Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

BESLENME İLE İLGİLİ HASTALIKLAR Prof.Dr.A.Murat Tuncer...................................Y I L L A R......................................

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "BESLENME İLE İLGİLİ HASTALIKLAR Prof.Dr.A.Murat Tuncer...................................Y I L L A R......................................"— Sunum transkripti:

1 BESLENME İLE İLGİLİ HASTALIKLAR Prof.Dr.A.Murat Tuncer Y I L L A R

2 YENİDOĞAN AKCİĞER HASTALIKLARI İSHAL SITMA KIZAMIK AIDS TRAVMA Bilinmeyenler

3

4 Protein Enerji Mikrobesinler –Demir –İyot –Çinko –Selenyum –Vitaminler –Folik asit –Vit A –Vit D –Vit C

5 Vitaminler –A, beta karoten, B 1, B 2, B 3, B 6, B 12, C, D, E, K Mineraller –Ca, P, K, Flor, magnezyum, çinko, selenyum, krom, demir, Na, bakır, mangan Mikrobesinler

6 Meyve ve sebzeler birçok vitamin, mineral ve tabii maddenin kaynağı olup akut ve kronik hastalıklardan vucudumuzu korumaktadır.Benzer birçok madde değişik kaynaklarda değişik oranlarda bulunmakta olup, beslenmede denge sağlıklı beslenme için en önemli kriterdir. Lifli beslenme koroner kalp hastalığı ve barsak hastalıkları başta olmak üzere birçok hastalığın önlenmesinde önem taşır. Fasulye, mercimek, enginar, bezelye, nohut ve böğrülce bu açıdan en önemli kaynaklardandır.

7 Vitamin C bağışıklık sistemimiz ve vucudumuzda oluşan yara iyileşmelerinde önemli rol oynayan bir vitamin olup kırmızı ve yeşil biber, kiwi, çilek, brokkkoli, Brüksel lahanası, portakal, domates, lahana ve karnabahar en önemli kaynaklardır.

8 Vitamin A özellikle cilt ve göz sağlığı için en önemli vitaminlerdendir. Enfeksiyonlardan korunmada da önemli görev yapar. Patates, kabak, havuç, şalgam, hardal, lahana, ıspanak, kırmızı biber önemli vitamin A kaynaklarındandır.

9 Vitamin D; kemik gelişimi ve kalsiyum metabolizmamız için en önemli vitamindir. Genellikle 0-13 yaş arasında günlük alınması önerilen miktar ünitedir. Güneş ışığı (UV) önemli bir kaynaktır. Bir bardak tam süt 100 Ünite, bir yumurta 20 Ünite D vitamini içerir. Bir çorba kaşığı morina balığı karaciğerinde (cod fish oil) ünite D vitamini vardır. Kalsiyum kemik ve hücre fonksiyonlarımız için hayati önem taşıyan bir mineraldir. Başlıca kaynak süt ve süt ürünleridir. Günlük mg alımı önerilir.

10

11 Folate veya folik asit bir vitamin olup başta kan hücreleri olmak üzere hücre çoğalmasının en temel desteğidir. Doğum öncesi alınması doğacak çocuklarda beyin ve sinir sistemi anomalilerinin riskini azaltır. Ispanak, bezelye, böğrülce, kuşkonmaz (asparagus) en önemli folat kaynaklarındandır.

12 Potasyum bir elektrolit olup kan basıncı başta olmak üzere sağlığın devamı için önemli bir elementtir. Patates, domates, bezelye, havuç, pancar ve erik en önemli kaynaklardandır.

13 Çinko bağışıklık sistemi, tad duyusu, iştah ve büyüme için önemli bir mineraldir. Deniz ürünleri, zenginleştirilmiş gıdalar, fındık fıstık, fasulye en önemli kaynaklardandır. Selenyum antioksidan etkili eser elementtir. Kanser, kalp hastalıkları, yaşlanma ile ilgili önemli fonksiyonlar yapar. Fındık, fıstık, beyaz ve kırmızı et, yumurta, pirinç değişik oranlarda selenyum içerir. Günlük mikrogr a ihtiyacımız vardır.Keshan Hastalığı (kalp fonksiyon bozukluğu), hipotiroidism, Kashin-Beck (osteoartrit) hastalıkları selenyum eksikliklerinde görülebilir.

14 Gereksinim KaynaklarYararlarıEksiklik Zararlı Protein 13-80gr %12-15 Et,süt yumurtaDoku yaşamıMalnurisyonBöbrek hasarı Kalori kCalEnerjiMalnutrisyonObesite Yağ %25-30yağlarHücre devamlılığı MalnutrisyonObesite KH %55-60Tahıl ve sebzelerHücre metabolizması Metabolik hast.Obesite, diyabet Demir mgEt yumurta Oksijen trans,kan,hücre fonk. Anemi mg Demir zehirlenmesi İyot 150 mikrogrDeniz ürünleri ve deniz havası,tuz Tiroid fonksiyonu Hipotiroidi1000 mikrogr/g tiroidit Çinko 3-8 mgDeniz ürünleri, fındık,fıstık, fasulye Bağışıklık, tad, İştah, cilt, tırnak Kilo kaybı, kansızlık, iştah kaybı Kusma, bulantı 5-40 mg Vit D ünite Deniz ürünleri, güneş ışığı Kemik yapımı, kalsiyum tutulması RaşitizmHipervitaminoz Unite Vit C 60 mg Limon, portakal, brokkoli,domates Enfeksiyon, doku bütünlüğü Skorbüt2000 mg başağrısı, ishal ? Vit A üniteSüt, yumurta, et, ıspanak, havuç Bağışıklık, hücre fonksiyonları Körlük, enfeksiyonlar ünite hipervitaminoz

15 Gereksinim KaynaklarYararlarıEksiklik Zararları Kalsiyum mgSüt ve süt ürünleri Kemik RaşitizmHiperkalsemi Selenyum mikrogrDeniz ürünleri, fındık-fıstık Antioksidan, antikanser Keshan (kalp ytmz) Selenosis Magnezyum mg Yeşil sebzelerSİnir iletisi, kas fonk, hücresel f. Havale, yorgunluk, iştahsızlık İshal, kramp ? Folat mikrogrEt, bezelye, pirinç, ıspanak Hücre bölünmesiKansızlık, doğumsal anomali - Vitamin E 6-15 mg Bitkisel yağlar, geiş yeşil yapraklı sebzeler Serbest radikallere karşı koruyucu Kısırlık, hemolitik anemi, kanser - Vitamin K mikrogrLahana,ıspanak, Hardal, endojen Kanamayı önleyen faktörler yapımı Kanama - Vitamin B6 1,3-2 mg Sebze ve meyve, beyaz et Protein metabolizması, kan, sinir sistemi Anemi,depresyon, havale, dermatit 500mg, nöropati Vitamin B mikrogrHayvansal ürünler Hücre metabolizması Anemi, denge bozukluğu, havale - Vitamin B mg Tahıllar,karaciğer Hücre enerji siklusu Beri-beri - Krom mikrogrBrokkoli,grayfurt Cr+3aktif,Cr+6toksik, İnsuline destek, hormonal etkin Şeker regulasyonu ?

16 Beslenme Bozukluğu ve Sonuçları Aşırı beslenme ; Obezite Az enerji-protein alma; Malnutrisyon, beslenme hastalığı Dengesiz beslenme; Özel hastalıklar –Folik asit, B12, demir ; kansızlıklar –Vitamin A; Gece körlüğü –Vitamin C; Skorbüt, kanama –Vitamin D; Raşitizm, kemik erimesi –İyot, omega-3; Zeka geriliği, başarısızlık

17 Beslenme Bozukluğu Belirtileri Fiziksel gelişim geriliği Performans düşüklüğü, okul başarısızlığı Cilt bozuklukları, kanamalar Enfeksiyonlara eğilim, zor düzelme Solukluk, halsizlik Saç dökülmesi, tırnak değişiklikleri Kemik değişiklikleri, dişlerde sağlıksız değişimler Uyku bozuklukları

18

19

20

21

22 İşin Sırrı DENGE

23


"BESLENME İLE İLGİLİ HASTALIKLAR Prof.Dr.A.Murat Tuncer...................................Y I L L A R......................................" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları