31 MAYIS DÜNYA SİGARAYI BIRAKMA GÜNÜ
TÜTÜN GERÇEĞİ Toraks Derneği Tütün ve Sağlık Çalışma Grubu 2005
Sigara Salgını Günümüzde dünyada 1.3 milyar kişinin sigara içtiği tahmin edilmektedir Önlenemezse 2025’te bu sayı 1.7 milyarı aşacaktır Bu içicilerin %84’ü gelişmekte olan ülkelerde yaşamaktadır (Economics of Tobacco Control Paper No.6 February 2003)
Dünyada Sigara İçim Oranları Bölge Tüketim Kuzey Amerika% 4.7 Latin Amerika% 8.9 Batı Avrupa% 9.3 Orta ve Doğu Avrupa % 10.8 Afrika ve Orta Doğu% 11.8 Asya% 54.5
SORUN: SİGARA SALGINI
Sigara Salgını SALGIN HASTALIK SALGIN HASTALIK ÖLÜM
Sigaraya Bağlı Ölümler Dünyada 1.1 milyar sigara içen 4.9 milyon ölüm / yıl milyon (2025) (günde 12 bin ölüm) Türkiye’de 17 milyon sigara içen bin ölüm / yıl (günde ölüm)
Önümüzdeki 30 yıl içinde sigara, AIDS, Tüberküloz, Trafik kazaları, Anne ölümleri, İntihar, Cinayetlerin toplamından daha fazla insan öldürecektir
Bugünkü sigara içme oranları aynı şekilde devam ettiği takdirde halen yaşayan 250 milyon çocuk sigara nedeniyle ölecektir
Ülkeler Düzeyinde İse Sosyoekonomik düzey Eğitim düzeyi düştükçe SİGARA TÜKETİMİ ARTMAKTADIR
31 Mayıs Sigarasız Bir Dünya Günü Her yıl 31 Mayıs “Sigarasız Bir Dünya Günü” olarak kutlanır Dünya Sağlık Örgütüne üye devletler 1987 yılında bu günü sigara salgını ile oluşan önlenebilir hastalık ve ölümlere dikkat çekebilmek için etkinlik günü olarak belirlemişlerdir
Sigara Gerçeği Her dozu zararlıdır Vücudun her kısmına zarar veren binlerce kimyasal içerir Yüksek bağımlılık yapıcı etkiye sahiptir Dünyanın en güçlü endüstrisi tarafından saldırgan reklam ve promosyon taktikleri ile satılır Sadece kullanana değil, maruz kalana da zarar verir Üreticinin önerdiği gibi kullanıldığında kullanıcıyı öldürür
Sigara içimi /bağımlılığı bir hastalıktır (International Classification of Diseases,10th Revision;F.17)
Türkiye Tütün Üreticisi Ülkedir ÜlkeÜretim (1000 ton)Toplamın yüzdesi Çin ABD Hindistan Brezilya Türkiye Zimbabwe Endonezya Diğerleri Dünya toplamı
Ülkemizde Tütün Kullanımı Yaygındır Toplum genelinde Farklı meslek gruplarında Çocuklar arasında Gençlerde Kadınlarda Sigara içimi yaygındır Türkiye’de 17 milyon kişi sigara içmektedir
Türkiye’de Yetişkinlerin Sigara İçme Sıklığı Yüksektir (Bilir N., Güçiz B., Yıldız N.) GrupSayıYılSıklık (%) Doktor Öğretmen Gazeteci Şöför Polis İmam-müezzin Artist Sporcu
Ülkelerde Sigara İçme Sıklığı (yetişkinler) Erkek (%)Kadın (%) Çin (1984)617 Japonya (1994)59 (1966; 84)15 (1966; 15) Kanada (1994)29 (1966; 50)31 (1966; 50) ABD (1993)28 (1970; 44)23 (1970; 32) Rusya Fed. (1993)67 (1985; 53)30 (1985; 10) Singapore (1995)32 (1970; 42)3 (1970; 5) Yunanistan (1994)46 (1987; 61)28 (1987; 25) İngiltere (1994)28 (1980; 42)26 (1980; 37) Türkiye (1993)58 (1988; 62)13 (1988; 24) DÜNYA4712
Türkiye’de sigaraya başlama yaşı düşüktür
Öğrencilerde Sigara İçme Sıklığı Yüksektir (Bilir N., Güçiz B., Yıldız N.) GrupSayıYılSigara içen (%) 7. Sınıf (12-13 yaş) Sınıf (15-16 yaş)
Gençlerin Sigara İçimi Sigara başlama yaşı 11.9’a düşmüştür Sigara başlama nedenleri: –Akran etkisi –Sigaranın kolay ulaşılabilirliği –Rol modellerin sigara içici oluşu –Görsel basın, film, klip –Gizli reklam ve promosyonlardır Sigarayı bir kez deneyen 4 kişinin 3 tanesi sigara bağımlısı olur
Ergenler Sigaraya Ulaşabilmektedir Oysa ülkemizde 18 yaş altına tütün ürünlerinin satışı yasaktır Satın alabilmek için kanuni olarak belirlenmiş yaş sınırının üstünde olduklarını kanıtlamaları gereklidir Ülkemizde Sigara ucuz Tane ile satış !!! Aile ortamından edinebilme mümkün Arkadaş ortamından edinebilme olası
Çocuklar ve Sigara Ülkemizde çocuklar pasif içicidir –Şimdiki hastalık riskleri artmıştır –Gelecekteki hastalık riskleri artmaktadır Gizli reklam ve promosyonlara hedeftirler
Kadınlarda Sigara İçimi Global olarak kadınların sigara içim oranı %12 yaklaşık, 236 milyon kadın olarak tahmin edilmektedir Ancak sigara salgını kadınlarda özellikle genç kadınlarda hızla artmaktadır
Kadınlarda Sigara İçimi Kadınların daha fazla eğitim olanağına ve ekonomik güce kavuşması ile sigaraya ulaşma olanakları artmıştır Bu durum kadınlar arasında sigara alışkanlığının yaygınlaşmasında rol oynamaktadır
Sigara firmalarının özellikle kadınlara yönelik üretim ve pazarlama yaklaşımları da kadınlar arasında sigara kullanımının artışında önemli rol oynamıştır Kadınlar açısından sigara içme davranışı –Kendini ve ekonomik gücünü kanıtlama –Bağımsızlık –Kendine güvenin göstergesi olarak görülmüştür Kadınlarda Sigara İçimi
Ülkemizde Kadınlarda Sigara İçimi Türkiye’de sigara içme alışkanlığı kadınlarda erkeklere göre biraz daha düşüktür Kırsal alandaki kadınlar arasında sigara içimi çok azdır ancak kentlerde kadınların sigara içim oranı yüksektir
Ülkemizde Kadınlarda Sigara İçimi Ülkemizde kadınlar arasındaki sigara alışkanlığı eğitim düzeyi ile doğru ilişkilidir Eğitim düzeyi arttıkça sigara alışkanlığı da artmaktadır
MeslekSigara içen (%) Doktor33,9 Öğretmen53,8 Anne (ev kadını)30,2 Hemşire-ebe50.2 Sporcu27,9 Sanatçı40,0 Türkiye geneli24,2 Türkiye’de Kadınlar Arasında Sigara İçme Alışkanlığı (1996)
Ülkemizde Tütün Mamülleri Ucuzdur Ucuz fiyatlar alım gücü az olan grupların sigaraya ulaşabilirliğini kolaylaştırmaktadır Çocuk Genç Kadın
Türkiye Yılları Arasında Sigara Tüketiminde Artışın En Fazla Olan Ülkelerdendir Ülkeler Yurt İçi Tüketim 1990 (milyon ton) Yurt İçi Tüketim 1999 (milyon ton) Yüzde Değişim Pakistan31,93454, % Bulgaristan12,20019, % Türkiye73,270111, % Endonezya140,936207, % Hollanda23,25130, % Toplam4,538,8904,351, % Dünya Bankası Raporu
Türkiye’deki Sigara Tüketimi
Dünya Bankası Sınıflamasına Göre Ülkelerdeki Ortalama Sigara Fiyatları ve Vergiler ÜlkelerFiyat (ABD$) Vergi (ABD$) Vergi Oranı Yüksek Gelirli Ülkeler3,232,26% 68.6 Orta Yüksek Gelirli Ülkeler0,810,43% 51.9 Orta Düşük Gelirli Ülkeler0,340,17% 49.9 Düşük Gelirli Ülkeler0,340,15% 45.6 Türkiye0,510,22% 42 Türkiye, ,350,18% 49.2 Kaynak: Jha ve Chaloupka (2000).
Türkiye Ortalama Sigara Paketi Fiyatı ile Avrupa’nın En Ucuzu
Sigara fiyatları ve vergileri artırıldığında, halkın sigara içme oranı düşmektedir
Sigara fiyatları ve vergileri artırıldığında, halkın sigara bırakma oranı yükselmektedir
Ülkemizde Tütün Mamüllerinin İçerikleri ile İlgili Sorunlar Vardır Nikotin miktarı? Katran miktarı?
“ Sigara üreticileri gelişmiş ülkelerde yasaklardan dolayı satamadıkları yüksek katranlı ve yüksek nikotinli sigaraları gelişmemiş ülkelerin pazarına sürmektedir” Dünya Sağlık Örgütü
Ölçüm Laboratuvarı Yetersizdir
Tütün Mamüllerinin İçerikleri ile İlgili Sorunlar ve Aldatmacalar Vardır
Light, Düşük Nikotin ve Düşük Katran Yanıltıcı "light", "mild“ vs. kelimeler veya yanıltıcı marka isimleri kullanılabilmektedir Bunların esas amacı düşük katran ve nikotin ölçümlerine dayandırırak riskin daha azaldığını vurgulanmaktadır Böylece reklam ve promosyon aracı olarak kullanmaktır
Zarar Azaltılabiliyor mu? Düşük katranlı ve ‘light’ sigaraların sağlıkla ilgili riskleri daha azalttığı gösterilememiştir Bağımlılığın oluşumu için yeterli nikotini içerirler Bu sigaraların sigarayı bırakmaya yardımcı oldukları da gösterilmemiştir
Ülkemizde Çevresel Sigara Dumanı Maruziyeti Yüksektir Çevresel Sigara Dumanı (ÇSD) direkt olarak sigarayı içme dışında ortaya çıkan başka kişinin inhale ettiği duman: –İçici tarafından exhale edilen duman –Sigaranın ucundan yanmakla oluşan duman – Yanan bir sigaranın kağıdı ve filtresinden sızan duman
Ülkemizde Pasif İçicilik Yaygındır Ev İş yeri Okul Kamu alanları Hastaneler Açık alanlar (konser, gösteri, spor) Kahvehane, lokanta, gece klubü
Çevresel Sigara Dumanı Ana dumana göre daha fazla nikotin içerir Karsinojenler daha yüksek konsantrasyondadır Özellikle ev içi çevresel sigara dumanına maruziyet büyük boyutlardadır İş olarak kahvehane, gazino çalışanları, restoran ve bar çalışanları vs. maruz kalmaktadır 1992 yılında çevresel tütün dumanı Grup A karsinojen olarak tanımlanmıştır
Ülkemizde Halka Açık Tüm Alanlarda Maruziyet Devam Etmektedir Eğitim kurumlarında kapalı ve açık alanlarda sigara içilebilmektedir Sosyal organizasyonlarda sigara içilebilmektedir Cafe, restoran ve barlarda sigara içilebilmektedir İşyerlerinde sigara içilebilmektedir Halkı bilgilendirme kampanyaları yeterli olmamaktadır
Tütün Endüstrisi Sigara Satmak İçin Yeni Pazarlama Taktikleri Geliştirmektedir Bu taktikler: Sağlık verilerinin inkarı ve yalan bilim üretimi Promosyon ve reklam Hükümetleri kaçakçılık tehlikelerine karşı ikna etmek Fiyatlandırma kontrolü Tekellerle ortaklık kurmak ve özelleştirmektir
Dünyada Sigara Reklamları Reklamlar televizyon, radyo ve yazılı basını kapsayabilmektedir Reklamlar ürün imajını tanıtırken alıcıyı haberdar etmektedir Reklamlarda tüketicinin sigaranın sağlığa kötü etkileri ile ilgili görüşlerini de ortadan kaldırmaya yönelik temalar ve imajlar kullanılmaktadır Düşük katran Düşük nikotin içeriği gibi
Sponsorluklar Tütün endüstrisinin pazarlama stratejilerinde sponsorluklar hızla artmaktadır Eğlence sektörü Spor Sanat Amaç Prestij ve kredi kazanmak Endüstriye karşı olan eleştiriyi azaltmak Sigara içimini sosyal olarak kabul edilebilir hale getirmek Destek alan organizasyonları yanına almak Tütün endüstrisine karşıt olan duyguları nötralize edebilmektir
Popüler Kültüre Ulaşmak Tütün endüstrisi sigarayı popüler kültürün bir parçası haline getirmek için Filmleri Televizyonu Müziği ve İnterneti kullanmaktadır
Çocuklara Yönelik Filmlerde Dahi Gizli Reklamlar Yer Almaktadır
Sigara ve Gençlik Özellikle gençlere sigara satışını özendirecek en etkili araç sigara reklamlarıdır Gençlere yönelik sigara reklamları sigaranın sağlık, zenginlik ve güç gibi öğelerle bağdaştırılmasını amaçlar Dünya Bankası raporuna göre 101 ülkede yapılan araştırma sonucunda sigara reklamları yasak olan ülkelerde sigara tüketiminin daha hızlı düştüğü saptanmıştır
ULUSAL TÜTÜN KONTROLÜ
KANUNLAR
Tütün Mamullerinin Zararlarının Önlenmesine Dair Kanun (1996) No Çocuklara sigara satışını yasaklar –18 yaşından küçüklere Reklamı yasaklar –Basın, TV, bilboard, sponsorluk,... Sigara paketi üzerine uyarı yazısı – “Sağlığa zararlıdır” konmasını zorunlu kılar Toplu yerlerde sigara içmeyi yasaklar –Sağlık, eğitim, kültür, spor, toplu taşıma, 5+ kişi Sigara karşıtı eğitimi zorunlu kılar –TV eğitim yayınları – ayda 90 dak.
Kanun ile Kazanımlarımız: - reklam yasağı “her türlü” - şehirlerarası otobüs yolculukları - trenler “sigarasız” - iç ve dış hat uçak yolculukları “sigarasız” Güçlüklerimiz: –reklam yasağını delme girişimleri –4207 uygulaması yeterli değil Türkiye’de sigara reklamlarını yasaklayan tarihli ve 4207 sayılı kanun korunmalıdır
Tütün Kontrol Çerçeve Sözleşmesi Türkiye Dünya Sağlık Örgütüne üye diğer ülkelerle birlikte Tütün Kontrol Çerçeve Sözleşmesini imzalamıştır Bu sözleşme gereği Ulusal Tütün Kontrol Programı oluşturulmuştur
Tütün çerçeve sözleşmesi ile halkın tütün mamülleri konusunda yanıltması son bulacaktır Bu anlaşma ile sigara paketleri üzerine tütünün sağlık üzerine etkilerini yazan uyarıcı yazılar yazılması zorunlu hale gelmektedir Tütün Kontrol Çerçeve Sözleşmesi
Sigara paketleri üzerinde uyarı yazıları bulunacaktır Uyarı yazılarının resimlerle birlikte olması bırakma ve başlamayı önleme açısından 60 kat daha etkili bulunmuştur Uyarı yazılarının paket yüzeyinin %60’ını kaplaması marka tanıma süresini uzatmakta ve marka imajını sarsmaktadır Tütün Kontrol Çerçeve Sözleşmesi
Paketler üzerine konulacak olan yazı ve resimlerin etkisinin azalmaması için dönüşümlü olarak kullanılması ve yenilenmesi sağlanması önerilmektedir Tütün Kontrol Çerçeve Sözleşmesi
Halkı Bilinçlendirme Kampanyaları Yazılı ve görsel basın ile sürekli konuyu gündemde tutmayı sağlamaktadır Geçtiğimiz yıllarda bırak kazan kampanyaları yapılmıştır Sigarasız bir dünya günü etkinlikleri ile 31 Mayıs’larda değişen temalar vurgulanmaktadır Temiz oyna Tütün yoksullaştırır Sigarayı bırakıyoruz
Sigara dumanında kanserojen, irritan özelliklere sahip 4000’den fazla kimyasal madde vardır Bu maddelerden NİKOTİN bağımlılık yapıcı özelliğe sahiptir Sigara içiminin devamlılığında bağımlılık rol oynamaktadır Sigara Bağımlılık Yapmaktadır
Sigaranın Bırakılması Sigaranın bırakılmasıyla bırakan kişinin sağlayacağı sağlık yararı çok önemlidir Bırakma ne kadar erken gerçekleşirse, bu yarar o ölçüde artmaktadır Bu yarar ömür süresiyle ve yaşam kalitesiyle ile ilgilidir
Sigaranın Bırakılması Konusunda Sağlık Hizmeti Açığı Vardır Sigarayı bırakma çabası, güçlü bir bağımlılık söz konusu olduğu için gerekli desteklerin yokluğunda genellikle başarısızlıkla sonlanmaktadır Bu konuda yetişmiş insan gücünün, ilaç ve hekim desteğinin devreye girmesi halinde ise başarı şansı önemli ölçüde artmaktadır
Sigara Bırakma Tedavisi Sigara bırakma tedavisi için kullanılan ilaçların sosyal güvenlik kapsamında olmaması ilaç kullanımını çok önemli düzeyde engellemektedir Bırakmada kullanılan ilaçları bulma ve satın alma zorluğu vardır Bırakma hizmetlerinin örgütlülük durumu yetersizdir
Sigara Bırakma Tedavisi Sigara bağımlılığı bir hastalıktır ve her hastalık gibi tedavisi hekimler tarafından yapılmalıdır Ülkemizde sigara bırakma hizmetinin kötü kullanımı vardır Bilimsel kanıta dayalı olmayan (etkisi olmayan veya etkisi kanıtlanmamış) bırakma hizmeti sunulması yoluyla bireyler yanıltılmaktadır
HER HEKİM SİGARA HASTALIĞINI TEDAVİ ETMELİDİR Sigara bağımlılığı Dünya Sağlık Örgütü tarafından tanımlanmış bir hastalıktır Her kronik hastalık gibi hekimler kişinin sigara içim durumunu sorgulamalı ve tedavi edebilmelidir Hekiminden bir kez bile olsa “Sigarayı Bırakın” mesajını duyan içicilerin %5‘i sigarayı bırakmaktadır Hekimler sigara bırakmak için yardım isteyen hastalarını tedavi etmelidir
ULUSAL TÜTÜN KONTROL PROGRAMLARINI DESTEKLEMEK VE SİGARASIZ SAĞLIKLI BİR TÜRKİYE İÇİN ÇALIŞMAK GÖREVİMİZDİR SAĞLIKLI YARINLAR DİLEĞİ İLE
KAYNAKLAR Prof. Dr. Nazmi Bilir Prof. Dr. Elif Dağlı Doç. Dr. Savaş Alper Dr. Zeynep Önder Dr. Ayda Yürekli Dr. Tahir Soydal Dr. Toker Ergüder Uz. Dr. Mesut Kosku Kamil Yavuz Tütün ve Sağlık Çalışma Grubu Teşekkürlerimizle……