Devlet borçlanması-3.Hafta

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
POST KEYNESYEN İKTİSAT
Advertisements

KAYITDIŞI EKONOMİ VE BOYUTLARI
Bölüm 21 Maliye Politikası ve Dış Ticaret
Uluslararası gelişmeler,
GLOBAL FİNANSAL KRİZİN TÜRK KAMU MALİYESİNE YANSIMALARI
Otomatik Stabilizatör, Enflasyon ve Maliye Politikası
Küresel Kriz Sonrası Kamu Ekonomisinde Yeni Eğilimler ve Beklentiler 5. İZMİR İKTİSAT KONGRESİ İzmir, 31 Ekim 2013 HH Erhan USTA Müsteşar Yardımcısı
SON EKONOMİK GELİŞMELER
Döviz Piyasası ve Döviz Kurunun Belirlenmesi
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
Durgunluk ve Maliye Politikası
Toplam Talep ve Toplam Arz.
Makroekonomi ... ekonominin bütünüyle ilgilenir
Makroekonomi.
Kamu Borç Stokun Yapısı ve Sorunları R. Hakan ÖZYILDIZ 2013.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
BÜTÇE AÇIKLARI.
İKT-102 İktisata Giriş II Makro İktisatın Temelleri
MALİYE POLİTİKASININ DOĞUŞU
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Enflasyonla Mücadelede Maliye Politikaları ve Kayıt dışılık
Finansal Piyasalar Genel Bakış
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER İSA COŞKUN MÜSTEŞAR YARDIMCISI … Mayıs 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI Bişkek 13 Nisan 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
Toplam Talep ve Toplam Arz.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2008 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 3 Ocak 2008 – İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Makro İktisat İktisadi Analiz
2012 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE TASARISI MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 18 EKİM 2011.
KPSS SORULARI KLASİK MAKRO İKTİSAT TEORİSİ
IS-LM Para ve Maliye Politikaları
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Mal piyasalarında denge
TÜRKİYE’DE EKONOMİK SEKTÖRLER KAMU SEKTÖRÜ
Kamu Borç Stokun Yapısı ve Sorunları R. Hakan ÖZYILDIZ 2015.
Bankacılık sektörü Nisan-Haziran 2011 dönemindeki gelişmeler 27 Temmuz 2011.
MAKRO EKONOMİ POLİTİKALARI VE TARIM SEKTÖRÜ İLİŞKİLERİ
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
Klasik iktisadi yaklaşım
Tasarruf-Yatırım Eşitliği ve Cari Denge
MAKRO EKONOMİYE GENEL BAKIŞ
Cari Denge Tanımı Dr.Dilek Seymen. Cari Dengeyi iki farklı özdeşlikle tanımlamak mümkün,
Keynezyen Analiz ve IS-LM Modeli
IS-LM Para ve Maliye Politikaları
TÜKETİMİ DİĞER ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Karşılaştırmalı Tablolar Tekniği. Analizi yapan kişi analiz tekniklerini uyguladıktan sonra, mali tablolardaki değişimleri ve nedenlerini ortaya koymalıdır.
 4. Hafta: Bütçe ve Faiz Dışı Denge  Yasama organının, yürütme organına, gelir toplama ve harcama yapma konusunda yetki verdiği ayrıntılı olarak hazırlanmış.
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
2010 YILI BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı 26 Ekim 2009.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
MAKRO EKONOMİYE GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 1: HASILANIN ÖLÇÜLMESİ
MAKROEKONOMİYE GİRİŞ Oya Cesur Demir.
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
Uluslararası İşletmecilik Kısım 3 Bölüm 9 – Ödemeler Dengesi
FİNANSAL SİSTEM.
Para, Banka ve Finansal Piyasaları Niye Çalışıyoruz?
Alternatif Makro Modeller: Klasik İktisat
Uluslararası İşletme Yönetimi
Esnek Döviz Kuru Sisteminde Para Politikası
S.1.Aşağıdakilerden hangisi tüketim fonksiyonunu etkileyen değişkenlerden biri değildir? A) Harcanabilir gelir düzeyi B) Enflasyonla ilgili tahminler.
Ödemeler Dengesi Dr.Dilek Seymen.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
R. Hakan Özyıldız Kamu bankacılığı R. Hakan Özyıldız
Sunum transkripti:

Devlet borçlanması-3.Hafta 15.10.2015

DEVLETİN BORÇLANMA NEDENLERİ Kuşkusuz kamu harcamalarının temel finansman kaynağı vergilerdir. Ancak, devlete yüklenen fonksiyonların değişmesiyle beraber, kamu harcamalarının milli gelirden daha hızlı bir şekilde artış göstermesi, kamu harcamalarının finansmanı için devlet borçlarının kullanımını zorunlu kılmaktadır. Özellikle devlet borçlarının maliye politikasının önemli araçlarından birisi olarak kabul edilmesi, siyasi iktidarların vergi gelirlerini artırarak kamu harcamalarını finanse etmek yerine, borçlanmayı tercih etmelerine neden olmaktadır. Zira, vergileri artırmak oy kaybına neden olabilecek bir çabadır.

B.nın mali (fiskal) nedeni, k.h.nı finanse etmektir. K.h.nın milli gelirden daha hızlı bir şekilde artması b. siyasi iktidarlar vergileri arttırmak yerine, b.yı tercih ederler vergi artışı= oy kaybı

B.nın ekonomik nedenleri; -Makro ek. istikrar (fiyat istikrarı ve tam istihdam), -Tasarrufların yatırıma yönlendirilmesi, -Kaynak tahsisinde etkinlik, -Ek. büyüme ve kalkınma, -İstikrar programları

B.nın sosyal nedenleri; -Gelir dağılımında adaletin, -Aktüeryal (Sosgüvsis.dengesinin) sağlanması, -Sanayileşme, nüfus artışı ve kentleşmenin finansmanı. -1.ve 2.D.S’nın tahribatının giderilmesi +soğuk savaş yılları,

B. nedenleri, ülke/dönem değişir. Gelişmekte olan; Alt yapı ve büyük yatırımların, Askeri, Teknoloji ve hammade ithalatının, Dış ticaret açıklarının finansmanı nedeniyle. Gelişmiş ülkeler; geçici bütçe açıkları, büyük projeler-o.ü giderlerin finansmanı

1-Bütçe Açıkları bütçe açıklarını oluşturan temel nedenler; -hızlı nüfus artışı, -mali disiplinin sağlanamaması, -harcama ve gelirlerdeki denetim eksikliği, -tasarrufların büyüme hızını karşılayamaması, -ekonomik krizler, -kamu işletmelerinin ve sosyal güvenlik harcamalarının, -yüksek enflasyon ve faiz oranlarının bütçede yarattığı baskılar, -vergi sisteminden kaynaklanan sorunlar (vergi bilincinin yaygın olmaması, kayıt dışılık.)

1970’li yıllardan itibaren birçok ülkede, Türkiye’de de 2000-2011 arasında bütçe sürekli açık vermiştir. yetersiz tasarruflar ve vergi politikalarında değişiklikler ile geliri artırmak zaman alıcı =b.

A-Geleneksel açık (Finansman Gereksinimi)= harcamalar-gelirler. Bu tanımda yer alan G ve H kalemlerinin eşitliğin hangi tarafına yazılacağını belirlemede 2 kriter: a)yükümlülüklerde herhangi bir değişme meydana getirmeyen harcamalar sol tarafa yazılır: borç faiz ödemeleri sağ-harcamalar, anapara ödemeleri sol-finansman gereksinimi.

? Borç faiz ödemelerindeki artış, toplam talebi etkiler; Anapara ödemeleri yeni gelir yaratmadığı için talebi etkilemez=> Borç faiz ödemeleri bütçede, Anapara ödemeleri Hazine trf özel hesaplarda izlenir.

b)Maliye politikası kriteri: devlet yalnızca gelir amaçlı değil, fonksiyonel maliye pol.aracı ol.b.ya başvurabilir=> Borçlanılan piyasa ya da kuruluşlara göre de G ve H kalemleri farklılık taşıyabilir:

Geleneksel açık (Finansman Gereksinimi)= harcamalar-gelirler. Piyasa yerine MB’ndan borçlanma (karşılıksız para basımı ise) sağlanan kaynaklar gelirler kısmına, Piyasadan borçlanma finansman gereksinimi kısmına kaydedilir. G ve H bu 2 kritere göre sınıflandırılıp kaydedildikten sonra ortaya KKBG çıkar.

Türkiye’de toplam kamu kesimi finansman açığı; merkezî yönetimin, KİT’lerin, mahalli idarelerin, döner sermaye işletmelerinin, sosyal güvenlik kuruluşlarının, işsizlik sigortası fonu ve diğer fonların açıkları toplamından oluşur.

KKBG, toplam kamu kesimi finansman açıklarının GSYH’ye oranlanması ile bulunur. Kamu kesiminin fazla verdiği yıllarda Kamu Sektörü Borç Geri Ödemesi (KSBÖ) biçimini alır.

TC’de KKBG’nin hesaplanmasında kullanılan 2.yöntem: +vergiler+vergi dışı normal gelirler+faktör gelirleri+sosyal fonlar-cari transferler=Kamu harcanabilir geliri-cari giderler=kamu tasarrufları-kamu yatırımları=tasarruf- yatırım farkı +/-sermaye transferleri= kasa-banka/borçlanma +/-stok değişim fonu=KKGB Ücret, faiz,rant, kar/ cari tranferler, tarımsal destekleme harcamaları, devlet sosyal güvenlik katkısı.

2-Birincil Açık (Faiz Dışı Açık) K.H= Faiz dışı H(olağan)+ Faiz H(geçmiş fin.tercihinin sonucu) Birincil açık=Geleneksel Açık-Borç Faiz Ödemeleri Birincil açık= Faiz dışı H- G. Eğer G> Faiz dışı H= Faiz dışı fazla

110 FDH 20 FH 110 gelir Geleneksel açık: 130-110:20 Birincil açık: 110-110:0

Önemlidir çünkü .Uygulanan mal. pol.nın kamu borç stokunu +/- yönündeki etkisini belirleme .H- Faiz ödemeleri= birincil H.ın olağan G. İle finanse edilmesi borçların sürdürülebilirliğini =Olağan H+ borç anapara ödemeleri için b. normal, borç faiz ödemeleri için b. ilerde borçların ödenemeyeceğini gösterir.

Borçların sürdürülebilirliği için faiz dışı fazla/GSMH oranı + ekonomik büyüme oranı  borçlanma için ödenen reel faiz =>Eğer faiz ödemesi olmasaydı bütçe açık mı verirdi fazla mı? Yanıtı Bu denge açık veriyorsa bütçe, faiz ödemeleri olmasa bile açık veriyor demektir ki o zaman ya gelirleri +ya da giderleri -gerekir.

Eğer faiz dışı fazla söz konusuysa o zaman bütçe gelirleri faiz dışı giderleri karşılayabilmekte ve faiz ödemeleri için de bir miktar fazla elde edebilmektedir. = b. ihtiyacı en azından o faiz dışı fazla miktarı kadar düşüyor demektir.

Reel faizlerin yüksek ve büyüme oranının düşük olması, borç stokunun artma ihtimalini yükseltir. F.d.f/GSMH+büyüme r.f.o faiz dışı bütçe dengedeyse, Borç stokunun değişmemesi için reel faiz oranının büyüme oranına eşit olması gerekir. Reel faizler, büyüme oranından yüksekse buradan doğacak faiz ödemesi için faiz dışı fazla verilmesi gerekir.

Diğer formül; BS=BS (R-g) –FDF BS: Borç stoku R: reel faiz oranı g: büyüme oranı FDF: Faiz dışı fazla BS 0/değişmemesi için FDF= BS (R-g) => BS ve R ne kadar yüksekse, borcun sürdürülebilmesi için daha fazla FDF verilmesi gerekir. X g.nin yüksekliği FDF ihtiyacını azaltmaktadır.

FDF= BS (R-g) BS: 500MTL, R:%7, g:%4 => FDF= 500 (0,07-0,04)= 15 MTL. (borç stoku sabit kalacaktır) (15 MTL üstü BS’nu azaltır)

Mali uyumda optik kırılma:hükümetlerin FDF verilmesine odaklanarak ülkenin varlık stokundaki aşınmanın ve büyüme potansiyelindeki düşüşün ihmal edilmesidir. (dolaylı vergiler, özelleştirme-o.ü gelir artışı, beşeri sermaye/altyapı yatırımlarda azalma)