KISIM 4 Sınıfta Biliş
BÖLÜM 15 Fen Bilimlerinde Bilişsel Yaklaşımlar
Naif Fen Bilimleri Kavramları
Öğrencilerin Yerleşmiş Fikirlerini Ortaya Çıkarma
Kavramsal Çelişkiler Yaratma Bilişsel Uyumu Destekleme
Fen Bilimlerinde Uzman-Acemi Farklılıkları Problem Çözme Alanındaki Farklılıklar Teorileri Anlama Üzerindeki Farklılıklar
Fen Bilimleri Öğretimi İçin Bir Model Sorgulamaya Dayalı Öğretim Öğrenme ve Kavramsal Değişim Stratejileri Önceki Bilginin Yeterliliğine olan Aşırı Güven Okuma Parçasında Bulunan Kelimelere Aşırı Güven Olgusal Bilgilere Aşırı Güven Var Olan İnançlara Aşırı Güven Kavramsal Değişim Stratejisi
Öğretim Stratejileri Naif İnançlarla Yüzleşmek ve Değiştirmek Yapıcı Öğrenmeyi Destekleme Entegre Edilmiş Fen Bilimleri Öğretimine Odaklanma Öğretmen Gelişimini Destekleme Etkili Öğretimin Yararları
Bilimsel Başarı Modeli
Fen Bilimleri Öğrenimini Değerlendirme Patz (2006) Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Standartlarına dayanarak değerlendirilmesi gereken sekiz temel fen bilimleri alanı listelemiştir: ■ Birleştirici kavramlar ■ Sorgulayıcı bilim ■ Fizik ■ Yaşam bilimleri ■ Toprak ve uzay bilimleri ■ Bilim ve teknoloji ■ Kişisel ve sosyal açıdan bilim ■ Bilim tarihi ve doğası
Öğretim İçin Öneriler 1.Fen bilimlerini problem çözme süreci olarak öğretin 2.Öğrencilerin naif inançlarını tanımlayın 3.Naif inançlarla hemen yüzleşin 4.Uygulamalı gösteriler sunun 5.Öğrencilere bilgilerini yeniden yapılandırmaları için zaman verin 6.İşlevsiz strateji kullanımını gözlemleyin 7.Öğrencilerin bilimsel teorilerin doğasını öğrenmelerine yardımcı olun 8.Aile ve kardeşlerin de katılımını sağlayın
Özet Fen bilimleri okuryazarlığı fen bilimleri eğitiminin büyük hedeflerinden biri hâline gelmiştir. Fen bilimleri alanında okuryazar olan öğrenciler, bilimsel kavram ve prensipleri bilimsel metotlarla anlayabilmektedirler. Fen bilimleri algılayışlarını yalnızca laboratuar ve sınıf ortamında değil günlük yaşamlarında da kullanabilirler. Etkili bir fen bilimleri eğitiminin ilk adımı öğrencilerin kavram yanılgılarını ve naif inançlarını fark etmelerini sağlamaktır.