Bireysel farklılıklar ve Eğitime yansımaları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
Advertisements

Günay GEÇKİN Fen Bilgisi Öğretmeni
MAYOZ BÖLÜNME
Bir Özellik İçin Kullanılan Seleksiyon Yöntemleri
DEĞERLER EĞİTİMİ Prof. Dr. Emin Karip Milli Eğitim Bakanlığı
İLKÖĞRETİMDE ÖĞRETMENLERİN TEKNOLOJİYE YÖNLENDİRMEDEKİ BAKIŞ AÇILARI
K. K. T. C MİLLİ EĞİTİM, GENÇLİK VE SPOR BAKANLIĞI EYLÜL 2010.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Zihinsel Engellilerde Disiplin Alanlarının Öğretimi
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
ÖĞRENME ORTAMLARINDA ÖĞRENENİN ÖZELLİKLERİ
ÇOCUK HAKLARI.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
KALITIM.
KALITIM.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
YANSITICI DÜŞÜNME.
BÖLÜM 2. BÖLÜM 2 b) Kısırlık Ve Üreme Teknolojisi Amerikalı çiftlerin yaklaşık yüzde 10 ila 15’i kısırlık sorunlarıyla karşı karşıya kalmakta ve.
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ.
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
Zihin Engellilerin Eğitimi-2
DİYARBAKIR BİLİM SANAT MERKEZİ REHBERLİK HİZMETLERİ BİRİMİ
KALITIM.
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Temel Kavramlar ve İlkeler
Bu bölümün sonunda şu amaçlara ulaşmanız beklenmektedir: Hayat bilgisi dersinde öğrencilerin özelliklerini tanıyabilme,
BİLGİ, BİLİM VE PSİKOLOJİ
Öğretim Modelleri Anlamlı (Okulda) Öğrenme, Tam Öğrenme, Çoklu Zeka, Yapılandırmacılık, Dr. Kerim Karabacak.
GİRİŞ Hayat Bilgisi Öğretim Programı yoluyla çocuklar, kendilerini tanıyarak değişen toplum yaşamına hazırlanmaktadır. Bu bölümde, Millî Eğitim.
GENETİK ve ÇEVRESEL TEMELLER
Bireysel Kariyer Planı Oluşturma
1.Sınıfımızdaki arkadaşlarımızla benzerlikleriniz veya farklılıklarınız nelerdir ? Söyleyiniz.
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI.
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
Materyal Geliştirme Aracı Olarak Bilgisayarlar
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
ÖĞRENME ORTAMINDA ÖĞRENENİN ÖZELLİKLERİ
KALITIM VE KALITSAL HASTALIKLAR
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN.
Kalıtım ve Çevre Yrd. Doç. Dr. Ş. Gonca Zeren
BE BEP NEDİR ?.
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
Öğretim Tasarımı Analiz.
REHBERLİK PSİKOLOJİKDANIŞMANLIK VE İLGİLİ BİLİMLER
TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. TOPLUMSAL CİNSİYET-1 Toplumsal cinsiyet, bireyin belirli bir cinsten olduğuna ilişkin bilgiye, bu bilgi dahilinde olmak üzere.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GELİŞİM.
MÜHENDİSLİK ETİĞİ.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

Bireysel farklılıklar ve Eğitime yansımaları GENETİK ve ÇEVRE

GEN: Kromozomlar üzerinde bulunan yaklaşık 1500 nukleotitten meydana gelen ve canlının her türlü özelliğinin oluşmasını sağlayan yapı birimi. Genotip: Canlının kalıtsal/genetik yapısıdır. Fenotip: Canlının dış görünüşü/yapısıdır.

Bir canlının yapısına kalıtımsal özellikler (Genotip) karar verdiğine göre canlı nasıl farklı bir dış görünüşe (fenotip)’e sahip olmaktadır?

TEK YUMURTA (Özdeş) İKİZLER ÇİFT YUMURTA İKİZLERİ

Tek yumurta ikizi Çift yumurta ikizi Normal Kardeş Olma Aynı Farklı Göz rengi Matematik Başarısı Dil yuvarlama Yaş Tuttukları takım Cinsiyet

Tek yumurta ikizi Çift yumurta ikizi Normal Kardeş Olma Aynı Farklı Göz rengi X Matematik Başarısı Dil yuvarlama Yaş Tuttukları takım Cinsiyet

Genetik özellikler ve çevre davranışı nasıl etkiler Genetik özellikler ve çevre davranışı nasıl etkiler? Scarr ve McCartney(1983) 1. Pasif gen-çevre korelasyonu 2. Hatırlatıcı gen-çevre Korelasyonu 3. Aktif gen-çevre korelasyonu

1. Pasif gen-çevre korelasyonu Genlerini çocuklarına aktaran ebeveynler aynı zamanda çocuklarının içinde yetişecekleri çevreyi de düzenlemektedirler. Böylece genlerin taşıdığı davranış ve kişilik özellikleri çocukların içinde büyüdükleri çevre tarafından da desteklenmektedir.

2. Hatırlatıcı gen-çevre Korelasyonu İnsanların içinde büyüdükleri çevre aynı zamanda onların genetik özeliklerinden kaynaklanan davranış ve kişilik özeliklerine tepkide bulunan kişilerin oluşturduğu bir çevredir.

3. Aktif gen-çevre korelasyonu Bireyler genetik özelliklerinin neden olduğu davranış ve kişilik özelliklerine uygun bir çevre oluşturur ve o çevrede yetişirler.

Öjenik

Öjenik, insanların genetik açıdan kontrol altında tutularak ve ayıklanarak bir insan ırkının ıslah edilmesini anlamına geliyordu. "sağlıksız" ve "kötü" bireylerinin ayıklanması ve "çiftleşmenin" düzenlenmesi yoluyla ıslah… Öjenik yaklaşımına göre, nasıl sağlıklı hayvanlar birbirleriyle çiftleştirilerek iyi hayvan cinsleri oluşturuluyorsa, bir insan ırkı da ıslah edilebilirdi. Devlet kimlerin üreyip, kimlerin üremeyeceğine karar vererek, en uygun genetik kombinasyonların oluşturulması ve "üstün insan ırkının" yaratılması amaçlanmaktaydı.

Aslında öjenik düşüncesinin kökleri çok daha eskilere Antik Yunan'a kadar uzanmaktadır. Platon, devletin vatandaşların üreme eylemlerini denetlemesi gerektiğini ileri süren ilk filozoftu. Buna göre daha sağlıklı ve yetenekli bireylerin üreme düzeyi arttırılmalıydı.  Keza Sparta'da, yeni doğan bebekler yetişkinlerce kontrol edilir ve yaşamını sürdürüp sürdürmeyeceğine karar verilirdi.  Sağlıksız olduğu düşünülenler Taygetus Dağı'na götürülür ve orada öldürülürdü. Bu duruma daha çok erkek bebekler maruz kalırdı çünkü sadece en güçlü erkekler yaşamalıydı. 

Bu insanlar Nazilere göre "yaşamayı hak etmeyen canlar" olarak değerlendiriliyordu. Yaptıkları işlemleri "ırksal temizlik" olarak da adlandırıyorlardı. DÜŞÜNCELERİ: “En sağlıklı insanlar savaş meydanlarında ölürken, neden toplum işe yaramayan engelli ve hasta bireylerin yükünü çeksin?"

Bilişsel, Duyuşsal, Toplumsal ve Fizyolojik Öğrenci Özellikleri Zeka Bölümü (IQ) Kişilik yapısı Akran ilişkileri Duygusal algılama kapasitesi Yetenek türü ve Düzeyi İlgileri Otoriteye karşı tepkileri Beynin bilgiyi işleme kapasitesi Bilişsel Gelişim Düzeyi Güdülenme tür ve düzeyi Ahlaki gelişim düzeyi Sağlık durumu Dil gelişim düzeyi Tutumları Rol modelleri Cinsiyet Okuma düzeyi Akademik benlik algısı İşbirliği yapma ya da yarışma eğilimi Yaş Sözcük Bilgisi düzeyi Kaygı düzeyi Sosyo-ekonomik düzey Görsel okuryazarlık düzeyi Denetim odağı Aile yapısı ve desteği Öğrenme biçimi Epistemolojik inançlar Öğrenme stratejileri Özyeterlik inancı Önbilgi düzeyleri Diğer inançlar

Bir öğrenci için (özel eğitim bağlamında); Kişinin özel eğitime uygunluğunun belirlenmesi Hangi alanlarda Ne düzeyde farklılıklar var Daha sonrabireyin sahip olduğu farklılıklardan kaynaklanan ortalamadan ayrı gereksinimin belirlenmesi Buna göre bireyselleştirilmiş eğitim programlarının uygulanması NESNEL

İyi bir özel eğitimci; Ve doğru anlayışa sahip olmalı Öğrencilerinin hangi boyutlarda ne türden bireysel farklılıklara sahip olduğunu Bu faklılıkların öğrencinin öğrenme performansı üzerinde nasıl bir etkisinin bulunduğunu Ve bu öğrencilerin eğitimlerinin bireyselleştirilmesinin hangi boyutlarda gerçekleştirileceği konusunda yeterli bilgi, beceri Ve doğru anlayışa sahip olmalı

Öğretimde öğrenci özelliklerine göre yapılabilecek düzenlemeler Öğretimde içeriğin sunum hızı Tepki biçimi (yazılı, sözel, vb.) Alıştırma ve uygulamaların bağlamı Dikkatin nasıl çekileceği Alıştırma ve uygulamaların sayısı Geribildirim (tür, sıklık) Verilecek örneklemin bağlamı Öğrenci denetimi (nitelik-nicelik) Verilecek örneklerin sayısı ve zorluğu Okuma materyallerinin düzeyi İçeriğin somut/soyut düzenlenişi Kullanılacak sözcüklerin düzeyi Öğrenci gruplamada kullanılacak ölçütler Pekiştireç (tür, sıklık) Öğrenciye sağlanacak ipucu (sayı ve nitelik) Öğrenciye sağlanacak rehberlik Öğretim yöntemi ya da stratejisi Öğretime ayrılacak zaman Ölçme-değerlendirme yaklaşımı