Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ÖZEL ELAZIĞ BOĞAZİÇİ MTSK TRAFİK VE ÇEVRE BİLGİSİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ÖZEL ELAZIĞ BOĞAZİÇİ MTSK TRAFİK VE ÇEVRE BİLGİSİ."— Sunum transkripti:

1 ÖZEL ELAZIĞ BOĞAZİÇİ MTSK TRAFİK VE ÇEVRE BİLGİSİ

2 Ülkemizde her yıl ortalama olarak binlerce trafik kazası meydana gelmekte ve bu kazalarda binlerce vatandaşımız can ve mal kaybına uğramaktadır. Emniyet genel müdürlüğü verilerine göre son on yıl içinde yaklaşık vatandaşımız kazalarda hayatını kaybetmiştir. Trafik kazalarının kusur payları araştırıldığında ortaya şu korkunç tablo çıkmaktadır. Kazalarda %96 oranında İNSAN, %3 Araç, Ve %1 yol yapım hataları kusurlu olarak görülmektedir. Bu tabloya göre ülkemizde bilinçli veya trafik kurallarına uyan sürücü oranının çok az olduğu ortaya çıkmaktadır. Temel amaç olarak bizler trafik kurallarına uyan bilinçli sürücüler olarak hareket etmek zorunda olacağız.

3

4

5

6

7

8 TANIMLAR  Trafik : Yaya, hayvan ve araçların karayolu üzerindeki hal ve hareketleridir.  Karayolu : Trafik için kamunun yararlanmasına açık olan arazi şeridi, köprü ve alanlardır.  Tek Yönlü Karayolu : Taşıt yolunun sadece bir yöndeki taşıt trafiği için kullanıldığı türüdür.  Çift Yönlü Karayolu : Taşıt yolunun gidiş ve geliş olmak üzere her iki yöndeki taşıt trafiği için kullanıldığı türüdür.  Bölünmüş Karayolu : Bir yöndeki trafiğe ait taşıt yolunun bir ayırıcı ile belirli bir şekilde diğer taraftaki taşıt yolundan ayrıldığı yoldur.  Erişme Kontrollü Karayolu (Otoyol- Otoban) : Özellikle transit trafiğe tahsis edilen belirli yerler ve şartlar dışında giriş ve çıkışın yasaklandığı yaya, hayvan ve motorsuz araçların giremediği ve trafiğin özel kontrole tabii tutulduğu yoldur. Otoyola Yaya hayvan ve motorsuz araçlar giremez. OGS logosu otomatik geçiş sistemini bildirir. Mecburi asgari hız en düşük hız sınırını ifade eder saatte 40 km dir. Mecburi Azami hız en yüksek hız sınırını ifade eder saatte 120 km dir. Otoyola girerken kullanılan şerit HIZLANMA şeridi, çıkarken kullanılan YAVAŞLAMA şeridi ve Araçta herhangi bir arıza meydana geldiğinde kullanılan şerit EMNİYET ( GÜVENLİK ) şeridi olarak bilinir.  Anayol : Ana trafiğe açık olan ve bunu kesen karayolundaki taşıtların bu yola girerken veya bu yoldan geçerken ilk geçiş hakkını anayoldaki araca vermeleri gerektiği bir işaret levhası ile belirtilmiş olan yoldur.

9  Tali yol : Üzerindeki trafik yoğunluğu bakımından bağlandığı yoldan daha az önemi olana yoldur. DUR ve YOLVER levhaları her zaman bu yolda görülür. DUR levhası sürücüye yola geldiğinde durup trafik uygunda devam etmesi gerektiğini bildirir. YOLVER levhası ise yoldan yavaş ve dikkatli geçilmesi gerektiğini bildirir.  Yaya yolu : Karayolunda sadece yayaların kullanımına ayrılmış olan yoldur.  Taşıt yolu : Karayolunda sadece taşıtların kullanımına ayrılmış olan yoldur.  Banket : Yaya yolu ayrılmamış karayolunda taşıt yolu kenarı ile şev başı veya hendek iç üst kenarı arasında kalan olağan olarak yaya ve hayvanların kullandığı zorunlu haller de de araçların kullanacağı yoldur.  Demiryolu (Hemzemin ) Geçit : Karayolu ile demiryolunun aynı seviyede kesiştiği bariyerli veya bariyersiz geçitlere demiryolu geçidi denir.  Alt geçit : Karayolunun diğer bir karayolu veya demiryolunun altından geçmesini sağlayan yapısıdır.  Üst geçit: Karayolunun diğer bir karayolu veya demiryolunun üstünden geçmesini sağlayan yapısıdır.  Yaya geçidi : Yayaların karayolundan güvenle karşıdan karşıya geçebilmelerini sağlamak amacıyla yol çizgileri ile belirlenmiş yerlerdir.  Okul geçidi : Genel olarak ilk ve orta öğretim öğrencilerinin karşıdan karşıya geçebilmelerini sağlamak amacıyla okul çevrelerine yapılan geçitlerdir.

10 Araç : Karayolunda kullanılan motorlu, motorsuz taşıtlar özel amaçlı taşıtlar, lastik tekerlekli traktörler ve iş makinelerinin genel adıdır. Taşıt : Karayolunda insan, hayvan ve yük taşımaya yarayan araçlardır. Sürücü : Karayolunda motorlu veya motorsuz bir taşıtı süren kişidir. Şoför : Karayolunda ticari olarak tescil edilmiş bir motorlu taşıtı süren kişidir. Otomobil : Sürücü dahil en fazla 8 oturma yeri olan taşıttır. Minibüs : Sürücüsü dahil 9 ila 15 arası oturma yeri olan taşıttır. Otobüs : Sürücü dahil en az 16 oturma yeri olan taşıttır. Kamyon : Yüklü ağırlığı 3,5 tondan fazla olan taşıttır. Kamyonet : Yüklü ağırlığı 3,5 tona kadar olan taşıttır. Çekici : Römork veya yarı römorkları çekmek için imal edilmiş yük taşımayan motorlu taşıttır. Kurtarıcı : Arızalı araç çekmek için imal edilmiş araçtır. Motosiklet : İki veya üç tekerli sepetli veya sepetsiz motorlu bisikletlerdir. Üç tekerlekli olan yük motosikletlerine Triportör denir. Motorlu bisiklet : Silindir hacmi 50 santimetre küpü geçmeyen ve imal hızı saatte 45 km’yi geçmeyen motorlu bisikletlerdir.

11  Römork : Motorlu araç tarafından çekilen insan veya yük taşımak için imal edilmiş motorsuz taşıttır.  Yarı Römork : Taşıdığı yük ve kendi ağırlığının bir kısmı motorlu araç tarafından taşınan römorktur.  Hafif Römork : Azami yüklü ağırlığı 750 kğ geçmeyen römorklardır.  Taşıt Katarı : Karayolunda bir birim olarak seyretmek üzere birbirine bağlanmış römorklardır.  Taşıma Sınırı ( Kapasite ) : Bir aracın güvenle taşıyabileceği en çok yük ağırlığı ve yolcu sayısıdır.  Azami Ağırlık : Taşıtın güvenle taşıyabileceği azami yükle birlikte ağırlığıdır.  Dingil Ağırlığı : Araçlarda aynı dingile bağlı tekerlerden karayolu yapısına aktarılan ağırlıktır.  Gabari : Araçların karayolunda güvenle ve karayolu yapısına zarar vermeden seyirlerini temin amacıyla belirlenmiş azami uzunluk, genişlik ve yükseklikleridir. Bir aracın Azami olarak uzunluğu 22 metre, Genişliği 2,55 metre ve yüksekliği 4 metreyi geçmemelidir. Gabari ölçülerini aşana araçlar Karayolları Genel Müdürlüğünden özel izin alarak karayoluna çıkabilirler. Sadece genişlik olarak ölçüyü aşan araçlar gece karayolunda sürülemezler. Bazı araçlara sarı renkli tepe lambasının takılmasındaki amaç kendilerini belli etmek ve karayolunu kullanan diğer sürücülerin uyarılmasını sağlamaktır. Araçlar yüklenirken gabarinin aşılması yasaktır. İzin verilen araca yapılan yüklemede yük aracın boyunu önden 1, Arkadan ise 2 metre taşabilir. Sağ ve soldan yükün taşması yasaktır.

12  Geçiş Hakkı : Yaya ve araç kullananların diğer yaya ve araç kullananlara göre yolu kullanmadaki öncelik sırasıdır.  Geçiş Üstünlüğü : Belli araç sürücülerinin görev esnasında olmak ve diğer araç sürücüleri ve yayaların can ve mal güvenliğini tehlikeye düşürmemek kaydıyla trafik yasaklama ve kısıtlamalarına bağlı olmamalarıdır. Geçiş üstünlüğüne sahip araçlarda 150 metreden duyulacak ve görülecek şekilde ışık ve ses çıkaran cihazların bulunması gerekir. Geçiş üstünlüğüne sahip araçlar Sırasıyla Cankurtaran, İtfaiye, Polis, Trafik Polisi, Sivil Savunma Araçları ve koruyan ve korunan araçlardır. Bu araçlardan Cankurtaran ve Koruyan korunan araçlardan MAVİ, İtfaiye ve Sivil savunma araçlarında KIRMIZI, Polis ve Trafik polisinde ise MAVİ ve KIRMIZI renkli tepe lambası olmalıdır. Geçiş üstünlüğüne sahip bir aracın duyulur ve görülür uyarı işaretini alan sürücüler sağa yanaşıp yavaşlayıp gerekirse durmalıdırlar, Bu sesi bir kavşakta iken alan sürücüler ise derhal kavşağı boşaltmalıdır.  Durma : Sürücünün trafik mecburiyeti dolayısıyla aracını durdurmasıdır.  Duraklama : Yolcu indirip bindirme eşya yükleyip boşaltma veya beklemek amacıyla kısa süreli aracın durdurulmasıdır.  Park etme : Durma ve duraklama dışında uzun süreli beklemek amacıyla aracın bırakılmasıdır.

13 DURAKLAMANIN YASAK OLDUĞU YERLER Yasağın bir işaret levhası ile yasaklandığı yerlerde Sol şeritte Yaya ve okul geçitlerinde Kavşak, Köprü, Tünel ve Bağlantı yollarına Şehir İçi 5, Şehir Dışı 100 Metre mesafe içinde İşaret levhalarına yaklaşım yönünde Şehir içi 15, Şehir dışı 100 metre mesafe içinde Duraklayan veya park eden araçları yol tarafındaki yanlarına Otobüs, Tramvay ve Taksi duraklarında Görüşün yetersiz olduğu tepe üstlerine yakın yerlerde Dönemeçlerde ÖZEL ELAZIĞ BOĞAZİÇİ MTSK

14 PARK ETMENİN YASAK OLDUĞU YERLER Duraklamanın yasak olduğu yerlerde Geçiş yolları önünde ve üzerinde Belirlenmiş yangın musluklarına her iki yönden 5 metre mesafe içinde Okul hastane giriş çıkış kapılarına 5 metre mesafe içinde Alt ve üst geçitler ile köprülere 10 metre mesafe içinde Geçiş üstünlüğüne sahip araçların giriş çıkış kapılarına 15 metre mesafe içinde Kamu hizmeti yapan yolcu taşıtlarının duraklarını gösteren levhalara 15 metre mesafe içinde Zorunlu haller dışında yerleşim yerleri dışındaki karayollarında Trafikte önce siz örnek olun başkalarının değiştiğini göreceksiniz…

15 KARAYOLUNDA ARAÇ SÜRME YASAĞI Sürücülerin karayolunda 3 halde araç kullanmaları yasaktır. EHLİYETSİZ : Bu şekilde araç kullanan bir şahsa para cezasının yanı sıra İlk tespitte 1 ay ile 2 ay arası, 2. ve daha sonraki tespitlerde ise 2 ay ile 3 ay arası hafif hapis cezası verilir. ALKOLLÜ : Alkollü araç kullanan bir şahsa kanındaki alkol miktarı 0,50 promilin üzerinde ise para cezasının yanı sıra 5 yıl içinde İLK tespitte 6 ay süreyle, 2 tespitte 2 yıl süreyle ve 3. tespitte de 5 yıl süreyle sürücü belgesi elinden geri alınır ve psikoteknik değerlendirme ve 6ay hapis cezası verilir. UYUŞTURUCU VEYA KEYİF VERİCİ MADDE : Bu şekilde araç kullandığı tespit edilen bir sürücüye para cezası, hapis cezası ve sürücü belgesi süresiz olarak elinden alınarak şahıs hakkında cezai işlem uygulanır. Uyuşturucu madde almış olarak araç kullanan bir şahıs bir daha sürücü belgesi alamaz. Tedavi olduğunu sağlık raporu ile belgelendirse dahi belgesi geri verilmez. Belgesi alındıktan sonra tekrar sürücü kursuna müracaat ederek belge alamaz.

16 SÜRÜCÜNÜN TRAFİKTEN MEN EDİLECEĞİ DURUMLAR  Sürücünün uyuşturucu madde almış olarak yakalanması halinde  Sürücünün alkollü olarak yakalanması halinde  Sürücü belgesinin hileyle alındığının tespiti halinde  100 ceza puanının aşılması halinde : 100 ceza puanı 1 yıl içinde 1 kez aşılırsa 2 ay, İki kez aşılırsa 4 ay, Üç kez aşılırsa da süresiz olarak sürücünün sürücü belgesi elinden geri alınır.  Ölümle sonuçlanan trafik kazasında asli kusurlu olan sürücünün 1 yıl içinde araç kullanması halinde  Hız limitini ihlal sebebiyle 1 yıl içinde 5 kez cezai işlem görmesi halinde En iyi şoför, yalnız sürücü belgesi ve gerekli evrakları olan değil, trafik kurallarına uyandır

17 SÜRÜCÜLERİN ARAÇ SÜRME VE DİNLENME SÜRELERİ Resmi ve Ticari araç sürücülerinin 24 saatlik bir süre içinde toplam olarak en fazla 9 saat, Sürekli olarak olarak ise 4,5 saatten fazla araç kullanmaları yasaktır. 4,5 saat sürekli araç kullanan bir araç sürücüsü en az 45 dakika dinlenmelidir. Takoğraf cihazı kamyon, otobüs ve çekicilerde bulunur. Takoğraf cihazının kullanılmasındaki amaç sürücülerin çalışma ve dinlenme süreleri ile yaptıkları hızı tespit etmektir.

18 ARAÇLARDA YOLCU TAŞINMASI 01/01/2007 Tarihinde çıkarılan Karayolu Taşıma Yönetmeliği kapsamına göre bütün resmi ve ticari araç sürücüleri SRC (Mesleki Eğitim Yeterlilik ) belgesi almak zorundadırlar. Bu belgeyi almak isteyen sürücülere SRC belgeleri Ulaştırma Bakanlığı tarafından verilir. -SRC 1 : YURT DIŞI YOLCU TAŞIMACILIĞI -SRC 2 : YURT İÇİ YOLCU TAŞIMACILIĞI -SRC 3 : YURT DIŞI EŞYA VE KARGO TAŞIMACILIĞI -SRC 4 : YURT İÇİ EŞYA VE KARGO TAŞIMACILIĞI -SRC 5 : TEHLİKELİ MADDE TAŞIMACILIĞI, yapacak sürücülere verilen belgedir. Araç Sürücülerinin : Taşıma sınırını aşacak şekilde, aracın basamak, karoser kenarı, aracın üzeri gibi dış kısımlarında ve yük üzerinde insan taşımaları yasaktır. Otobüslerde Zorunlu koltuk ferdi kaza sigortası yaptırılması zorunludur. Bu sigorta yaptırılmadan yolcu taşınması ve taşıma sınırının üzerinde araçlarda yolcu taşınması yasaktır.

19 KAMYON, KAMYONET VE TRAKTÖR RÖMORKLARINDA YOLCU TAŞINMASI  Kamyon ve kamyonet römorklarında yönetmelikte belirtilen ölçülere uygun oturma yerleri yapılması ve kasa kenarlarının düşmeyi önleyecek şekilde kapalı ve üzerinin örtülü olması şartıyla taşıma sınırının her tonu için ton başına 2 yolcu taşınabilir.  Traktör römorklarında ise sadece tarım işlerinde çalıştırılmak amacıyla tarlaya işçi götürülmesi için taşıma sınırının her tonu için ton başına 3 yolcu taşınabilir.  Yükle beraber yolcu taşınacaksa yüklerin sağlam olarak yerleştirilmesi ve bağlanmış olması, kasan kapaklarının kapalı olması ve yolcuların kasa içinde ayrılacak bir yere oturtulması gerekir.

20 TEHLİKELİ MADDELERİN TAŞINMASI  Elektrik donanımları kısa devre yapmayı önleyecek şekilde izole edilmiş olmalıdır.  Araçta 6 kğ’lık 2 adet yangın söndürme tüpü bulundurulacaktır.  Araçta 6 voltluk pilli fener dışında herhangi bir elektrik cihazı bulunmayacaktır.  Park etme veya duraklama halinde araç mutlaka bir kişi tarafından gözetim altında tutulacaktır.  Yerleşim birimleri dışındaki karayollarında diğer araçları aralarında en az 50 metre mesafe bırakarak seyretmelidirler.  Duraklama halinde diğer araçlarla aralarında en az 20 metre mesafe bırakmalıdırlar.  Radyoaktif ve kimyasal maddelerin yüklenmesi, taşınması ve boşaltılması için ayrıca ATOM ENERJİSİ YÜKSEK KURUMUNDAN izin alınması mecburidir. Her trafik kuralı en az bir hayat kadar değerlidir.

21 SOLLAMA (ÖNDEKİ ARACI GEÇME) KURALLARI Önündeki aracı geçecek bir sürücü öncelikle yol çizgilerine bakmalıdır. Önünde ve arkasında giden araç ile sol şeritten gelen araç olup olmadığını kontrol etmelidir. Önündeki aracı gündüz korna gece ise selektör yaprak uyarmalıdır. Sol sinyali verip sol şeride geçmelidir. Geçtiği aracı dikiz aynasından görünceye kadar sol şeritte ilerlemelidir. Sağa sinyal vermelidir. Sağ şeride girerek sollama işlemini tamamlamalıdır. GEÇİLEN ARACIN DİKKAT ETMESİ GEREKEN KURALLAR Kendisini geçmek isteyen bir aracın geçme uyarısını alan bir sürücü yolun sağına yanaşmalı, bir başka aracı geçmeye çalışmamalı ve hızını sabit tutmalıdır.

22 DÖNÜŞLER VE MANEVRA KURALLARI Sağa ve sola dönüşlerde temel kural olarak sürücüler Sinyal vermeli, Uygun zamanda Uygun şeride geçmeli, Hızlarını azaltmalıdır. Sağa dönüşler DAR, Sola dönüşler ise GENİŞ kavisle yapılmalıdır. Sağa dönüş yapan sürücüler kurallara uygun olarak karşıya geçen yaya ve bisikletlilere yol vermelidir. Sola dönüş yapan sürücüler ise sağdan ve karşıdan gelen araçlara yol vermelidir. Son olarak ise dönüş yapan sürücüler döndükleri yolun sağ şeridine geçmelidir. DÖNEL KAVŞAKLARDAKİ DÖNÜŞLER -Dönüş işaret vermek -Hız azaltmak -Sola doğru dönüş yapmak -Sağa yaklaşarak kavşaktan çıkmak zorundadırlar.

23 KAVŞAKLARDA İLK GEÇİŞ HAKKI  Trafik Polisi ve Işıklı İşaret Cihazı ile yönetilmeyen kavşaklarda: 1- Bütün sürücüler geçiş üstünlüğüne sahip araçlara 2- Doğru geçen tramvaya ve tramvay hattındaki araçlara 3- Bölünmüş yoldaki araçlara 4- Tali yoldaki araçlar, Anayoldaki araçlara 5- Dönel kavşak dışındaki araçlar, Dönel kavşak içindeki araçlara 6- Dönen araçlar Düz giden araçlara yol vermek zorundadır. KONTROLSÜZ KAVŞAKLARDA İSE 1- Motorsuz araçlar, motorlu araçlara 2- Traktör ve İş makinesi diğer motorlu araçlara 3- Soldaki araç sağdaki araca 4- Dönüş yapan sürücüler kurallara uygun karşıya geçen yay ve bisiklet yolundaki bisikletlilere geçiş hakkı vermek zorundadırlar.

24

25

26 TRAFİK İŞARET LEVHALARI  Karayollarında trafik işaret levhalarının anlam ve niceliklerini belirlemek Emniyet Genel Müdürlüğünün, Karayollarındaki işaretlemeleri yapmak ise Karayolları Genel Müdürlüğünün görevidir.  TEHLİKE UYARI İŞARETLERİ: Karayolunu kullananlara yoldaki tehlikeleri bildirir. Hepsi Üçgen şeklindedir. Bu levhaları gören sürücü hısını azaltmalı, sollama yapmamalı ve takip mesafesini artırmalıdır.  TRAFİK TANZİM İŞARETLERİ: Yolda yasaklama ve kısıtlamaları bildirir. Yuvarlak şeklindedir. MAVİ renkli olanları mecburiyet anlamına gelir.  OTOYOL İŞARETLERİ: Otoyolda görünen yeşil renkli levhalardır.  DURAKLAMA VE PARKETME İŞARETLERİ : Duraklamanın ve park etmenin yasak olduğunu veya park yerlerini bildiren levhalardır.  BİLGİ İŞARETLERİ: Sürücülere ve yolu kullananlara yolculuk esnasında işe yarayacak yardımcı hizmetler konusunda bilgi veren yatay veya dikey dikdörtgen şeklinde mavi renkli levhalardır. ARAÇ DEĞİL DİKKATSİZLİK ÖLDÜRÜR……….

27 POLİSİN DURUŞ POZİSYONLARI Trafik polisinin kavşakta trafiği yönetirken yapmış olduğu duruş pozisyonlarından biri Polisin tek elinin havada duruşudur. Bu pozisyon Yolun tüm yönlere kapalı olduğunu bildirir. İkinci bir pozisyon ise kollarından birinin veya her ikisinin yere paralel şekilde açık durmasıdır. Bu hareket ise yolun ön ve arka tarafındaki trafiğe kapalı sağ ve sol taraflara açık olduğunu bildirir. Trafik polisinin kavşakta trafiği yönetirken vermiş olduğu bir emir başka bir emir verinceye kadar geçerlidir.

28 YOL ÇİZGİLERİ Kesik Yol çizgisi : Görüşün açık olduğunu kurallara uygun olarak öndeki aracın geçilebileceğini bildirir. _________ Devamlı çizgi : Görüşün kapalı olduğunu araç sürücülerinin bulundukları şeritte aynı hızla seyretmeleri gerektiğini bildirir. _-_-_-_-_-_- Yan yana çizilen kesik ve devamlı çizgi : Sadece bir yönde sollama yasağı olduğunu araca yakın olan çizgiye göre hareket edilmesi gerektiğini bildirir. ========= Yan yana çizilen iki devamlı çizgi : Yolun bölünmüş yol haline getirildiğini çizgilerin sol tarafına geçilemeyeceğini bildirir.

29 ARAÇLARIN IŞIKLANDIRILMASI Araçlar kanunda öngörülen hallere göre ışıklandırılmalıdır. Öndeki farlar beyaz veya açık sarı, Arkadakiler ise kırmızı veya turuncu renkte olmalıdır. Kısa Far 25 metre, Uzun Far ise 100 metre yi aydınlatmalıdır. Sis lambası ışık şiddeti olarak kısa far a eşit olmalıdır. Geri vites lambası aracın 10 metre gerisini aydınlatacak şekilde ışık çıkarmalı ve beyaz renkte olmalıdır. Plaka lambaları aracın plakasını 20 metreden okunabilecek şekilde aydınlatmalıdır. Gece yerleşim birimleri dışında, Yeterince aydınlatılmamış tünellerde UZUN farlar yakılır. Bir araçla karşılaşıldığında, Şehir içinde, Öndeki aracı takip ederken, Bir araçla yan yana gelinceye kadar ve Sis lambasının kullanılması gereken yerlerde KISA farlar kullanılmalıdır. Dönüş ışıklarının geç anlamında kullanılması yasaktır. Sadece park ışıklarının yakılarak araç sürülmesi yasaktır. Sis lambalarının yoğun şekilde kar ve yağmur yağışı ile sisli havalar dışında kısa ve uzun farlarla birlikte kullanılması yasaktır. Selektör Yapma Uzağı ve yakını gösteren ışıkların kısa süre içinde ard arda veya sıra ile aynı zamanda yakılmasıdır.

30 KORUYUCU TERTİBATLAR Motosiklet ve motorlu bisiklette Sürücülerin ve yolcuların Kask, Otomobil, Minibüs, Otobüs, Kamyon, Kamyonet ve Çekicilerin bütün koltuklarında emniyet kemeri kullanılması zorunludur. Otomobil, Minibüs, Otobüs, Kamyon ve Kamyonetlerde ön koltuklarda 10 yaşından küçüklerin taşınması yasaktır. Motosiklet ve Motorlu bisiklet hariç bütün motorlu araçlarda en az 2 adet işaretleme reflektörü bulunmalıdır. Otomobil, minibüs, kamyonet ve arazi taşıtlarında 1 kğ 1 adet Kamyon ve otobüslerde 6 kğ 1 adet Tehlikeli madde taşıyan araçlarda 6 kğ 2 adet yangın söndürme tüpü bulundurulmalıdır.

31 ARIZALI ARAÇLARIN İŞARETLENMESİ  Arızalı araç arıza durumuna göre yolun en sağına, banket varsa bankete çıkarılarak işaretlenmelidir.  Araç kaza veya arıza sebebiyle karayolunda sürülemiyorsa olduğu yerde işaretlenmelidir.  Yol, hava ve trafik durumuna göre bozulan aracın ön ve arkasına uygun yerlere diğer sürücülerin 150 metreden görebileceği birer reflektör (yansıtıcı) konulmalıdır.  Dönemeç veya tepe üstü gibi yerlerde reflektörün aracın ön ve arkasına en az 30 metre mesafe olacak şekilde konulması gerekir.  Otobüs, Kamyon ve Çekicilerin arızalanması halinde ise 150 metreden görülecek şekilde 150*25 cm ebadında engel işareti konulmalıdır.  Bozulan araç tehlikeli madde taşıyorsa eğer her durumda kırmızı ışık veren bir cihaz ile ve devamlı olarak başında beklenilmesi suretiyle işaretlenmelidir.  Reflektör diğer sürücüler tarafından 150 metreden görülecek şekilde kırmızı ışık yansıtan ve ayak yapısı gelip geçen araçların rüzgarından devrilmeyecek nitelikte olmalıdır.

32 ARIZALI ARAÇLARIN ÇEKİLMESİ Herhangi bir nedenle çekilerek götürülmesi gereken araçlar Kurtarıcı olarak nitelendirilen araçlarla çekilir. Çeken ve çekilen aracın ağırlığı en az birbirine eşit olmalıdır. Her iki araçta sürücü yönetiminde olmalıdır. Işık donanımı bozuksa çekilen aracın arkasına kırmızı yansıtıcı veya kırmızı ışık veren bir cihaz asılmalıdır. Araçlar arasındaki bağlantı çelik çubuk, çelik halat veya zincirle yapılmalıdır. Araçlar arasındaki bağlantı en fazla 5 metre olabilir. Bağlantı uzunluğu 2,5 metreyi geçerse bağlantının ortasına kırmızı bez veya yansıtıcı asılmalıdır. Freni bozuk araçlar 1 metrelik çelik çubukla çekilmelidir. Freni bozuk araç çekilirken saatte 15, Freni sağlam araçlar ise saatte 20 km hızla çekilebilir. Ehliyeti değil ehliyeti aldıktan sonraki güven duygusunu garanti ediyoruz…

33 OKUL TAŞITLARI Öğrencilerin yetişebileceği camlar ve pencereler sabit olmalı Kapılar şoför tarafında açılıp kapanabilecek şekilde otomatik olmalıdır. Her öğrenci için bir emniyet kemeri bulunmalıdır. Gürültülü müzik sistemleri kullanılması yasaktır. Araçta öğrencilerin araca inip binmesini sağlamak amacıyla mutlaka bir rehber öğretmen bulunmalıdır. Aracın arkasında mutlaka bir DUR ışığı bulunmalıdır. Okul taşıtlarının arkasındaki DUR ışığı sadece öğrenci indirip bindirdiğinde kullanılır. Okul taşıtının arkasındaki DUR ışığı yandığı müddetçe arkadaki bütün araç sürücüleri durup beklemelidir.

34 ARAÇLARIN TESCİLLERİ Araçların tescilleri Emniyet Genel Müdürlüğüne bağlı Trafik Tescil Şube veya Bürolarınca yapılır.Aracın tescilini yapan tescil kuruluşu araç sahibine; - Tescil Belgesi ( Ruhsat ) - Tescil Plakası ( Araca takılan plakalar) - Trafik Belgesi ( Muayene belgesi ) vermekle yükümlüdür. Karayolunda trafiğe çıkacak bir araçta bu belgeler her zaman hazır durumda bulundurulmalıdır. - Sıfır araçlarla, Gümrükten alınan araçların ilk tescil işlemi için tescil kuruluşuna 3 ay içinde müracaat etmeleri gerekir. - Daha önce tescili yapılmış bir aracı satın alan kişi ise 1 ay içinde aracı kendi üzerine tescil ettirmek zorundadır. NOT: ARAÇ ÜZERİNDE RENK VE TEKNİK DEĞİŞİKLİK İLE ADRES DEĞİŞİKLİĞİ YAPANLAR BU DEĞİŞİKLİĞİ 30 GÜN İÇİNDE TESCİL KURULUŞUNA BİLDİRMELİDİR. ARAÇLARINI HURDAYA ÇIKARAN ARAÇ SAHİPLERİ İSE BU DURUMU 1 AY İÇİNDE TESCİL KURULUŞUNA BİLDİREREK ARAÇLARIN KAYITLARINI DÜŞÜRMEK ZORUNDADIR.

35 ARAÇLARIN MUAYENELERİ Hususi otomobiller, Motosiklet ve motorlu bisikletler ilk 3 yaş sonunda ve devamında 2 yılda bir Resmi ve ticari plakalı otomobiller ilk 2 yaş sonunda ve devamında 1 yılda bir Traktörlerin her 3 yılda bir Diğer bütün motorlu araçların her yıl periyodik olarak ulaştırma bakanlığı veya bakanlığın yetki verdiği özel muayene istasyonlarınca muayeneleri yaptırılmak zorundadır. Araç sahipleri araçları üzerinde renk ve teknik değişiklik yapmaları ve aracın kazaya karışması halinde yetkili memurca gerekli görülmesi halinde muayene süresi dolmamış olsa bile özel olarak muayene yaptırmak zorundadırlar Süresi içinde muayene yaptırılmayan araçların tescil belgeleri geçici olarak geri alınır ve en yakın muayene istasyonuna gönderilir, ancak aracın muayenesinin yapılması için izin belgesi düzenlenerek en fazla 7 gün süreyle geçici olarak trafiğe çıkış izni verilir.

36 ZORUNLU MALİ SORUMLULUK SİGORTASI Zorunlu Trafik Sigortası  Zorunlu Mali sorumluluk sigortası, sigorta ettirenin, 3. kişilere verdiği onun karşılamak üzere hem üçüncü kişileri hem de sigorta ettireni koruma amacıyla oluşturulmuş bir zarar sigortası türüdür. Karayolunda tüm motorlu araç sahiplerinin3. kişilere verdikleri zararların karşılanmasını sağlamak üzere mali sorumluluk sigortasını yapmaları zorunludur.  Zorunlu mali sorumluluk sigortası yaptırmayan araçların trafiğe çıkması yasaktır. Araç sahiplerinin kendisine gelen zararlar sigorta kapsamı dışındadır.  Zorunlu Trafik sigortasında; sigortacının(sigorta şirketinin) sorumluluğu limitle sınırlıdır. Limitin üzerindeki zarardan sorumlu değildir.  Zorunlu Trafik sigortasından faydalanma şartları;  İşletenin kendisinin uğrayacağı bir zarar söz konusu olmamalıdır,  Motorlu bir aracın söz konusu olması gerekir.  Sigorta kapsamındaki kaza karayolunda olmalıdır,  Hatır taşıması söz konusu olmamalıdır.  Motorlu bisiklet sürücülerinin uğradığı zarardan sigorta şirketi sorumlu değildir.

37 EHLİYET SINIFLARI A1- Motorlu Bisiklet - 17 yaş - Kendi Sınıfını A2- Motosiklet- 17 yaş – A1 Sınıfını sürebilir B- Otomobil, Minibüs, Kamyonet ve Arz. Taşıtı - 18 yaş – F Sınıfını C- Kamyon - 23 yaş – B ve F Sınıfını D- Çekici - 23 yaş – B, C ve F Sınıfını sürebilir E- Otobüs – 23 yaş – B, C ve F sınıfını sürebilir F- Traktör – 18 yaş – Kendi Sınıfını sürer G- İş Makinesi – 18 yaş – Kendi Sınıfını Sürer H- Hasta ve Sakat – 17 yaş – Kendi Sınıfını Sürer Ülkemizde uluslar arası ehliyet Türkiye Touring Otomobilciler Federasyonu tarafından verilir. Karayolunda sürmeye yetkili olduğu sınıf dışında başka bir sınıf araç kullanan şahıslara ilk tespitte 1 ay ile 2 ay arası, 2. ve daha sonraki tespitlerde ise 2 ay ile 3 ay arası hafif hapis cezası verilir.

38 HIZ SINIRLARI OTOMOBİL- Ş.İ:50 Ş.D:90 B.YOL:110 OTOYOL:120 MİNÜBÜS- Ş.İ:50 Ş.D:80 B.YOL:90 OTOYOL:100 OTOBÜS- Ş.İ:50 Ş.D:80 B.YOL:90 OTOYOL:100 KAMYONET- Ş.İ:50 Ş.D:80 B.YOL:85 OTOYOL:95 KAMYON ÇEKİCİ - Ş.İ:50 Ş.D:80 B.YOL:85 OTOYOL:90 MOTOSİKLET - Ş.İ:50 Ş.D:80 B.YOL:90 OTOYOL:100 MOTORLU BİSİKLET - Ş.İ:30 Ş.D:45 B.YOL:45 OTOYOL:GİREMEZ TE. MADDE TAŞIYAN - Ş.İ:30 Ş.D:50 B.YOL:50 OTOYOL:60 Zorunlu haller dışında şehirlerarası yollarda asgari hız 15km, Otoyollarda ise 40 km dir.Römork veya yarı römork takmış araçlarda hız sınırı aynı cins römorksuz araca ait hız sınırında 10 km daha düşük olmalıdır. Geçme kuralının mecbur kıldığı şartlar dolayısıyla hız sınırları ihlal edilebilir. Çeşitli araç cinslerine göre azami hız sınırlarını %10 nispetinde aştığı kontroller sırasında tespit edilenlere cezai işlem uygulanmaz.

39 TAKİP MESAFESİNİN KONTROLÜ -Takip mesafesinin kontrolü için kullanılan metodu yani aracın iki saniyede kat ettiği yol uzunluğu en sık kullanılan kontroldür. -Diğer kontrol ise hızın yarısı kadar metredir. Örneğin 90 km hızla giden bir aracın önündeki aracı takip mesafesi 45 metre olmalıdır. -Konvoy halinde seyreden araçlar arasındaki mesafe ise kendilerini geçmek isteyen araçların güvenle girebilecekleri kadar olmalıdır. -Hava yağmurlu ve yol ıslak ise araç sürücüleri takip mesafelerini güvenlik nedeniyle artırmak zorundadır.

40 SAYGISIZ VE TEDBİRSİZ ARAÇ KULLANMA Karayollarında kamunun rahat ve huzurunu bozacak veya kişilere zarar verecek şekilde ; -Su çamur vb atmak, sıçratmak ve dökmek -Korkutmak veya şaşırtmak -Sigara içmek külü ve izmaritlerini veya başka şeyleri yola atıp dökmek -Seyir halinde iken cep telefonu vb. haberleşme cihazlarını kullanmak -Aşırı yüksek sesle müzik dinlemek saygısız ve tedbirsiz araç sürme olarak nitelendirilir ve bu şekilde araç kullanmak yasaktır. Kullananlara para cezası ve ceza puanı uygulanır. Trafik kültürü kanunlarla değil, saygıyla gelişir.

41 TRAFİK KAZASINA KARIŞANLARIN SORUMLULUKLARI Kazaya karışan bir sürücü yaralanmamış veya hafif yaralı ise ve olayı dışarıdan gören diğer kişiler: Olay yerini işaretlemelidir Olayı sağlık kuruluşu ve polise bildirmelidir Olay yerinde usulüne uygun olarak ilkyardım müdahalesinde bulunmalıdır. Olay yerindeki durumu değiştirmemelidir. Yetkililer gelince istenen belge ve evrakları yetkililere teslim etmelidir. NOT: Sadece maddi hasarlı kazalarda taraflar yetkililerin gelmesine gerek görmezlerse durumu aralarında yazılı olarak tespit etmek suretiyle olay yerinden ayrılabilirler. BASİT KURALLARI İHMAL ETMENİZ ÖMÜR BOYU ÜZÜLMENİZE NEDEN OLABİLİR………………………….

42 TRAFİK KAZALARINDA ASLİ KUSUR SAYILAN HALLER Trafik polisinin dur emrinde geçmek Taşıt giremez işareti bulunan yola girmek Arkadan çarpmak Geçme yasağı olan yerlerde öndeki aracı geçmek Dönüş manevralarını yanlış yapma Kavşaklarda geçiş önceliğine uymama Parketme halinde gerekli tedbirleri almama Kurallara uygun olarak park etmiş araçlara çarpma NOT: Sürücünün aşırı hızlı olması, alkollü olması ve yorgun uykusuz ve dikkatsiz olması trafik kazalarında asli kusur sebebi sayılmaz

43 TRAFİK PARA CEZALARININ ÖDENME SÜRELERİ Adına veya tescil plakasına cezai işlem uygulanan bir sürücü bu cezayı ilgili vergi dairesine 1 ay içinde ödemek zorundadır. Süresi içinde ödenmeyen cezalara her ay %5 faiz uygulanır. Kesilen cezalar 15 gün içinde ödenirse %25 indirim uygulanır. Karayolunda para cezası kesmeye yetkili olanlar Emniyet, Jandarma ve Karayolları personelleridir.

44 TRAFİK İLE İLGİLİ KURUM VE KURULUŞLAR VE BUNLARIN GÖREVLERİ

45 KARAYOLLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN GÖREVLERİ Karayollarındaki işaretleme standartlarını tespit ve kontrol etmek Yerleşim birimleri dışındaki yollarda yol yapım bakım ve onarım yapmak Karayollarında hız sınırlarını belirleyip işaretlemek Karayolu yapısına zarar verenler hakkında yasal işlem yapmak

46 MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞININ GÖREVLERİ İlk ve orta dereceli okullarda eğitim amacıyla ders programlarına Trafik ve ilkyardım dersleri koymakla yükümlüdür Motorlu taşıt sürücüsü yetiştirmek için sürücü kursu açmak özel sürücü kurslarının açılmasına izin vermek bunları denetlemek sınav yapmak ve başarılı olanlara sertifika vermek

47 ORMAN VE ÇEVRE BAKANLIĞININ GÖREVLERİ Köy ve orman yollarında yol yapım bakım ve onarım yapmak BELEDİYE TRAFİK BİRİMLERİNİN GÖREVLERİ Şehir içinde yol yapım bakım ve onarım yapmak

48 EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN GÖREVLERİ Akan ve duran trafiği düzenlemek Sürücü belgelerini vermek Araçların tescillerini yapmak Kaza tespit tutanağı düzenlemek Trafik kazalarının oluş nedenleri hakkında istatistikler hazırlayıp kamuoyuna duyurmak Trafik zabıtası yetiştirmek Para cezası kesmek Sürücüleri denetlemek

49 GERÇEK TRAFİK EĞİTİMİ ÖZEL ELAZIĞ BOĞAZİÇİ MTSK


"ÖZEL ELAZIĞ BOĞAZİÇİ MTSK TRAFİK VE ÇEVRE BİLGİSİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları