Bölüm 6 – Servicescape (Fiziksel Kanıtlar)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Lojistik Yönetimi Ders – V
Advertisements

Hazırlayan : Semiha SARAÇ
DAMACANA - TÜPGAZ.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM YİYECEK İÇECEK BÖLÜMÜ VE ORGANİZASYON YAPISI ZEYNEP ASLAN
Esnek Yan Haklar
MODÜL 4 Organizasyon.
ŞALPAZARI ÇOK PROGRAMLI LİSESİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
Hazırlayan Yard.Doç.Dr. Cihan SEÇİLMİŞ
Yaratıcı Drama Atölyesi
PAZARLAMA KARMA ELEMANLARI: FİZİKSEL KANITLAR
TURİZM PAZARLAMASINA GİRİŞ
YAPANLAR: EMRE ÖZER VE CEREN BAYRAKTAR
Mahkemelerde Kalite Yönetimi Ve Kalitenin Kontrolü Bert Maan.
TÜKETİCİ DAVRANIŞI KAVRAMI VE ÖZELLİKLERİ
Arnold Palmer Hastanesi İşyeri Düzenlemesi
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -1-
Bütünleşik Pazarlama İletişimi Hizmetlerin Tasarımı ve Yönetimi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci 4.Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar.
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
YERLEŞTİRME DÜZENİ TİPLERİ
BURJ EL ARAB Diyap ÖZEL
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ İİBF TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ DERS NOTLARI
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
TEKSTİLKENT TİCARET MERKEZİ ESENLER- İSTANBUL
Yapım Aşamaları (Production Steps)
Halkla İlişkiler ve Halk Kütüphaneleri
HİZMET SİSTEMİNİN KURULMASI
YİYECEK İÇECEK HİZMETLERİ ALANI
YİYECEK VE İÇECEK HİZMETLERİ BÖLÜMÜ
HİZMET İŞLETMELERİNE GENEL BİR BAKIŞ
YİYECEK İÇECEK HİZMETLERİ ALAN TANITIMI
Emrah KÜÇÜK Mete MAZLUM
Hizmet sürecinin yapIsI Kaynak: ‘Service Management Operations, Strategy, Information Technology’, fifth edition, Fitzsimmons&Fitzsimmons Yrd. Doç. Dr.
Yrd. Doç. Dr. Alparslan ÖZMEN
Yardımcı Tesis Doğru Çevreyi Yaratma.
Arnold Palmer Hastanesi İşyeri Düzenlemesi. İş Yeri Düzenleme Mesafe ve Maliyet azaltma Malzeme ve insan hareketlerinin basitleşmesi,kolaylaşması ve rahat.
Hayat Sebla Blokları D Blok Kat:3 Kiralık Fırsat Daire
Çocukların Güvenli İnternet Kullanımı ile ilgili Ebeveynlere öneriler
Bölüm 2 – Ürün Olarak Hizmetler, Hizmetlerin Özellikleri, ve Hizmet Pazarlama Karması Yrd. Doç. Dr. Gülçin BİLGİN TURNA.
Bölüm 7 – Hizmetlerde Dağıtım ve Sunum
Bilişim sistemlerinin türleri
Yapım Aşamaları (Production Steps)
BİLİNÇLİ TOPLUMBİLİNÇLİ TÜKETİCİ. TOPLUM BİLİNCİ NASIL OLUŞUR Gerçek İhtiyacın ne olduğu; Birden Fazla Olanların Sıralaması; İhtiyaçların Önem Derecesi;
Oteller ve yıldızlarına göre nitelikleri
Pazarlama İletişimi Altunışık-Özdemir-Torlak.
Müşteri Odaklı Mobil Pazarlama ve Mobil Reklam
Copyright © 2010 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall.
BENZETİME GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR.
TURİZM PAZARLAMASINA GİRİŞ
KONAKLAMA İŞLETMECİLİĞİ
Bekir Sami NALBANTOĞLU
TBS’DE MUTFAK VE YEMEKHANE
Sağlık Kurumlarında Müşteri Memnuniyeti
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
THOMAS COOK-2.
Yaratıcı Drama.
Kişilerarası İletişimin Öğeleri
YİYECEK İÇECEK HİZMETLERİ ALANI
KONAKLAMA İŞLETMELERİNDE MALİYET ANALİZİ
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
EĞİTİM YERLEŞKELERİNDE MEKANİK TESİSAT
Dijital Öyküleme
Bedensel TERMAL TERAPİ MERKEZİMİZ Sosyal
Hizmet Pazarlamasında Ürün Kavramı
Paylaşım EkonomisiPaylaşım Ekonomisi Beyzanur BaşBeyzanur Baş.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yrd.Doç.Dr. Reha KILIÇHAN Erciyes Üniversitesi Turizm Fakültesi 2018
Sunum transkripti:

Bölüm 6 – Servicescape (Fiziksel Kanıtlar) Doç. Dr. Nilgün SARIKAYA

SERVİSCAPE Hizmetin sunulmuş olduğu fiziksel ortamda yer alan, İşletme ile müşterinin etkileşime girdiği, hizmet sunumunu veya Etkileşimini kolaylaştıran tüm fiziksel nesneler veya objelerin yer aldığı çevreye verilen isimdir.

NEDEN ÖNEMLİDİR? Özellikle güven özellikleri ağır basan servislerin kalitesi hakkında önemli ipuçları verir. Servisin yapıldığı alanda yerleşim düzeni, dekor, müzik, hava ve koku önemlidir. Servisin sunulduğu alanda müşteri personel yüz yüze iletişim halindedir. Servis soyut bir kavram olduğu için çalışanın servis isteğini artırmada, üretkenlik ve iş tatmini etkilemede önemlidir. Fiziksel öğeler mesaj iletme görevi de görür. Servis sunulduğu andaki ilişkiyi de etkiler.

Serviscape anlamında baktığımızda: şık tasarlanmış bir vitrin, aydınlatıcı ve çekicilik veren bir ışıklandırma, piyanoda çalınan güzel bir müzik, güzel bir dekor, güzel bir yerleştirme düzeni, rengarenk bir ortam, sizinle ilgilenen güler yüzlü bir personel, güzel bir koku, düzgün ve itina ile yerleştirilmiş raflar huzur ve güven veren bir ortam görüyorsunuz.

SERVİSCAPE BOYUTLARI Ortam Koşulları Görünüm Çekiciliği ( boyut, şekil, renk ve ışıklandırma)

Renklere Yönelik İnsan Davranışları Ve Renklerle İlişkilendirilmesi Sıcaklık Derecesi Doğa Sembolü Renklere Yönelik İnsan Davranışları Ve Renklerle İlişkilendirilmesi Kırmızı Sıcak Doğa Yüksek enerji ve tutku, heyecan, duyguları uyarıcı, yüz ifadeleri ve sıcaklık Turuncu En sıcak Gün batımı Duygular, yüz ifadeleri ve sıcaklık Sarı Güneş İyimserlik, berraklık, akıl, ruh halini canlandırma Yeşil Soğuk Ürün, çim ve ağaçlar Beslenme, şifa, koşulsuz sevgi Mavi Serin Gökyüzü ve okyanus Gevşeme, huzur, sadakat Çivit Günbatımı Meditasyon, ruhanilik Menekşe Mor çiçek Ruhanilik, stress azaltma, sakin bir iç duygu oluşturma

Sesin Çekiciliği Müzik, Anons, Sesten kaçınmak DEĞİŞKENLER YAVAŞ MÜZİK HIZLI MÜZİK Servis süresi 29 dakika 27 dakika Müşterinin masada oturma süresi 56 dakika 45 dakika Sırada bekleyen, oturmadan ayrılan müşteri oranı %10.5 %12.0 Yemek harcamaları $55.81 $55.12 Bar harcamaları $30.47 $21.62 Yaklaşık kar $55.82 $48.62

Kokunun Çekiciliği Aromaterapi- İnsanlar Üzerinde Seçilen Kokuların Etkisi Koku Aroma Tipi Aromaterapi Sınıfı Kullanıldığı Yerler İnsanlar üzerinde potansiyel psikolojik etkisi Okaliptüs Çam Canlandırıcı, Uyarıcı Deodorant, antiseptik, sakinleştiricilerde Uyarıcı ve enerji veriici Lavanta Ot Dinlendirici, dengeleyici, sakinleştirici Kas gevşetici, sakinleştirmede, kanamayı durdurmada Gevşetme ve sakinleştirme Limon Narenciye Enerji verici, canlandırıcı Antiseptik, sakinleştirici Enerji düzeyinde sakinleştirici Karabiber Baharat Dengeleyici, sakinleştirici Kas gevşetici, afrodizyak İnsanların duygularını dengeleme

Dokunmanın Çekiciliği Numune Dağıtımı

Düzen ve Fonksiyonellik Yer ( mevki,konum) Mimarisi Giriş

Tabelalar, İşaretler ve Artifactlar

TÜKETİCİLERİN HİZMET ÇEVRESİNE TEPKİLERİ (TÜKETİCİ TEPKİ MODELİ) MEHRABIAN-RUSSELL ETKİ-TEPKİ MODELİ ( SOR MODEL) RUSSELL’İN DUYGU MODELİ

Yaklaşma / Kaçınma ve Bilişsel Süreç ÇEVRESEL TEPKİ MODELİ Duygunun Boyutları : Zevk Alma Ve Uyarılma   Çevresel Uyarıcı ve Bilişsel Süreç Tepki Davranışları: Yaklaşma / Kaçınma ve Bilişsel Süreç

RUSSELL’IN DUYGU MODELİ Uyaran Gerginlik yaratan Heyecanlandıran Hoş Hoş olmayan Rahatlatan Sıkıcı Uyuşturan

HİZMET ÇEVRE TASARIM ARAÇLARI Samimi Gözlem Müşteriler ve önbüro personelinin fikirleri ve geribildirimler Resimleri inceleme Saha deneyleri Blueprint veya Akış Şeması

Fiziksel Kanıt Unsurları Serviscape Diğer Somut Unsurlar Tesisin dışı Kartvizitler Dış tasarım Kırtasiye Tabelalar Fatura Otopark Raporlar Manzara Çalışan Kıyafetleri Çevre Üniformalar Tesisin İçi Broşürler İç tasarım Web sayfası Ekipman Sanal Serviscape Tabelalar Düzen Hava kalitesi / ısı Ses / müzik / koku / aydınlatma

Müşteri Bakış Açısından Fiziksel Kanıt Türleri FİZİKSEL KANIT Service Serviscape Diğer Somut Unsurlar Spor olayı Park Biletler Stadyum Dışı Çalışan Üniformaları Bilet Alanı Programlar Giriş Takım Maskotu Oturma yerleri Websitesi Dinlenme Odaları İmtiyaz alanları Oyun Alanları Skorbord   Havayolları Havayolu Kapı Alanı Biletler Uçağın Dışı Yiyecek Uçağın İçi ( dekor, koltuk, Üniformalar hava kalitesi) Websitesi Kioskların kontrolü Güvenlik tarama alanları Bagaj dönüş alanı

Müşteri Bakış Açısından Fiziksel Kanıt Türleri (devamı) FİZİKSEL KANIT Service Serviscape Diğer Somut Unsurlar Tatil Köyü Otopark Websitesi Resepsiyon Çalışan Üniformaları Oturma Alanları Faturalar Fitness Alanları ATM Tatil köyü içi ( dekor, ısı, Kuru temizleme ışık, koku) Kuaför Su parkı Araba kiralama Restauranları İnternet hizmeti Tabelalar ve işaretler Gösteri Alanları SPA alanları   Banka Binanın Dışı Güvenlik Üniformaları Bekleme Alanları Raporlar / kırtasiye Bankolar Faturalar Dekor, hava kalitesi ATM

MÜŞTERİ DENEYİMİNDE FİZİKSEL DELİLLERİN STRATEJİK ROLÜ Hizmetlerin ambalajlanması Hizmet dağıtım sürecinin akışını kolaylaştırmak Hem kendi rolleri hem de davranışları açısından müşteriler ve çalışanlar arasındaki ilişkiler, sosyalleşme Firmaların rakiplerinden farklılaşması

Dubai’de bulunan dünyanın en lüks oteli Al Burj Hotel hizmeti paketlerken onun eşsiz mimarisini kullanmaktadır………

Serviscape’de Etkili Performansta Serviscape’de Fiziksel Karmaşa Serviscape’in Kullanımında Ve Biçimlendirilmesinde Varyasyonlara Dayalı Servis Organizasyon Tipolojileri Serviscape’de Etkili Performansta Serviscape’de Fiziksel Karmaşa “Kim” Üzerine Dayalı Servis Organizasyon Türleri Ayrıntılı Yalın   Self-Servis (Sadece Müşteri ) Golf Sahası ATM Su Parkı Araba Yıkama Postane Kiosk Sinema Basit İnternet Servisleri Kişilerarası Servis (Müşteri ve Hotel Kuru temizleme çalışan birlikte) Restoran Sosisli sandwich standı Sağlık kliniği Perakende sepeti Hastane Kuaför Banka Kuru temizleme Havaalanı Okul Uzaktan Servis ( Sadece çalışan) Telefon şirketi Call-centerler Sigorta Şirketi Sesli mesaj servisi Kamu hizmeti Bir çok profesyonel hizmet

Harcanan Zaman Ve Tüketim Amacı Açısından Serviscape (Fiziksel Servis Çevresinin) Sınıflandırılması TESİSTE HARCANAN ZAMAN TÜKETİM AMACI FAYDACI HAZCI DAKİKA Kuru temizleme Berber dükkanı Postane Banka şubesi Seminer sınıfı Taksi Kahve bar Veteriner Oyun makineleri Falcılık Sauna Çocuk oyun alanı SAAT Doğum öncesi sınıf Avukat ofisi Hastane sonrası hasta hizmeti Supermarket Restoran/ halk evi Havayolu/ havaalanı Müze Bahçe merkezi Alışveriş merkezi Futbol stadyumu Tiyatro Eğlence merkezi GÜN Okul Hastane Hukuk mahkemesi Eğitim merkezi Hotel Konferans merkezi Sağlık Spa Karavan park Cruise gemisi Tema park Tatil köyü Gezi amaçlı otobüs turu

FİZİKSEL DELİLLERİN YÖNETİLMESİNE YÖNELİK STRATEJİLER Fiziksel öğelerin stratejik etkisini göz önüne alınız Hizmetin fiziksel öğelerinin haritasını çıkarınız (Blueprint) Serviscape’in (hizmet ortamı)deki stratejik rollerini açıklayınız Fiziksel öğe fırsatlarını belirle ve analiz ediniz Fiziksel delilleri güncellemek ve modernize etmek için hazır bulununuz: Çapraz fonksiyonel olarak çalışınız

Teşekkürler…