlarda yaş erkeklerde yaş -Orta Dönem kızlarda yaş erkeklerde yaş erkeklerde yaş -Son Dönem kızlarda yaş erkeklerde yaş erkeklerde yaş

5 Erkeklere Ait Özellikler Erkeklere Ait Özellikler Gürültücülük Gürültücülük Sakarlık Sakarlık Çabuk sinirlenme Çabuk sinirlenme Dağınıktır, temizliğe yeterince önem vermeme Dağınıktır, temizliğe yeterince önem vermeme Kızlara göre boy ve ağırlık olarak daha hızlı gelişir. Kızlara göre boy ve ağırlık olarak daha hızlı gelişir. Cinsellik ve kızlar hakkında daha fazla konuşur. Cinsellik ve kızlar hakkında daha fazla konuşur. Ev dışında arkadaşları ile vakit geçirme istekleri artar. Ev dışında arkadaşları ile vakit geçirme istekleri artar. BAŞLANGIÇ DÖNEMİ

6 Kızlara Ait Özellikler Kızlara Ait Özellikler Erkeklere göre daha belirsiz ve silik özelliklere sahiptirler. Erkeklere göre daha belirsiz ve silik özelliklere sahiptirler. Yaşça büyük erkeklere ilgi duyarlar. Yaşça büyük erkeklere ilgi duyarlar. Romantik aşkla ilgilenirler Romantik aşkla ilgilenirler Olur olmaz şeylere gülme eğilimindedirler. Olur olmaz şeylere gülme eğilimindedirler. BAŞLANGIÇ DÖNEMİ

7 İçki ve sigara gibi bağımlılık yapan madde kullanımının en fazla denendiği yaşlardır. İçki ve sigara gibi bağımlılık yapan madde kullanımının en fazla denendiği yaşlardır. Neden sonuç kavramlarına sahip değillerdir. Neden sonuç kavramlarına sahip değillerdir. Güçlü olduklarına ve zarar görmeyeceklerine ilişkin inançları yüksektir. Güçlü olduklarına ve zarar görmeyeceklerine ilişkin inançları yüksektir. ORTA DÖNEM

8 Bağımsız olma yönündeki çabaları artar. Bağımsız olma yönündeki çabaları artar. Aile içi çatışmalar fazladır. Aile içi çatışmalar fazladır. Cinsellik bu dönemin en temel özelliğidir. Cinsellik bu dönemin en temel özelliğidir. Gizliliğe önem verirler. Gizliliğe önem verirler. Derslere olan ilgi azalmıştır. Derslere olan ilgi azalmıştır. ORTA DÖNEM

9 İsyankardırlar. İsyankardırlar. Dış görünümlerine çok önem verirler. Dış görünümlerine çok önem verirler. (Ayna önünden ayrılmazlar) (Ayna önünden ayrılmazlar) Karamsardırlar. Karamsardırlar. Karşı cinse ilgi devam etmektedir. Karşı cinse ilgi devam etmektedir. SON DÖNEM

10 Fiziksel gelişim hemen hemen tamamlanmıştır.Fiziksel gelişim hemen hemen tamamlanmıştır. Fiziksel büyüme yavaşlar.Fiziksel büyüme yavaşlar. Arkadaşları ile beraber olma ihtiyacı devam etmektedir.Arkadaşları ile beraber olma ihtiyacı devam etmektedir. Toplum yaşadığı çevre ve okulca kabul görmek ister.Toplum yaşadığı çevre ve okulca kabul görmek ister. Düşüncelerine ve duygularına aileleri tarafından saygı duyulması ihtiyacındadırlar.Düşüncelerine ve duygularına aileleri tarafından saygı duyulması ihtiyacındadırlar. SON DÖNEM

11 Çocukta yeni bir tip meydana gelir. Boy uzar, kas ve kemikler gelişir, sivilceler görülebilir. Çocukta yeni bir tip meydana gelir. Boy uzar, kas ve kemikler gelişir, sivilceler görülebilir. Bedensel gelişime bağlı olarak bel ve bacak ağrıları görülebilir. Bedensel gelişime bağlı olarak bel ve bacak ağrıları görülebilir. El ve ayaklardaki büyümeler sakarlıklara neden olabilir. El ve ayaklardaki büyümeler sakarlıklara neden olabilir. BEDENSEL GELİŞİM

12 Çocuk bu dönemde kendi vücudu ile ilgili bir imaj geliştirir. Çocuk bu dönemde kendi vücudu ile ilgili bir imaj geliştirir. (Çok uzunum, çok şişmanım gibi) (Çok uzunum, çok şişmanım gibi) Hem kendi vücudundaki hem de başkalarının vücudundaki değişikliklere dikkat eder. Hem kendi vücudundaki hem de başkalarının vücudundaki değişikliklere dikkat eder. BEDENSEL GELİŞİM

13 Çocuk 11 yaşından sonra yetişkinler gibi mantıksal düşünme düzeyine erişir. Çocuk 11 yaşından sonra yetişkinler gibi mantıksal düşünme düzeyine erişir. Bir sorunun çözümünde birçok faktörü görebilir ve ele alabilir. Bir sorunun çözümünde birçok faktörü görebilir ve ele alabilir. Mizah ve espri anlayışı gelişmiştir. Mizah ve espri anlayışı gelişmiştir. ZİHİNSEL GELİŞİM

14 Kendi kendisini çok eleştirir bu yüzdende herkes tarafından sürekli eleştirildiğini düşünür. Kendi kendisini çok eleştirir bu yüzdende herkes tarafından sürekli eleştirildiğini düşünür. En doğrunun kendi düşüncesi olduğunu sanır. En doğrunun kendi düşüncesi olduğunu sanır. Kontrolün kendi elinde olmasını ister, kontrolü elde ettiğinde ise nasıl kullanacağı konusunda güçlük çeker. Kontrolün kendi elinde olmasını ister, kontrolü elde ettiğinde ise nasıl kullanacağı konusunda güçlük çeker. ZİHİNSEL GELİŞİM

15 Ergen toplumda saygınlık kazanmak ve statü sahibi olmak ister. Ergen toplumda saygınlık kazanmak ve statü sahibi olmak ister. Aileye olan bağımlılığı azalır, arkadaşlıklar önem kazanır. Aileye olan bağımlılığı azalır, arkadaşlıklar önem kazanır. Çevresinde onlar gibi olmak istediği kişileri arar. Çevresinde onlar gibi olmak istediği kişileri arar. Bir kimlik arayışı içindedir. Bir kimlik arayışı içindedir. SOSYAL GELİŞİM

16 Çok sayıda duygusal değişiklik görülür. Çok sayıda duygusal değişiklik görülür. Yoğun çelişkiler ve ikilemler yaşar. Yoğun çelişkiler ve ikilemler yaşar. Duygusal gelgitler yaşar. Duygusal gelgitler yaşar. Çok kırılgandır. Çok kırılgandır. En ufak eleştiriyi benliklerine yapılan bir saldırı olarak algılar ve abartılı tepkiler gösterir. En ufak eleştiriyi benliklerine yapılan bir saldırı olarak algılar ve abartılı tepkiler gösterir. Başkalarına acımasız eleştiriler yaparlar. Başkalarına acımasız eleştiriler yaparlar. DUYGUSAL GELİŞİM

17 ERGENLERİN EN SIK YAŞADIKLARI DUYGULAR KORKUENDİŞEÖFKESEVGİ

18 ERGENLERDE EN SIK RASTLANAN TUTUM VE DAVRANIŞLAR YALNIZLIK İSTEĞİ YALNIZLIK İSTEĞİ ÇALIŞMA İSTEKSİZLİĞİ ÇALIŞMA İSTEKSİZLİĞİ DİSİPLİNE KARŞI DİRENİŞ DİSİPLİNE KARŞI DİRENİŞ ÇEKİNGENLİK ÇEKİNGENLİK FAZLA HAYAL KURMA FAZLA HAYAL KURMA DUYGUSALLIĞIN ARTMASI DUYGUSALLIĞIN ARTMASI

19 Ergen ve Ailesi Arasında Sık Görülen Tartışma Nedenleri

20 Saç sakal uzatmak Saç sakal uzatmak Eve geç gelme Eve geç gelme Farklı giyim tarzı Farklı giyim tarzı Arkadaşları ile fazla vakit geçirme Arkadaşları ile fazla vakit geçirme Karşı cinsle arkadaşlık kurma Karşı cinsle arkadaşlık kurma Yeteri kadar ders çalışmama Yeteri kadar ders çalışmama Fazla para harcama Fazla para harcama Meslek seçimi Meslek seçimi

21 ERGENLİKTE ANNE-BABA TUTUMLARI

22 Tüm yaşamları çocuk üzerine kuruludur. Tüm yaşamları çocuk üzerine kuruludur. Aileyi çocuk yönetir. Aileyi çocuk yönetir. Çocuklarının bağımlı,bencil, tutturucu, nazlı, güçsüz ve güvensiz, şımarık,sorumsuz kişilik geliştirmesine neden olurlar. Çocuklarının bağımlı,bencil, tutturucu, nazlı, güçsüz ve güvensiz, şımarık,sorumsuz kişilik geliştirmesine neden olurlar. Gevşek Disiplinli- Aşırı Seven/Kollayan Aileler

23 Çocuklarına karşı sevecen, ilgili ve düşkündür ancak hata yapmasını kabullenemezler. Çocuklarına karşı sevecen, ilgili ve düşkündür ancak hata yapmasını kabullenemezler. Çocuklarının arkadaşlık ilişkisi zayıf, çekingen, sürekli ana-babadan onay bekleyen, mükemmeliyetçi, kendi başına karar veremeyen,karşıyı suçlayan kişilik geliştirmesine neden olurlar. Çocuklarının arkadaşlık ilişkisi zayıf, çekingen, sürekli ana-babadan onay bekleyen, mükemmeliyetçi, kendi başına karar veremeyen,karşıyı suçlayan kişilik geliştirmesine neden olurlar. Sıkı Disiplinli- Aşırı Seven Aileler

24 Ortamın sürekli gergin olduğu, eleştiri, azar ve dayağın yoğun yaşandığı ailedir. Ortamın sürekli gergin olduğu, eleştiri, azar ve dayağın yoğun yaşandığı ailedir. Çocuklarının benlik saygısı düşük, güvensiz, tedirgin, düşmanca duyguları yoğun, saldırgan davranışlara yatkın kişilik geliştirmesine neden olurlar. Çocuklarının benlik saygısı düşük, güvensiz, tedirgin, düşmanca duyguları yoğun, saldırgan davranışlara yatkın kişilik geliştirmesine neden olurlar. Sıkı Disiplinli- Sevgisiz Aileler

25 Sevgi ve sevecenliğin yetersiz olduğu, denetimi gevşek ailedir. Sevgi ve sevecenliğin yetersiz olduğu, denetimi gevşek ailedir. Çocuklarının başına buyruk, tutarsız, dikkat çekmek isteyen, davranış bozukluğu ve suça eğilimli kişilik geliştirmesine neden olurlar. Çocuklarının başına buyruk, tutarsız, dikkat çekmek isteyen, davranış bozukluğu ve suça eğilimli kişilik geliştirmesine neden olurlar. Gevşek Disiplinli-Sevgisi Yetersiz Aileler

26 Çocuklarını seven, benimseyen, saygı ve sevginin yoğun olduğu sorunların konuşularak çözüldüğü ailedir. Çocuklarını seven, benimseyen, saygı ve sevginin yoğun olduğu sorunların konuşularak çözüldüğü ailedir. Çocuklarının olumlu, ılımlı, kendine güvenen, yanlış yapmaktan korkmayan, sosyal ilişkileri güçlü kişilik geliştirmeleri sağlarlar. Çocuklarının olumlu, ılımlı, kendine güvenen, yanlış yapmaktan korkmayan, sosyal ilişkileri güçlü kişilik geliştirmeleri sağlarlar. Seven-Benimseyen- Demokratik Aileler

27 ANNE BABALARA ÖNERİLER

28 Çatışmaların doğal olduğunu kabul edin, soğuk kanlı ve sakin olun. Fevri davranışlardan kaçının. Çatışmaların doğal olduğunu kabul edin, soğuk kanlı ve sakin olun. Fevri davranışlardan kaçının. Akranları veya kardeşleri ile kıyaslamayın. Akranları veya kardeşleri ile kıyaslamayın.

29 Ergen, ana-baba kontrolüne karşı çıksa da, otorite desteğine ihtiyacı vardır. Ona istediği her zaman yanında olduğunuzu hissettirin, söyleyin. Ergen, ana-baba kontrolüne karşı çıksa da, otorite desteğine ihtiyacı vardır. Ona istediği her zaman yanında olduğunuzu hissettirin, söyleyin. Sıkıcı ve öğüt veren konuşmalardan kaçının. Sıkıcı ve öğüt veren konuşmalardan kaçının. Disiplin konusunda eşinizle görüş birliğinde olun, gencin yanında tartışmamaya özen gösterin. Disiplin konusunda eşinizle görüş birliğinde olun, gencin yanında tartışmamaya özen gösterin.

30 Çocuklarınızın sizinle paylaşmak istemedikleri bazı sırları, mektupları, hatıra defterleri olabilir. Buna saygı gösterin. Çocuklarınızın sizinle paylaşmak istemedikleri bazı sırları, mektupları, hatıra defterleri olabilir. Buna saygı gösterin. Onların sorumluluklarını kendi üzerinize almayın. Onların sorumluluklarını kendi üzerinize almayın. İletişim kurarken iyi bir dinleyici olun. Onu dinlemeye her an hazır olduğunuzu hissettirin. İletişim kurarken iyi bir dinleyici olun. Onu dinlemeye her an hazır olduğunuzu hissettirin.

31 Problemlerinizi “Kapı aralığında” çözmeye çalışmayın. Problemlerinizi “Kapı aralığında” çözmeye çalışmayın. Çocuklarınızı severken boğmayın. Özgürlük kişiliklerinin gelişmesini olumlu yönde etkileyecektir. Çocuklarınızı severken boğmayın. Özgürlük kişiliklerinin gelişmesini olumlu yönde etkileyecektir. Onları sürekli denetim altında tutmaya çalışmayın. Ona güvendiğinizi hissettirin. Onları sürekli denetim altında tutmaya çalışmayın. Ona güvendiğinizi hissettirin.

32 Onların görüş ve düşüncelerine önem verdiğinizi onlara söyleyin. Onların görüş ve düşüncelerine önem verdiğinizi onlara söyleyin. Onlardan mükemmel olmalarını beklemeyin. Onlardan mükemmel olmalarını beklemeyin. Ufak tefek hatalarını görmezden gelin. Ufak tefek hatalarını görmezden gelin. Gerektiğinde özür dilemesini bilin. Gerektiğinde özür dilemesini bilin. Ergenlikte yaşayacağı fiziksel ve psikolojik değişimler konusunda daha önceden bilgi vererek hazırlıklı olmalarını sağlayın. Ergenlikte yaşayacağı fiziksel ve psikolojik değişimler konusunda daha önceden bilgi vererek hazırlıklı olmalarını sağlayın.

33 “SENİ SEVİYORUM” ve” İYİKİ VARSIN” sözlerini korkmadan ve cömertçe kullanın.


"ERGENLİK ve ERGENLİKTE İLETİŞİM. Bireyde biyolojik, psikolojik, zihinsel ve sosyal açıdan gelişme ve olgunlaşmanın (değişmenin) olduğu; çocukluktan yetişkinliğe." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları