Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

SOY K&G Uygulamaları Yunus SEVEN Orman Mühendisi Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı Ekim 2010 ORMAN GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "SOY K&G Uygulamaları Yunus SEVEN Orman Mühendisi Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı Ekim 2010 ORMAN GENEL MÜDÜRLÜĞÜ."— Sunum transkripti:

1 SOY K&G Uygulamaları Yunus SEVEN Orman Mühendisi Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı Ekim 2010 ORMAN GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

2 SOY K&G Uygulamaları Pan-Avrupa Yakın Doğu

3 Ülkemiz Pan-Avrupa sürecinde AOKB Konferansının 1993 yılı Helsinki toplantısında yapmış olduğu SOY tanımını kabul etmiştir. Bu tanıma göre; “Sürdürülebilir Orman Yönetimi: Ormanların ve orman alanlarının yerel, ulusal ve küresel düzeyde, biyolojik çeşitliliğini, prodüktivitesini, kendini yenileme kabiliyetini ve yaşama enerjisini, ekolojik, ekonomik ve sosyal fonksiyonlarını yerine getirebilme potansiyelini şimdi ve gelecekte koruyacak ve diğer ekosistemlere zarar vermeyecek bir şekilde düzenleme ve yararlanma biçimidir. SOY K&G Uygulamaları

4 Kriter ve Göstergeler; •Küresel, •Bölgesel, •Ulusal, •Yerel veya Uygulama birimi düzeyinde belirlenirler. Kriter ve Göstergeler; •Küresel, •Bölgesel, •Ulusal, •Yerel veya Uygulama birimi düzeyinde belirlenirler. SOY K&G Uygulamaları Küresel, Bölgesel ve Ulusal Kriter ve Göstergeler esas olarak izleme ve raporlama aracı olarak geliştirilmişlerdir.

5 Ülkemizde Durum Nedir? Ülkemizde henüz Sürdürülebilir Orman Yönetimi Ulusal K&G Seti belirlenmemiştir. Bu Konuda Muhatap Kimdir? Uluslararası ormancılık süreci ve SOY Ulusal Kriter ve Gösterge uygulamalarında muhatap; ÇEVRE ve ORMAN BAKANLIĞIDIR. SOY K&G Uygulamaları

6 Orman Genel Müdürlüğünün Yeri Neresidir ? OGM Ü lkemizde ormancılık faaliyetlerinden sorumlu tek birim değildir. Ormancılık faaliyeti yürüten Bakanlığımız diğer ormancılık birimleri de vardır. ( AGM, ORKÖY, DKMP vb.) Kriterler ormancılık faaliyetinin yürütüldüğü her birim için geçerlidirler. Herhangi bir kriter farklı birimleri ilgilendiren göstergelerden oluşabileceği gibi aynı gösterge birden fazla birimin görev alanına girebilir. Dolayısıyla OGM için SOY K&G’den bahsederken esas olarak Ulusal K&G setinin bir alt setinden, hatta göstergelerin bir alt grubundan bahsediyoruz. SOY K&G Uygulamaları

7 SOY Ulusal K&G Seti Ülkemizde SOY Ulusal K&G Setinden bahsedebilmemiz için;  OGM K&G  AGM K&G  ORKÖY K&G  DKMP K&G  AR-GE, ÖÇK, Tarım Bakanlığı Kültür ve Turizm Bakanlığı ve Diğerleri…. SOY Ulusal K&G Seti Çevre ve Orman Bakanlığı SOY K&G Uygulamaları

8 Kriter 2 : Biyolojik Çeşitlilik Gösterge 1: Ormanların Parçalılık Durumu - OGM Gösterge 2: Rezervler ve Korunan Alanlar - DKMP Gösterge 3: Ormanlık Alanda Risk Altındaki Türler - DKMP Kriter 5 : Koruyucu ve Çevresel Fonksiyonlar Gösterge 1: Su Havzalarını Koruma Alanları - OGM Gösterge 2: Rekreasyon ve Dinl. Amaç. Ormanlar - OGM-DKMP Gösterge 3: Kumul Tespit Alanları - AGM Gösterge 4: Çölleşme İle Mücadele Çalışmaları - AGM Örnek SOY K&G Uygulamaları

9 Orman Genel Müdürlüğü bu konudaki çalışmalarını; 1 - Kendi yetki ve sorumluluk alanı ile sınırlı olarak 1999 yılında başlatmış olduğu SOY K&G çalışmalarına Makamın 2009/6 Sayılı OLUR’u gereği Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığınca devam edilmektedir. 2- ULUSAL SOY K&G belirlenmesi çalışmalarının Bakanlık düzeyinde koordinasyon görevi de ÇOB /296 Sayılı Emri ile Genel Müdürlüğümüz Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığına verilmiştir. Bu Emir gereğince OGM SOY Ulusal K&G Belirleme Çalışmalarını da başlatmıştır. OGM SOY K&G Uygulamaları

10 İlgili OLUR’lar gereğince; OGM Merkez ve Bakanlığımıza bağlı diğer ormancılık birimlerinden konu ile ilgili olarak ayrı, ayrı çalışma grupları oluşturulmuş ve bu çalışma grupları buradaki hizmet içi eğitim programına dahil edilmiştir. OGM SOY K&G Uygulamaları

11 SOY K&G Çalışmaları Nasıl Başladı ? Kendi yetki ve görev alanı ile sınırlı olmak üzere 1999 yılında başlatmış olduğu; Kriter ve Gösterge Setinin katılımcı yaklaşımla belirlenmesi, ölçümlenmesi, izlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlanması kapsamında; Öncelikle;  OGM Merkezinde bir komisyon kuruluyor. Bu Komisyon aracılığı ile; OGM SOY K&G Uygulamaları

12 I. AŞAMA Pan-Avrupa Süreci ( 6 Kriter ve 36 Gösterge ) Yakın Doğu Süreci ( 7 Kriter ve 64 ) Gösterge ) Daha geniş bir yelpazeden oluşması, Pan-Avrupa K&G seti ile örtüşmesi, Temel alınmıştır. OGM kendi görev alanına giren göstergelerden oluşturulan formları orman işletme müdürlerince doldurulmak üzere Bölge Müdürlüklerimize gönderilmiş ve aynı zamanda kriter ve gösterge konusunu Gümüldür ve Bursa’da Hizmet İçi Eğitim Programına dahil etmiştir. OGM SOY K&G Uygulamaları

13 I. AŞAMA yılına kadarki süreç’te;  SOY K&G kavramının Teşkilatımıza tanıtılması,  Formların doldurulmasında karşılaşılan güçlükleri,  Belirlenen göstergelerin ülkemiz şartlarında uygulanabilir veya geçerli olup/olmadığının anlaşılması amaçlanmıştır. Bu deneme sürecinde elde edilen bulgular 2003 yılında Bursa’da yapılan bir çalıştay’da katılımcı yaklaşımla ele alınıyor. Plan Proje Şube Müdürleri, 11 sivil örgüt temsilcisi, Diğer ilgili kuruluşların Bursa ili temsilcileri, OGM SOY K&G Uygulamaları

14 Bursa çalıştayı ile OGM kendi SOY K&G Setini belirlemiştir. OGM SOY K&G Uygulamaları Ayrıca Uyg. Birimi düz. olarak’da Orman İşletme Müdürlüğü belirlenmiştir. I. AŞAMA

15 OGM SOY K&G Uygulamaları I. AŞAMA

16 i.Tüm ormancılık faaliyetlerimiz ve bu faaliyetler ekseninde oluşan ilişkilerin orman işletme müdürlüğünde yoğunlaşması, ii.Yetki ve Sorumluluğun daha ziyade İşletme Müdürlüğünde olması, iii.İdari yapı olarak çoğu illerde kuruluşu olması, iv.Bölge Şefliğine inilmesinin pratik ve ekonomik olmaması, v.Diğer kamu kurumlarının ve STK’ nın illerde kuruluşu veya temsilcisi olması(katılımcılık ) Neden Uygulama Birimi olarak Orman İşletme Müdürlüğü belirlenmiştir. OGM SOY K&G Uygulamaları I. AŞAMA

17 OGM SOY K&G Uygulamaları I. AŞAMA OGM SOY K&G Seti

18 OGM SOY K&G Uygulamaları I. AŞAMA OGM SOY K&G Seti

19 OGM SOY K&G Uygulamaları I. AŞAMA

20 Şu ana kadar bahsettiğimiz bu çalışmalar Bakanlığımıza ve uluslararası düzeyde yapılan toplantılara rapor edilmiştir. Bu kapsamda özellikle orman kaynaklarına ilişkin göstergeler için veri temin edilmesinde yaşanan sıkıntıların çözümlenmesi için Orman İdaresi ve Planlama Dairesi ile işbirliğine girilerek her yıl yapılan orman amenajman planları ile değişen orman kaynakları istatistiklerinin düzenli olarak güncellenmesi sağlanmıştır. (ENVANİS) OGM SOY K&G Uygulamaları I. AŞAMA

21 2006 Yılında son şeklini almış olan SOY K&G çalışmaları Bölge düzeyine indirgenmiş ve bölge müdürlüklerince hazırlanan SOY K&G Raporlarının il düzeyinde yapılan çalıştaylarda katılımcı yaklaşımla değerlendirilmiştir. Mevcut raporların merkezde değerlendirilmesi sonucu hazırlanan “OGM, SOY K&G 2006 YILI TASLAK RAPORU”  OGM Merkez birimleri ve bölge müdür.  ÇOB birimlerine, Üniver. ve STK’lara  Tüm kamu kurumlarına, Araştırma birim. görüşleri alındıktan sonra NİHAİ RAPOR olarak 2006 yılında yayınlanmıştır. Rapor Bakanlığımıza, diğer kamu kurum ve kuruluşlarına, üniver. ve diğer sivil toplum örgütlerine gönderilmiştir. OGM SOY K&G Uygulamaları I. AŞAMA

22 OGM 2009 yılında ise Uygulama Birimi Olarak belirlenen 217 Orman İşletme Müdürlüğüne ait SOY K&G Setlerinin katılımcı yaklaşımla belirlenmesi, ölçümlenmesi, izlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlanması çalışması aşamasına geçmiştir. OGM SOY K&G Uygulamaları II. AŞAMA SOY K&G Çalışmalarında Neredeyiz ?

23 Bu aşamada 2009 yılında yapılan çalıştaylara önceki çalıştaylardan farklı olarak önemli bir gündem maddesi ilave edilmişti. 1.Gündem maddesi ile; hazırlanacak Orman işletme müdürlüğü SOY K&G raporları çalıştaylarda sunulması ve değerlendirilmesi, 2.Gündem Maddesi ile; Orman İşletme Müdürlüklerinin OGM, K&G setini temel kabul ederek kendi yerel ve lokal şartlarından kaynaklanan ilave gösterge önerileri varsa bunların çalıştaylarda ele alınması ve katılımcı yaklaşımla değerlen. ile kendi K&G Setini oluşturmaları hedeflenmişti. II. AŞAMA OGM SOY K&G Uygulamaları

24 Orman Bölge Müdürlükleri Koordinasyonunda 217 orman işletme müdürlüğünce hazırlanan SOY K&G Raporları 81 ili kapsayan 54 il merkezinde düzenlenen çalıştaylarda katılımcı yaklaşımla değerlendirilmiştir. Bu Raporların tamamının merkezde yapılan değerlendirilmesi sonucu hazırlanan “OGM, SOY K&G 2008 YILI TASLAK RAPORU” görüş için,  OGM Merkez birimleri ve bölge müdür.  ÇOB birimlerine, Üniver. ve STK’lara  Tüm kamu kurumlarına, Araştırma birim. Gönderilmiştir. II. AŞAMA OGM SOY K&G Uygulamaları

25 Alınan görüşler doğrultusunda nihai halini alan “OGM, SOY K&G 2008 YILI RAPORU” ;  OGM web sayfasında yayınlanmıştır.  Başta ÇOB olmak üzere tüm teşkilatımıza, kamu kurumlarına, üniversitelere ve STK’lara gönderilmiştir.  Bununla birlikte SOY K&G konusundaki ilgili tüm dokümanlar da Daire Başkanlığımız web sayfasında yayınlanmıştır. Ayrıca;  SOY K&G konusunda Antalya da geçen yıl hizmet içi eğitim verilmiş,  Daha önce ifade ettiğim gibi OGM bu konuda kendi içinde bir çalışma grubu da oluşturmuştur. II. AŞAMA OGM SOY K&G Uygulamaları

26 ANCAK; 2009 yılında yapılan çalıştaylarda hedeflediğimiz her orman işletme müdürlüğünün kendi kriter ve gösterge setini oluşturma çalışmalarında herhangi bir gelişme kaydedilememiştir. Bu nedenle önümüzdeki süreçte yapacağınız çalışmalarda sizlere yardımcı olması açısından hazırladığımız “SOY K&G Bilgi Notu ve Kılavuz” önümüzdeki hafta bölgelere gönderilecektir. OGM SOY K&G Uygulamaları II. AŞAMA

27 Kılavuz da yer alan ve önümüzdeki süreçte çalışmalarımızı daha sağlıklı yapabilmemiz için aşağıda yer alan hususların üzerinde durmamız faydalı olacaktır. OGM SOY K&G Uygulamaları II. AŞAMA

28 OGM SOY K&G Uygulamaları II. AŞAMA1- Sürecin Sahiplenilmesi  Bölge Müdürlerimiz için çalıştaylara katılmaya özen göstermelerine rağmen süreci sahiplendiklerini söylemek maalesef mümkün değildir. Makam iradesinin ortaya konması önemlidir. Bu Genel Müdürlüğümüz için de gereklidir. Çalışmalar genelde Plan Proje Şube Müdür. Üzerine kalmaktadır.  Orman İşletme Müdürlüğü SOY K&G Setini geliştirme sürecinin odak noktasındadır. Sürece orman işletme müdürlüklerinin dahil edilmesi bir zorunluluktur.  Orman Bölge Müdürlükleri sadece, denetim, koordinasyon ve eğitim faaliyetlerini yürüteceklerdir.

29 2- Eğitim SOY K&G konusunda, önemli bir eğitim eksiğimiz var yılı Antalya hizmet içi eğitim sonrası bölgelerde (orman işletme müdürlerini de kapsayan) eğitimler vermeyi planlamıştık. Ancak envanter ve raporlama çalışmalarımızın zaman alması ve eğitimin uzun zaman alacak olması nedeniyle gerçekleştiremedik. Bundan sonraki hizmet içi eğitime orman işletme müdürleri de dahil edilecektir. Bizim şu an için önerimiz çalışmaların devam etmesi nedeniyle eğitim dönüşü sizlerin bölgelerinizde ve işletmelerinizde hızlı bir şekilde bu eğitimleri vermenizdir. Biz bu konuda yardıma hazırız. II. AŞAMA OGM SOY K&G Uygulamaları

30 SOY K&G formlarının doldurulması ve Raporlarının hazırlanması, Bu raporların ve ekinde yer alan OGM faaliyetlerini ve çalıştay konusunu içeren özet raporların çalıştaya davet edilen taraflara gönderilmesinde, davetlilerin çalıştaya hazırlıklı katılmalarının sağlanmasında, çalışmaların, raporların ve ilanların web sayfasında yayınlanmasında, yazılı ve görsel tanıtım araçlarının kullanılmasında aksaklıklar olduğu, bazı dokümanların zamanında hazırlanıp gönderilmediği veya hiç hazırlanmadığı, 3- Sürece gösterilen özen ve dokümantasyon faaliyetleri OGM SOY K&G Uygulamaları II. AŞAMA

31 Ayrıca Genel Müdürlüğe gönderilmesi gereken İşletme SOY K&G raporlarının, İl çalıştay raporlarının ve çalıştay katılımcı listelerinin eksik veya geç gönderildiği, gönderilen K&G formlarında veri veya bilgilerde maddi hata, uyumsuzluk ve eksikler olduğu, bazı çalıştay raporlarının bir rapor formatında ele alınmadığı gelişi güzel yazıldığı, işletme SOY K&G formlarının işletmelerce doldurulmadığı anlaşılmıştır. Hazırlık sürecine göstereceğimiz dikkat kendimizi anlatmamıza ve tarafların sürece dahil olmasını sağlayacaktır. OGM SOY K&G Uygulamaları II. AŞAMA

32 SOY K&G geliştirme faaliyetleri ve süreç yönetimi konusunda yeterince açık ve şeffaf olunamadığı çalıştayları kontrol etme kaygısı ile hareket edildiği gözlenmiştir. Bu yaklaşım raporların çalıştaylarda özgürce tartışılmasını ve tarafların katılımını olumsuz etkileyebilecektir. Dolayısıyla bu kaygılardan mümkün olduğunca kaçınmak gerekir. Çalıştaylarda yapılan tartışmaların, alınan kararların ve önerilerin sınırını ancak yasal mevzuat belirler. 4- Açıklık ve Şeffaflık OGM SOY K&G Uygulamaları II. AŞAMA

33 5- Çalıştaylar SOY kriter ve göstergelerinin belirlenmesinde ve uygulanmasında katılımcılık çok önemli bir yere sahiptir. Çalıştaylar ise; katılımcılığı sağlayan en önemli araçlardan biridir. Bu SOY için çok önemli bir sac ayağıdır. Pan- Avrupa yaklaşımına göre Katılımcılık: Toplumun kişisel veya organize gruplar halinde bilgilerini paylaştığı, görüşlerini ifade ettiği, menfaatlerini dile getirdiği ve ilgili konu hakkında verilecek kararı etkileme potansiyeline eriştiği gönüllü bir süreçtir” OGM SOY K&G Uygulamaları II. AŞAMA

34 Katılımcılık Neden Önemlidir? İdare, herhangi bir yerde, bir faaliyette bulunduğunda, şayet o yerde bu faaliyetten herhangi bir şekilde etkilenen kişi ve kurumların mutabakatını sağlarsa, faaliyeti sorunsuz bir şekilde başarıya ulaşır. Bu mutabakat, anlaşmazlık konularının çözümlerini de içerir. Böylece idarenin kapasitesi gönüllü katkılarla güçlenir. Katılımcıların sorumluluklara ortak olması, taraflar arasında güven ortamı oluşturur. Mahallinde yaratılan bu sinerji ile merkezi idarenin iş yükü azalır. Ancak uzmanlara göre katılımcılığın başarılı olabilmesi için;  Gönüllülük,  Yeterli yasal düzenlemelerin olması,  Bütün taraflara açık ve şeffaf olması,  Faydaların ve Sorumlulukların paylaşılması,  Sunulan her türlü bilgi doğru, eksiksiz ve güncel olmalı, OGM SOY K&G Uygulamaları II. AŞAMA

35 2009 yılında il düzeyinde yapılan toplam 54 çalıştaya katılım 2006 yılı çalıştaylarına göre yaklaşık % 100 artış göstermiştir. Bu artış Bölge Müdürlüklerimizin bu konuda önemli bir mesafe aldığını ortaya koymakla birlikte çalıştaylarla ilgili olarak; 5- Çalıştaylar devam…… Protokol konuşmaları; kısa ve amaca uygun olmalıdır. Uzun süreli konuşma ve Bölge/İşletme Müdürlüğünün Faaliyetlerini detaylıca anlatmaktan ziyade, Bölge ve İşletme Müdürlüklerinin tanıtımına ağırlık veren, taraflara hitap eden kısa sunumlarının yapılması amaca hizmet edecektir. Yoksa katılımcıların dikkati dağılacak ve daha çalıştayın başında konudan uzaklaşacaklardır. OGM SOY K&G Uygulamaları II. AŞAMA

36 5.2 İşletmelerin SOY K&G Raporları; idare değerlendirmesi yapılmalı ve çalıştaylarda değerlendirme bu rapor üzerinden yapılmalıdır. 5.3 Çalıştay raporları; çalıştay raporları çalıştay sırasında hazırlanmalı ve hazırlanan raporlar çalıştay katılımcılarına sonradan gönderilerek görüşleri alınmalıdır. OGM SOY K&G Uygulamaları II. AŞAMA

37 5.4 Değerlendirme Yöntemleri; serbest olmalı Akademik değerlendirme yöntemlerinden kaçınılmalıdır. Vatandaşın, köy muhtarlarının, orman kooperatiflerinin veya özel sektörün ağırlıklı katıldığı bir çalıştayda Akademik bir değerlendirme yapmak katılımcıların sıkılmasına, konudan uzaklaşmasına ve düşüncelerini ifade edememesine neden olacaktır. OGM SOY K&G Uygulamaları II. AŞAMA

38 5.5.Divan seçimi; Bölge Müdürlüğü kontrol kaygısı ile hareket etmektedir. Bu da şeffaflığı ortadan kaldırmaktadır. Asıl olan divanın katılımcılar arasından açık ve şeffaf bir şekilde oylamayla seçilmesidir. Burada yetki divandadır. Açık ve şeffaf olmayan bir divan oluşumu çalıştayı idarenin bir toplantısı haline çevirebilecektir. 5.6.Çalıştayın yapıldığı mekanlar; çalıştayların çoğu teşkilatın idare binalarında yapılmıştır. Mümkünse Çalıştayların kamuoyuna açık merkezi yerlerde(şehir merkezlerinde) yapılması konunun gündem edilmesine daha fazla katkı sağlayacaktır. Genel Müdürlüğümüzce çalıştaylar için bir bütçe ayrılması bu konuya yardımcı olacaktır. OGM SOY K&G Uygulamaları II. AŞAMA

39 5.7 Çalıştay gündemi: 2. gündem maddesi olarak önerilen OGM SOY K&G setinin temel kabul edilerek orman işletme müdürlükleri SOY K&G setinin oluşturulması için ilave gösterge önerilerinin tartışılması konusunun tam anlaşılmadığı, daha ziyade OGM K&G setinin tartışıldığı gözlenmiştir. Dolayısıyla ilave bir gösterge önerisi de çıkmamıştır. Kuşkusuz çalıştaylarda OGM K&G seti tartışılıp bu konuda eleştiri ve öneriler varsa bunlar raporda dile getirilebilir. Bunlar da zaten çalıştay raporlarına yansımış. Bunlar iler de OGM SOY K&G setinin revize edilmesin de dikkate alınacaktır. Bu da ancak ulusal düzeyde yapılacak bir çalıştayla mümkün olabilecektir. OGM SOY K&G Uygulamaları II. AŞAMA

40 OGM SOY K&G Uygulamaları 1 - Orman İşletme Müdürlüğünce hazırlanan SOY K&G Raporunun çalıştay da sunulması ve değerlendirilmesi, 2 - OGM SOY K&G Setinin orman işletme müdürlüğü için yeterli olup olmadığının tartışılması ve yeterli ise çalıştay da karara bağlanması, Yeni Çalıştay gündemi

41 II. AŞAMA 3 – Şayet OGM SOY K&G Seti orman işletme müdürlüğü için yeterli değilse ve orman işletme müdürlüğünün kendi yöresel ve lokal şartlarından kaynaklanan ve izlenmesi gereken ilave göstergeler varsa bunlar mevcut sete eklenerek orman işletme müdürlüğünün kendi K&G seti belirlenmelidir. Bu SET çalıştay da karar altına alınmalıdır. Bu konuda Pan-Avrupa ve Yakın Doğu göstergelerinden ve ülkemizde yapılmış doktora çalışmalarından faydalanılabilir. OGM SOY K&G Uygulamaları Yeni Çalıştay gündemi

42 II. AŞAMA 4 - Önceki çalıştay raporunun kısa bir değerlendirmesinin yapılarak yeni çalıştay raporunun tanzim edilmesinde dikkate alınması sürekliliğin sağlanması açısından önemlidir. Bu gündemle beklentimiz her orman işletme müdürlüğünün kendisine ait SOY K&G SETİ oluşturulmasıdır. OGM SOY K&G Uygulamaları Yeni Çalıştay gündemi

43 Evet Hayır Tanımla, izah et askıya al. Detaylandır uyarla ve ilgili kriterin altına ekle ÇIKAR ASKIYA AL Çalıştay Gündem Mad. 3; Her bir ilave Gösterge için; Evet Hayır Derle Dosyala RAPORLA YAYINLA Görüşleri Al De ğ erlendir. Tedbirleri Belirle Uygula OGM SOY K&G Uygulamaları Mevcut 6 kriter ile ilgili mi? Ölçülebilir mi?, Uygulanabilir mi? İ zlenmesi gerekli mi? Hayır ASKIYA AL Evet Veri toplamada sorun var mı?

44  Bakanlığımız diğer ormancılık birimleri ile eşgüdüm içerisinde 2012 yılına kadar bu birimlerin kendi K&G Setlerini oluşturmaları planlanmaktadır.  Diğer ormancılık birimlerinin kendi K&G Setlerini oluşturmasından sonra yapılacak ULUSAL ÇALIŞTAY’ la ULUSAL K&G SETİ belirlenecektir. OGM SOY K&G Uygulamaları 1 – ULUSAL SOY K&G çalışmalarında; SOY K&G Çalışmalarında Ne Yapacağız ?

45 1 - OGM SOY K&G çalışmalarında; OGM Stratejik Plan Stratejik Amaç 3: Orman Kaynaklarından Faydalanma Stratejik Hedef 3.3: SOY K&G Uygulamasına 2014 yılına kadar tüm orman işletme müdürlükleri bazında geçilecektir. Ancak 2012 yılı sonuna kadar biz bu konuda önemli bir aşama kaydetmek istiyoruz. Bu nedenle sürecin takipçisi olacağız.  OGM çalıştayları 2 yılda bir(2011, 2013) olacak şekilde planlamaktadır. Yalnız bu tarihler bizlerin çalışmalarına engel değil. Bu konuda Bölgelerimiz katılımcı olmak koşuluyla çalışmalarına (Toplantı, Komisyon çalışması, dar kapsamlı çalıştaylar vb.) devam edebilirler. OGM SOY K&G Uygulamaları SOY K&G Çalışmalarında Ne Yapacağız ?

46  Ayrıca Ulusal SOY K&G Setinin belirlenmesi ile birlikte OGM K&G setide güncellenmiş olacaktır.  Mevcut OGM, SOY K&G formları Genel Müdürlüğün geliştireceği yazılım programlarına entegre edecektir. Ancak bu sıkıntılı bir süreç olup, entegrasyon sağlanana kadar K&G formlarındaki bilgilerin sağlıklı ve güvenilir olarak doldurulması önemlidir.  OGM, SOY K&G 2008 yılı Raporu ingilizce ye çevrilerek uluslar arası kuruluşlara gönderilecektir. OGM SOY K&G Uygulamaları 1 - OGM SOY K&G çalışmalarında;

47 OGM SOY K&G Uygulamaları OGM SOY K&G RAPORLARI 2006 Yılı Raporu 2008 Yılı Raporu Her iki Raporun hazırlık süreci aynıdır. Aynı aşamalardan geçmiş ve nihai rapor olarak yayınlanmışlardır.

48 OGM SOY K&G Uygulamaları Her İki Rapor’da; 217 İşletme Müd. Rp. İl Çalıştay Rp. Değer. Ayrıca;  OGM Merkez Birim ve Bölge Md.  ÇOB Birim, Üniver. ve STK’lar  Tüm kamu kurum ve Araştırma birimlerinden alınan görüşler yansıtılarak KATILIMCI olarak hazırlanmıştır.

49 2006 ; Top ; Top OGM SOY K&G Uygulamaları

50

51 1- Kriter ve Göstergelerin uygulamadaki mevcut durumunu, yapılan çalışmaları ve bunların gelişim trendlerini ortaya koymaya, 2- Bölge Müdürlüklerinin durumunu kıyaslamaya, 3- Çalıştaylar da ortaya konan sorun ve çözüm önerilerini yansıtmaya, 4- Diğer ilgili tarafların ( Kamu kurumları, Üniversiteler, STK vb.) görüşlerini yansıtmaya, 5- Her bir kriterin de ayrıca değerlendirmesini yapmaya çalıştık.

52 OGM SOY K&G Uygulamaları

53

54 TOPLAM ORMAN ALANI KORU BALTALIK VERİMLİLİĞİNE GÖRE Verimli orman Verimsiz orman İDARE ŞEKLİ GÖRE… Yaş sınıfı Seçme Baltalık Muhafaza Muhafaza Ormanı Korunan Alan (2873) Muhafaza Karek K1: Orman Kaynakları, G1: Ormanlar ve Diğer Ağaçlık Alanlar

55 OGM SOY K&G Uygulamaları  Ülkemizde istikrarlı bir orman alanı artışı vardır dönem ha artışla ha olmuştur. Bu ülke alanının % 27,2’sidir yılı artış oranı % 0.16’dır.  Verimli orman alanı oranı; 1972 yılında % 43.8 iken 2008 yılında % 50.8’e yükselmiştir. Bu süreçte Orman alanı % 5.8,verimli alan ise % 22.5 oranında artmıştır yılı artış oranı (% 0.78) Str. Pl yılı hedefi bu oranı % 30’a çıkarmaktır.

56 OGM SOY K&G Uygulamaları  Muhafaza açısından bakıldığında bir azalış trendi olduğu görülecektir yılında ha’dan 2008 yılında ha’a düşmüştür. Bu ormanların genel ormanlık alanına oranı % 17 civarındadır. Ancak; Ülkemizde kişi başı verim. Orm. Ala. 1972’de 0,24 ha, 2008’de ise 0,15 ha olup dünya ort. Altındadır. Bu Dünya genelinde 0,64 ha. Ülke. %1,31 nüfus artış oranı bunu düşürebilecektir.

57 OGM SOY K&G Uygulamaları Orman Bölge Müdürlükleri düzeyinde değerlendirme yapıldığında; En fazla orman alanı artışı; % 1,5 (28358 ha) ile Amasya, % 1,1 (6022 ha) ile Trabzon, % 1 (4509 ha) ile Giresun En fazla orman alanı azalışı ise % 1,6 (10946 ha) ile Balıkesir, % 0,7 (6729 ha) ile İzmir

58 OGM SOY K&G Uygulamaları Amasya, Çorum, Bursa, Bilecik ve Yalova çalıştaylarında; orman işletme şeflik alanlarının küçültülerek 5000 ha’a düşürülmesi, bozuk orman alanlarında bulunan yabani zeytin alanlarının ıslah edilerek yöre halkına tahsis edilmesi ifade edilmiştir. Trabzon, Rize, Bayburt, Gümüşhane, Adana ve Sinop, Adıyaman çalıştaylarında; özellikle 3 ha’dan küçük parçalı yapıdaki orman alanlarında özel ormancılık yapılabilmesi için yasal değişikliğe gidilmesi ve bunun için kredi verilmesi önerilmiştir. Karabük çalıştayında; sosyal baskının kalkması nedeniyle orman olan alanlarda özel ormancılığın teşvik edilmesi gerektiği ifade edilmiştir.

59 OGM SOY K&G Uygulamaları K2G1: Ormanların Parçalılık Durumu Önceki Env. YılıSon Env. YılıDeğ.(%) Orman parçalarının sayısı ,1 10 ha küçük parçaların sayısı , ha parçaların sayısı ,5 100 ha büyük parça sayısı ,6 Parçalar arası ort. Mesa. (m) ,6

60 OGM SOY K&G Uygulamaları Ormanların Parçalılık Durumu Önc. Env. Yılı (adt.)Son Env. Yılı (adt.)Değişim (%) TRABZON ,7 İSTANBUL ,7 ANKARA ,7 ADAPAZARI ,2 İZMİR ,5

61 OGM SOY K&G Uygulamaları Ormanların Parçalılık Durumu Önc. Env. Yılı (adt.)Son Env. Yılı (adt.)Değişim (%) ERZURUM ,4 KÜTAHYA ,5 KONYA ,9 SİNOP ,9 MUĞLA ,8

62 OGM SOY K&G Uygulamaları Yapılan çalıştaylarda bu gösterge ile ilgili olarak; Topoğrafik yapı ve iklim koşullarına bağlı olarak halkın yerleşim şeklinin bu konuda etkili olduğu, ekonomik rantın yüksek olduğu bölgelerde ve orman köylerinin yoğun olduğu alanlarda parçalılığın önemli bir sorun olduğu ve artmaya devam ettiği kaydedilmiştir. Ayrıca her türlü yol ve otobanlar, ana elektrik hatları, büyük su kanalları, çitler ve duvar yapılarının da bu konuda etkili olduğu,

63 OGM SOY K&G Uygulamaları Çanakkale çalıştayında; orman alanlarındaki parçalılığın tespit edilebilmesi için 6 no’lu tablonun yeni amenajman planlarında yer alması gerektiği, Trabzon, Bartın, Ardahan, Ankara, Çankırı ve İzmir çalıştaylarında; Orman parçaları arasının ağaçlandırma ve rehabilitasyon çalışmaları ile birleştirilebileceği, Trabzon, Rize Bayburt, Gümüşhane, Sinop çalıştaylarında; orman parçaları arasındaki ormanlaştırma çalışmalarında ve mevcut parçalarla ilgili ormancılık hizmetlerinin yürütülmesinde özel ormancılığın teşvik edilebileceği,

64 OGM SOY K&G Uygulamaları K4G1: Entegre amenajman planları ile yönetilen alanlar. Bu gösterge ile kastedilen, iç ve dış entegrasyonu sağlanmış planlardır. İç entegrasyon; SOY ilkeleri çerçevesinde planlama, Dış entegrasyon ise; mevcut amenajman planının ulusal veya bölgesel diğer makro planlara uyumun sağlanmasıdır. Türk-Alman Projesi, FRİS (Türk-Finlandiya) Projesi, GEF II (BÇ ve Doğal Kay. Yön. Projesi),

65 Amenajman Planlarını fonksiyonel olarak 2004/2005 yılından itibaren GIS tabanlı ve sayısal ortamda yapılmaktadır. Bu nedenle 2004/2005 yılını milat olarak kabul etmemiz uygun olacaktır. Ayrıca; “Orman Amenajman Yönetmeliği“ 2008 yılında değiştirilerek Ekosistem tabanlı Çok Amaçlı Fonksi. Plan. altyapısı kurulmuştur. Yeni Yönetmeliğe göre; orman kaynakları ile ilgili olarak envanter aşağıdaki bölümleri kapsayacaktır. OGM SOY K&G Uygulamaları

66 •Orman Envanteri, • Alan Envanteri, •Yetişme Ortamı Envanteri, •Biyolojik Çeşitlilik Envanteri, •Ağaç Serveti ve Artım Envanteri, •Ürün Dışı Fonksiyonlarının Envanteri, •Sosyo-Ekonomik Durum Envanteri, •Sağlık Durumu Envanteri,

67 OGM SOY K&G Uygulamaları Orman Bölge 2007 Yılına kadar2008 YılıToplam Müdürlüğü AdetAlanı(ha)AdetAlanı(ha)AdetAlanı(ha) Amasya Ankara Antalya Artvin Balıkesir Bolu Bursa Çanakkale Erzurum Giresun Isparta İzmir Kastamonu Sinop Trabzon Zonguldak TOPLAM

68 Yapılan çalıştaylarda; planlamada katılımcı yöntemlerin zorunlu hale getirilmesi, biyolojik çeşitlilik ve odun dışı orman ürünlerine ait envanter ve planlamanın yapılarak amenajman planlarına eklenmesi ve buna göre üretim yapılması, Trabzon, Gümüşhane, Bayburt, Rize çalıştaylarında; orman alanlarında yer alan korunan alanların orman amenajman planında yer alması, OGM SOY K&G Uygulamaları

69 Çanakkale çalıştayında; Ayvacık orman işletme müdürlüğüne ait amenajman planlarının kesinleşen orman kadastro sınırları esas alınarak yapıldığı, bu durumun uygulamada birçok problemi çözdüğünün altı çizilmiştir. Bartın ve Karabük çalıştayında; planların fonksiyonel olmakla birlikte uygulamanın klasik planlama yaklaşımı ile yapılmasının eksik bir uygulama olduğu bu nedenle uygulayıcı personele eğitim verilmesi gerektiği üzerinde durulmuştur. OGM SOY K&G Uygulamaları

70 K4G4: Odun Dışı Orman Ürünleri Üretimi ODOÜ konusundaki veriler yetersiz olup yıllara göre de istikrarsız bir üretim söz konusudur. Bugün ODOÜ’leri tarife bedeli karşılığında, orman köylülerince toplanmaktadır. Yapılan çalıştayların tümünde; odun dışı orman ürünlerinin envanter, planlamasının yapılarak faydalanmanın bu planlara göre düzenlenmesi ve biyolojik çeşitliliğin korunması vurgulanmıştır.

71 OGM SOY K&G Uygulamaları Sivas çalıştayında; ODOÜ üretiminde Orman Genel Müdürlüğünün üretici ve tüketici arasında bağlantı unsuru olması gerektiği, Bursa-İnegöl-Yalova çalıştayında; ODOÜ kaçakçılığı ile mücadele edilmesi ve bu ürünlerin orman köylüsünün istifadesine sunulması gerektiği, Denizli-Uşak çalıştaylarında; ODOÜ üretiminin kayıt altına alınması gerektiği,

72 Manisa çalıştayında; rehabilitasyona konu sahalarda, ağaçlandırma ve suni tensil yapılan alanların uygun yerlerinde, yanık saha ağaçlandırmalarında orman köylüsüne alternatif geçim kaynağı oluşturabilecek tıbbi ve aromatik bitkiler yer verilmesi ve bu konuda yürütülecek projelere Ege İhracatçılar Birliği, diğer kurumlar ve STÖ’lerin desteğinin alınması gerektiği, OGM SOY K&G Uygulamaları

73 Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğince; 1 - Ülkemizde kaliteli odun dışı orman ürünleri ile tıbbi ve aromatik bitkilerin üretilmesi için pilot bölgelerin belirlenmesinin kırsal kalkınmaya katkıda bulunacağı, 2 - Bu pilot bölgelerdeki köylüye uzmanlarca eğitim verilerek belgelendirilmesi ve belgelendirilen köylülerce bu ürünlerin toplanmasının faydalı olacağı belirtilmiştir.

74 Dış Ticaret Müsteşarlığı, Ege İhracatçı Birlikleri’nce; Odun dışı orman ürünlerinin korunması, çeşitlendirilmesi, orman içi ve bitişiğindeki açıklıklar ve tarım arazilerinde üretiminin teşvik edilmesinin orman parçalılığı ve dağınıklığının oluşturduğu olumsuzlukları asgariye indirecek bir tedbir olarak önerilmiştir. OGM SOY K&G Uygulamaları

75 Dünya Bankası- Orm. Sek. İnce. Proj. ( ); Camille Odun Dışı Ürün ve HizmetDeğer (ABD $) Odun Dışı Ürünler Doğal Hayat Yem Turizm Rekreasyon Genetik Kaynaklar Karbon Biriktirme Değeri Su Havzası Koruma TOPLAM OGM SOY K&G Uygulamaları K6G2: Odun Dışı Orman Ürünlerinin Değeri:

76 OGM SOY K&G Uygulamaları MİKTAR Ton TUTAR TL MİKTAR Ton TUTAR TL MİKTAR Ton TUTAR TL MİKTAR Ton TUTAR TL Yaklaşık Dolar

77 Bölge Müd Değişim (TL) ADANA İSTANBUL BALIKESİR ANTALYA Bölge Müd Değişim (TL) AMASYA BURSA KÜTAHYA ZONGULDAK OGM SOY K&G Uygulamaları

78 Sinop çalıştayında; kestane, mantar ve defne alanlarının tespit edilerek, bu ürünlerle çalışan sanayinin teşvik edilmesi gerektiği, Zonguldak ve Bartın çalıştaylarında; yöredeki arıcılığın geliştirilmesi için ballı bitkilerin dikimine ağırlık verilmesini, enerji nakil hatları altındaki orman alanlarının bakımları masraflı olması nedeniyle yapılamadığı bu alanların bakımlarının yapılması karşılığı kullanımının orman köylüsüne verilmesini, Çanakkale çalıştayında; fıstıkçamı kozalağı ve kök odunu 2008 yılı ODOÜ satışlarında önemli bir artış yaşanması nedeniyle bunların üretiminin planlı olarak yapılması gerektiği, OGM SOY K&G Uygulamaları

79 Kars çalıştayında; potansiyel su havzalarının belirlenerek buraların başta kapari olmak üzere bitkilendirilmesini, orman içi açıklıkların kullanım için köylüye verilmesini, üretim artıklarının köylüye verilmesini ve köy sınırlarındaki alanların köylü tarafından korunmasını, Karabük çalıştayında; kayıtdışı toplanan mantar, sahlep, kızılcık, kuşburnu, çıra, kekik vb.ürünlerin kayda alınarak planlı üretimlerinin yapılması gerektiği, İlin kalkınmada öncelikli yöre kapsamına alınması, Halk Eğitim Müdürlüğünce orman köylüsüne ağaç işlerine yönelik eğitimler verilmesini belirtmişlerdir. OGM SOY K&G Uygulamaları

80 K6G4: Orman Köyleri ve Sivil Toplum Örgütleri Bekçi Kor.Adet KTK KorumaAdet OGM son yıllarda genç ormanların ve ağaçlandırma sahalarının korunmasında bekçilik sisteminden vazgeçerek köy tüzel kişilikleri ile koruma faaliyetlerinde işbirliğine gitmesinin başarılı bir politika olduğu öne çıkmaktadır yılında bekçi ile koruma tamamen kaldırılmıştır yılına göre köy tüzel kişiliği ile koruma sayısı % 8 artmıştır. OGM SOY K&G Uygulamaları

81 Erzurum çalıştayında; orman köylülerinin üretim ücretlerinin artırılması, sosyal güvencelerinin sağlanması, zati yapacak miktarının artırılması ve konunun yeniden düzenlenmesi, orman köylerinde yaylacılık yapan çiftçilere kolaylık sağlanması, Kars çalıştayında; üretimde çalışan köylülerin sosyal güvenceye kavuşturulması, ormanların korunmasının köylü tarafından yapılmasını, OGM SOY K&G Uygulamaları

82 Afyon çalıştayında; ormanların korunmasının ücreti karşılığında belde belediye başkanlıklarına da verilmesini, Bursa-Bilecik-Yalova çalıştayında; köy mülki hudutlarında üretilen emvalden elde edilen gelirin bir kısmının ilgili köy bütçesine aktarılması, baraj ve su koruma havzalarında kalan alanlarda üretim kaybına uğranması nedeniyle içme suyu kullanan ve satan belediyelerin aldıkları paranın bir kısmını köy bütçesine aktarmaları, OGM SOY K&G Uygulamaları

83 Bundan sonra ne olacak ? Netice olarak elimizde iki rapor ve bunların çıktıları var 1- İl çalıştay raporları, 2- OGM SOY K&G Raporu, Teşekkür eder. SAYGILAR SUNARIM OGM SOY K&G Uygulamaları


"SOY K&G Uygulamaları Yunus SEVEN Orman Mühendisi Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı Ekim 2010 ORMAN GENEL MÜDÜRLÜĞÜ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları