Beton yollar MEVLÜT DUMAN - 0601.04069
Tüm ulaştırma içinde karayollarının hem yük taşımasında hem de yolcu taşımasındaki payı %95’tir. Gözlenen diğer bir durum ise Türkiye’de yollarda ağır taşıt oranının çok yüksek olmasıdır. (Türkiye’de %40, AB ülkelerinde %10 dolayında). KARAYOLU KAPLAMA ÇEŞİTLERİ 1. Bitümsüz Hafif Kaplamalı ve Stabilize Yollar - Çakıl Yollar - Stabilize yollar - Kum kil yollar
3. Beton Yollar - Rijit Kaplamalar 2. Esnek Kaplamalar - Beton asfalt - Yüzeysel (sathi) kaplamalar. 3. Beton Yollar - Rijit Kaplamalar Çimento betonu ile yapılan kaplama tipine denir. Şehir içi yollarda, orta ve ağır trafik yoğunluğu olan yollarda kullanılan kaliteli bir kaplama tipidir.
a) Derzli donatısız beton kaplama
b) Derzli donatılı beton kaplama
c) Derzsiz donatılı beton kaplama
a) Öngermeli beton kaplama Beton yolların farklı yapım tekniğine bağlı farklı biçimleri de vardır: a) Öngermeli beton kaplama
b) Silindirle sıkıştırılan beton kaplama
c) Kompozit kaplama
1891 yılında Ohio’da bir sokak bilinen en eski beton yoldur.
BETON YOLLARIN ÜSTÜNLÜKLERİ 1. Beton Yolların Yapısal Ömrü Fazladır
2. Beton Yollar Ekonomiktir
3. Beton Yollar Dayanıklıdır
4. Beton Yollar Daha Kısa Durma Mesafesi Sağlar 5. Beton Yol Akaryakıt Tasarrufu Sağlar 6. Beton Yollar Gece Görüşünü Kolaylaştırır
7. Beton Yolun Hammaddesi %100 Yerlidir 8. Beton Yol Her Mevsimde Her Türlü Koşulda Uygulanabilir 9. Beton Yol Çevrecidir 10. Beton Yolun Yatırım Maliyeti Daha Düşüktür
BETON YOL YAPIM TEKNİKLERİ VE GELİŞMELER Beton yolun görünümü şu şekildedir.
Bugün beton yollar büyük çoğunlukla kayar kalıp finişer kullanılarak yapılmaktadır.
Sürekli donatılı beton kaplamalarda çatlamalar donatı ile kontrol altına alındığından derz kesilmesine gerek kalmaz.
Beton Yol Yapımında Hazır Beton Kullanımı
Kanada’nın Ontario kentindeki beton yoldan bir görünüm
SONUÇ 1- Beton yolun hizmet ömrü asfalt yolunkinden 1.5 -2.0 kat daha uzundur. 2- Çok daha seyrek bakım ve onarıma gerek duyulan beton yolda bu özellikleri dolayısı ile trafik sıkışıklıkları, zaman ve iş kaybı ve havaya salınan egzos emisyonları daha azdır. 3- Asfalt yolun aksine, beton yol yüzey düzgünlüğünü servis ömrü boyunca korur. Sıcakta yumşamaz, üzerinden geçen araçlar kalıcı tekerlek izi bırakmaz.
SONUÇ 4- Asfalt yolda giden ağır vasıtalar, tekerlekleri beton yüzeyine göre daha yumşak olan asfalt kaplama yüzeyine gömülerek zorlandığından, beton yolda gidenlere oranla daha fazla yakıt tüketirler. 5- Ülkemiz koşulları dikkate alındığında, çimento yurdun her köşesinde kolayca temin edilebilen yerli bir malzeme iken asfalt ithalatla ilgilidir, temininde de zaman zaman güçlük yaşanmaktadır.
bu olumsuzluklara karşı artık etkili önlemler alınabilmektedir: Asfalt yola göre beton yolun bazı olumsuzlukları da vardır, ancak ilerleyen teknolojiler sayesinde bu olumsuzluklara karşı artık etkili önlemler alınabilmektedir: • Beton yolun servise açılması için bir süre beklenmesi gerekir. Bu süre, erken dayanımı yüksek çimentolar ve gerekirse kimyasal katkılar kullanarak makul düzeylere indirilebilmektedir. • Normal olarak beton yolda giden taşıt düzgün asfalt yoldakinden biraz daha fazla gürültü çıkarır. The End