DE STIJL 1910-1920 1917’de aynı isimli dergi etrafında toplanan bir sanatçı grubu tarafından kurulmuş bir topluluktur. Kurucusu Theo Van Doesburg’dir. Kübizm’den etkilenmiştir. Mondrian’dan etkilenmiştir.
MONDRIAN “Resim kendinden başka hiçbir şeyi anımsatmamalı”
Amaç: Sadece temel renkler ve siyah/beyaz/gri yi kullanarak temel geometrilerin mükemmelliğini ve evrenselliğini yansıtan tasarlanmış objeler/ mekanlar ve binalar yaratmak. Doğaya tamamen karşı çıkmıştır.
Gerrit Rietveld’ın kırmızı/mavi sandalyesi bu anlayışı tam anlamı ile ilk defa 3. boyuta taşımış bir üründür.
Temel Kabuller Hakikat Belirlilik Açıklık Basitlik Konstrüktiv olma Fonksiyonel olma Objektiflik
Rietveld, Schröder House 1924
Üst katta açık plan sistemi var Üst katta açık plan sistemi var. Bu sayede kullanıcı nereyi nasıl kullanacağında özgür bırakılmıştır. Fonksiyonlar belli yerlerde donmuyor.
Doesburg karşıt kübik tanımını kullanmıştır. ….çeşitli fonksiyonel mekan hücrelerini bir kapalı küp içinde dondurmamak gereklidir. Bunun yerine taşan düzlemlerde, balkonlarda vb. fonksiyonel mekan hücrelerinde küpün çekirdeğinden dışarı doğru merkez kaç kuvvetinin etkisi ile fırlatılır ve böylece yükseklik, genişlik , derinlik-zaman yaklaşımlarıyla açık mekanlarda tamamıyla yeni plastik ifadeler elde edilir….
Frank Lloyd Wright Küpün Parçalanması: küpün 4 köşesini ve 4 tarafını içinde yaşadığımız mekanlar olarak görür ve bunları yok eder. Duvarların yok edilmesi yani azaltılması iç mekanda bir akıcılık yaratmıştır. Bu akıcılık iç-dış mekan ilişkisinde de görülür.
Form olarak yeni arayışlara girmekten uzak, fonksiyonel bir tasarımdır ama kübizm’in etkisiyle o zamana kadar yapılmış formların dışındadır.
Theo Van Doesburg, cafe
Felix Del Marle Mondrian’in De stijl’de en iyi uygulanmış biçimi