IMF Uluslararası Para Fonu ya da daha çok bilinen kısaltmasıyla IMF (International Monetary Fund)küresel finansal düzeni takip etmek borsa, döviz kurları,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
24 Mart 2006 TBB EKONOMİ ÇALIŞMA GRUBU. Rezerv Politikası Üzerine Türkiye’de kriz sonrası dönemde rezerv hareketleri ve kısa bir “güvence” değerlendirmesi.
Advertisements

GLOBAL FİNANSAL KRİZİN TÜRK KAMU MALİYESİNE YANSIMALARI
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Mali İstatistik Kullanım Alanları
SON EKONOMİK GELİŞMELER
Durgunluk ve Maliye Politikası
MAKROEKONOMİ”YE GİRİŞ
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
BÜTÇE AÇIKLARI.
İKT-102 İktisata Giriş II Makro İktisatın Temelleri
Finansal Yönetim Risk Yönetimi Etkin Borç Yönetimi Büyüme Hukuki Danışmanlık Modern Finans; sahip olduğu geniş müşteri portföyü ve güçlü referanslarıyla.
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
Yüksek ve İstikrarlı Büyüme Perspektifinde Türkiye Ekonomisi
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER İSA COŞKUN MÜSTEŞAR YARDIMCISI … Mayıs 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI Bişkek 13 Nisan 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
Türkiye Bankalar Birliği 50. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Yönetim Kurulu Başkanı.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2008 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 3 Ocak 2008 – İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Makro İktisat İktisadi Analiz
2012 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE TASARISI MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 18 EKİM 2011.
Merkez Bankasının Rolü
DÜNYA BANKASI Robert B.Zoellick.
Uluslararası İşletmecilik Kısım 3 Bölüm 9 – Ödemeler Dengesi
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
7. büyük tekstil ve hammaddeleri 6. büyük hazır giyim ve konfeksiyon
İÇİNDEKİLER DÜNYA BANKASI GRUBU VE FAALİYETLERİ
Bankacılığın Arka Planı
ABD’deki yüksek riskli mortgage kredilerinden kaynaklanan endişeler artmış ve bankacılık sisteminde bu kredilere ilişkin zararlar derinleşmiştir. Finansal.
MAKRO EKONOMİYE GENEL BAKIŞ
Mehmet ŞİMŞEK Devlet Bakanı Nisan 2008 MAKROEKONOMİK GELİŞMELER VE KAMU BORÇ YÖNETİMİ.
IMF (ULUSLAR ARASI PARA FONU)
INTERNATIONAL MONETARY FUND- IMF (ULUSLARARASI PARA FONU)
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
ULUSLAR ARASI PARA FONU(IMF) NEDİR ?
DÜNYA BANKASI Dünya Bankası (Alm. Weltbank, İnternationale Bank für Wieder ausfbau und wirstchaftliche Entwicklung (IBRD), Fr. Banque Internationale, Banque.
Yrd. Doç. Dr. Şule Aydın Turan
AVRUPA BİRLİĞİNDE PARASAL BİRLİK
GİRİŞ Ülkenizde ya da coğrafi bölgenizde turizm ne kadar önemlidir? Şehrinizde ya da kasabanızdaki mevcut istihdamın ne kadarlık kısmı turizm ile.
1929 BUHRANI VE türkİye ekonomisi üzerİne etkİleri
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
DÜNYA BANKASI DÜNYA BANKASI Geçiş ve gelişmekte olan ülkeler için dünyanın en büyük finansman ve bilgi kaynaklarından biridir.
2010 YILI BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı 26 Ekim 2009.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Mahmut BİLEN. Ders Değerlendirme Biçimi Vize %70 Ödev%10Dönem içi %50 Quizler%20 Final%50Dönem Sonu%50.
Coğrafya Performans Ödevi
Dr. Dilek Seymen Dr. Aslı Seda Bilman
OECD : Yapısı, Amaçları ve Mali Piyasalardaki Rolü
DENETİM VE GÖZETİM
IOSCO (International Organization of Securities Commissions)
Kooperatiflerin Finans Kaynakları
ÖDEMELER BİLÂNÇOSU Hazırlayan ve Sunan : Gökçe KOSOVA
MAKROEKONOMİYE GİRİŞ Oya Cesur Demir.
Hayrullah DOĞAN Erdal MALKOÇ Mehmet APAN
Uluslararası İşletmecilik Kısım 3 Bölüm 9 – Ödemeler Dengesi
1.Uluslar Arası Kooperatifler birliği 2- Uluslar Arası Çalışma Örgütü
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Para, Banka ve Finansal Piyasaları Niye Çalışıyoruz?
Uluslararası Örgütler
ULUSLARARASI ÖDEMELER SİSTEMLERİ
IMF ve DÜNYA BANKASI Özge SARI, İÇİNDEKİLER Uluslararası Para Fonu Tarihçesi i. İşbirliği ve Yeniden Yapılanma Süreci ( ) ii. İki.
Ödemeler Dengesi Dr.Dilek Seymen.
Uluslararası İşletme Yönetimi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
R. Hakan Özyıldız Kamu bankacılığı R. Hakan Özyıldız
Sunum transkripti:

IMF Uluslararası Para Fonu ya da daha çok bilinen kısaltmasıyla IMF (International Monetary Fund)küresel finansal düzeni takip etmek borsa, döviz kurları, ödeme planları gibi konularda denetim ve organizasyon yapmak, aynı zamanda teknik ve finansal destek sağlamak gibi görevleri bulunan uluslararası bir organizasyondur.

 1944 yılında ABD'nin New Hampshire eyaletindeki Bretton Woods'da kurulan ve 1947'de fiilen çalışmaya başlayan milletlerarası ekonomik meselelerle uğraşan bir teşkilattır. IMF küresel para işbirliği, finansal istikrarı sağlamak,uluslararası ticareti kolaylaştırmak, yüksek istihdam ve sürdürülebilir ekonomik büyümeyi teşvik, ve dünya çapında yoksulluğu azaltmayı teşvik etmek için çalışan, 188 ülkenin üye olduğu organizasyondur.

Kuruluşun belirtilen hedeflerinde, ödemeler dengesi ihtiyaçlarını karşılamak için üye ülkelerin mali kaynaklarını kullanılabilir hale de getirmekte dahil olmak üzere uluslararası ekonomik işbirliği, uluslararası ticaret, istihdam ve döviz kuru istikrarını teşvik edilmesi olarak tanımlanmaktadır. IMF'nin merkezi ABD'de, Washington, DC'de bulunmaktadır.

Birinci ve İkinci Dünya Savaşlarından sonra milletlerarası ekonomik meseleler karışık hale gelmiş, I. Dünya Savaşı'ndan sonra düşülen ekonomik buhranla savaş sonrası ekonomik depresyonlar da ekonomik ilişkileri tehdit eder bir vaziyet almıştı. Avrupa devletlerinin II. Dünya Savaşı sonrası bozuk ve depresyon içindeki ekonomik durumlarının aksine Amerika Birleşik Devletleri'nin savaş boyunca ihracatının altın stoklarının artması, ekonomik bakımdan yardım yapacak tek ülke durumuna gelmesine sebep oldu.

ABD, Avrupa devletlerine doğrudan yardım yapmak yerine mali müesseseler kurarak yardım yapılması taraftarı oldu ve 1944 yılında Bretton Woods'ta 45 devletin iştirakiyle bir takım kararlar alındı. Bretton Woods Antlaşması'nda; birisi, Milletlerarası Para Fonu, diğeri, Milletlerarası İmar ve Kalkınma Bankası (IBRD) yahut kısaca Dünya Bankası isimleriyle iki ekonomik müessesenin kurulması kararlaştırılmıştır.

IMF, Avrupa devletlerinin tediye bilançolarında ortaya çıkabilecek geçici ödeme güçlüklerinde kredi vererek milletlerarası ticaretin bu yüzden daralmasını önlemek; Dünya Bankası da uzun vadeli yatırım kredileri vermek suretiyle, Avrupa devletlerinin yeniden imarını sağlamak, tediye bilânçolarındaki bünyevî dengesizlikleri gidermek için kurulmuştur.

Her iki müessesenin sermaye ve kaynaklarının önemli bir kısmı ABD tarafından temin edilmiştir. Bu müesseselere üye olan ülkelerin prensip olarak, içerde enflasyonu önleyici para politikaları takip etmeleri, dış ticareti ise tek taraflı devalüasyonlar ve ithal tahditleri yüzünden daraltmamaları, bilakis bu tehditleri mümkün mertebe kaldırmaları gerekecekti.

MİSYONU; IMF’nin temel misyonu, aşağıdaki üç yolla uluslararası sistemde istikrarın sağlanmasına yardımcı olmaktır: •Küresel ekonomiyi ve üye ülkelerin ekonomilerini izlemek, •Ödemeler dengesinde zorluk yaşayan ülkelere borç vermek ve •Üyelere pratik yardım sunmak.

HEDEFLERİ; •Uluslararası parasal işbirliğini arttırmak, •Mali istikrarı güvence altına almak, •Uluslararası ticareti kolaylaştırmak, •Yüksek istihdam oranlarını ve sürdürülebilir ekonomik büyümeyi desteklemek ve •Dünya genelinde yoksulluğu azaltmak.

YAPISI; Personel: IMF halihazırda yarısı ekonomistlerden oluşan yaklaşık 2.500 kişilik bir personele sahiptir. Bunların çoğu Washington, D.C.’de bulunan IMF Genel Merkezinde çalışmakta olup, bazıları da dünyanın dört bir yanında çeşitli üye devletlerde bulunan dış ofislerde veya daimi temsilci olarak görev yapmaktadır. Neredeyse tüm dünyaya yayılan üyeleriyle, IMF, coğrafi olarak mümkün olduğunca geniş bir alana yayılan ve çeşitlilik arz eden bir personel istihdam etmeye çabalamaktadır.

Bölge departmanları: IMF’nin beş bölge (veya alan) departmanı olup, bunlar üye devletlere makroekonomik politikalar ve finans sektörü konusunda tavsiyelerde bulunmaktan ve gerektiğinde ekonomik reform programlarını desteklemek üzere mali düzenlemeler tasarlamaktan sorumludur.

İşlevsel departmanlar: IMF, kuruluşun politika, analitik ve teknik işlerini gerçekleştiren ve mali kaynaklarını yöneten sekiz işlevsel departmana sahiptir.

FAALİYETLERİ; •Ekonomik trend analizlerine ve ülke temelindeki deneyimlere dayanarak hükümetlere ve merkez bankalarına tavsiyelerde bulunmak; •Küresel, bölgesel ve bireysel ekonomilerin ve piyasaların izlenmesine dayanarak araştırmalar, istatistikler, tahminler ve analizler üretmek; •Ülkelerin ekonomik zorlukların üstesinden gelmesine yardımcı olmak üzere borç vermek; •Ekonomilerinin yönetimini iyileştirmelerinde ülkelere yardımcı olmak üzere teknik yardım ve eğitim sağlamak.

KAYNAKLARI; •IMF’nin kaynakları genel olarak, ülkelerin üye olduklarında ödedikleri sermaye taahhütleri, yani kotalardan gelmektedir. •Kotalar genel olarak her bir üye ülkenin ekonomisinin büyüklüğünü yansıtmaktadır. Kotalar, her bir üyenin sahip olduğu eşit birim oy sayısı ile birlikte, ülkelerin oy gücünü belirlemektedir.

•IMF iki devamlı çok taraflı borçlanma düzenlemesine sahiptir: Genişletilmiş Yeni Borçlanma Düzenlemeleri (NAB) ve Genel Borçlanma Düzenlemeleri (GAB)Halihazırda bu kapsamdaki toplam borçlanma kapasitesi 367,5 milyar SDR (yaklaşık 580 milyar USD)’dir. •Altın: IMF’nin altın mevcutları 90,5 milyon troy ons (2.814,1 metrik ton yaklaşık 145 milyar USD değerinde) olup, IMF’yi dünyanın en büyük üçüncü resmi altın rezervi sahibi yapmaktadır.

Bir ülke ne zaman IMF’den borç alır? •Bir üye ülke, bir ödemeler dengesi ihtiyacına sahipse (fiili veya potansiyel) , yani ileriye yönelik yeterli bir rezerv tamponunu muhafaza ederken net uluslararası ödemelerini karşılamak için uygun koşullarda yeterli finansman bulamıyorsa, IMF’den mali yardım talep edebilir. •IMF’den alınan borç, bir ülkenin ödemeler dengesini düzeltmek ve güçlü ekonomik büyüme için gerekli koşulları yeniden tesis etmek için yapmak zorunda olduğu reform ve politikalara uyumu kolaylaştıran bir tampon görevi görür.

IMF’nin borç verme süreci nasıl işler? •Bir üye ülkeden gelen talep üzerine, IMF borcu çoğu zaman bir düzenleme (anlaşma) çerçevesinde verilir; bu düzenlemelerde ülkenin ödemeler dengesindeki sorunları çözmek için uygulamayı kabul ettiği belirli politikalar ve tedbirler yer alabilir. •Bir düzenleme çerçevesindeki ekonomik program, ülke tarafından IMF ile danışma içerisinde hazırlanır ve bir Niyet Mektubu ile IMF’nin Yönetim Kuruluna sunulur.

•Düzenlemenin Kurul tarafından onaylanmasından sonra, borç çoğu zaman programın uygulanmasına paralel bir şekilde, aşamalı taksitler şeklinde serbest bırakılır. Bazı düzenlemeler ülkelere IMF mali kaynaklarına tek seferde peşin erişim de sağlayabilir.

Borç verme araçları neler? Stand-by düzenlemeleri: IMF’nin ödemeler dengesi sorunları yaşayan yükselen pazar ülkelerine yönelik başlıca borçlandırma aracıdır. Genişletilmiş Fon Kolaylığı: Ülkelerin kısmen makroekonomik dengesizliklere göre düzeltilmesi daha uzun sürebilecek yapısal sorunlardan kaynaklanan ödemeler dengesi zorluklarını ele almalarına yardımcı olmak için kullanılır.

Kredi hatları: Esnek Kredi Hattı ve İhtiyati Kredi Hattı, güçlü temellere ve sağlam politikalara sahip olan ve ödemeler dengesinde yakın bir baskı altında olmayan ülkeler içindir. Düşük gelirli ülkelere borç verme: IMF, ödemeler dengesi sorununun mahiyetine bağlı olarak değişen, düşük gelirli ülkelere yönelik çeşitli kredi kolaylıkları sunmaktadır. İmtiyazlı finansman koşullarının sunulduğu bu düzenlemelerde faiz oranı halihazırda yüzde sıfır olarak belirlenmiştir.

IMF ile çalışmanın faydaları nelerdir? •IMF, neredeyse tüm ülkeleri içeren üyelik yapısıyla, global ve ekonomik işbirliği için en önemli forumdur. •IMF, politika oluşturanlara ve genel halka büyük faydaları dokunabilen çok sayıda yüksek kaliteli araştırmayı ve ülke incelemelerini üyelerinin kullanımına sunar. •Ödemeler dengelerinde sorun yaşayan ülkeler için finansman olanağı sağlar. •IMF; merkez bankası yönetimi, vergi ve gider yönetimi, istatistik ve mali sektör denetimi dahil başlıca makroekonomik alanlarda ülke yetkililerine eğitim ve teknik yardım sağlar.

IMF Merkez binası

IMF-TÜRKİYE - Türkiye, IMF’ye 66 yıldır üye.  - IMF ile 1947’de İsmet İnönü döneminde tanıştı.  - IMF ile ilk stand by düzenlemesi 1 Ocak 1961’de yapıldı. Son anlaşma 2005’te Ak Parti iktidarı döneminde imzalandı.  - AK Parti, 2008 yılında ise IMF ile stand-by anlaşması yapmama kararı aldı. - Türkiye ile IMF arasında toplamda 19 stand-by anlaşması imzalandı. 

- Türkiye’nin IMF ile stand-by yolculuğuna 8 Cumhurbaşkanı ve 37 hükümet eşlik etti. - 14 Mayıs 2013’te Hazine 19. stand-by çerçevesinde IMF’ye yaklaşık 422,1 milyon ABD doları ana para ödemesi yaptı. Böylece Türkiye, 52 yıldan beri borçlu olduğu IMF’ye borcunu sıfırladı. - Türkiye’nin 2002’den beri IMF’ye ödediği 23,5 milyar dolar, 109 ülkenin GSYH’sinden daha fazla.  - 2014-2016 döneminde IMF İcra Direktörlüğü pozisyonunu Türkiye üstlenecek.

KAYNAKÇA www.ımf.com.tr www.kdk.com.tr www.wikipedia.org.tr www.imfbookstore.org.tr