Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

BİLİMSEL ARAŞTIRMA ve YAYINLARDA ETİK İLKELER BİLİMSEL ARAŞTIRMA ve YAYINLARDA ETİK İLKELER Emin Kansu Hacettepe Üniversitesi Onkoloji.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "BİLİMSEL ARAŞTIRMA ve YAYINLARDA ETİK İLKELER BİLİMSEL ARAŞTIRMA ve YAYINLARDA ETİK İLKELER Emin Kansu Hacettepe Üniversitesi Onkoloji."— Sunum transkripti:

1 BİLİMSEL ARAŞTIRMA ve YAYINLARDA ETİK İLKELER BİLİMSEL ARAŞTIRMA ve YAYINLARDA ETİK İLKELER Emin Kansu Hacettepe Üniversitesi Onkoloji Enstitüsü TÜBA

2 TÜRKİYE’DEN YAPILAN YAYINLARIN TOPLAM ÜRETİME ORANI 0.2 % 1.78% Yayın 19.Sıra %84’ü ÜNİVERSİTE ADRESLİ

3 SUNUM  ÜNİVERSİTE ve BİLİM  BİLİMSEL ARAŞTIRMA İLKELERİ  BİLİMSEL YAYINLAR  ARAŞTIRMA VE YAYIN ETİĞİ  ETİK – DIŞI DAVRANIŞLARIN TANIMLARI  ETİK-DIŞI DAVRANIŞLARIN ÖNLENMESİ

4 PLATO AKADEM İ S İ (M.Ö. 427 – 347) ATİNA AKADEMİSİ

5 BOLOGNA ÜNİVERSİTESİ

6 ÜNİVERSİTE KURUMUNUN GELİŞİMİ 1088Bologna Üniversitesi*** 1160Paris Üniversitesi 1167Oxford Üniversitesi 15. Yüzyıl Kalvinist ve Protestan Üniversitleri Kilise merkezli Üniversite Sistemi Latince eğitim Rönesans Dönemi – Sanat Akademileri 1442Plato Akademisi 1666Academie des Sciences (Fransa) 1665Philosophical Transactions (Royal Society, U.K.)

7 TÜRK ÜNİVERSİTELERİNİN GELİŞİMİ 1924İstanbul Darülfünunu kuruldu Üniversiteye “bilimsel özerklik” verildi Darülfünun Emini = Rektör Fakülte Dekanı = Dekan 1932Atatürk’ün isteğiyle Prof.Malche Darülfünunu denetledi : Rapor “Olumsuz”du ! 1933Darülfünun kapatıldı İstanbul Üniversitesi Kuruldu

8 ‘ACADEMİA’ ÜNİVERSİTE BİLGİ ÜRETEN VE BİLGİ İLETEN BİR KURUMDUR TEMEL GÖREVLERİ - EĞİTİM - ARAŞTIRMA - ARAŞTIRMA - HİZMET - HİZMET

9 ÜNİVERSİTE OBJEKTİF OLMALI AÇIK VE DÜRÜST OLMALI ALANINDA EN MÜKEMMELİ UYGULAMALI ÖRNEK OLMA, ORİJİNAL VE YENİYİ BULMA SERBEST VE DOĞRU İLETİŞİM SAĞLAMALI SORUMLULUĞUNU TAŞIMALI

10 ÜNİVERSİTE EĞİTİMİ’ NİN AMACI “ÖĞRENCİNİN BİLGİYE EN DOĞRU VE ETKİN BİÇİMDE ULAŞIMINI SAĞLAMAK.. “ ve “ DOĞRU YERDE DOĞRU SORUYU SORABİLEN VE CEVABINI ARAYAN YARATICI ve BİLİMSEL KİŞİLİK YARATMAKTIR ! “ Princeton Üniv Rektörü Açış Konuşması, 2003

11 ÜNİVERSİTE EĞİTİMİ: BİLİMSEL DÜŞÜNCE DÜZ MANTIK ve DOGMA YERİNE SORGULAYICI MANTIKLA DÜŞÜNCE

12 BİLİMSEL DÜŞÜNCE  HER ŞEYİ SORGULAMAK  YENİ ANLAYIŞLARA YÖNELMEK  HİÇBİRŞEYİ MUTLAK GERÇEK OLARAK KABUL ETMEMEK

13 6 N 1 K’ YI ÖĞRENMEK ! NE ? NE ZAMAN ? NE ZAMAN ? NEREDE ? NEREDE ? NİÇİN ? NİÇİN ? NASIL ? NASIL ? NEREDEN ? NEREDEN ? KİM ? KİM ?

14 BİLİM Doğayı gözlem,deney,araştırmalarlaDoğayı gözlem,deney,araştırmalarla değerlendirip,akıl süzgeçinden geçirmek. değerlendirip,akıl süzgeçinden geçirmek. Önyargı ve dogmalardan uzak kalmak.Önyargı ve dogmalardan uzak kalmak. İnsanların mutluluğu,refahı,uzun ve sağlıklı yaşaması için bilimsel bilgi ve teknolojiyi uygulamak.İnsanların mutluluğu,refahı,uzun ve sağlıklı yaşaması için bilimsel bilgi ve teknolojiyi uygulamak.

15 BİLİMİN TEMEL İLKELERİ  DÜRÜSTLÜK***  ŞEFFAFLIK  EVRENSELLİK  ADALET  ERİŞİLEBİLME

16 BİLİMSEL ARAŞTIRMA Bir teoriye veya bilgiye katkıda bulunabilecek, sistem ve disiplin içinde yürütülen uygulamadır.

17  HAYALGÜCÜ  YARATICILIK İnnovasyon ARAŞTIRMA  ZEKA + KIVILCIM !

18 ALBERTEINSTEIN Discoveries in Theoretical Physics and Discovery of Law of the Photoelectric Effect NOBEL PRIZE 1921 in PHYSICS EĞER NE YAPTIĞIMIZI BİLSEYDİM BUNA “ARAŞTIRMA” DEMEZDİM…

19 ARAŞTIRICI Yeni Bilgilerin Düşünülmesi, Oluşturulması, Yöntemlerin veya Sistemlerin Düşünülmesi ve Geliştirilmesinde Görev Alan Profesyonel Nitelikte Bireydir

20  BİRİNCİL AMAÇ *BİLİME KATKIDA BULUNMAK  İKİNCİL AMAÇ - YAYIN YAPMAK - AKADEMİK YÜKSELME - ENDÜSTRİ İSTEĞİ VE DESTEĞİ ARAŞTIRMA NEDEN YAPILIR ?

21  TEMEL ARAŞTIRMALAR KEŞFE YÖNELİK MERAKA DAYALI  UYGULAMALI ARAŞTIRMALAR KEŞFE YÖNELİK AMACA YÖNELİK BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR

22 İYİ ARAŞTIRMA İDARESİ (GOOD RESEARCH MANAGEMENT =GRM-EU ) - ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ - VERİ TOPLANMASI VE SAKLANMASI - VERİ ANALİZİ VE YORUMU - YAYIN

23 1. BU SORUNUN KONUDAKİ ÖNEMİ NEDİR ? 2. ELDE EDİLEN VERİLER NE KADAR YENİ VE NE KADAR İLGİNÇ BİLGİ İÇERİYOR ? 3. ARAŞTIRMANIN PLANLANMASI VE UYGULANMASI BAŞARILI OLABİLECEK Mİ? ARAŞTIRMA KONUSUNU SEÇERKEN

24 BİLİM YÖNETİMİ BİLİMSEL GERÇEK HİPOTEZ / YENİ SORU PROJE ÖNERİSİ VERİ TOPLAMA VE VERİ ANALİZİ YAYIN DENETİM

25 DANIŞMAN = MENTOR= HOCA DENETİM

26 AYDA EN AZ İKİ KEZ BİR SAAT (EU) MENTOR SONUÇLARIN ELDESİ, ANALİZİ VE DANIŞMAN İLE TARTIŞILMASI MENTEE Danışman ile Öğrencisinin Görüşmesi

27 NOBEL ÖDÜLLERİNDEN ÖRNEK ÖYKÜLER…

28 SYDNEY BRENNER Johannesburg - Güney Afrika doğumlu Cambridge - MRC Moleküler Biyoloji Böl Direktörü (UK) Salk Enstitüsü ve Moleküler Bilimler Başkanı (USA) Cambridge de 1962 sonrası bölüm arkadaşları : *Max Perutz (1962 Nobel Ödülü) *Francis Crick (1962 Nobel Ödülü - 20 yıl birlikte) 1961 mRNA’ yı tanımlıyor (F.Jacob ve M.Meselson) 1974 C.Elegans ‘ı laboratuvara tanıtıyor

29 SYDNEY BRENNER Caenorhabditis Elegans (C.Elegans)

30 HORVITZ* Post-Doc Fellow 1970 SYDNEY BRENNER (Mentor) SULSTON* MRC Unit Research Fellow 1969 FIRE 1983

31 H.ROBERT HORVITZ JOHN E.SULSTON SYDNEY BRENNER* 2002 NOBEL ÖDÜLÜ HÜCRENİN PROGRAMLI ÖLÜMÜ (APOPTOZİS ) İN BİYOLOJİK KONTROLÜ C.Elegans

32 2006 IN MEDICINE ANDREW FIRE Stanford University USA CRAIG MELLO Univ Massachusetts Cancer Ctr, USA Fundamental mechanisms by which gene expression and “silencing” is controlled with Process of RNA Interference (RNAi) – micro RNAs Fire

33 Jack W. Szostak Professor of Genetics Harvard Medical School and MGH Carol W.Greider * Department of Molecular Biology Johns Hopkins University Medical School Ph.D. Supervisor : Elizabeth H.Blackburn (1987) Elizabeth H.Blackburn Professor of Biology & Physiology University of California at San Francisco 2009 in MEDICINE “ for studies How Chromosomes are protected by TELOMERES and the Enzyme TELOMERASE”

34 HOCA “MENTOR” ÖĞRENCİ “MENTEE” AKADEMİK AKADEMİK MESLEKİ KİŞİSEL ETİK D D eğerlerin Kazanımı için Gereklidir

35 ÜNİVERSİTE’NİN TEMEL GÖREVLERİNDEN BİRİ DE ; İYİ MENTÖR ’ LÜK YAPMAKTIR

36 İYİ ARAŞTIRMA İDARESİ (GOOD RESEARCH MANAGEMENT =GRM-EU ) - ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ - VERİ TOPLANMASI VE SAKLANMASI - VERİ ANALİZİ VE YORUMU - YAYIN

37 BİLİMSEL YAYININ AMACI BİLİM İNSANLARINA, * GÖZLEMLERİMİZİ DEĞERLENDİRME * DENEYLERİ TEKRARLAMA * BİLİMSEL ve ENTELLEKTÜEL DEĞERLENDİRME İMKANI VERMEKTİR

38 YAYINLANMAMIŞ ARAŞTIRMA BİLİM DEĞİLDİR ! YAYIN ÜRETKENL İ KT İ R

39 BİLİMSEL AHLAK Öğretim üyelerinin,  Eğitim / Öğretim, Araştırma, Geliştirme ve  Faaliyetlerini planlamalarında, yürütmelerinde, sunumlarında ve tüm uygulamalarında yüksek ahlak, açıklık, doğruluk ve örnek olma ilkelerine bağlı kalmalarıdır.

40 ETİK AHLAK DEĞERLERİ BİLİMİ İDEAL İNSAN KARAKTERİ VE UYGULAMALARINI İNCELEYEN BİLİM AHLAK DEĞERLERİ VE UYGULAMALARI

41

42 BİLİMSEL ARAŞTIRMA ETİĞİ Bilimsel araştırmalarda konunun düşünülmesinden bitirilmesine ve yayınlanmasına kadar yüksek ahlak, dürüstlük ve açıklık ilkelerinin uygulanmasıdır

43 ARAŞTIRMA ve YAYIN ETİĞİ BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAYINLARDA YÜKSEK AHLAK, DÜRÜSTLÜK VE AÇIKLIK PRENSİPLERİNİN UYGULANMASI

44 BİLİMSEL YANILTMA BİLİMSEL YANILTMA (Scientific Misconduct ) ARAŞTIRMANIN DEĞERİNİ VE GÜVENİRLİĞİNİ AZALTAN HER TÜR GİRİŞİM

45 BİLİMSEL YANILTMA (SCIENTIFIC MISCONDUCT) DİSİPLİNSİZ BİLİMSEL ARAŞTIRMA YALANCILIK VE “SLOPPY SAPTIRMA RESEARCH” FRAUD

46 DİSİPLİNSİZ ARAŞTIRMA “SLOPPY RESEARCH” ARAŞTIRICI : - ARAŞTIRMA PLANLAMASINI, UYGUN METOD SEÇİMİNİ, METOD UYGULAMASINI VEYA SONUÇ ANALİZ VE YORUMUNU BİLMİYOR -YANLIŞLARININ FARKINDA DEĞİL -GÜVENİLİR OLMAYAN SONUÇ ÜRETİYOR AMA “İYİ NİYETLİ !.....”. DİKKATİ ÇEKİLMELİ. ARAŞTIRMA EĞİTİMİ VERİLMELİ. ARAŞTIRMA DİSİPLİNİ ÖĞRETİLMELİ. ARAŞTIRMALARI YAKINDAN TAKİP EDİLMELİDİR

47 BİLİMSEL YALANCILIK VE SAPTIRMA (SCIENTIFIC FRAUD) ARAŞTIRICI, AMACI VE BİLİNÇLİ OLARAK ÇALIŞMANIN METOD VEYA SONUÇLARINI SAPTIRMAKTADIR “KÖTÜ NİYETLİ !” -ÖZÜRÜ YOKTUR -UYGUN ŞEKİLDE İNCELENMEYE ALINMALI VE GEREKEN CEZALAR VERİLMELİDİR

48 BİLİMSEL ARAŞTIRMA VEYA YAYININ “ETİK-DIŞI DAVRANIŞ” KABUL EDİLEBİLMESİ İÇİN : KASIT veya AĞIR İHMAL SONUCU GERÇEKLEŞMİŞ OLMALIDIR İDDİA, İNANDIRICI ve YETERLİ DELİLLE KANITLANMIŞ OLMALIDIR

49 BİLİMSEL YAYINLARDA ETİK –DIŞI KABUL EDİLEN DURUMLAR UYDURMA ( Fabrication) ÇARPITMA ( Falsification) AŞIRMA ( Plagiarism ) DUPLİKASYON ( Duplication) DİLİMLEME ( Least Publishable Units) DESTEK VEREN KURUMUN BELİRTİLMEMESİ İSİM ÇIKARILMASI VEYA EKLENMESİ ( Unauthorized Authorship) TÜBİTAK-AYEK

50 AŞIRMA (İNTİHAL = PLAGIARISM)‏ Başkalarının fikirlerini,metodlarını, verilerini, uygulamalarını,yazılarını ve şekillerini sahiplerine bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan kısmen veya tamamen yazarın kendisinin gibi sunması Yabancı dilden kitap, makale ve benzeri yayınları tercüme ederek kendi eseri gibi basması

51 PLAGIARISM REPRESENTING ANOTHER’S WORK AS ONE’S OWN It is a major crime in the academic world because it is theft of an academic’s most valuable product=intellectual contributions to one’s discipline The “plagiarist” steals an academic’s thoughts (as captured in words) and deeds (actions) and claims to be their true author.

52 SAHTECİLİK (UYDURMA = FABRICATION)‏ Sunulan veya yayınlanan belgeyi gerçeğe aykırı olarak düzenlemek, bir belgeyi değiştirmek veya gerçeğe aykırı belgeyi bilerek kullanmakSunulan veya yayınlanan belgeyi gerçeğe aykırı olarak düzenlemek, bir belgeyi değiştirmek veya gerçeğe aykırı belgeyi bilerek kullanmak Araştırmaya dayanmayan veriler üretmek, bunları rapor etmek veya yayınlamakAraştırmaya dayanmayan veriler üretmek, bunları rapor etmek veya yayınlamak

53 ÇARPITMA (FALSIFICATION) Araştırma kayıtları ve verileri tahrif etmek Kullanılmayan yöntem,cihaz ve materyalleri kullanılmış gibi göstermek Araştırma hipotezine uygun olmayan verileri değerlendirmeye almamak İlgili teori ve varsayımlara uydurmak için veriler ve/veya sonuçlarla oynamak

54 54 ÇİFT YAYIN (DUPLİKASYON)‏  Editörlerin izni alınmadan orijinal bir çalışmanın aynen veya sonuçlarıyla başka bir yayın organında yayınlanmasıdır  Dergilerin,hakemlerin,editörlerin kaynaklarını boşa harcamaktır  Okuyucuya,araştırıcıya ve bilime saygısızlık ! Farklı dillerde,farklı okuyucu kitlesine hitap etme gerekçesi yeterli değil !

55 DİLİMLEME (SALAMİZASYON)‏ Tek bir yazıda sunulabilecek veri, bulgu ve fikirleri yapay olarak bölerek birden fazla yayın haline getirmektir Tek bir yazıda sunulabilecek veri, bulgu ve fikirleri yapay olarak bölerek birden fazla yayın haline getirmektir *Yayın sayısını arttırmaya yönelik *Önceki yayını kaynak göstermemek *Önceki yayından yeterli düzeyde farklılık göstermeyen yayınlar farklılık göstermeyen yayınlar

56 YAZARLIK 1.Çalışmanın tasarımı, veri toplama, analiz ve yorumuna yeterli katkı 2.Yazının taslağını kaleme alma, entellektüel içerik yönünden gözden geçirme 3.Yayınlanacak son metni onaylama maddelerin tümü yerine getirilmelidir. (ICMJE)‏ (ICMJE)‏

57 57 UYGUN OLMAYAN YAZARLIK Hakkı olduğu halde adı konmayanlar Hakkı olmadığı halde adı konanlar “Gölge yazarlık,onursal yazarlık, hediye yazarlık” Bölüm başkanı,parayı bulan, araştırıcının arkadaşı,eşi,dostu..., hastaları,kanı,idrarı sağlayan...” Hakkı olanların hepsinin adı olmalı, hakkı olmayanların hiçbirinin adı olmamalı...

58 TEZ KORSANLIĞI Tasarımı,yürütülmesi veya yazımına katkı olmadan başkasına ait tezi makale haline getirip yayınlamaktırTasarımı,yürütülmesi veya yazımına katkı olmadan başkasına ait tezi makale haline getirip yayınlamaktır Yazarlık kriterlerine uymuyorYazarlık kriterlerine uymuyor Hazır bir eserin makale olarak yazımı yazarlık değil ! Tez sahibinin haberi veya adı olması yeterli değil !

59 BİLİMSEL YANILTMA Uluslararası örnekler: Darsee : Uydurma (Fabrikasyon)‏Darsee : Uydurma (Fabrikasyon)‏ Soman : Hakemliğin suistimaliSoman : Hakemliğin suistimali Imanishi-Kari-Baltimore: Çarpıtma (Falsifikasyon)‏Imanishi-Kari-Baltimore: Çarpıtma (Falsifikasyon)‏ Gallo : HIV keşfi (Aşırma- Plajerizm ?)Gallo : HIV keşfi (Aşırma- Plajerizm ?) Whang : Kök Hücre Araştırmaları‏Whang : Kök Hücre Araştırmaları‏ (Fabrikasyon) (Fabrikasyon)

60 DAVID BALTIMORE 1975 NOBEL PRIZE FOR MEDICINE President of Rockefeller University ( Resigned in 1991) THEREZA IMANISHI-KARI FABRICATION

61 HIV KEŞFİ ROBERT GALLO (NIH) Prof.LUC MONTAGNIER 2008 NOBEL LAUREATE FOR MEDICINE AND PHYSIOLOGY ? ( Plagiarism ? )

62 Prof. Hwang Woo-suk Seoul Üniversitesi Güney Kore “Somatik Hücre Transferi ile Embriyonik Kök Hücre Elde Etme Yöntemi” Fabrication - Falsification

63 Dr. WHANG hakkında Soruşturma “Falsifikasyon = Uydurma “ suçlaması Wall Street Journal 16.Aralık.2005

64 December 29,2005 Seoul Univ determined that all 11 Hwang`s Stem Cell Lines were fabricated. Both SCIENCE papers were retracted Jan 12,2006

65 Geoff Brumfiel NATURE Vol : September.2007 “ There are some cultures in which Plagiarism is not even regarded as deplorable.”

66 İhsan Yılmaz NATURE Vol: 449 ; October.2007 “ For those of us whose mother tongue is not English, using beautiful sentences for other studies on the same subject in our introduction is not unusual....” “ Borrowing sentences is the part of a paper that simply helps to better introduce the problem should not be seen as Plagiarism. “

67 67 Bilimsel Yanıltmanın Nedenleri Yetersiz araştırma eğitimiYetersiz araştırma eğitimi Hızlı yükselme hırsıHızlı yükselme hırsı Tanınma arzusu (Hollywood send.)‏Tanınma arzusu (Hollywood send.)‏ Üstlerin aşırı ve oransız baskısıÜstlerin aşırı ve oransız baskısı Fazla yayın = prestij duygusuFazla yayın = prestij duygusu Maddi-manevi kazanç hırsıMaddi-manevi kazanç hırsı Psikiyatrik bozukluklarPsikiyatrik bozukluklar Kansu,Ruacan (CBT,2001)‏ Kansu,Ruacan (CBT,2001)‏

68 BİLİMSEL YANILTMA - ÖNLENMESİ I. ETİK STANDARTLARIN EĞİTİMİ, ÖĞRETİMİ VE KURUMLARDA YERLEŞTİRİLMESİ II. BİLİMSEL YANILTMALARA YOL AÇABİLECEK BASKILARI AZALTMAYA YÖNELİK GİRİŞİMLERİ DESTEKLEMEK III. BİLİMSEL YANILTMAYI FARKEDEBİLECEK VE SONRASINDA GEREKEN PROFESYONEL YAKLAŞIMI GÖSTEREBİLECEK DÜZENLEMELERİN GELİŞTİRİLMESİ

69 TÜRKİYE’DE YAYIN ETİĞİ İLE İLGİLİ KURALLAR YÖK –Disiplin ve Etik Yönetmeliği ÜNİVERSİTELERARASI KURUL –Doçentlik Sınavı Etik Kurulu TÜBİTAK –Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu (AYEK) TÜBA –Bilimsel Araştırmalar Etik Kurulu

70 Üniversitelerarası Kurul Doçentlik Sınavı Etik Komisyonu 2004 Dönemi 98 dosya 98 dosya 23 yaptırım 23 yaptırım Bir daha girememe Bir daha girememe Üç yıl girememe – Üç yıl girememe – İki yıl girememe – İki yıl girememe – Bir yıl girememe Bir yıl girememe Şevket Ruacan

71 BİLİMSEL ARAŞTIRMA ve YAYIN ETİĞİ  DÜŞÜNCE  HİPOTEZ  PLANLAMA  YAZIM ve ÖNERİ  PROJE, DESTEK ve UYGULAMA  VERİ ELDESİ  VERİ ANALİZİ  YAYIN  YAYIN SONRASI SÜRECİN TAMAMINDA GEÇERLİDİR

72 TÜBA

73 Kıntaru min el-ilm-i Yahtac-u vakiyye-tün min el edep Bir kantar ilim, bir okka edebe muhtaçtır. Gaybi Sunullah Gevher Nesibe Şifahanesi

74 Söz ma'rifet tacıdır Sanma gayri tac ola Taklid ile tok olan Hakikatte aç ola... Gaybi Sunullah Gevher Nesibe Şifahanesi

75

76

77 BİLİMSEL ARAŞTIRMA ve YAYINLARDA ETİK İLKELER BİLİMSEL ARAŞTIRMA ve YAYINLARDA ETİK İLKELER Emin Kansu Hacettepe Üniversitesi Onkoloji Enstitüsü

78 KEŞFE YÖNELİK ARAŞTIRMALAR “Yaratıcılık” Gerektirir ! Akla gelmeyenleri görmek Belli kalıplar içinde düşünmemek Yenileri Bulmak

79 “ Danışman ” Kimdir ? Normal mesai saatleri dışında ve Ailesine ayırması gereken saatler dışında sizin projenizi okuyan, Vergisini muntazam ödeyen iyi bir vatandaştır.. Projesi “KABUL” veya “RED” cevabı almış bir kişidir Bazı günler “ılımlı-olumlu”, bazı günler “sinirli-olumsuz” olabilen bir insandır, Ancak Projenizin Danışmanın hangi 24 + saatine rastlayacağı belli değildir. !!... Size bağlıdır

80 SAĞLIK BİLİMLERİNDE ARAŞTIRICI Denemenin fiilen uygulanmasından ve gönüllülerin deneme sırasında onurunun korunması, sağlık ve güvenliğinden sorumlu bir veya birden fazla konuda bilgilenmiş kişidir.

81 BİLİM TÜRLERİ AKLİ BİLİMLER * NAKLİ BİLİMLER NAKDİ BİLİMLER

82 ETİK İLKELER ve ETİK-DIŞI DAVRANIŞLAR

83 ARAŞTIRMA PROJESİ VERİLERİN ANALİZİ ve YORUMU YAYIN ULUSALULUSLARARASI * ARAŞTIRMA PROJESİNİN YAZIMI

84 “BİRDİR” AKLIN YOLU “BİRDİR” BİNDİR” AKLIN YOLU “BİNDİR” Prof.DrTalat Halman BİLİMSEL DÜŞÜNCE

85 INNOVATION INDEX (YARATICILIK İNDEKSİ) USA TR İSVEÇ

86 AYDA EN AZ İKİ KEZ BİR SAAT (EU)

87 ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNE NELER KAZANDIRACAK ?  ANAL İ T İ K VE ELE Ş T İ REL DÜ Ş ÜNCEY İ  DOGMALARDAN UZAK OLMAYI  B İ L İ MSEL DÜ Ş ÜNMEY İ  YARATICI DÜ Ş ÜNCE KAZANMAYI  SAYISAL VE Ş EK İ LSEL YARGILAMAYI  Ö Ğ RENMEY İ B İ LMEY İ  YA Ş AM-BOYU Ö Ğ RENME VE OKUMA ALI Ş KANLI Ğ INI  B İ LG İ YE NASIL ULA Ş ACA Ğ INI Ö Ğ RENMEY İ

88 ARAŞTIRMA TİPLERİ DENEYSEL DENEYSEL OLMAYAN –A) TANIMSAL (DESKRİPTİF) –B) ANALİTİK 1) LONGİTUDİNAL - PROSPEKTİF - RETROSPEKTİF 2) CROSS-SECTIONAL FAKTÖRLER HASTALIK A BCDE

89 BİLİMSEL ARAŞTIRMA ve YAYIN ETİĞİ  DÜŞÜNCE  HİPOTEZ  PLANLAMA  YAZIM ve ÖNERİ  PROJE, DESTEK ve UYGULAMA  VERİ ELDESİ  VERİ ANALİZİ  YAYIN  YAYIN SONRASI SÜRECİN TAMAMINDA GEÇERLİDİR

90 SAĞLIK BİLİMLERİ ALANINDA YAYIN TÜRLERİ  MEKTUP(Letter)  KISA RAPOR(Brief Report)  VAKA SUNUMU (Case Report)  MAKALE (Full Article)  DERLEME (Review)

91 ÇAĞDAŞLAŞMA SÜRECİNDE BİLİM TOPLUM KÜLTÜR E Ğİ T İ M AKADEM İ K ÖZGÜRLÜK (Otonomi) D İ N ( İ nanç) DEVLET (Yönetim) B İ L İ M (Akıl-Bilgi) LA İ KL İ K (Sekülarizm) DÜ Ş ÜNCEDE ÖZGÜRLÜK (Aydınlanma) Bozkurt Güvenç’2002

92 BİLİM TÜRLERİ AKLİ BİLİM**** NAKLİ BİLİM NAKDİ BİLİM

93 HER ARAŞTIRICININ (MENTEE) FARKLI GEREKSİNİMLERİ VARDIR  PROJE KONUSU YARATMAK  PROJEYİ TAMAMLAMAK  YAYIN YAPMAK  ÜRETKEN OLMAK  ALANINDA ETKİN BİR YERE GELEBİLMEK


"BİLİMSEL ARAŞTIRMA ve YAYINLARDA ETİK İLKELER BİLİMSEL ARAŞTIRMA ve YAYINLARDA ETİK İLKELER Emin Kansu Hacettepe Üniversitesi Onkoloji." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları