ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
(Instructional Design Instructional System Design)
Advertisements

Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri S.17-27
Problem Çözme.
Buluş Yoluyla Öğrenme.
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM VE MODELLERİ
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
Buluş yoluyla öğretim stratejisi
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
MERHABA.
MEB HİZMET İÇİ EĞİTİM SEMİNERİ
EGIT 450 Öğrenci Merkezli Eğitim
MERHABA.
PROGRAM TASARIMI
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Murad TİRYAKİOĞLU.
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
Öğretim Teknikleri - III
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
Öğretim İlke ve Yöntemleri
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
Buluş Yoluyla Öğrenme.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM.
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Buluş Yoluyla Öğrenme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Uz. NÜKET GÜNDÜZ.
Strateji, yöntem ve teknik kavramlarını açıklayabilme, Strateji, yöntem ve teknik kavramları arasındaki ilişkiyi kavrayabilme,
Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi
ÖĞRETİM VE ÖĞRENME STRATEJİLERİ
Öğretim Yöntem, Stratejileri ve Etkili Kullanımı Dr. Kerim Karabacak
EĞİTİM / ÖĞRETİM DURUMLARI (ÖĞRETME)
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
BASAMAKLI ÖĞRETİM MODELİ
Probleme Dayalı Öğrenme
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma BÖLÜM 9 Yapılandırmacılık: Öğrenenin Bilginin Yapılandırılmasında.
OTMG KAPSAMINDA YAPTIĞIMIZ ETKİNLİKLER GELİŞİM ALANLARI EYLÜLEKİMKASIMARALIKOCAKŞUBATMARTNİSAN MESLEKİ GELİŞİM KİŞİSEL VE MESLEKİ GELİŞM Öğrencilerin.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
Öğretim Stratejileri Sunuş Yoluyla Öğrenme Buluş Yoluyla Öğrenme Araştırma İnceleme Yoluyla Öğrenme Dr. Kerim Karabacak.
Eğiticilerin Sınıf Yönetimi Yeterliklerinin Geliştirilmesi Doç.Dr. Ali E. Şahin Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
Öğretim Yazılımları Hiper metin Hiper ortam Zeki Öğretim Sistemleri Yapay ZekaBenzetişim Sanal Gerçeklik.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Pedagojik Formasyon Eğitimi SERTİFİKA PROGRAMI.
Pedagojİk formasyon sertİfİka programI ÖğreTİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta I Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ.
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Yapılandırmacı Öğrenme
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
EĞİTİM ÖĞRETİMDE TEMEL KAVRAMLAR
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Öğretimin Planlanması
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
ÖĞRETME STRATEJİLERİ
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
1. Hafta: Tanışma ve dersin içeriğinin tanıtılması
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ TEMEL KAVRAMLAR
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta II – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Programdan Sorular.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Test 2.
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
Sunum transkripti:

ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER

Bazı eğitimciler öğretme STRATEJİLERİ(ÖS), YÖNTEM(ÖY) ve TEKNİKLERİ(ÖT) aynı anlamda kullanmaktadırlar. Ancak bunlar farklı kavramlardır. ÖS, NASIL ÖĞRETELİM? sorusuna yanıt aramak için uygun yöntem ve tekniklerin seçilmesine öncülük eden bir yoldur. ÖY, öğrenciyi HEDEFE ulaştırmak için izlenen yoldur. Belli ÖT ve araçları kullanılarak öğrenci ve öğretmen etkinliklerinin bir plana göre düzenlenmesi amaçlanır.

ÖT, ise ÖY’i uygulamaya koyma biçimi ya da sınıf içinde yapılan işlemlerin bütünüdür. Yani YÖNTEM öğrenme-öğretme sürecini PLANLAMA, TEKNİK ise bu planı UYGULAMAYA KOYMADA izlenen yoldur. Örnek: Bir kişinin amacı ADANA’dan İSTANBUL’a gitmek olsun……(s.162-163, Doğanay)

KURAM / MODEL, STRATEJİ, YÖNTEM ve TEKNİK İLİŞKİSİ

Öğrenme-öğretme modelleri, kuramları ve yaklaşımları : Öğrenme öğretme etkinliklerine yön veren temel FELSEFE / BAKIŞ AÇISIDIR. Örnek: programlı öğretim, tam öğrenme, işbirlikli öğrenme, yapılandırmacılık, çoklu zeka, temel öğretme modeli, basamaklı öğretim, aktif öğrenme, etkili öğretim modeli, yaşantı temelli öğrenme, öğretim etkinlikleri modeli vb.

Öğretim stratejileri Bir dersin HEDEFLERİNE ULAŞMASINI sağlayan genel yaklaşımdır. Yani öğretmenin hedefe ulaşmak için seçeceği öğretim yöntemi, çeşitli teknikler, araç gereçler, hatta değerlendirme biçiminin UYUM içinde olmalarıdır. Örnek: sunuş yolu, buluş yolu, araştırma-inceleme yolu

Öğretim yöntemleri: Öğretimin hedef ve davranışlarına ulaşmayı sağlayan yollardır. Öğrenme konularının öğrencilere düzenli bir şekilde aktarılmasını sağlayan yollardır. Örnek: anlatım yöntemi, tartışma, örnek olay, gösterip yaptırma, deney, problem çözme,proje temelli öğrenme vb.

Öğretim tekniği: Öğretim yöntemlerinin uygulama biçimidir. Örnek: soru-cevap, beyin fırtınası, gösteri, drama, benzetim, mikro öğretim eğitsel oyunlar, altı şapkalı düşünme tekniği, balık kılçığı, kavram haritaları gibi GRUPLA ÖĞRETİM teknikleri. Ayrıca bireyselleştirilmiş öğretim, programlı öğretim, bilgisayar destekli öğretim, tutor destekli öğretim gibi BİREYSEL ÖĞRETİM teknikleri; gezi gözlem, görüşme, sergi, ödev, proje gibi SINIF DIŞI ÖĞRETİM TEKNİKLERİ de vardır.

Konu ve öğretmen merkezli Anlatım, Soru cevap Gösteri Bilgisayar DÖ Stratejiler Yöntem/ teknik Hedef alanı Zihinsel süreçler Sunuş yolu (Ausubel) Konu ve öğretmen merkezli Anlatım, Soru cevap Gösteri Bilgisayar DÖ Bireyselleş. Ö. BİLME Tümden gelim Buluş yolu (Bruner) Öğrenci merk. Örnek olay Tartışma Soru-cevap Münazara, panel Açık otu.,beyin f. KAVRAMA ANALİZ DEĞERLENDİRME Tüme varım, Analoji-Diyalekti Yaratıcı/yansıtıcı/eleştirel düşünme Araştırma-inceleme yolu (J.Dewey) Öğrenci ve problem merkez. Problem çözme Proje temelli öğ. Deney, gözlem Örnek olay, Bireysel çalışma UYGULAMA SENTEZ Tüme varım Yansıtıcı/yaratıcı/eleştirel düşünme, akıl yü

ÖS, ÖY ve ÖT’ni belirlemede en önemli unsur DERSİN HEDEFLERİDİR. Dersin HEDEF ve DAVRANIŞLARI, içerik ve eğitim durumlarının belirlenmesine yön verir. Bu açıdan bakıldığında EĞİTİM DURUMLARININ tasarlanması ile ilgili olarak aşağıdaki tablo ışık tutmaktadır.

Hedef Alanı Stratejiler Yöntem /Teknik BİLME Sunuş yolu Anlatım, soru-cevap, bilgisayar DÖ,bireyselleştirilmiş Ö, gözlem, seminer, sempozyum KAVRAMA Buluş yolu Çoklu zeka yaklaşımı Tartışma, örnek olay,soru-cevap,BDÖ,bireysel çalışma UYGULAMA ANALİZ SENTEZ DEĞERLENDİRME Araştırma-İnceleme İşbirlikli öğrenme Yapılandırmacı öğrenme Çoklu zeka yak. Gösterip yaptırma, proje tabanlı öğ., problem çözme, beyin fırtınası,bireysel çalışma, deney, drama, simülasyon TÜM HEDEF ALANLARI Tam öğrenme Tümü

KPSS soru örneği: Aşağıdaki öğrenme öğretme yaklaşımlarından hangisi karşısında belirtilen becerinin kazandırılması için etkili bir yöntem değildir?(2006) Öğretme-öğrenme yaklaşımı Beceri Örnek olaya dayalı öğretim Problem çözme Sunuş yoluyla öğretim İşbirlikli öğrenme Bilimsel araştırma yoluyla öğ. Eleştirel düşünme Buluş yoluyla öğretim Yansıtıcı düşünme Proje tabanlı öğretim Bilimsel yöntem bece

BAŞLICA ÖĞRETİM STRATEJİLERİ 1. SUNUŞ YOLU: Bilginin, ilke ve genellemelerin etkin bir öğretme-öğrenme süreci için belli bir düzen ve aşamalılık içinde aktarılmasını ve tümdengelimsel düşünme yoluyla öğrenmeyi içerir. Açıklayıcı ve yorumlayıcı bir yaklaşımla soyut kavram ve genellemelerin öğrencilere aktarıldığı bir yaklaşımdır. Öğretmen merkezli bir yaklaşımdır. Öğretmen önce genel bilgileri, ilke ve kavramları anlatır, daha sonra ise ayrıntılı bilgileri, örnekleri sunar. Bu yaklaşım okullarda yaygın olarak kullanılır. NEDEN? (s138-139, Doğanay)

2. BULUŞ YOLU: Öğrencinin ilke ve genellemelere ulaşmasını sağlayacak öğretme-öğrenme ortamının düzenlenmesi ve tümevarımsal düşünme yoluyla öğrenmeyi içerir. Öğretmen ipuçları, soru-cevap ve yönergeleri kullanarak öğrencilerin ilke ve genellemelere ulaşmasını sağlar. Öğrenci merkezlidir. Öğrencinin derse katılımını sağlar. Onları güdüler. Ancak sabır ve zaman ister. Öğrencinin kendi soyutlamasını yapması ve bilgiyi KEŞFETMESİ, yani bulması(BULUŞ) için eğitilmesi esasına dayanır. Daha çok düşünme gerektirir.

3. ARAŞTIRMA-İNCELEME YOLU: Öğrencilere araştırma etkinliklerini problem çözme yoluyla öğretmeyi amaçlar. Öğrenciler bir öğrenme konusu üzerinde bilimsel yöntemin basamaklarını kullanarak öğrenmeyi gerçekleştirir.

Araştırma –inceleme yolu ile öğretimin basamakları şöyledir: Problemin farkına varma Problemi tanımlama ve sınırlama Hipotezler oluşturma Veri toplama Verileri analiz etme ve yorumlama(Hipotezleri test etme yani reddetme / kabul etme) Çözümü uygulama, önerilerde bulunma