ŞİRKETLERDE ar-GE YÖNETİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GİRİŞİMCİLİK Mustafa Özhan KALAÇ.
Advertisements

Lojistik Yönetimi Ders – V
Tosyöv Bursa Destekleme Derneği
STRATEJİK YÖNETİM STRATEJİK PLANLAMA
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
TEKNOLOJİ YÖNETİMİNE GİRİŞ HAFTA I-II
PAZARLAMA STRATEJİLERİ
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
PROJE TEKLİFİ HAZIRLAMA
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
Girişimcilik.
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
Fatih Tuncer HATUNOĞLU İletişim Yazılım Genel Müdürü Mart, 2013 BURSA
Proje yönetiminde başarının yeni formülü. Daha başarılı projeler Daha ekonomik çözümler Daha özelleşmiş hizmetler için… Neden ?
Kurum misyon ve vizyonunu, net bir biçimde paydaşlara odaklanmış bir strateji ve bunu destekleyen uygun politikalar, planlar, amaçlar, hedefler ve süreçler.
“PAZARLAMA PLANI” ESASLARI Prof. Dr. İsmail Üstel.
SWOT ANALİZİ.
Ortak Öğrenme Nasıl Gerçekleşir? Türk Otomotiv Sektöründen Örnekler TÜSİAD – UİG Rekabet Öncesi İşbirlikleri Başarı Hikayeleri Semineri Dr. Umut EKMEKÇİ.
KURUMSAL BANKACILIK TÜRKİYE İŞ BANKASI A.Ş. 3 MAYIS 2010.
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
Yeni Pazarlama Teknikleri
Lojistik Yönetimi Ders – II
STRATEJİK PAZARLAMA MATRİSLERİ
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI Prof. Dr. İsmail Üstel.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
21. Yüz Yıl Eğitimi Eski Yaklaşım:  Öğretmen ve müfredat odaklılık  Pasif alıcı konunda öğrenme  Bireysel işler ve çalışmalar  Bilgi kazandırmak 
PAZARLAMADA İNOVASYON
Üniversiteler için Buluş Yönetim Ofisi Modeli Özgür KULAK, Namık Kemal Üniversitesi
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
Değer ve Tedarik Zinciri Analizleri
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
Kurumsal İçerik Yönetimi Kapsamında Bilgi Güvenliği
Kalite Yönetim Prensipleri (Devam)
CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
SATIŞTA VE PAZARLAMADA
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
Sistem Analizi Sistem Analisti
Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Ekonomi Bölümü Behiye Çavuşoğlu YDÜ Ekonomi. Behiye Çavuşoğlu Behiye Çavuşoğlu YDÜ Ekonomi.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
IV: İç (Mikro) Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları
Girişimcilik.
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
Toplam Kalite Yönetimi
CRM İÇIN STRATEJIK BIR YAKLAŞıM Hafta 5 – Adrian Payne Chapter 1 Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK.
KOBİLERDE AR-GE ve İNOVASYON
GİRİŞİMCİNİN ÖZELLİKLERİ NELERDİR?
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
KAMU KURUMLARINDA SÜREÇ YÖNETİMİ ve
Tedarik Zinciri Performans Ölçümü
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
Bölüm 5 Çevre Unsurlarının Ölçülmesi ve Durum Belirleme Matrisleri
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Tedarik Zincirinde Karar Aşamaları
Kalite Yönetim Prensipleri (Devam)
Tedarik Zincirinde Karar Aşamaları
VENTURE CAPITAL Risk (Girişim) Sermayesi
SELÇUK ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜK VE BAĞLI BİRİMLERİN KALİTE YOLCULUĞU
PAZARLAMA YÖNETİMİ’NİN TEMELLERİ Prof. Dr. İsmail Üstel.
VENTURE CAPITAL Risk (Girişim) Sermayesi Dr. Çağatay ORÇUN.
Sunum transkripti:

ŞİRKETLERDE ar-GE YÖNETİMİ

AR-GE “GENEL ÇERÇEVE”

AR-GE TEMEL KAVRAMLARI Temel Araştırma: Bir konu alanını anlamak üzere, uygulamayla doğrudan ilişkili olmayan bilgi edinme. Uygulamalı Araştırma: Temel araştırma bulgularının uygulamaya yansıtılmasına ilişkin bilgi zenginleştirme. Teknoloji: Bir ürün/ürün kuşağı oluşturulmasına yönelik ustalık bilgisi (know-how). Geliştirme: Araştırma sonuçlarının yeni/yenilenmiş ürüne (mal-hizmet-süreç) transferi. Yenilik: Bilime dayalı bir buluşun kullanım değeri taşıyan ürüne dönüştürülmesi yol haritası. 22.04.2017 23:53

ÖZEL SEKTÖRDE AR-GE’NİN 20. YY KRONOLOJİSİ Birinci Kuşak 1900 - 1950 İkinci Kuşak 1950 - 1980 Üçüncü Kuşak 1980 - 1990 Dördüncü ve Beşinci Kuşak 1990 - 22.04.2017 23:53

ÖZEL SEKTÖRDE 20. YY AR-GE KİLOMETRE TAŞLARI Birinci Kuşak, temel ve uygulamalı araştırmanın da geliştirme kadar önem taşıdığı devredir. İkinci Kuşak, ilginin yeni ürün geliştirme sürecinde yoğunluk kazandığı devredir. Üçüncü Kuşak, AR-GE projeleri ve proje portföyü yönetiminin öne çıktığı devredir. Dördüncü Kuşak -ürün ve süreç yanısıra- bilgi yönetimi, örgüt yapısı ve teknoloji yönetiminin AR-GE’sinin de gündeme geldiği devredir (AR-GE’nin AR-GE’si) Beşinci Kuşak, şirketin dış çevre paydaşları ile işbirliği-güçbirliği modellerinin gündeme geldiği devredir. 22.04.2017 23:53

ŞİRKET PENCERESİNDEN AR-GE OLGUSUNA BAKIŞ Bilimsel bilgi, özel sektör açısından -akademik çevrelerde olduğunun aksine- yalnızca bir ara çıktıdır. Teknolojiye transfer edilerek ticari beklentileri karşılayacak ürüne dönüştürülmedikçe, iş açısından anlam taşımayacaktır.   Bu temel prensip gözden kaçırılırsa, AR-GE etkinlikleri ile ticari amaçlar arasındaki köprü zayıflayacaktır. 22.04.2017 23:53

YENİ/YENİLENEN ÜRÜN – ANLAMI VE ÖNEMİ Ürünün hem kendi geçmişinden, hem de rakip ürünlerden üstün kılınması (pozitif farklılaştırılması) Şirket ve marka imajının yerleştirilmesi ve pekiştirilmesi Pazarlama taktiklerinin alanının genişletilmesi İş geliştirme girişimlerinin desteklenmesi Böylece; Müşteri mutluluğunun ve sadakatinin artması  Rekabet üstünlüğü sağlanması   Pazar payının genişlemesi   Cironun iyileştirilmesi 22.04.2017 23:53

“AR-GE YOĞUNLUĞU” ÜZERİNE… Cironun AR-GE harcamalarına ayrılan yüzdesi (AR-GE bütçesinin ciro içindeki payı), “AR-GE Yoğunluğu” olarak adlandırılmaktadır.     Bu değer, ortalama % 3-4 düzeyindedir.   Bazı sektörlerde (örneğin, ilaç) ise, % 10’un üzerine çıkabilmektedir. 22.04.2017 23:53

BULUŞTAN YENİLİĞE YOLCULUK Buluşun yeni / yenilenmiş ürüne dönüşümünün başarısı, temelde şu faktörlerin fonksiyonudur: Girişimcilik ruhu (risk alma) kapasitesi Yaratıcı (kalıp-ötesi) düşünce potansiyeli Elverişli pazar (müşteri ve rekabet) dinamikleri Teknolojik bilgi-beceri-deneyim Teknoloji yönetimi yetkinliği (örneğin, AR-GE, risk sermayesi, patent yönetimi) Destekleyici dış çevre koşulları (örneğin, devletin özendirici politikaları) 22.04.2017 23:53

AR-GE Mİ, TEKNOLOJİ YÖNETİMİ Mİ? “Teknoloji Yönetimi” kavramı, AR-GE’yi de kapsayan, ancak onun ötesine geçen bir yelpazedir.   Teknoloji Yönetimi anlatımı -örneğin- risk sermayesi ve patent konularını da barındırmaktadır. 22.04.2017 23:53

AR-GE İLE ETKİLEŞEN İŞLETME FONKSİYONLARI Stratejik Yönetim Halkla İlişkiler (PR) Kalite Geliştirme Lojistik İnsan Kaynakları Finansman Üretim Pazarlama 22.04.2017 23:53

AR-GE’NİN “KARAKTERİ” EVRİMSEL Sürekli iyileştirme (yenileştirilen ürünler) Taklit, uyarlama Çıktı: “ben de varım” türevi ürünler   DEVRİMSEL Kesikli (sıçrama biçiminde) Çıktı: Gerçek anlamda yeni ürünler (bazen, sektörde /diğer sektörlerde çığır açabilir) 22.04.2017 23:53

AR-GE’Yİ TETİKLEYEN FAKTÖRLER “ÇEKME” ETKİSİ Müşteri talepleri kaynaklıdır.  Genellikle sürekli / evrimsel karakterdeki AR-GE için söz konusudur. “İTME” ETKİSİ Bilim-teknoloji kaynaklıdır.  Çoğunlukla kesikli/devrimsel karakterli AR-GE durumunda geçerlidir. 22.04.2017 23:53

YENİLİK – FIRSAT PENCERELERİ Ürün-esaslı Tasarım Performans Ambalaj odaklı Süreç temelli Üretim Pazarlama  Hizmet tabanlı 22.04.2017 23:53

ÜRÜN GELİŞTİRME SÜREÇ KOORDİNATLARI Başlangıç noktası seçenekleri: Yaratıcı düşüncelerin önceliklenmiş listesi Ürün spesifikasyonları taslak çerçevesi Bitiş* noktası seçenekleri: Ürün lansmanı Ürün yaşam döngüsü aşamaları _____________ * Ürün geliştirme süreci, noktanın konmadığı sürekli bir yolculuk da olabilir. 22.04.2017 23:53

Pazar payı ve karlılığa dönüşen bilgi birikimidir. AR-GE’NİN ÖZÜ : İNSAN Entelektüel Sermaye: Pazar payı ve karlılığa dönüşen bilgi birikimidir.   Bu kapsamda; Yaratıcı düş – düşünce adımları Buluşçuluk – yenilikçilik girişimleri yer almaktadır. 22.04.2017 23:53

BİR AR-GE EKSENİ: KURUMSAL BİLGİ YÖNETİMİ AR-GE açısından önem taşıyan bilgiler – Bilimsel ve teknolojik çerçeve Teknoloji yönetimi yelpazesi   Kurumsal bilgi yönetimi, şirket bilançosundaki “bilgisel aktiflerin”: Müşterilerin yaşam kalitesine değer katacak, Rekabet üstünlüğü sağlayacak, Ürünün nitelik dokusunu sürekli iyileştirecek biçimde yönetilmesidir. 22.04.2017 23:53

KURUMSAL BİLGİ ENVANTERİ Şirketin bilgi havuzu: Kurumun bilgi bankasında yer alan (kurumsal bellekte kayıtlı) İnsanların aklında bulunan (yazılı olmayan) bilgilerden oluşur.   Tekil ve çoğul (ortak) akıl arasında karşılıklı beslenme zinciri söz konusudur. Bireysel ölçekteki ve şirket genelindeki bilgi akışlarının güçlendirilmesi, kolayca taklit edilemeyen bir kurumsal “çekirdek yetkinlik”tir. 22.04.2017 23:53

KURUMSAL BİLGİNİN YÖNETİMİ Stratejik yönetim başlıkları Şirket-içi bilgi üretiminin (öncelikle yaratıcı düşüncenin) özendirilmesi Tekil bilginin kurumsallaştırılması Şirket dışından / dışına bilgi transferi Örgütsel yapılanma ve işleyişin (karar – iş – ilişki akışlarının) düzenlenmesi Bilişim teknolojilerinden yararlanılması Kurum kültürünün bilgi yönetimini destekleyici kılınması   Not: Kurumsal bilgi yönetimi, donanım ve yazılım unsurları kadar kurum kültürüne de dayanmaktadır. 22.04.2017 23:53

KURUMSAL BİLGİ YÖNETİMİ – AR-GE AÇISINDAN ÖNCELİKLER Yaratıcılık sergileyebilen profesyonellerin seçilmesi ve sürekli güçlendirilmesi Yaratıcı düşünce engellerinin (özellikle, kültürel faktörlerin) belirlenmesi ve ortadan kaldırılması Bilgi paylaşımının kolaylaştırılması (şirket-içi ve paydaşlar arası) Yazılı olmayan bilginin kaybolmasının önüne geçilmesi Kritik bilginin rakiplere sızmasının önlenmesi Bilgi yönetiminin performans ve verimliliğinin ölçülmesi 22.04.2017 23:53

AR-GE’YE KALİTE YÖNETİMİ PENCERESİNDEN BAKIŞ Kalite yönetimine (örneğin, kalite güvencesi sistemlerine) ilişkin kavramlar AR-GE etkinliklerine yansıtılırken şu unsurlar göz önünde bulundurulmalıdır: Süreçler -özellikle ilk başlarda- tam anlamıyla tanımlanamaz. Süreçler -diğer fonksiyonların aksine- rutin (yinelenen karakterde) değildir. Yapı-süreç-sonuç kriterleri bazı durumlarda netleştirilemeyebilir. Ara çıktıların ölçümü her zaman mümkün olmayabilir. Doğasında bulunan belirsizlik ve yanılgı payı nedeniyle, “işin, ilk seferinde doğru yapılması” ilkesi geçerliliğini yitirmektedir. 22.04.2017 23:53

AR-GE GİRİŞİMLERİ – BÜTÇE PROFİLİ (*) Temel araştırma harcamaları, sektörden sektöre belirgin biçimde farklılaşmaktadır. Dahası, teknoloji stratejisinin karakterine bağlı olarak, aynı sektörde dahi değişkenlik gösterebilmektedir. 22.04.2017 23:53

AR-GE ETKİNLİKLERİ – GLOBAL TRENDLER ABD, AB ve Japonya’daki gelişmeler, özel sektörde şu belirgin eğilimlere işaret etmektedir: Ağırlık noktası, giderek AR’dan GE’ye kaymaktadır.   Artık kısa dönemli (< 3 yıllık) projeler öncelik almaktadır (toplam AR-GE bütçesinin üçte ikisi) Bu alandaki yatırımlar, gittikçe ülke / bölge dışına yönelmektedir (AR-GE’nin küreselleşmesi olgusu) 22.04.2017 23:53

AR-GE ALANINDA ÖN PLANA ÇIKAN UNSURLAR AR-GE’nin ötesinde, “toplam teknoloji yönetimi” felsefesinin yerleşmesi AR-GE atılımlarının şirket stratejileri ile bütünleşmesi Pazarın “çekme etkisi”nin öne çıkması Müşteri ile erken ve yoğun ilişkiler Entelektüel sermayeyi destekleyen insan kaynakları yönetim araçları (örneğin, bu alana özgü motivasyon) Şirket-içi koalisyonlar (örneğin, departmanlar arası çapraz takımlar) Dış çevre paydaşları (örneğin, tedarikçiler; dahası, rakipler) ile ağdokulanma türü güçbirlikleri  22.04.2017 23:53

ŞİRKETLERDE AR-GE YÖNETİMİ NEREDEN NEREYE… Kavramlara Katkı İş Amaçlarına Katkı Teknolojik Mükemmellik Müşteri Beklentilerinin Karşılanması Devrimsel Atılımlar Evrimsel Adımlar Departman-İçi Gruplar Departmanlar Arası Takım Çalışması AR-GE Yönetimi Teknoloji Yönetimi 22.04.2017 23:53

AR-GE STRATEJİK YÖNETİMİNDE ÖNCELİKLİ SORUNLAR İş (ürün-pazar) geliştirme çabalarının yenilikçilik girişimleri ile desteklenmesi Proje portföyünün şirket stratejileri ile uyumlandırılması / bütünleştirilmesi Portföy-içi (örneğin, kısa ve uzun dönemli projeler arası) dengelerin kurulması ve sürdürülmesi AR-GE kalitesinin metriklenmesi Yeni ürün geliştirme sürecinin performans ve verimliliğinin iyileştirilmesi Yeterli nitelikte insan kaynaklarının sağlanması ve elde tutulması 22.04.2017 23:53

AR-GE GİRİŞİMLERİNİN “YAZGISI” Yeni ürün geliştirme yolculuğunda ortalama başarı oranı : 1 / 3.000 (Bu oran sektörden sektöre değişmektedir. Örneğin, ilaç sektöründe daha düşüktür.) Genelde, ortaya şöyle bir tablo çıkmaktadır: 22.04.2017 23:53

AR-GE GİRİŞİMLERİNİN “YAZGISI” BASAMAK ADET Ham düş / düşünce 3.000 Öneriye dönüşen düşünce 300 Geliştirme aşamasına erişebilen 9 Lansman evresine ulaşabilen 1.7 Lansman sonrası başarılı olabilen 1 Ref: J. Prod. Innov. Manag.,16:455-68,1999. 22.04.2017 23:53

AR-GE “STRATEJİK YAKLAŞIM”

TEKNOLOJİ STRATEJİSİNİN GEREKÇESİ Teknoloji, üretim dostu tasarımdan ürün kalitesine, üretim süreci maliyetinden garanti hizmetinin maliyet-etkililiğine yayılan yelpazede, sürdürülebilir kurumsal gelişim faktörünün anahtar kavramıdır. Şirketler açısından teknoloji, “100 Metre” değil, “Maraton” yarışıdır.   Bu nedenle, stratejik ölçekte yaklaşılmalıdır: Uzun dönemli Bütünleşik 22.04.2017 23:53