BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
Buluş Yoluyla Öğretim Nedir ? Buluş yoluyla öğretim modeli J. S. Bruner tarafından geliştirilmiştir. Bu model ilk ortaya atıldığı 1960’lı yılların başından günümüze değin dünyanın pek çok ülkesinde uygulanmıştır. Ülkemizde de Bruner’in yaklaşımının etkileri 1968 yılında hazırlanan ilkokul programlarında görülmektedir. Buluş yoluyla öğrenme, öğrencinin kendi etkinliklerine ve gözlemlerine dayalı olarak yargıya varmasını teşvik edici bir öğretim yaklaşımıdır. Bruner’e göre öğretmenin rolü, öğrencinin kendi kendine öğrenebileceği ortamı oluşturmaktır.
Bu yaklaşım, öğrenci etkinliğine dayalı güdeleyici bir öğretme yaklaşımıdır. Öğretmen, öğrencinin öğrenme sürecine etkin katılmasını buluş yoluyla öğrenme stratejisini kullanarak sağlayabilir. Burada öğretmenin temel görevi, öğrenciyi yönlendirmek ve cevabı ona buldurmaktır. Öğretim, öğrencilerin merakını uyandıracak bir problemle başlar. Problem, öğrencinin merakını sürekli tutacak ve başarma duygusunu doyuracak derecede olmalıdır. Öğrenci keşfetme heyecanını duyabilmelidir. Buradaki keşfetme yeniden bulmadır.
Buluş yoluyla öğretme yaklaşımını savunan Bruner, kuramını dört öğe üzerine temellendirmiştir: Öğrencilerin, öğrenmeyi hazır bulunuşluğunu sağlayacak yaşantıların belirlenmesi Öğretim içeriğinin yapılaştırılması Öğrenme yaşantılarının sıralanması Öğrenme sürecinde pekiştirenlerin rolünün ve nasıl dağıtılacağının belirlenmesi
Buluş Yoluyla Öğretmeyi Planlama: Buluş yoluyla öğrenciye kazandırılacak hedef ve davranışlar açıkça belirlenmelidir. Davranışı kazandırmada kullanılacak veriler belirlenmelidir. Öğrencinin, soyut genellemelere, kavramlara, çözümlere ulaşabilmesi için gerekli olan somut örnekler durumlar ve örnek olmayan durumlar saptanmalıdır.
Buluş Yoluyla Öğretmeyi Planlama: Verilecek örnekler basitten karmaşığa doğru, öğrencinin merakını sürdürecek; konunun zorluğu nedeniyle öğrenmekten vazgeçmesine neden olmayacak şekilde sıralanmalıdır. Öğretimi planlarken zaman faktörünü dikkate almak ve bu yolla öğrenmenin gerçekleştirileceği konulara daha fazla zaman ayırmak gerekir.
Buluş yoluyla Öğretmenin Uygulanışı Bu yaklaşımda öğretmen, bilgiyi sağlama ve verileri analiz etme sırasında, öğrenci çalışmalarına rehberlik ederek, sonucu ulaşmayı kolaylaştırır. Bu stratejiyi kullanan öğretmen; güdümlü tartışma ve örnek olay yöntemlerinden birini; küçük grup, büyük grup tartışması, soru-yanıt, çember, zıt panel, münazara, açık oturum, gösterip yaptırma, beyin fırtınası gibi teknikleri eğitim ortamında kullanabilir.
https://www.youtube.com/watch?v=HAxUuisfXVw&spfreload=10
SORU 1
ÇÖZÜM 1
SORU 2
ÇÖZÜM 2
Bizi dinlediğiniz için teşekkür ederiz Ezgi Nur ÖZEL Şafak GENÇ Beliz LÜLEBAŞ Elif Nur KURUMUŞ Pelin BAHTİYAR