Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

BORUSAN – Mini Cooper vakası

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "BORUSAN – Mini Cooper vakası"— Sunum transkripti:

1 BORUSAN – Mini Cooper vakası
İŞLETME ETİĞİ MAHMUT BARAŞ AHMET TİNGÜL HASAN KEMAL MURAT BORUSAN – Mini Cooper vakası

2 Gündem Borusan Holding tanıtımı
Mini cooper sponsorluk olayı basına yansıyanlar... Borusan süreci nasıl yönetti? Paydaşlar ve çıkarları Biz olsaydık? İşletmelerin çalışanlara karşı etik sorumlulukları Şirket motivasyonu Borusan ne elde etti? Borusan’ın etik politikası

3 BORUSAN KİLOMETRE TAŞLARI
1944: Borusan Grubu’nun ilk şirketi İstikbal Ticaret’in kurulması, demir çelik ticareti ve tarım ürünleri ihracatının yapılması 1958: Borusan Boru Sanayi A.Ş nin kurulması 1969 : Borusan Boru $ lık ilk ihracatını Suriye’ye yaptı. Borusan Mühendislik kuruldu 1970: motor supapları ve supap aksesuarları üreten Supsan İstanbul kuruldu 1973 Boru nakliyet kurulması 1975: Birlik Galvaniz’in gruba katılması Borusan Boru Gemlik tesislerinin kurulması

4 BORUSAN KİLOMETRE TAŞLARI
1977: Borusan yatırım’ın kurulması 1983: Gemlik limanının kurulması 1984: Borusan Oto, Alman BMW AG nin Türkiye Distribütörlüğünü üstlendi. 1990: Özel sektördeki ilk soğuk saç üreticisi Borçelik kuruldu 1992: Asım Kocabıyık Kültür ve Eğitim vakfı’nın kurulması 1993: İlk özel oda orkestralarından biri olan Borusan Oda Orkestrası kuruldu. 1995: Borusan Oto Rolls Royce’un distribütörlüğünü üstlendi. 1998: Borusan Oto Landrover’ın distribütörlüğünü üstlendi. Borusan Mannesmann Boru Yatırım A.Ş. Kuruldu 1999: Borusan Oda orkestrası filarmoni orkestrasına dönüştürüldü.

5 2011 cirosu 4.3 milyar $ (800 m$ ihracat), karı 326 milyon $
İstihdam 5500 kişi

6 Borusan – Mini Cooper sponsorluk anlaşması
Ünlü bayan rallici ve televizyon programcısı Burcu Çetinkaya Türkiye Ralli Şampiyonası için sponsorluk arayışında olan Borusan Holding'e teklifte bulunur 17 Ağustos 2011'de Borusan Holding 'MINI' Marka Yöneticisi Hakan Bayülgen teklife cevap verir, "2012 sezonu için sunabileceği paketi şu şekilde açıklar: Yarış sponsorluğu avro, 2 adet MINI Countryman ALL4 aracın 1 senelik kullanım hakkı. Prensipte yapılan anlaşmayı kabul eden Çetinkaya, çalışmalarını da bu yönde sürdürür.

7 Borusan – Mini Cooper sponsorluk anlaşması
Şampiyon rallici Çetinkaya, Borusan Otomobil'e bağlı 'MINI' markasıyla sponsorluk anlaşması yaptıktan 3 ay sonra TV24 kanalında sponsorluk kapsamı dışında olan “Otomobil Sevdası” adı ile bir otomobil programı yapmaya başladı. Programı ‘başörtülü’ partneri Merve Sena Kılıç ile birlikte hazırlayan Burcu Çetinkaya, aracın test sürüşlerini yaparak performans değerlendirmesi yaptı.

8 Olayın basına yansıyan boyutu...
Televizyon programları ve 21 Aralık'ta Hürriyet'in Kelebek ekinde yayımlanan haber sonrası 'dinci imaj' uyarısı alan Çetinkaya'ya, birkaç gün sonra ise sponsorluk anlaşmasının iptal edildiği bildirildi. 24 Aralık'ta gönderilen mesajda, şirketin 'çok zor zamanlar' geçirdiği belirtilerek, "2012 çok zor bir yıl olacak. Bir önceki yıla kıyasla satış bütçesini azaltmak durumundayız. Bu nedenle 2012 yılında satış bütçesinde artış olmayacak" ifadeleriyle sponsorluğun gerçekleşmeyeceği belirtildi.

9 Olayın basına yansıyan boyutu...
İkilinin 'MINI Countryman ALL4' marka araçla yaptığı program ve Hürriyet gazetesinin Kelebek ekinde 'başörtülü' fotoğraflarla yer almaları sonrası Çetinkaya, ilk uyarısını aldı. Marka Direktörü Hakan Bayülgen, "Biz basında tesettürlü bir bayanla senin Mini'yle çekilmiş karelerini gördük ve bu da bizim için bir imaj sorunu oluşturdu. Yurtdışı bunu istemiyor' diyerek sporcuya uyarıda bulundu. Görüşmede, Çetinkaya'nın 'dinci imajından' duyulan rahatsızlık dile getirildi. Bayülgen şunları söyledi: "Ancak tavrımız kesinlikle başörtüsüne değildir. Bu markanın duruş merkezinin bir yere kaymamasıyla ilgili bir durumdur. Sadece başörtüsü değil, siyasi parti olsaydı da tavrımız aynı olurdu. Bir parti logosu olsaydı yine aynı şeyi söylerdik. Markanın herhangi bir siyasi görüş, parti, logo, dini akım ya da diğer akımlarla özdeşleşmesi merkezlerle aynı noktada durup durmamasıyla ilgili. Ancak şunu da belirtmeliyim: Sponsorluktan vazgeçilmesinin resmi gerekçesi bu değil. Biz gerçekten de 2012 bütçesinin kısıtlanması nedeniyle bu anlaşmadan vazgeçtik."

10 Olayın basına yansıyan boyutu...
Basında da büyük yer bulan haberlerde Borusan’a yöneltilen en önemli eleştiriler Borusan, distribütörü olduğu BMW'nin 'Özgürlüğü yaşatır' sloganını başörtüsüne karşı çiğnedi şeklindeydi.

11 Borusan süreci nasıl yönetiyor?
Kişisel ve kurumsal tweet’ler Eşref Biryıldız memorandum Basın açıklaması Şirket içi çalışma, değerlendirme toplantıları Sosyal medya politikası yayımlanıyor

12 Sosyal medya... Hakan Bayülgen sosyal medya aracılığı ile yaptığı açıklamalarda kamuoyundan özür diledi.

13 Memorandum ve ilk basın açıklaması

14 Basın açıklaması 02.01.2012 http://vimeo.com/34457284
Borusan cephesinden olayın gelişimi; Bu iki başarılı sporcumuz ile sponsorluk görüşmeleri 2011’in ilkbahar aylarında başlatılmıştır. Ağustos 2011’de belirli bir meblağ ve 1 yıl süre ile şahsi kullanımlarına tahsis edilecek 2 araç üzerinde genel bir prensip mutabakatına varılmıştır. Ancak her iki tarafın da ilave bazı beklentilerinin ve sürecin tanımlanmasına yönelik ihtiyaçlarının daha net hale gelmesi Aralık ayına kadar sürmüştür. Sponsorluk görüşmeleri sırasında marka müdürü olan çalışanımızın, dini inançlar ve başörtüsünün “trendy ve tarafsız” olması gereken MINI markasının algısına olumsuz etkileri olabileceği yönünde ifadesi olmuştur. Aralık’ın ikinci yarısında Borusan Otomotiv yönetimi, sektörde gündeme gelen vergi artışlarından sonra mevcut iş hacminin daralması nedeniyle % 40 oranında bütçe kısıtlamasına gitme kararı almıştır. Bunun neticesinde aynı gün bütçe nedenleriyle rallici sporcularımıza sponsorluk görüşmelerinin sonlandırıldığı yazıyla bildirilmiştir. Bu kararın devamında marka müdürümüz, Yeni Şafak muhabirinin bu konudaki sorusuna cevap vermiştir. Markasının tarafsız ve trendy konumunu kendi açısından yanlış değerlendirerek bizim için kesinlikle kabul edilemez bir yaklaşım içinde bulunmuştur. Açıklamasının özünde başörtüsü ile siyaset arasında bir paralellik kurmuş, sponsorluk sözleşmesinin gerçekleştirilmemesinin nedeni olarak bütçe kısıtlamasından ziyade bu paralelliği işaret eden bir ifadede bulunmuştur. Yeni Şafak gazetesi de haklı olarak bunu haber yapmıştır.

15

16 Olay sonrası süreç... Holding ve grup şirketlerinde farklı seviyelerde çalışanlar arasından örnekleme ile seçilen gruplar ile değerlendirme toplantıları düzenlendi.

17 Borusan Etik Kuralları – Turuncu Kitaplar

18 Borusan Etik Kuralları
Borusan Grubu Etik Kurulu tarafından çalışanların uyması gereken iş etiği kuralları belirlenmiştir. Borusan Grubu çalışanları bu çerçevede etik kurallara uyma ve uyulması konusunda yönlendirici olma sorumluluğunu üstlenirler. “Borusan Grubu Etik Kuralları Danışma ve Bilgilendirme Hattı” bu sorumluluğun bir parçası olarak oluşturuldu. Borusan çalışanları, kendi davranışları veya çevresindeki Borusan çalışanlarının davranışları hakkında danışma veya bilgilendirme amacı ile bu hattı kullanabilirler. Etik kuralların ihlal edildiğine dair şikâyet ve bildirimleri soruşturmak ve çözüm geliştirmek Etik Kurul’un sorumluluğu altındadır. Etik Kurul, Borusan Holding A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı'na bağlı olarak çalışır ve incelemeler Borusan Holding Denetim Müdürü ve Borusan Holding Hukuk Müdürü tarafından yürütülür. Borusan Grubu çalışanlarının Etik Kurul’a bildirimleri saklı tutulur. İnceleme ve soruşturma çalışmaları bağımsız uzmanlar tarafından gizlilik içinde yürütülür. Sorular ve bildirimler için aşağıdaki kanallardan Etik Kurul üyeleri ile doğrudan temasa geçebilirsiniz: Tel: E-posta: Adres: Perili Köşk, Rumeli Hisarı, Baltalimanı Hisar Caddesi No:5 34470 Sarıyer İstanbul

19

20 Borusan Sosyal Medya Politikası Yayımlandı 02.03.2012
Borusan Grubunda sosyal medya kullanımına ilişkin iş kurallarını içeren bu belge çalışanları sosyal medya konusunda bilinçlendirmeyi, farkında olmadan hatalı ve yasal olmayan davranışlarda bulunmaktan korumayı hedeflemektedir.

21 Paydaşlar Borusan Otomotiv müşterileri,  ideoloji, imaj
Borusan Holding,  kar, imaj BMW-Mini,  kar, imaj Borusan hissedarları,  kar, imaj Medya  ideoloji, popülerite Borusan Otomotiv tedarikçileri  iş garantisi Borusan çalışanları,  iş garantisi

22 Biz olsaydık? Olaydan önce; Olaydan sonra;
Tarafsızlığı bozma tehlikesi öngörülerek sponsorluk imzalanmamalıydı Sponsorluk anlaşmaları öncesinde detaylı inceleme yapılmalı ve sözleşme kapsamı detaylı tanımlanmalıydı Sponsorluk kapsamı tanımlıysa hukuki mercilere taşınabilirdi Sosyal Medya Politikası yayınlanabilirdi Olaydan sonra; Bütçe kısıtı arkasına sığınılmamalıydı Tek bir ağızdan kamuoyu bilgilendirilmeliydi

23 İşletmelerin çalışanlarına karşı etik sorumlulukları
Çalışanların haklarına saygılı olma,çalışanlarının haklarını koruma Sözlerine ve yaptığı anlaşmalara sadık kalma, Kanunlara itaat etme, Yalan söylememe ve hile yapmama, Çalışanlarına gelecek zararlara engel olma, Adil olma Sosyal sorumluluk standartlarına uygun davranma İşçi haklarını koruyarak düzenlemeye gitme

24 Şirket motivasyonu Müşteri kaybetmek istemiyor.
Komuoyu önünde kurumsal imajının zarar görmesini istemiyor. Paydaşlarının nezdinde değerleriyle/kurumsal politikalarıyla çelişecek bir izlenim yaratmak istemiyor. Çalışan ve tedarikçilerini korumak istiyor.

25 Borusan süreç sonrasında ne elde ediyor?
Tipoloji; Borusan süreci reaktif olarak yönetiyor. Politikaları oluşturuyor. Gelecekte olabilecek benzer etik krizlere karşı proaktif bir yapıya bürünüyor. Sosyal medya politikası oluşturdu. Çalışanları ve yöneticilerinin etik farkındalığı arttı.

26 T E Ş E K K Ü R L E R . . .


"BORUSAN – Mini Cooper vakası" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları