Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Keçiören İlçe Sağlık Müdürlüğü Halk Sağlığı Hizmetleri Şubesi BESLENME VE OBEZİTE EĞİTİMİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Keçiören İlçe Sağlık Müdürlüğü Halk Sağlığı Hizmetleri Şubesi BESLENME VE OBEZİTE EĞİTİMİ."— Sunum transkripti:

1 Keçiören İlçe Sağlık Müdürlüğü Halk Sağlığı Hizmetleri Şubesi BESLENME VE OBEZİTE EĞİTİMİ

2  Beslenme,  İnsanın büyümesi,  gelişmesi,  sağlıklı ve üretken olarak uzun süre yaşaması ve yaşam kalitesini artırması için gerekli olan besinleri vücuduna alıp kullanmasıdır. BESLENME

3  Yenebilen bitki ve hayvan dokuları besin olarak tanımlanır. Besinler, vücudumuz için gerekli olan besin öğelerini içerir.  Süt, yoğurt, peynir, et, tavuk, balık ve yumurta, hayvansal kaynaklı besinlerdir.  Sebze ve meyveler; tahıllar (buğday, bulgur, pirinç, vb.) ve kuru baklagiller (kuru fasulye, nohut, mercimek vb.), bitkisel kaynaklı besinlerdir. BESİN

4 YETERLİ VE DENGELİ BESLENME Vücudun büyümesi ve gelişmesi, dokuların yenilenmesi ve çalışması için gerekli olan enerji ve besin öğelerinin her birinin yeterli ve dengeli miktarlarda alınması ve vücutta uygun şekilde kullanılmasıdır.

5  Kahvaltı, önemli bir öğün olup kesinlikle atlanmamalıdır. Günde üç ana öğün yemek yenildiğinde ve her öğünde her gruptan besinler, önerilen miktarlarda tüketildiğinde yeterli ve dengeli beslenme sağlanır. Her besin grubundan her öğünde besin çeşitliliğine dayalı olarak beslenilmelidir. Besin Grupları

6  Bu gruptaki besinler;  protein, demir, çinko, B grubu vitaminler ve posadan (kurubaklagiller) zengindir Et, Yumurta ve Kurubaklagiller Bu besinler; * büyüme, gelişme, * hücrelerin yenilenmesi * doku onarımı, * kas yapımı, * sinir, sindirim ve * deri sağlığı ile * hastalıklara karşı direnç oluşumunda önemlidir

7  C vitamini, karoten, folat, riboflavin,  demir ve magnezyum başta olmak üzere  birçok vitamin ve minerali içerir.  Aynı zamanda yüksek oranda posa içerirler Taze Sebzeler ve Meyveler Bu besinler; * vücudun büyümesi, gelişmesi, * hücrelerin yenilenmesi, * doku onarımı, * kan yapımı, * diş ve dişeti sağlığı, * deri ve göz sağlığı ile * hastalıklara karşı dirençte önemlidir

8  Tahıllar temel enerji kaynağını oluşturur.  Tiamin, niasin ve proteinin iyi bir kaynaktır.  Ekmek, makarna, şehriye, pirinç, bulgur,  kuskus, börekler, un ve irmikten yapılan  tatlılar bu gruptadır Ekmek ve Tahıl Ürünleri Bu grup besinler; * sinir sistemi, * sindirim sistemi * deri sağlığı ile * hastalıklara karşı dirençte etkilidir

9  Yağlar ve şekerler, besinlere lezzet  verir ve vücuda enerji sağlar.  Dört besin grubuna yardımcı besinlerdir Yağlar ve Şekerler Yağlar: Hayvansal ve bitkisel kaynaklıdır. Hayvansal yağlar kolesterol içerirken bitkisel yağlar kolesterol içermez. Kırmızı et, süt ve ürünleri, doymuş yağları sağlar. Şeker ve Şekerli Besinler: Şeker tatlandırıcı olarak kullanıldığı gibi, pasta, çörek, tatlı, reçel ve marmelat vb. yapımında da kullanılır.

10  Süt ve ürünlerinin yeterli miktarda tüketimi sağlanmalı.  Tüketilen yağ miktarı azaltılmalıdır. Kızartılmış besinler tüketilmemelidir.  Şeker içeriği düşük besinler seçilmeli.  Haşlama, ızgara, buğulama, fırında pişirme tercih edilmelidir.  Tuz tüketimi azaltılmalı Sağlıklı Beslenme Önerileri:

11 Sağlıklı Beslenme Önerileri

12 o Dengesiz beslenme ve Fiziksel aktivite azlığı Vücut yağ oranın artması Vücut ağırlığının istenilenden daha fazla olması Şişmanlık

13  ALINAN ENERJİ FAZLA  HARCANAN ENERJİ AZ ŞİŞMANLIK

14  Beden kitle indeksi şişmanlığın en pratik göstergesidir.  BKİ(kg/m2) = Ağırlık(kg)/ Boy uzunluğu2 (m ) ŞİŞMANLIK

15 <18.5 Zayıf Normal Kilolu,hafif şişman Şişman >40.0 Ağır şişman BKİ değerlendirmesi

16 Karın bölgesi yağlanması önemli bir risk etmenidir. ŞİŞMANLIK

17  Bel Çevresi: Erkeklerde: 94 cm Kadınlarda: 80 cm  Bel Çevresi: Erkeklerde: 102 cm Kadınlarda 88 cm üzerine çıkması hastalık riskini arttırır. ŞİŞMANLIK

18  Aşırı ve yanlış beslenme alışkanlıkları  Yetersiz fiziksel aktivite  Yaş  Cinsiyet  Eğitim düzeyi  Sosyo – kültürel etmenler  Gelir durumu  Hormonal ve metabolik etmenler OBEZİTENİN NEDENLERİ

19  Genetik etmenler  Psikolojik problemler  Nörojenik bozukluklar  Sık aralıklarla çok düşük enerjili diyetler uygulama  Sigara- alkol kullanma durumu  Kullanılan bazı ilaçlar (antidepresanlar vb.)  Doğum sayısı ve doğumlar arası süre OBEZİTENİN NEDENLERİ

20

21  OBEZİTE başta gelişmiş ülkelerde olmak üzere gerçek bir sağlık sorunudur. OBEZİTE

22  Yağ dokusundaki artış çocuklarda erken ergenlik, diabet ve genç yaşta kardiyovasküler hastalıklara yakalanma riskini arttırır. OBEZİTE ÇOCUKLARDA

23  Erişkinler içinse  inme,kalp krizi riskinde artış,HT,DM,hormonal düzensizlik,infertilite,depresyon obeziteye bağlı sağlık sorunlarıdır. OBEZİTE YETİŞKİNLERDE

24 Zihin Sağlığı Vakfı’nın araştırmasına göre; yararlı yağların, vitaminlerin ve minerallerin eksik alınması ile fast food tarzı beslenme “DEPRESYON, ALZHEİMER, ŞİZOFRENİ” hastalıklarına neden olmaktadır. İngiliz Gıda Standartları Ajansı’ nın yaptığı araştırmaya göre; Hazır gıdalar içerisindeki katkı maddeleri her geçen gün artıyor. Uzmanlar 1900’lü yıllarda hazır gıdalar içerisinde yalnızca 100 katkı maddesi bulunurken bugün bu sayının 4500’e ulaştığını söylüyorlar. FAST FOOD

25  Simit  Tost  Döner  Lahmacun  Pide  Pizza  Kızarmış patates  Çay, kahve, meşrubatlar, asitli içecekler  Hamburger  Ketçap, mayonez  Pizza…. Hazır yiyecekler:

26  Hazır ve işlenmiş yiyecekler obezite riskini arttırmaktadır. OBEZİTEDEN KORUNMAK İÇİN ÖNERİLER

27 • Boyunuza uygun ağırlığı hedefleyin. • Sağlıklı ağırlığa sahipseniz kilo almaktan kaçının. • Yeterli ve dengeli beslenme alışkanlığı edinin. OBEZİTEDEN KORUNMAK İÇİN ÖNERİLER

28 • Besinlerden aldığınız enerji ile harcadığınız enerji miktarını dengeleyin. OBEZİTEDEN KORUNMAK İÇİN ÖNERİLER

29 • Yağlı ve şekerli besinleri az ve seyrek tüketin. OBEZİTEDEN KORUNMAK İÇİN ÖNERİLER

30 • Besinlerinizi pişirirken kızartma ve kavurma yöntemlerinin yerine haşlama, fırında pişirme, buğulama vb. yöntemleri tercih edin. OBEZİTEDEN KORUNMAK İÇİN ÖNERİLER

31 • Düzenli beslenin, öğün atlamayın. • Günde 8-10 bardak su için. OBEZİTEDEN KORUNMAK İÇİN ÖNERİLER

32  Her gün en az 30 dakika fiziksel aktivite yapınız. OBEZİTEDEN KORUNMAK İÇİN ÖNERİLER

33 TEŞEKKÜRLER


"Keçiören İlçe Sağlık Müdürlüğü Halk Sağlığı Hizmetleri Şubesi BESLENME VE OBEZİTE EĞİTİMİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları