UZAKTAN ve AÇIK EĞİTİMDE ÜSTBİLİŞSEL ETKİNLİKLER Dr. Melike AYDEMİR Atatürk Üniversitesi
Sunum İçeriği 1 2 3 4 5 Giriş Uzaktan ve Açık Eğitimde Üstbiliş Öğrencimizin Eli Değsin Projesi 3 Sonuç 4 Öneriler 5
Uzaktan ve açık eğitimde içerikler Uzaktan ve açık eğitimde öğrenme süreçlerinin tasarımında en önemli unsurlardan biri içerik hazırlama ve geliştirmedir. Bu süreçte içerikler; Basit anlaşılır olması Görsellerle desteklenmesi Güdüleyici ve ilgi çekici olması Öğretim hedefleriyle uyumlu Biçimsel tasarım özellikleri Bilgi düzeni Güncel olması….
Uzaktan ve açık eğitimde içerikler Tüm bunların yanı sıra; Öğrenmelerini destekleyen Öğrenciyi aktifleştiren Öğrenciyi motive eden Öğrenmesini yöneten, kontrol eden ve değerlendiren «Üstbilişsel stratejiler»
Üstbiliş Üstbiliş, bilişsel süreçleri stratejiler düşünme süreçleri Planlama İzleme Değerlendirme kontrol edilebilir, amaçlı düşünce ne zaman ve niçin kullandığı bilgisi Üstbiliş, bireyin kendi bilişsel süreçleri, kullandığı stratejiler, bu stratejileri ne zaman ve niçin kullandığı hakkındaki bilgisini içeren; kendi düşünme süreçlerini planlamasını, izlemesini ve değerlendirmesini sağlayan kontrol edilebilir, amaçlı düşüncedir.
Uzaktan ve Açık Eğitim- Üstbiliş Materyal odaklı Bağımsız öğrenme Üstbiliş Öğretimi Öğrenimini yapılandırma Uzaktan eğitim yapısı itibari ile daha fazla kişiselleştirilmiş öğrenmeler için uygun bir sistemdir. Öğrenci bağımsız öğrendiği için kendi öğrenme becerilerinin ve eğilimlerinin farkında olması ve öğrenimini buna göre yapılandırması gerekmektedir. Üstbiliş öğretimi ile öğrenciler kendi öğrenme süreçlerinde aktif rol almaları ve öğrenmelerini bağımsız bir şekilde gerçekleştirmeleri sağlanmaktadır (Winne 2010; Winne ve Hadwin 2008; Veenman 2011).
Öğrencimizin Eli Değsin Projesi Değerlendirme Hazırlık Etkinlik tasarımı Uygulama Proje süreci Öğrencimizin Eli Değsin Projesi 1 2 4 3
Uzaktan ve eğitim içeriklerindeki üstbilişsel stratejiler 1-Hazırlık Süreci Uzaktan ve eğitim içeriklerindeki üstbilişsel stratejiler Stratejiler Teknikler Planlama Amaçları belirleme Önemli noktaları belirleme ve ortaya çıkarma Konu öncesi bilgileri belirleme İzleme Uzman birinin davranışlarını izleme Verilen görevi gerçekleştirirken sorular sorma Çalışma yöntemini seçme Değerlendirme İçeriği değerlendirme Öğrenimi değerlendirme Stratejileri değerlendirme
2-Etkinlik Tasarımı Etkinliklerin ders içeriklerine yerleştirilmesi Etkinlikler tasarlandıktan sonra TBT II dersinin 14 ünitesine yerleştirilmiştir. Uygulamada 14 ünitede toplamda 155 tane etkinlik tasarlanmış ve ünitelere yerleştirilmiştir.
2-Üstbilişsel Etkinlikler -Planlama Stratejisi- Teknik: Amaçları belirleme Teknik: Konu öncesi bilgileri belirleme Teknik: Önemli noktaları belirleme
2-Üstbilişsel Etkinlikler -İzleme Stratejisi- Teknik: Uzman birinin davranışlarını izleme Teknik: Çalışma yöntemini seçme Teknik: Görevi gerçekleştirirken sorular sorma
2-Üstbilişsel Etkinlikler -Değerlendirme Stratejisi- Teknik: Stratejileri değerlendirme Teknik: İçeriği değerlendirme Teknik: Öğrenimini değerlendirme Teknik: Öğrenimini değerlendirme
Sonuç-Yorum Öğrencilerin aktif olması Öğrenciler üstbilişsel etkinliklere büyük oranda katılmakta ve beğenmektedirler Etkinliklerde üstbilişsel stratejileri kullanması Etkinlikler ile öğrenme sırasında bilişini düzenlemesi ve denetlemesi Öğrencilere kendi bilişlerini sorgulaması Üstbilişsel stratejilerini bağımsız oluşturması ve kullanması
Sonuç-Yorum En çok beğeni ve katılım düzeyine sahip “boşlukları doldurunuz” etkinliği En az beğeni ve katılım düzeyi ”düşünüp açıklayınız” etkinliği olmuştur. Öğrenciler, üniteyi değerlendirmek yerine kendilerini değerlendirmeyi daha fazla önemsemeleriyle açıklanabilir.
Sonuç-Yorum Planlama: Tekrar etme, öğrenimini planlama İzleme: Konuyu anlama ve öğrenmede Değerlendirme: Konuyu öğrenme ve tekrar etme Üstbilişsel etkinlikler öğrencilerin ders çalışma süreçlerini olumlu bir şekilde etkilemiştir. Planlama: Önemli noktaları ve konu öncesi bilgileri belirleme İzleme: İşlem adımlarının tümünü görmeleri ve çalışma yöntemlerini fark etmeleri Değerlendirme: Kendilerini ve üniteyi değerlendirmeleri Gelişimlerini görmeleri motive olmalarını sağlamakta Güçlü ve zayıf yönlerini fark etmeleri Üstbilişe sahip öğrencilerin zaman yönetimini iyi yapması
Uzaktan ve açık eğitim öğreticilerine Öneriler Uzaktan ve açık eğitim öğreticilerine Uzaktan ve açık eğitimde öğrencilerin ders çalışma süreçlerini geliştirmek için üstbilişsel etkinliklerin kullanılması Öğrencilerin; Uzaktan ve açık eğitime geçiş sürecinin desteklenmesi Ders içerikleriyle meşguliyetinin artması Üstbilişsel stratejileri aktif şekilde kullanması
PLANLAMA ETKİNLİKLERİ Öneriler Öğretim tasarımcılarına PLANLAMA ETKİNLİKLERİ Tasarımı Kullanımı *Önemli noktalarını tespit etme *Hedefler belirleme *Ön bilgilerini kontrol etme *Konu tekrarı yapma *Öğrenimlerini planlama
Öğretim tasarımcılarına Öneriler Öğretim tasarımcılarına İZLEME ETKİNLİKLERİ Tasarımı Kullanımı *Bir işlemin adımlarını görme *Bu adımları sırasıyla yazma *Çalışma yöntemini tespit etme *İşlem adımlarını daha iyi öğrenme *Çalışma yöntemini değerlendirme
DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ Öneriler Öğretim tasarımcılarına DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ Tasarımı Kullanımı *Konunun içeriğini değerlendirme *Öğrenimini değerlendirme *Konuyu tekrar etme *Ünitedeki etkinlikleri değerlendirme
Teşekkür ederim! www.atauni.edu.tr www.ataaof.edu.tr http://atauzem.edu.tr