BÖLÜM 1 Sosyal Bilgiler Nedir?
SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİNİN AMACI Sosyal Bilgiler Ulusal Konseyi (NCSS) tarafından yapılan tanıma göre, sosyal bilgiler; Vatandaşlık becerisini geliştirmek için sosyal ve beşeri bilimleri birleştiren bir derstir. … Sosyal bilgiler; beşeri bilimler, matematik ve doğa bilimlerinden uygun içeriklerin yanı sıra, din, sosyoloji, psikoloji, siyaset bilimi, felsefe, tarih, hukuk, coğrafya, ekonomi, arkeoloji, antropoloji gibi disiplinleri kullanarak koordine edilmiş, sistematik bir çalışma sağlar.
SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİNİN AMACI Sosyal bilgilerin iki temel amacı; çocukları vatandaşlık sorumluluklarını üstlenmelerini için hazırlamak ve gerekli bilgi, beceri ve davranışları birleştirerek sosyal bilgileri diğer konulardan ayırmaktır.
SOSYAL BİLGİLERE İLİŞKİN ESKİ YAKLAŞIMLAR İlerlemeci Eğitim ile Burada ve Şimdi (Here and Now) Programı Lucy Sprague Mitchell, öğretmenlerin çocukların çevrelerindeki dünyaya ilişkin anlayışlarını genişletebilecekleri ve zenginleştirebilecekleri uygulamalı ve ayrıntılı bir yöntem geliştirdi. O, sosyal bilgiler programının, çocukların çevresindeki kültüre, keşfettikleri şeylere ve deneyimlerine; yani “burada ve şimdi (Here and Now) anlayışı”na dayanması gerektiğine inanıyordu.
SOSYAL BİLGİLERE İLİŞKİN ESKİ YAKLAŞIMLAR İlerlemeci Eğitim ile Burada ve Şimdi (Here and Now) Programı
SOSYAL BİLGİLERE İLİŞKİN ESKİ YAKLAŞIMLAR Sosyal Yaşam Programı Mitchell teorisini oluştururken, Patty Smith Hill okul organizasyonunda demokrasi ilkelerini uygulamak, alışkanlıkların ve sosyal becerilerin gelişimini sağlamak amacıyla bir program başlattı.
SOSYAL BİLGİLERE İLİŞKİN ESKİ YAKLAŞIMLAR Sosyal Yaşam Programı ‘Sosyal Yaşam Yaklaşımı’, küçük çocukların gelişimsel olarak bir grup ile birlikte yaşamak için gerekli olan becerileri öğrenmeye hazır olduğunu savunmuştur.
SOSYAL BİLGİLERE İLİŞKİN ESKİ YAKLAŞIMLAR Sosyal Yaşam Programı
SOSYAL BİLGİLERE İLİŞKİN ESKİ YAKLAŞIMLAR Tatil Programı/Belirli Gün ve Haftalar Erken çocukluk eğitiminde sosyal bilgilere yönelik bir diğer ortak yaklaşım da; faydalı öğrenme bölümleriyle çocuklara rehberlik eden ama öğretmenlere büyük bir sıkıntı yaratan bir program olan tatil programıdır.
SOSYAL BİLGİLERE İLİŞKİN ESKİ YAKLAŞIMLAR Programı Etkileyen Toplumsal Güçler ve Teoriler Yirminci yüzyılın ortalarında iki büyük toplumsal güç sosyal bilgiler programını etkilemiştir.
SOSYAL BİLGİLERE İLİŞKİN ESKİ YAKLAŞIMLAR Programı Etkileyen Toplumsal Güçler ve Teoriler Bunlar; Sovyetler Birliği’nin Sputnik’i fırlatışı ve 1960’ların sivil haklar hareketi’dir. Bunlar dışında özellikle Piaget (Piaget & Inhelder, 1969) ve Vygotsky’nin (1978) teorileri de programı etkilemiştir.
GÜNÜMÜZDE SOSYAL BİLGİLER Programı Etkileyen Toplumsal Güçler ve Teoriler Bugünün sosyal bilgileri, geçmişe sıkıca bağlıdır. John Dewey’in felsefesi, Piaget ve Vygotsky’nin teorileri ve Mitchell’in çalışması, bu alanı etkilemeye devam etmektedir.
GÜNÜMÜZDE SOSYAL BİLGİLER Programı Etkileyen Toplumsal Güçler ve Teoriler Fakat bugünün okullarında sosyal bilgiler, geçmişten daha fazlasına dayanmaktadır. NCLB gibi sosyal ve politik güçler yanında öğrenme teori ve araştırmaları da, bugünün sosyal bilgiler programını etkilemektedir.
GÜNÜMÜZDE SOSYAL BİLGİLER Programı Etkileyen Toplumsal Güçler ve Teoriler Sosyal bilgiler öğretimi ve öğrenimi şu özellikler olduğunda güçlüdür: Aktif Anlamlı Bütünleştirici İlgi çekici ve Değer temelli.
GÜNÜMÜZDE SOSYAL BİLGİLER Erken Çocukluk Eğitimi İçin Program Modelleri Şu anda erken çocukluk eğitiminde sosyal bilgilerin ne’liğini ve nasıl’ını yansıtan üç program modeli, kullanılmaktadır.