Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği AD

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖZ DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Advertisements

Yaşam kalitesini korumak Alkol hakkında faydalı bilgiler
ZOR HASTA İLE İLETİŞİM ARİFE ÖZEN.
Özel Güvenlik Görevlisi ve Hasta İlişkisini Düzenleyen Temel Kurallar
REHBERLİK SERVİSİ PANOSU
KÖTÜ HABERİ VERME “Giving a bad news”
MODÜL 4 Organizasyon.
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
ÜMMÜHAN YAPAR ÖZEL GÜVENTAŞ LİSESİ P.D.R.
AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
HASTA HAKLARI VE SORUMLULUKLARI
HASTA VE YAKINLARI İLE İLETİŞİM
Türkiye’de Sağlık Hukuku Pratikte Çözüm Önerileri Dr. Hasan ERAYDIN Aile Hekimleri Dernekleri Federasyonu Başkanı
Zor insanla başa çıkma yolları
Araştırma ve Değerlendirme Formu
HASTA EĞİTİMİ (SAĞLIK EĞİTİMİ)
Sözlü sınavlar Pınar Tunçer Afyon Kocatepe Üniversitesi Doktora Programı Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Mayıs 2007.
KANSER VE PSİKİYATRİ Prof Dr Behcet Coşar
SINIF YÖNETİMİ ÇOCUK EĞİTİMİ “ÇOCUĞUN RUHSAL GELİŞİMİ”
ŞİZOFRENİDE PSİKOSOSYAL TEDAVİLER PROJESİ
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -2-
SINIF YÖNETİMİ YENİ BİR DÖNEME BAŞLANGIÇ
MAHREMİYET VE TIBBİ GİZLİLİK
Aile eğitimi.
Hasta görüşmesinin önemi ve Hasta görüşmesinde hekimin görevleri
KANSER NEDİR? Kanser; belirli bir doku ya da organdaki hasarlı hücrelerin kontrolsüz bir biçimde üreyerek bir kitle ya da tümör oluşturmasıdır.
PSİKİYATRİYE GİRİŞ PSİKANALİTİK KURAM.
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
Etkili İletişim Yrd. Doç. Dr. Kenan TAŞTAN
YAS SÜREÇLERİ NİLÜFER ARDA ÖMER PAMUK
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNDE DEPRESYON BELİRTİLERİ TAŞIMA DURUMU
EVDE HASTA BAKIMI.
YARDIM ETME Amaç : Öğrencilerin yardım etme duygularının geliştirilmesi Düzey : 1. sınıf ve üstü Materyal: Yazı tahtası,kalem,fon kağıdı Süre.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
İLETİŞİM BECERİLERİ MODÜLÜ
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
Çocuk ve Yas.
ÇATIŞMA NEDİR?.
Engelli Çocuk Ailelerine Önemli Uyarılar
Hekim-Hasta İletişimi
Bilgilendirme Teknikleri
MESLEK ETİĞİ Öğr. Gör. Alev UYSAL.
Mentör Öğretmenlik.
İŞBİRLİĞİ VE GÖRÜŞMENİN SONLANDIRILMASI
Etkili İletişim Beden Dili Yrd. Doç. Dr. Kenan TAŞTAN
Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi
Birlikte Düşünelim Hayatta gerçekleştirmek istediklerinize yardımcı olabilir miyiz? ‘‘Eğer hayatınızı değiştirmek istiyorsanız, düşünce tarzınızı değiştirmelisiniz.”
HAZIRLAYAN ÖZGÜL ÇELİKKALELİ KUTLUK
AİLELERİN KABUL SÜREÇLERİ Nazim DUMAN Müdür Yardımcısı Maltepe Rehberlik ve Araştırma Merkezi Kasım 2012.
KLİNİK ARAŞTIRMALAR VE BİLİM ETİĞİ
İnsan, sadece insan olmasından dolayı doğuştan bazı hakları kazanarak dünyaya adımını atmaktadır. Hak kavramı evrensel bir kavramdır. Kısaca hak; ‘hukuk.
ETKİLEŞİM ve İŞBİRLİĞİ
HUYSUZ HASTA Hasta-sağlık personeli etkileşimlerinin “zor” geçmesine sebep olan hastalara literatürde, hastanın saldırganlığını vurgulamak için “difficult.
Etkili İletişim Beden Dili Yrd. Doç. Dr. Kenan TAŞTAN Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile hekimliği Ana Bilim Dalı.
ADAY ÖĞRETMENİN Öğretme-Öğrenme Süreci (ders verme)
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Aile katılımının artırılması
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
AKSARAY GÜLBAHAR ÖKÇE REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİNİN ÖZENDİRİLMESİ için STRATEJİLER
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
Psk.Seher GÜLTEKİN Niğde Devlet Hastanesi.  Etkili iletişim ve beden dili  Zor hasta ve yakınları ile iletişim kurma becerileri  Kötü haber verme 
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖZEL DURUMLARDA İLETİŞİM
Atık Yönetimi Çevre Yönetim Birimi Hasta mahremiyeti.
İnsan, sadece insan olmasından dolayı doğuştan bazı hakları kazanarak dünyaya adımını atmaktadır. Hak kavramı evrensel bir kavramdır. Kısaca hak; ‘hukuk.
Sunum transkripti:

Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği AD KÖTÜ HABER VERME Yrd. Doç. Dr. Kenan TAŞTAN Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği AD ktastan2002@yahoo.com http://aile.atauni.edu.tr

AMAÇ Katılımcıların kötü haber verme kavramı hakkında bilgi sahibi olmalarıdır.

Hastanız kanıta dayalı tıbba göre çaresi olmayan bir hastalığa yakalandı, bu durumda ne yaparsınız? Her durumda hastalığını yüzüne karşı söylerim. Bir yakınına söylerim. Çok üzülecek biriyse, hastalığını tedavi etmeye çalışırım ama hastalığını olduğu gibi yüzüne söylemem. Bazı hastalara söylerim, bazılarına söylemem. Hiçbir şekilde hastaya söylemem çünkü moralini bozmak istemem.

Kötü haberi verme (bilgilendirme) hastanın hakkı olduğu kadar; ruhsal bir gereksinimdir.

Kötü Haber Sonuçları kişinin beklediğinden daha olumsuz olan, mevcut yaşamına ve geleceğine bakışını olumsuz yönde önemli derecede etkileyecek habere kötü haber denir.

Doktorlar üzerine yapılan bir araştırmada doktorların %42 oranında kötü haber verme üzerine bir eğitim almadıkları ve %47 oranında kendilerini bu konuda yetersiz hissettikleri belirtilmiştir. Derogatis LR, Morrow GR, Fetting J, Penman D, Piasetsky S, Schmale AM,Henrichs M, Carnicke CL Jr.The prevalence of psychiatric disorders among cancer patients. JAMA 1983; 249:751-757.

Kötü Haber Karşısında Hasta Tepkileri 1) İnkâr: Hastalık ya da karşılaşılan olayı reddetme 2) Öfke: Hastalığa, tanıyı koyan doktorlara, yakınlara ve bazen de sağlıklı kişilere 3) Pazarlık: Bu dönemde hasta işbirliği içerisindedir. Tedavilere uyum ve gerekenleri yapma ve çaba gösterme dönemidir 4) Depresyon: Bir süre sonra hasta kayıplarını fark eder. Yapamadıkları ve yapamayacakları için yas tutar. 5) Kabullenme: Bu dönemde hastalık kabullenilir. Kabullenme umutsuzluk olarak düşünülmemeli hastalığın ve durumun ciddiyetini anlamak olarak ele alınmalıdır.

Bilgilendirme hakkı; Dünya Tabipler Birliği tarafından Eylül 1995 tarihinde Endonezya’da düzenlenen toplantıda Uluslararası Hasta Hakları Bildirgesinin 7. maddesinde tanımlanmaktadır. Türk Tıbbi Deontoloji Nizamnamesi ve İlaç Araştırmaları Yönetmeliği de, hastanın bilgilendirme hakkını yasaya bağlamıştır. Ayrıca 1998 yılında yürürlüğe giren Hasta Hakları Yönetmeliğinin üçüncü bölüm, 15. Maddesinde, sağlık durumu ile ilgili bilgi alma hakkı net olarak tanımlanmıştır.

Kötü Haber Vermenin Temel Özellikleri 1) Kötü haber, sakin ve özel bir ortamda verilmelidir. 2) İlk görüşmenin kesintiye uğramadan yapılması için yeterli zaman ayrılmalıdır. 3) Hastanın verilen bilgiyi anlayıp anlamadığı ve duygu durumu değerlendirilmelidir. 4) Dürüst ve yalın bilgi vermelidir. 5) Hastanın duygularını ifade etmesine fırsat vermelidir.

Kötü Haber Vermenin Temel Özellikleri 6) Hastanın duygularına empati ile yanıt verilerek, kesin belli bir zaman limiti vermekten kaçınılmalıdır. 7) Prognoz için geniş bir zaman çerçevesi verilmelidir. 8) Bundan başka bir şey yapılamaz mesajı vermekten kaçınılmalıdır. 9) Durumu tekrar gözden geçirmek için yeni görüşme zamanı belirlenmelidir. 10) Tedavi seçenekleri konuşulmalı ve tanının söylenebileceği diğer kişiler belirlenmelidir. 11) Destek alınabilecek kaynaklar hakkında bilgi verilmelidir 12) Verilen bilgi belge haline getirilmelidir.

Kötü Haberle İlgili Zorluklar Kim verecek? Nasıl verecek Gerçek söylenecek mi? Kime ve ne kadar söylenecek? Bunlarla ilgili bir standart yok

Kötü Haberi Kim Vermelidir? Kuramsal olarak hasta bakımından ve tedavisinin tüm yönlerinden sorumlu olan doktoru bunu yapmakla sorumludur. Ayrıca, kötü haberi vermek “anlık” bir durumdan çok, zaman ayırmayı gerektiren özel bir durumdur. Links M, Kramer J. Breaking bad news: realistic versus unrealistic hopes. Support Care Cancer 1994; 2:91-93.

Kötü Haber Verme Tekniğinin Altı Basamağı Fizik ortamın düzenlenmesi ve görüşmeyi başlatma: Kesinlikle olanaksız olmadıkça, bütün kötü haber görüşmeleri yüz yüze yapılmalıdır. Eğer şartlar uygunsa, hasta ve/veya ailesini ayrı bir odaya alınmalı, böylece herkesin oturabildiği bir ortamda gizlilik sağlanmış olmalı. Hastanın yanında kimleri istediği sorulmalı. Hastanın yanında biri(leri) varsa, kim olduklarını sormadan konuşmaya başlanmamalı.

Konuşmaya başlamadan önce hastanın beden dili ve sözleri ile ne söylemek istediğini anlamaya çalışılmalı. Hastanın sizin ve ne iş yaptığınızı bildiğinizden emin olunmalı. Konuşmayı hasta başlatmamışsa «Şu anda kendinizi nasıl hissediyorsunuz? Bu günü nasıl geçirdiniz?» ya da «Biraz konuşabilir miyiz?» gibi bazı sorularla başlanmalı.

2- Hastanın neyi ne kadar bildiğinin öğrenilmesi: Yanlış bilgiler ve gerçeklerin bir kısmını bilmek daha çok anksiyeteye neden olabilir. Hastaya hastalığı hakkında ne bildiği ve ne kadar bilgi sahibi olduğu hakkında sorular sorarak, bilgi düzeyini öğrenebilirsiniz ve ona göre bir yaklaşım tarzı belirleyebilirsiniz. Hastanın anlatım biçimi, hastanın duygusal durumu hakkında size bilgi verebilir.

3- Hastanın ne kadar bilmek istediğinin öğrenilmesi: Görüşmenin en kritik noktalarından biri hastanın açık bir biçimde ne olup bittiğini bilmek isteyip istemediğinin anlaşılmasıdır. Bu bölümün atlanması görüşmenin sonraki aşamalarına ilerlemeyi engeller. Kötü haberle ilgili her konuşmada asıl sorun «Bilmek istiyor musunuz? değil, «Neler olup bittiğini ne kadar bilmek istiyorsunuz?» dur. Eğer durumunuz ciddileşirse ne olup bittiğini tam/açık olarak bilmek isteyen biri misiniz?

4-Bilginin/durumun paylaşılması ve öğretilmesi: Hastalığı ve hastalığın olası gidişini Tedavi biçimi ve planını Karşılaşılabilecek sorunları ve sonlanmayı Bunlarla baş etme yollarını ve desteğin biçimini içermelidir.

5- Hastanın duygularına yanıt verme: - Kötü haber verme görüşmesinin başarı ya da başarısızlığı hastanın tepkilerine ve bu tepkilere nasıl yanıt verildiğine bağlıdır. Bu tepkileri tanıdıkça değişim ve gelişim sağlanır. Gözyaşları, kızgınlık, anksiyete normal tepkilerdir. - Haber aynı da olsa her bireyin farklı tepkiler verebileceği unutulmamalıdır.

6- Planı belirleme ve sonraki görüşmeyi planlama: Bu tutum profesyonel bir yaklaşım tarzıyla, arkadaşça olan bir yaklaşım tarzını birbirinden ayıran tutumdur. Bu aşamada hastanın sunduğu sorun listesine ilişkin anlayışlı olmak ve tedavi edilebilir olanla olmayanın ayırt edebildiğini hastaya göstermek açısından önemlidir. Bundan sonra nelerin yapılabileceğinin açık bir şekilde konuşulması ve hastanın varsa sorularının yanıtlanması gereken aşamadır.