GİRİŞ İnsanlar seyahat ederken çok geniş bir yelpazede turizm hizmetlerine ihtiyaç duyarlar. Bu hizmetler uçak biletlerini, araç kiralamayı, konaklama yerini, yeme içme yerlerini, alışveriş yerlerini, ören yerlerine giriş biletlerini, yapılması ve görülmesi gereken her şeyle ilgili bilgileri kapsayabilmektedir.
SEYAHAT EDENLERİN İHTİYAÇLARINA HİZMET ETMEK Turizm, seyahat edenlerin ihtiyaçlarını karşılamaya odaklı bir hizmet sektörüdür. Turizm hizmet sağlayıcılarının başarısı ve kârlılığı, seçilmiş hedef pazarların ihtiyaçlarını etkili ve verimli bir şekilde karşılamalarına bağlıdır.
SEYAHAT EDENLERİN İHTİYAÇLARINA HİZMET ETMEK Teknolojideki değişimler ve aracılar için komisyon sisteminin zorlamaları, dağıtım kanallarını sürekli geliştirmektedir.
NEDEN ARACILAR? Hava yolları, temalı parklar ve restoranlar gibi turizm hizmeti sunan işletmeler, müşterilerin bir kısmına doğrudan ulaşmakla birlikte, bir veya daha fazla aracılı dağıtım kanallarını da kullanabilirler.
NEDEN ARACILAR? Aracılar, turizm hizmet sağlayıcıları için çok sayıda potansiyel müşteriye hizmetleri düşük maliyetli tedarik ederek hayati derecede önemli bir görevi yerine getirirler.
BİR AŞAMALI (DOĞRUDAN) DAĞITIM KANALLARI Bir aşamalı dağıtım kanalları, seyahat edenlerin hizmet sunanlara doğrudan erişimlerini sağlayan, dağıtımın en basit hâlidir. Bu çeşit dağıtım kanallarında hizmet sunanlar, aracıların yardımı olmadan doğrudan seyahat edenler ile ilgilenirler.
İKİ AŞAMALI DAĞITIM KANALLARI İki aşamalı dağıtım kanalları, bir aşamalı dağıtım kanallarına oranla daha karmaşıktır. İki aşamalı kanalda, seyahat danışmanları (genellikle danışman ya da planlayıcı olarak adlandırılır) turizm hizmeti sunan işletmeler ile tüketicileri bir araya getiren aracı hizmeti sunarlar.
İKİ AŞAMALI DAĞITIM KANALLARI Seyahat Acenteleri Her ne kadar teknoloji değişse bile, seyahat acenteleri hâlâ turizm hizmet sağlayıcıları ve seyahat edenler arasında önemli bir satış ve bilgi bağlantısı sağlamaktadır.
İKİ AŞAMALI DAĞITIM KANALLARI Seyahat Acenteleri
ÜÇ AŞAMALI DAĞITIM KANALLARI Üç aşamalı dağıtım kanalı daha önce açıklanan iki aşamalı ve doğrudan dağıtım kanalı aktivitelerinin ve özelliklerinin birçoğunu içermektedir. Ancak seyahat perakendecilerine ek diğer bir katman olarak turları ve diğer turizm ürünlerini bir araya toplayan ve pazarlayan toptancıları da dâhil etmektedir.
ÜÇ AŞAMALI DAĞITIM KANALLARI Tur Operatörleri Tur operatörleri; tanım olarak tatil turlarını planlama, hazırlama, pazarlama ve zaman zaman da yürütme faaliyetleri ile uğraşan işletmelerdir.
ÜÇ AŞAMALI DAĞITIM KANALLARI Turlar Bağımsız tur: Yabancı bağımsız tur/yerel bağımsız tur: Ağırlamalı tur (Hosted tur): Rehberli tur:
ÜÇ AŞAMALI DAĞITIM KANALLARI Grupaj Acentesi ve Seyahat Kulüpleri Grupaj acentesi ve seyahat kulüpleri, özgün turizm dağıtım fonksiyonlarını yerine getiren toptancıların ve perakendecilerin özel birleşimidir.
ÜÇ AŞAMALI DAĞITIM KANALLARI Teşvik Seyahatleri (Incentive) ve Toplantı Organizatörleri Teşvik seyahatleri kavramı 1. Bölüm’ de anlatılmıştı. Teşvik tur operatörleri, bu çeşit seyahat ayarlamalarında uzmanlaşmışlardır ve her türlü detayla ilgilenecek uzman personele sahiplerdir.
ÜÇ AŞAMALI DAĞITIM KANALLARI Teşvik Seyahatleri (Incentive) ve Toplantı Organizatörleri Toplantı organizatörleri ise kimi zaman organizasyon veya kongre planlamacıları olarak da adlandırırlar ve diğer önemli turizm aracılarıdır.
teşvik turu ve toplantı organizatörleri gibi çeşitli aracıları kapsar. ÇOKLU DAĞITIMIN GÜCÜ Turizm endüstrisinde ürünlerin satılması için çoklu kanal kullanılması, yaygın olarak karşılaşılan bir durumdur. Pazarlamada bu taktiğe çoklu dağıtım adı verilir. Daha önce de açıklandığı gibi turizm ürünü satanlar ile seyahat edenler arasındaki kanallar seyahat acenteleri, tur operatörleri, teşvik turu ve toplantı organizatörleri gibi çeşitli aracıları kapsar.
TURİST KURULLARI VE DİĞER ARACILAR Turistler bilgilenmiş biçimde satın alma kararları alabilmek için bilgiye ihtiyaç duymaktadır ki internet sayesinde bilgi eksikliği genellikle yaşanmamaktadır.
TURİST KURULLARI VE DİĞER ARACILAR Günümüzde yerel ticaret odaları ve turizm büroları ile kongre merkezleri genel turizm bilgileri sunabilecek kadar geliştiler. Bilgi teknolojileri alanındaki ilerlemeler sayesinde, turizm bilgisinin kullanımı ve bu bilgiye erişim yolları kökten değişmiş ve değişmeye de devam edecektir.
SATIŞ KİŞİSEL BİR DOKUNUŞ KATAR Ürün Bilgisi Elde Etme Müşteriye Yaklaşmak Müşteriyi Nitelendirmek Satış Tanıtımının Yapılması Satışın Gerçekleştirilmesi İzleme