Yapılandırmacı [Constructivist] Öğrenme Yaklaşımı Prof. Dr. Özcan DEMİREL ve Arş. Gör. Bünyamin YURDAKUL Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı
Eğitim Programı Ders Kitabı Doğru/Gerçeklik Mekanik Öğrenme [EZBER] Zaman P R O B L E M Öğretmen
KURAMSAL BAĞLAM Yükselen Paradigma Yapılandırmacı Eğitim Düşünürleri Yapılandırmacı Öğrenme Kuramları Eğitim Program Tasarısına Yönelik Doğurgular Öğrenen Özellikleri
Problem Tümcesi Yapılandırmacı yaklaşım, öğrencilerin; düşünme becerilerini, derse yönelik tutum düzeylerini, öğrenme sürecine tepkilerini nasıl etkilemektedir?
YÖNTEM Araştırma Modeli Deneysel Desen [Ön-Son Test Deneme Modeli] Nitel-Doğacı Yaklaşım [Nitel Veri-İçerik Analizi] KARMAYAPI [Mixed Form]
Ünitenin Yapısını İnceleme. Genel/Temel Kavram veya Olguyu Belirleme. Kavram Ağı Oluşturma. Ünite İle Geliştirilebilir; İstenilir, Gözlenebilir ve Ölçülebilir Düşünme Becerilerini Belirleme. Öğrenme Görevlerini Belirleme. Öğrenenlerle Toplantı Yapma. Süreç Odaklı Öğrenme Hedeflerine Karar verme. Süreç Odaklı Öğrenme Hedeflerine Karar verme. Öğrenme Yaşantılarına Karar verme. Öğrenme Yaşantılarına Karar verme. Değerlendirmenin Nasıl Yapılacağına Karar verme. Değerlendirmenin Nasıl Yapılacağına Karar verme. Uygulamayı Gerçekleştirme Yaşantılar ve Materyalleri Sağlama. Yaşantılar ve Materyalleri Sağlama. Süreç Değerlendirme Yapma. Kendini. Kendini. Birbirini. Birbirini. Yapılandırmacı Öğretim Programı Tasarısı
Programı Değerlendirme Kullanılan Araçlar Essey Erişi Testi-Puanlama Yönergesi [Rubrics] Tutum Ölçeği [(15+/15-Madde);.9537] Gözlem Formu [Yapılandırılmış Likert Türü] Öğrenci Öğrenme Günlükleri Görüşme Formu ve Video Kayıtları
BULGULAR ve YORUM Düşünme Becerilerindeki Gelişim Tutum Düzeylerindeki Değişim
“…Eskisi kadar sıkıcı geçmiyor. Grup oluşturup bir şeyler yapmak çok güzel. Önceden dersten çok sıkılırdım. Bir an önce bitmesini isterdim. Ama artık öyle düşünmüyorum….” “…Bireysel olarak derse hiç ilgisi olmayan arkadaşlarımın bile derse katıldığını, sorumluluklarını bildiklerini gördüm. Grupta herkesin sorumluluk alması ise çok güzeldi…”
“…Bizim eğitim ve öğretimimizde her şey nota endekslenmiş durumda. Öğretmen öğrencisinin yapmasını istemediği bir şeyi engellemek için öğrenciyi notla korkutuyor. Biz öğrencilerin çoğu zaman not için çalıştığımızı söyleyebilirim ki not, bizim öğrenci olarak çok küçük bir özelliğimize verilen armağandır...”
“…Bu etkinlikler sırasında birbirimizden bir şeyler öğrenmemiz çok güzeldi. Benim bilmediğim bir hak vardı: Grupta bir arkadaşım özel yaşamın gizliliğinin anlamını ve nasıl uygulandığını biliyordu. Ben bunu, o arkadaşımdan ve diğer gruplarla fikir alış verişleri sırasında ve dersteki yöntem sayesinde öğrendim…”
“…Bu etkinlikler sayesinde kişilerin nasıl düşündüklerini, düşünce sistemlerinin nasıl oluştuğunu, kafalarını neye göre yorduklarını gördüm. Kısacası, bu etkinlikler, onları tanımamı sağladı…”
“…Birkaç hafta önceye kadar vatandaşlık derslerinde kitapta yazan bilgileri hazır olarak EZBERLİYORDUK. Fakat şimdi yaptığımız etkinliklerle bilgileri hazır değil, kendimiz işleyerek ve yorumumuzu katarak ÖĞRENİYORUZ…”
“…Bu tür etkinlikler gerçekten bizim insan olarak yaşamamızı amaçlıyor. Hayatta karşılaştığımız bir takım sorunlara çare bulmamızı sağlıyor. Bizim gelecekte kendi ayaklarımız üzerinde nasıl duracağımızı öğretiyor…”
SONUÇ ve ÖNERİLER
SORU ve YANITLAR