Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanSerhat Metin Değiştirilmiş 6 yıl önce
1
ÖĞRETME STRATEJİLERİ
2
STRATEJİ NEDİR? Bir şeyi elde etmek için izlenen ya da amaca ulaşmak için geliştirilen palanın uygulama şeklidir. Öğretimde strateji ise ; Dersin hedeflerine ulaşmasını sağlayan , yöntem, teknik , araç ve gereçlerin belirlenmesine yön veren genel bir yaklaşım demektir. Ör: İşbirliğine dayalı öğretim stratejisi, araştırma inceleme yoluyla öğretim stratejisi albayrakegitim.com
3
ÖĞRETMENİN STRATEJİ SEÇİMİNİ ETKİLEYEN ETMENLER NELERDİR?
Dersin Hedef ve kazanımları Dersin içeriği Öğretmenin kişiliği, bilgisi ve tecrübesi Zaman ve maliyet Öğrenci grubunun büyüklüğü Öğretim ortamının özelliği , uygunluğu ve imkanları Öğrenci düzeyi Merkeze alınan kuram (model)
4
Araştırma İnceleme Yoluyla
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Sunuş Yoluyla Öğretim stratejisi Araştırma İnceleme Yoluyla Buluş Yoluyla İşbirliğine Dayalı
5
Alış yoluyla Öğrenme Stratejisi) David Ausubel
SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM STRATEJİSİ (Anlamlı Öğrenme / Alış yoluyla Öğrenme Stratejisi) David Ausubel
6
SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM STRATEJİSİ
D. Ausubel tarafından geliştirilen öğretmen merkezli bir öğretim stratejisidir. Bilişsel öğrenme kuramına dayalı olarak geliştirilmiştir ve bilişsel kuramcılardan Gestalt psikolojisinden etkilenmiştir.
7
Stratejinin kullanıldığı yerler;
Öğrencilerin ön öğrenmelerinin (ön bilgilerin) yeterli olmadığı durumlarda Konunun yeni öğrenilmeye başlandığı durumlarda, Dersin giriş kısmında, Kavram , ilke olgu , teori ve genellemelerin açıklanmasında, Alt düzey öğrenmelerin gerekli olduğu durumlarda Konuyla ilgili gerekçelerin açıklanmasında, Grupların kalabalık olduğu durumlarda Zamanın az olduğu durumlarda Dersin giriş ve sonuç kısımlarında kullanılır
8
Bu stratejiye göre; Öğrenciler bilgiyi keşfetmekten çok, hazır olarak alırlar. Bu stratejide , Ezberleyerek öğrenmeye karşı çıkılmış , anlamlı öğrenmenin gerçekleştirilmesine önem verilmiştir.
10
KAVRAM HARİTASI ÖRNEĞİ
11
SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM STRATEJİSİNİN UYGULANMA İLKELERİ
Ders ve konular tümdengelim yöntemiyle (bütünden parçaya- genelden özele) işlenir. İlk sunuşu öğretmen yapar. ( en fazla 5 dk.), hemen arkasından öğrenciler fikirlerini, örneklerini, tepkilerini açıklar ve tartışırlar. Bu durum ders boyunca sürer. Anlamlı öğrenme mantıki bir sıra içinde gerçekleşmelidir. Öğretmen tarafından kavram, ilke, kural veya genellemelerden önce organize edicilerin verilmesi gerekir. Yeni bilgilerle eski bilgiler arasında uyum olmalı, bütünlük oluşturulmalıdır.
12
6. Konunun ana hatları iyi belirlenmelidir.
Soyut ağırlıklı konular grafik, şema, şekil, resimler kullanılarak, somutlaştırılmalıdır. Tüm duyu organlarına hitap eden uyarıcıların kullanılmasını gerektirir. 9. Öğretmen sadece düz anlatım yöntemini kullanmamalıdır. Anlatım yönteminin yanında soru-cevap ve tartışma yöntemleri de kullanılmalıdır. 10. Resim, şekil, şema ve kavram haritalarıyla da konunun bütününü öğrencilere göstermelidir. sınıftan sonraki sınıflar için uygundur.
13
OLUMLU YÖNLERİ Bol miktarda bilgi kısa süre içerisinde sunulur
Etkin katılım sağlanılırsa, kalıcı öğrenmeler olabilir Bilgi ve kavrama düzeyi davranışlar için uygundur Dersin başında uygundur Bazı soyut kavramların açıklanmasında işe yarıyabilir
14
Yeterince güdülenme yapılmazsa öğrenci pasif kalabilir
5. Sınırlılıklar Öğrenci pasif kalırsa öğretmen öğrencinin yanlış öğrenmelerinin farkında olmayabilir. Yeterince güdülenme yapılmazsa öğrenci pasif kalabilir Üst düzey hedef davranışların kazandırılmasında etkili değildir. Ezbere yönelme riski daha fazladır
15
Öğretim Stratejisi ( Jerome Bruner )
Buluş Yoluyla (KEŞFETME YOLUYLA ) Öğretim Stratejisi ( Jerome Bruner )
16
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRENME STRATEJİSİ
Bilişsel öğrenme kuramından etkilenmiştir. Bu yaklaşım belli bir problem ya da konu alanı ile ilgili verileri toplayıp, analiz ederek, bütüne ulaşmayı sağlayan, öğrenci etkinliğine dayanan bir öğretim stratejisidir. Öğretmenin öğretim konusuyla ilgili verdiği örneklerden ve örnek olmayanlardan öğrencilerin kurallara ve genellemelere ulaşması amaçlanır.
17
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİMİN UYGULAMA AŞAMALARI
Sınıfa kuşların fotoğrafları veya belgesel filmleri getirilerek öğrencilere sunulur. Öğrenciler gözlemleri sonucunda örneği açıklarlar. Öğretmen kuşlar familyasından başka örnekler öğrenicilere sunar. Öğrenciler ikinci verilen önekleri tanımlar ve birinciyle karşılaştırır. Öğretmen kuşa benzer ancak kuş olmayan bir örneği sunar. Öğrenci zıt örnekleri karşılaştırarak, örnek olamayanı belirler. Öğrenciler verilen bütün bu örneklerden yola çıkarak kuşun tanımına ulaşır. Öğrenciler kuşlar familyasına örnekler verir. I.Öğretmenin örneği sunması 2.Öğrencilerin örneği tanımlaması 3.Öğretmenin ek örnek sunması 4.Öğrencilerin ek örneği tanımlaması ve karşılaştırması 5.Öğretmenin örnek olmayanı sunması: 6.Öğrencilerin örnek olanla olmayanı karşılaştırması ve örnek olmayanı belirlemesi 7.Öğrencilerin tanımı yapması, ilke ve genellemelere ulaşması 8.Öğrencilerin yeni örnekler vermesi Çizelge 1. Kuşlar Konusunun Örnekle Açıklanması Örneği
18
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRENME UYGULAMA ÖRNEĞİ
19
BAKIN SİZE NE GÖSTERECEĞİM?
20
HELE ŞUNA BİR BAKAR MISINIZ? NE KADAR GÜZEL BİR CANLI
SİZCE BU NEDİR ? NE TÜR BİR CANLIDIR? ÖZELLİĞİ NELERDİR? 1. ÖRNEK SUNULDU
21
PEKİİ BU NE TÜR CANLIDIR?
1. BENZER ÖRNEK SUNULDU
22
İKİSİ ARASINDAKİ BENZERLİKLER NELERDİR?
BENZER ÖRNEK LER KARŞILAŞTIRILDI
23
PEKİ BU NEDİR? ÖZELLİKLERİ NELERDİR?
ZIT ÖRNEK SUNULDU
24
ARALARINDAKİ BENZERLİK YA DA FARKLILIKLAR NELERDİR?
ZIT ÖRNEKLER KARŞILAŞTRIRILDI
25
ZİZ DE SÜRÜNGEN OLAN VEYA OLMAYAN CANLILARA ÖRNEKLER VEREBİLİR MİSİNİZ?
26
SÜRÜNGENLERİ İŞARETLEYİNİZ
AŞAĞIDAKİ CANLI TÜRLERİNDEN SÜRÜNGENLERİ İŞARETLEYİNİZ
27
CANLILARIN ÖZELLİKLERİ
SÜRÜNGEN VE SÜRÜNGEN OLMAYAN CANLILARIN ÖZELLİKLERİ NELERDİR? GELİN TARTIŞALIM?
28
ETKİLİ KULLANIM İLKELERİ
Öğretmen öğrencilerin kendilerinin genellemelere ulaşmasına yardım etmelidir. Sınıfta işbirliğine dayalı öğretim, "takım ve küme çalışması" yapılmalıdır. Öğrencilerin ulaşacakları hedefler ve sonuçlar başlangıçta söylenmemelidir. Seçilen problem, soru ve örnekler öğrencilerin ilgi alanlarına yönelik olmalıdır. Öğrenci doğru yanıtı buluncaya kadar öğretim süreci sürdürülmelidir. Konular arasındaki bağlantıları kurucu açık uçlu sorular sorulmalı ve yanıtları gerekçeli olmalıdır.
29
Kavram öğretiminde örneklerden faydalanılmalı ve örnekler ile örnek olmayanlar birlikte verilmelidir. Öğrencilere verilen sözel ipuçları, resim ve şemalar kavramlar arasındaki ilişkileri görmelerini sağlamalıdır. Öğrenciler sezgisel düşünme için teşvik edilmelidir. Bu amaçla öğrencinin her düşüncesine saygı duyulmalıdır. Örneklerin uygunluğu konusunda öğretmen tartışma açmalı ve ifadelerini gerekçelendirmelerini istemelidir. Öğretmen tartışmaların bir başka konuya kaymasına izin vermemelidir. Etkin ve başarılı bir öğretim için öğrenci grubunun gelişim düzeyleri, bireysel ilgi ve özelliklerinin iyi bilinmesi gereklidir.
30
Problem çözme yeteneğini geliştirir Motivasyonu arttırır
FAYDALARI Problem çözme yeteneğini geliştirir Motivasyonu arttırır Zihinsel potansiyeli arttırır Bilginin akılda kalması ve aktarılmasını sağlar Bilginin yeniden organize edilmesini sağlar
31
Öğretmenin çok iyi hazırlık yapması gerekir
SINIRLILIKLARI Bilgi öğrenciye hazır biçimde verilmediğinden, tanıma ulaşmak fazla zaman alabilir, maliyeti yüksektir. Öğretmenin çok iyi hazırlık yapması gerekir Tek tip ve sadece öğretmenin belirlediği problem durumlarıyla öğrenciler serbest düşünemeyerek, bilgiye ulaşmada isteksiz olabilirler. Her zaman öğrenci tanıma ulaşamaz. Öğrenme işinin zorluğu dikkate alındığında, öğrencilerin araştırmaya ve incelemeye çok hevesli olmayacakları, bu nedenle buluş stratejisinin başarısının düşük olacağı savunulabilir.
32
Araştırma-inceleme Yoluyla Öğretim
( John Dewey )
33
John Dewey'in ileri sürdüğü bu strateji, öğrencilerin
araştırma-inceleme yoluyla öğrenmelerine dayalıdır.
34
problem çözmenin adımlarının kullanılması ile gerçekleşir.
Öğrenme, hedefine ve öğrenciye uygun , gerçek hayatla ilişkili problemler üzerinde, problem çözmenin adımlarının kullanılması ile gerçekleşir.
35
Bu stratejide öğrenci sürecin merkezinde yer alır ve problem çözüme aşamalarını kullanarak sürece aktif katılır
36
Araştırma-inceleme yoluyla öğretimin aşamaları:
Problemin farkına varılması Problemin tanımlanması Problemin çözümüyle ilgili hipotezlerin (denence) kurulması Problemle ilgili verilerin toplanması ve analizi Çözüm yollarının uygulanması (denencenin test edilmesi) Çözümün ortaya konması, raporlaştırma ve sunma
37
Araştırma-inceleme yoluyla öğretim stratejisinin kullanıldığı durumlar:
Uygulama basamağı ve daha üst düzey hedeflerin gerçekleştirilmesinde, Öğrencinin araştırma-inceleme yaparak hedeflere ulaşması gereken durumlarda kullanılır.
38
Araştırma-inceleme yoluyla öğretimin temel özellikleri:
Öğrenci, problemin çözümünde, problem çözme basamaklarını uygulayarak sürece aktif katılandır. Öğretmen, yol gösterici, yönlendirici ve rehber rolündedir. Stratejinin kullanılması sırasında problem çözmenin adımları kullanılır. Tümdengelim ve tümevarım süreçleri birlikte kullanılır. En uygun yöntemi "problem çözme"dir.
39
Araştırma-inceleme yoluyla öğretimin avantajları (yararları):
Problem çözme becerilerini geliştirir. Bağımsız düşünme ve bilimsel düşünme becerilerini geliştirir. Problem çözmenin (bilimsel düşünmenin) adımlarım gerçek hayattaki sorunların çözümünde kullanır.
40
Araştırma-inceleme yoluyla öğretimin sınırlılıkları:
Uzun zaman alır. Sınıf dışı çalışmalar gerektirir. Araştırmanın sınırları iyi çizilmezse, hedeflerden sapabilir. Her konunun öğretiminde kullanılmaz. Önkoşul öğrenmelerin eksik olduğu durumlarda kullanılmaz.
41
İİŞBİRLİĞİNE DAYALI (KUBAŞIK) ÖĞRENME
42
İŞBİRLİKÇİ ÖĞRENME İşbirlikçi Öğrenme : Öğrencilerin küçük gruplar oluşturarak bir problemi çözmek yada bir görevi yerine getirmek üzere ortak bir amaç uğruna birlikte çalışma yoluyla bir konuyu öğrenme” yaklaşımıdır. Grup öğretiminde üyeler (öğrenciler) arasındaki etkileşim önemlidir. Geleneksel sınıflardaki öğrencilerin yarışıma ve rekabetine son vermeyi amaçlayan ve başarıya birlikte ulaşmayı hedefleyen bir yaklaşımdır. Başlıca temsilcileri John DEWEY ve VYGOTSKY’dir.
43
İşbirlikli Öğrenmenin Özellikleri
Gruplar heterojendir. Böylece birbirinden öğrenme gerçekleşir. Öğrenciler arasında rekabet yoktur. Rekabet gruplar arasında olmalıdır. Başarı ve başarısızlık tüm grup tarafından paylaşılır. Öğretmen rehberdir. Paylaşılmış bir liderlik vardır. Sosyal becerilerin kazandırılmasında etkilidir. İşbirlikli öğrenme içinde öğrenciler birbirlerinin öğrenmesinden sorumludur. En pasif öğrencinin bile grubun başarılı olmasında büyük payı vardır. 2 – 6 kişilik öğrenme grupları idealdir. Öğrencilere sosyal beceriler kazandırılmaya çalışılır.
44
İş Birliğine Dayalı Öğrenmenin Temel İlkeleri
Olumlu Bağlılık Gruptaki her öğrenci birbirinin öğrenmesinden sorumludur. “Birimiz hepimiz, hepimiz birimiz için” Bireysel Sorumluluk Gruptaki her üye kendine verilen görevleri yapmaktan sorumludur. Yüz Yüze Etkileşim Gruptaki iletişim destekleyici ve yapıcıdır. Sosyal Beceriler Grup içinde çalıştıkça empati kurma, paylaşma, yardımlaşma, dayanışma ve liderlik gibi beceriler gelişir. Grup Sürecini Değerlendirme Grup üyeleri süreç esnasında birbirlerini değerlendirir.(Akran Değerlendirmesi)Yapamayanlara yardım yapmayanlara uyarı verir. Başarı İçin Eşit Fırsat Gruptaki herkes eşit haklara sahiptir.Hatta liderlik görevi bile paylaşılarak yerine getirilir. Grup Ödülü/Ortak Ürün Başarı veya başarısızlık gruba aittir.Grup üyeleri aynı notu alır. Bireysel Değerlendirilebilirlik Öğretmen akran değerlendirmeleri ve kişisel gözlemlerine göre art niyeti önlemek için ve çalışanı desteklemek adına bireysel değerlendirmeyi devreye sokar.
45
İş Birliğine Dayalı Öğrenme Teknikleri
1) Öğrenci Timleri – Başarı Grupları Tekniği: 4-5 kişilik heterojen gruplar oluşturulur. Herkes birbirine yardımcı olur ve birbirinin öğrenmesinden sorumludur. Süreç sonunda sınavdan alınan puanlar grup puanı olarak belirlenir ve grup ödüllendirilir.
46
İş Birliğine Dayalı Öğrenme Teknikleri
2) Takım Oyunları Turnuva Tekniği: Heterojen gruplar oluşturulur. Her takım turnuva için üyelerini hazırlar. Öğretmen grup öğrencilerine konuyu sunar ve malzemeyi verir. Her hafta turnuva sınavı yapılır. Süreç sonunda en yüksek puanı alan grup turnuvayı kazanır.
47
İş Birliğine Dayalı Öğrenme Teknikleri
3) Ayrılıp Birleşme Tekniği: En güçlü tekniktir. Konu bölümlere ayrılır, her bölüm için bir uzman görevlendirilir. Her gruptan aynı bölüm uzmanları bir araya gelerek uzman grupları oluşturur. Uzman gruplar konuyu derinlemesine öğrenir ve uzmanlaşır. Her uzman kendi grubuna geri dönüp, grup arkadaşlarının öğrenmesinden sorumlu olur. Gruplar tüm bölümlerden sınav olur. Öğrenciler hem bireysel hem de grup olarak değerlendirilir.
48
İş Birliğine Dayalı Öğrenme Teknikleri
4) Tartışma Grubu Tekniği Tartışma konusunun seçilmesi ve ilgili grupların oluşturulması, Öğrenme ünitesinin incelenmesi ve ne yapılacağının planlanması, Okul içi ve okul dışındaki kaynaklardan yararlanılması, Sunulacak grup raporunun hazırlanması, Grup raporunun sınıfa sunulması, Grup çalışmasının sınıf tartışmasına açılması ve değerlendirilmesi
49
Kubaşık Öğrenmenin Yararları
Bu yaklaşımda öğrenciler birbirlerinden öğrenirler. Öğrencilerin sadece bilişsel yönleri değil duyuşsal ve sosyal yönleri de gelişir. Öğrencinin kendine güvenini, özsaygısını ve motivasyonunu artırır. Öğrencilerin empati kurma yeteneği gelişir. Öğrencilerin soru sorma, cevaplama, düşünme, tartışma, sorumluluk yüklenme, iş başarma, görev paylaşma, dinleme, eleştirel düşünme, hoşgörülü olma ve başkalarına saygılı olma becerileri gelişir.
50
Kubaşık Öğrenmenin Yararları
Birlikte çalışıldığı için toplumsal ve demokratik değerleri kazandırır. İş birliğine dayalı öğrenme gruplarında edinilen deneyimler, öğrencileri gelecekteki iş ve aile yaşamlarına hazırlar. Derse katılımı artırır, disiplin sorunlarını azaltır. Ödev ve düzeltmelerin öğrenciler tarafından yapılmasını sağlar, bu da öğretmenin yükünü hafifletir. Grup çalışmalarında her bir bireyin öğrenmesi de esas alındığından, öğretim bir anlamada bireyselleştirilmiştir. Öğrencilerin ‘’ait olma ve bağlılık’’ gereksinimlerini karşılamalarına yardım eder (birlikte kazanma – kaybetme olgusu). En pasif öğrenciler için bile yapılabilecek bir iş vardır. Öğrencilerin hata yapma korkusu ve kaygı düzeyini en aza indirerek, öğrenme – öğretme sürecine etkin katılımlarını sağlamaktadır. Öğrenme zevkli ve eğlenceli hale gelir. Öğrenciler birisini kabul etmeyi ve desteklemeyi öğrenir. Öğrencilerin iletişim becerileri gelişir ve çatışmaları yapıcı bir şekilde çözmeyi öğrenirler.
51
Kubaşık Öğrenmenin Sınırlılıkları
Çalışmanın bir kişinin üzerine kalma tehlikesi vardır. Karmaşık konuların öğretiminde yetersiz kalabilir. Bireysel çalışmaya istekli öğrencilerin başarı düzeyi düşebilir. Çalışmaların değerlendirilmesi zordur. Grup içerisinde bireylerin değerlendirilmesi zordur. Öğrenciler yeterli olgunlukta değilse zaman kaybından başka bir işe yaramayabilir. Grup başarısı etkili liderlik ve amaçların belirlenmesine bağlıdır. İşlevsel olmayan iş bölümü yapılması bütünün görülmemesine yol açabilir.
52
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ SORU ÖRNEKLERİ
53
A) İşbirlikli öğrenme - Buluş yoluyla Öğrenme - Sunuş yoluyla öğrenme
SORU : Aşağıda bazı öğretme-öğrenme yaklaşımlarının açıklamaları verilmiştir: I. Öğrencilerin ortak bir amaç doğrultusunda, küçük gruplar halinde, birbirinin öğrenmesine yardım ederek çalışmalarının sağlandığı öğretme-öğrenme yaklaşımı II. Etkin bir öğretme-öğrenme süreci için bilginin, ilke ve genellemelerin belli bir düzen ve aşamalılık içerisinde aktarılmasını öneren yaklaşım III. Kavram, ilke ve genellemelere öğrencinin kendisinin ulaşmasını sağlayacak öğretme-öğrenme ortamının düzenlenmesi gerekliliğini savunan yaklaşım Bu yaklaşımların isimleri aşağıdakilerin hangisinde sırasıyla verilmiştir? (2003) A) İşbirlikli öğrenme - Buluş yoluyla Öğrenme - Sunuş yoluyla öğrenme B) İşbirlikli öğrenme - Sunuş yoluyla öğrenme - Buluş yoluyla öğrenme C) Buluş yoluyla öğrenme - Sunuş yoluyla öğrenme - İşbirlikli öğrenme D) Buluş yoluyla öğrenme - İşbirlikli Öğrenme - Sunuş yoluyla öğrenme E) Sunuş yoluyla öğrenme - Buluş yoluyla öğrenme - İşbirlikli öğrenme
54
B) Buluş yoluyla öğrenme C) Sunuş yoluyla öğrenme
Aşağıdaki öğretme - öğrenme yaklaşımlarının hangisinde öğrencinin kendisinin kavram, ilke ve genellemelere ulaşmasını sağlayacak etkinliklerin düzenlenmesi temel amaçtır? A) İşbirlikçi öğrenme B) Buluş yoluyla öğrenme C) Sunuş yoluyla öğrenme D) Problem yoluyla çözme E) Proje temelli öğrenme
55
B) Buluş yoluyla öğrenme C) Sunuş yoluyla öğrenme
Aşağıdaki yaklaşımlarının hangisinde bilginin, ilke ve genellemelerin etkin bir öğretme-öğrenme süreci için belli bir düzen ve aşamalılık içerisinde aktarılması esas alınır? A) İşbirlikçi öğrenme B) Buluş yoluyla öğrenme C) Sunuş yoluyla öğrenme D) Problem yoluyla çözme E) Proje temelli öğrenme
56
A) Öğrencilerin bilgilere ulaşmasını sağlayarak ipuçlarını sunma
3. Aşağıdakilerden hangisi buluş yoluyla öğretim yaklaşımında, öğretmenin yapması gereken öncelikli düzenlemedir? A) Öğrencilerin bilgilere ulaşmasını sağlayarak ipuçlarını sunma B) Öğrencilere somut yaşantıları üzerinde düşünme olanağı verme C) Öğrencilere yaşantılar kazandırarak, bilgiye kendilerinin ulaşmasını sağlama D) Öğrencilerin etkili öğrenmesini sağlayarak yöntem ve teknikleri uygulama E) Karmaşık ve zor öğrenme konularını basit ve kolay öğrenebilecek düzeye getirme
57
A) Bilgi ve ilkeleri dolaylı olarak sunma
4. Bir öğretmen sunuş yoluyla öğretme yaklaşımını etkili bir biçimde kullanmak için öncelikle aşağıdakilerden hangisini göz önünde bulundurmalıdır? A) Bilgi ve ilkeleri dolaylı olarak sunma B) Öğrenci merkezli öğretimi sağlama C) Sınıfta orta düzey bir öğretimi gerçekleştirme D) Konuları anlamlı ve ardışık bir düzeyde sunma E) Konuları materyal ve araç-gereç destekli sunma
58
Soru 2. Saadet öğretmen Türkçe dersinde "eylem" konusunu anlatırken önce genel bilgileri aktarmış, konuyla ilgili genel ilke ve kavramları anlatmış, daha sonra ayrıntılı bilgilerin üzerinde durmuştur. Saadet öğretmen aşağıdaki öğretme yöntemlerinden hangisini kullanmıştır? (2007) A) Sunuş yoluyla B) Buluş yoluyla C) Araştırma yoluyla D) Probleme dayalı E) İş birliğine dayalı
59
Öğretme-öğrenme yaklaşımı Beceri
SORU : Aşağıdaki öğretme-öğrenme yaklaşımlarından hangisi, karşısında belirtilen becerinin kazandırılması için etkili bir yöntem değildir? (KPSS 2006) Öğretme-öğrenme yaklaşımı Beceri Örnek olay incelemeye dayalı öğretim Problem çözme Sunuş yoluyla öğretim İş birlikli öğrenme C) Bilimsel araştırma yoluyla öğrenme Eleştirel düşünme D) Buluş yoluyla öğretim Yansıtıcı düşünme E) Proje tabanlı öğretim Bilimsel yöntem süreç becerileri
60
Sunuşunda bütün öğrencilerin anlayabileceği bir dil kullanma
SORU : Sunuş yoluyla etkili bir öğretim yapmak isteyen öğretmen, aşağıdakilerden hangisinden kaçınmalıdır? (2001 KPSS) Sunuşunda bütün öğrencilerin anlayabileceği bir dil kullanma Sadece düz anlatım tekniğini kullanarak konunun bütün boyutlarını açıklama Öğrencileri neleri öğrenecekleri konusunda bilgilendirme Sunuşunu ses tonu değişiklikleri, jest ve mimiklerle destekleme Sunuşunu, önemli kısımları toplayarak bitirme
62
I. Öğretmenin örnekler vermesi
5. I. Öğretmenin örnekler vermesi II. Öğrencilerin örnekleri açıklaması, karşılaştırması III. Öğrencilerin örnek olmayan durumları ayırt etmesi IV. Öğrencilerin yeni örnekler üretmesi V. Öğrencilerin genellemelere ulaşması Yukarıda özellikleri açıklanan öğretme-öğrenme yaklaşımı hangisidir? A) Buluş yoluyla öğretim B) Sunuş yoluyla öğretim C) Araştırma-inceleme yoluyla öğretim D) Proje tabanlı öğretim E) Problem çözme yöntemi
63
SORU : Aşağıdakilerden hangisi, buluş yoluyla öğrenme yönteminden yararlanmaya çalışan bir öğretmenin, öğrencilerin derse aktif katılımlarını sağlaması için yapması gereken davranışlardan biri olamaz? (KPSS 2007) A) Sınıf içi etkinliklere katılan öğrencilerin olumlu davranışlarını pekiştirmek B) Öğrencilerin derse katılımlarını sağlayan öğretim yöntem ve teknikleri kullanmak C) Sınıf içi etkinlikler esnasında öğrencilerin arasın-da dolaşarak onlara yardımcı olmak D) Yanlış yapan öğrencilere doğru cevapları aktarmak E) Sözlü ve sözsüz uyaranlarla öğrencilerin derse katılımlarını sağlamak D
64
KPSS 2012
65
Değişik öğretim tekniklerini işe koşmak
SORU : Sunuş yoluyla öğretme yaklaşımında bilgiler dikkatli bir şekilde düzenlenir ve daha çok öğretmeni merkeze alan bir süreç izlenir. Bu yaklaşımda, dersini monoton olmaktan çıkarmayı hedefleyen bir öğretmen aşağıdakilerden hangisinden kaçınmalıdır? (KPSS 2005) Değişik öğretim tekniklerini işe koşmak Konuyu bütün olarak, bölmeden anlatmak Öğrencilerin soru sormalarına fırsat vermek Görsel ve işitsel araç-gereçlerden yararlanmak Ders sonunda konuyu kısaca özetlemek
66
A) işbirliği ve grupla çalışmayı B) Sunuş yoluyla öğrenmeyi
6.Sınıf içi öğretme - öğrenme süreçlerinde öğretmen merkezli yaklaşımların tercih edilmesi aşağıdakilerden hangisini ön plana çıkarır? A) işbirliği ve grupla çalışmayı B) Sunuş yoluyla öğrenmeyi C) İçerik üzerinde yoğunlaşmayı D) Üst düzey düşünme becerilerini geliştirmeyi E) Yaşamsal konulara önem vermeyi
67
A) Öğrencilerin duyuşsal ve sosyal gelişimlerini sağlar.
2. Aşağıdakilerden hangisi İşbirlikli Öğretimin uygulama ilkelerinden birisi değildir? A) Öğrencilerin duyuşsal ve sosyal gelişimlerini sağlar. B) Gruplar farklı bilgi ve yetenekteki öğrencilerde oluşturulur. C) Grup içindeki işbirliği, sorumluluk, paylaşama gibi özellikler geliştirilir. D) Gruptaki öğrencilerin birbirleriyle olan rekabetini arttırdığı için başarı yükselir. E) Öğrencilere empati kurma yeteneği kazandırır.
68
BİTTİİİİİİ
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.