ÖZEL YETENEKLİLERİN EĞİTİM TARİHÇESİ ve BİLSEM EĞİTİM MODELİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANADOLU LİSELERİ TANITIM SUNUSU OKUL REHBERLİK SERVİSİ
Advertisements

SINIF GEÇME YÖNETMELİĞİ
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ ETKİNLİKLERİ
ORTAOKUL SONRASI EĞİTİM SEÇENEKLERİ
Çağın Gidişine Göre Öğretmen Nasıl Olmalı?
K. K. T. C MİLLİ EĞİTİM, GENÇLİK VE SPOR BAKANLIĞI EYLÜL 2010.
Efor Dershanesi Rehberlik Birimi
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
LİSE 1. SINIF (9. SINIF) ORTAK ALAN.
12 Yıllık Zorunlu Eğitime Yönelik Uygulamalar
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ (TEOG)-2014 Eylül ayında duyurulan ve kısaca TEOG olarak adlandırılan Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi bu.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
KEŞFET KENDİNİ PROJESİ
İLKÖĞRETİM SONRASI EĞİTİM SEÇENEKLERİ
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
DESTEK EĞİTİM ODASI VE ÖZEL EĞİTİM SINIFLARI AÇILMA SÜRECİ VE BU SINIFLARDA DERSE GİRECEK ÖĞRETMENLER Destek eğitim odası: Kaynaştırma uygulamaları yoluyla.
İLKÖĞRETİM SONRASI EĞİTİM SEÇENEKLERİ
DÜNYADA ÜSTÜN YETENEKLİLERE YÖNELİK ÇALIŞMA ÖRNEKLERİ
ÖZEL EĞİTİM HİZMET İÇİ EĞİTİM PROGRAMI
 ZORUNLU EĞİTİM 12 YILA ÇIKARTILMASIYLA BİRLİKTE 5+3 OLARAK UYGULANAN EĞİTİM SİSTEMİ OLARAK UYGULANACAK.
ÖZEL EĞİTİM DÜZENLEMELERİ
ALAN DEĞİŞİKLİĞİ VE DERS SEÇİMİ
(SBS) SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SINAV SİSTEMİ (SBS)
Türkiye’de Meslekî Eğitim ve Öğretimdeki Yeni Yaklaşımlar
ORTAOKUL SONRASI EĞİTİM SEÇENEKLERİ Hazırlayan Aysel Akpolat
SİVAS YILDIZELİ TAT İLKOKULU
HANGİ ALAN-HANGİ MESLEK?
DERS SEÇİMİNİ DEĞERLENDİRİYORUM
DERS SEÇİMİ GALATASARAY LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ.
MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMİ TANITIM VE YÖNELTME SEMİNERİNE
MEHMET AKİF ERSOY ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ
Hangi Liselere Gidebilirim?
1. D.G.S. nedir? Meslek Yüksekokullarından mezun olanların, lisans eğitimine devam edebilmeleri için, yılda bir defa ÖSYM tarafından tek oturumda yapılan.
HAZIRLAYAN MELTEM PİROĞLU
DİYARBAKIR BİLİM SANAT MERKEZİ REHBERLİK HİZMETLERİ BİRİMİ
TEOG SINAVI VE TERCİH İŞLEMLERİ
Mesleki ve Teknik Eğitimi Tanıtım ve Yöneltme Bilgilendirme Semineri
ÖZEL EĞİTİM OKUL VE SINIFLARI MALTEPE RAM
SBS YBP SBS (SEVİYE BELİRLEME SINAVI) ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ (OGES)
Hayat Biçimini Seçmektir
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MALATYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
REHBERLİK SERVİSİ Haftalık ders çizelgelerinde ortak dersler, alan/dal dersleri (mesleki ve teknik ortaöğretim okulları) ve seçmeli dersler bölümleri.
BİLİM Sanat Merkezine Öğrenci Seçimi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN AMAÇLARI YAPISI VE SORUNLARI
Son yıllarda yapılan bilimsel araştırmalar ve dünyadaki gelişmeler, çocukların yetenek alanlarının saptanması ve desteklenmesinin önemini ortaya koymuştur.
BİLİM VE SANAT MERKEZLERİ YÖNERGE’SİNE GÖRE İŞLEYİŞ.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Destek Eğitim Odaları.
Bandırma Rehberlik ve Araştırma Merkezi
SOSYAL BİLİMLER LİSELERİ  Sosyal Bilimler Liseleri 2003 yılında, Edebiyat ve Sosyal Bilimler alanlarında ihtiyaç duyulan üstün nitelikli bilim insanlarının.
BİLİM VE SANAT MERKEZİ Bilim ve Sanat Merkezi, İlkokul, Ortaokul ve Ortaöğretim çağındaki özel veya üstün yetenekli öğrencilerin, bireysel yeteneklerinin.
Okula neden devam ediyorsunuz? “Eğitim görmek için.”… Okul bizi hayata hazırlamada laboratuvar görevi görür. Sorunlara uygun çözüm yolları geliştirmemize.
ORTAÖ Ğ RET İ M KURUMLARI BÜ Ş RA ATICI REHBER Ö Ğ RETMEN.
3.GRUP SEVİLLA/İSPANYA GRUBU. Soru 1: Projedeki amaçlarınıza ulaşabildiniz mi? Proje amaçlarınıza hangi faaliyetleri yaparak ulaştınız? Proje amaçlarınızda.
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ KONUSUNDA FARKINDALIK GELİŞTİRME PROJESİ
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
BALIKESİR EĞİTİMDE NİTELİĞİ GELİŞTİRME VE İZLEME PROJESİ
Mesleki ve Teknik Eğitim
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Karşılaştırmalı Eğitim
Cemal Artüz İmam Hatip Ortaokulu
HOŞGELDİNİZ.
Sivas Bilim ve Sanat Merkezi
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
2018/2019 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI YIL SONU SEMİNERLERİ
Sunum transkripti:

ÖZEL YETENEKLİLERİN EĞİTİM TARİHÇESİ ve BİLSEM EĞİTİM MODELİ Adem UZUN

Sunu İçeriği Dünya’da Özel Yeteneklilerin Eğitimi Türkiye’de Özel Yeteneklilerin Eğitimi Bilsem Eğitim Modeli

Dünya’da Özel Yeteneklilerin Eğitimi Özel yetenekli bireylere ilişkin yapılan çalışmalar, özellikle 20. yy. ortasından itibaren dünya ülkelerinin üstün ve özel yetenekli bireylere daha fazla önem verdiklerini, bebeklikten itibaren özel eğitim yöntem ve araçları geliştirdiklerini ortaya koymaktadır.

Dünya’da Özel Yeteneklilerin Eğitimi Özellikle eski SSCB ya da bugünkü Rusya yabancı diller, sanat ve spor alanlarında geniş bir coğrafyadan topladığı öğrencilere küçük yaşlardan itibaren farklı bir eğitim sunmayı, geleneğinin bir parçası haline getirmiştir.

Dünya’da Özel Yeteneklilerin Eğitimi İsveç, Norveç, Danimarka ve Hollanda gibi ülkeler özel yetenekliler eğitimini örgün öğretimin içinde bireyselleşme ile çözmektedir. Her çocuk kendi sınıfında öğretmeninin yönlendirmesi ile arkadaşlarından daha hızlı, daha derin ve farklı öğrenme yaşantılarına maruz kalabilmektedirler.

Dünya’da Özel Yeteneklilerin Eğitimi Çin’de 1973 yılında başlayan ve daha önceki farklılaştırma yasaklarına rağmen zaman içinde gelişerek özel yeteneklilerin sınavla seçilerek ayrı bir eğitime tabi tutuldukları ortaokul ve lise düzeyinde okullar ile bu konuların çalışıldığı bir merkez vardır.

Dünya’da Özel Yeteneklilerin Eğitimi Almanya’daki “gymnasium”lar bir tür yetenek seçimine dayalı okullar olmasına rağmen, spor ve genel yetenekte üstünlere büyük oranda yer veren ve farklı eğitim uygulayan okullar ve üniversitelerle işbirliği yaparak çalışan ve fonlarını devletten alan bir özel yetenekliler eğitimi merkezi vardır.

Dünya’da Özel Yeteneklilerin Eğitimi Dünyada özel yetenekli çocukların eğitimine en geç başlayan (1970’lerde) ülkelerden biri olmasına rağmen şuanda özel yetenekli çocuklara en iyi eğitimi veren ülke İsrail’dir. İsrail’de üstün zekâlılar eğitimi kanunen gereklidir. Devlet tarafından bu çocuklar koruma altına alınmıştır. Ülkede üstün zekâlı dahi çocuklar, işlenmesi gereken değerli bir taş, ülkenin en önemli kaynağı olarak görülmektedir.

Dünya’da Özel Yeteneklilerin Eğitimi Özel yetenekliler eğitiminin en çok tartışıldığı, kuramların geliştirildiği, yerel, eyalet ve federal düzeyde pek çok uygulamanın gerçekleştirildiği ülke ABD’dir. Amerika’da üstün yeteneklilere hizmet sunan programlar arasında yatılı üstün yetenekliler okulları, Matematikte Üstün Yetenekli Gençlerin İncelenmesi ve Yetenek Havuzu Oluşturma Projesi gibi seçenekler yer almaktadır.

Türkiye’de Özel Yeteneklilerin Eğitimi Uzak ve yakın tarihimize baktığımızda, Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin bugün geldiği noktaya kadar, pek çok üstün ve özel insanın tarihimizi şekillendirdiği görülmektedir. Ülkemiz liderleri, sivil ve askeri yönetimlerini, bilim adamları, sanatçıları ve diğer alanlardaki üstün bireyleri ile dünya tarihinde kıvanç duyacağımız şekilde yerlerini almışlardır.

Türkiye’de Özel Yeteneklilerin Eğitimi Tarihimizde özel yetenekli bireylerin en iyi değerlendirildiği dönem, Osmanlı İmparatorluğu zamanındaki Enderun Mektepleri’dir. Bugün birçok gelişmiş ülkedeki üstün yeteneklilerin eğitimine de kaynak olan Enderun, kurulduğu andan itibaren imparatorluğun 400 yıllık sivil ve askeri yönetim, bilim ve sanat kadrolarını oluşturmuştur.

Türkiye’de Özel Yeteneklilerin Eğitimi Cumhuriyet tarihimize baktığımızda da özel yetenekli bireylerin eğitimlerine önem verildiği görülmektedir. Yasalardaki çeşitli düzenlemelerle, bu özel kişilere çeşitli fırsatlar yaratılmıştır.

Türkiye’de Özel Yeteneklilerin Eğitimi 1929 Ecnebi Memleketlere Gönderilecek Talebe Hakkında Kanun göre her yıl Milli Eğitim Bakanlığı tarafından lise mezunları ve yüksek öğrenimin çeşitli dallarını bitirenler için batı ülkelerinde ihtisas öğrenimini görmek isteyenler seçilmiştir.

Türkiye’de Özel Yeteneklilerin Eğitimi 1940 yılında çıkartılan bir yasa ile, ülke kalkınmasını köylerden başlatmak için, diğer öğrencilere göre daha yetenekli olan çocukların öğrenim gördüğü Köy Enstitüleri kurulmuştur. Köy enstitülerinin eğitim programı formal eğitim programlarından farklı hazırlanmıştır. Öğrencileri özel yetenekli çocuklardan seçilmiştir.

Türkiye’de Özel Yeteneklilerin Eğitimi 1948 yılında çıkartılan İdil Biret- Suna Kan Yasası, 1956 yılında kapsamı genişletilerek resim, müzik, plastik sanatlarda olağanüstü özel yetenek gösteren çocukların yurt içinde ve yurt dışında eğitimlerini sağlayan bir uygulama haline getirilmiştir.

Türkiye’de Özel Yeteneklilerin Eğitimi 1959 yılında Türdeş Yetenek Grupları Uygun öğrenim alanlarında, yetenek düzeyleri ve özellikleri birbirine yakın olan çocuklar çeşitli ölçekler kullanılarak, belirlenenler aynı çalışma grubunda toplanmışlar ve çalışmalar yürütülmüştür.

Türkiye’de Özel Yeteneklilerin Eğitimi 1964 yılında matematik ve fen alanında üstün yetenekli çocukların eğitilmesi için Ankara Fen Lisesi kurulmuştur.

Türkiye’de Özel Yeteneklilerin Eğitimi 1970 yılında Anadolu Liseleri kurulmuş, bu liselere ilkokuldan sonra sınavla öğrenci alınmıştır. Öğrenciler 1 yıl yabancı dil ile hazırlık gördükten sonra eğitimlerine devam etmişlerdir.

Türkiye’de Özel Yeteneklilerin Eğitimi 1989 Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Ortaokuldan sonra müzik ve resim alanında özel yetenekli öğrencilerin eğitim görmeleri amacıyla eğitim dili İngilizce olan Anadolu Güzel Sanatlar liseleri açılmıştır..

Bilsem Eğitim Modeli 1993 yılına gelindiğinde Ülkemizin mevcut ekonomik, sosyal, kültürel ve eğitim şartları dikkate alınarak, daha fazla sayıda özel yetenekli çocuğa en uygun modelle ulaşılabilmesi için, farklı ülkelerde uygulanan modeller incelenmiş, uygulanabilirlikleri tartışılmış, daha önceki akademik çalışmalar da temel alınarak ülkemiz şartlarına uygun yeni bir model geliştirilmiştir.

Bilsem Eğitim Modeli Bu model Prof. Dr. Necate Baykoç Dönmez’in kendi çalışmalarında “Ek Ders Uygulama Okulu” olarak isimlendirdiği daha sonra Bilim ve Sanat Merkezi (BİLSEM) olarak adlandırdığı, pilot proje olarak beş ilde (Ankara, İstanbul, İzmir, Bayburt ve Denizli) öğrenci seçimi, öğretmen seçimi ve eğitimi, aile eğitimi ve bina hazırlıkları ile başlatılan ve bugün sayıları 70’i aşan bir uygulamadır.

Bilsem Eğitim Modeli Bilim Sanat Merkezleri, okulöncesi, ilköğretim ve ortaöğretim çağındaki üstün ve özel yetenekli öğrencilerin örgün eğitim dışındaki zamanlarda ilgi ve yetenekleri doğrultusunda eğitim aldıkları merkezlerdir.

Bilsem Eğitim Modeli Dünya da ülkemize özgün tek modeldir. İngiltere 2006 Ulusal Üstün Yetenekliler Kongresine Prof.Dr. Necate Baykoç BİLSEM’leri anlatmak üzere özellikle davet edilen tek yabancı temsilci olmuş, bu toplantıda BİLSEM modelinin etkinliği ve önemi yabancı temsilciler tarafından vurgulanmış ve Londra’nın kuzey bölgesinde uygulanması kararlaştırılmıştır.

Bilsem Eğitim Modeli Uygulanan Programlar: a) Uyum, b) Destek Eğitimi, c) Bireysel Yetenekleri Fark Ettirme, d) Özel Yetenekleri Geliştirme, e) Proje Üretimi ve Hazırlama eğitim programlarıdır.

Bilsem Eğitim Modeli Bilim ve Sanat Merkezlerinin etkinliklerinin temel amacı proje üretme ve geliştirme çalışmalarıdır.

Bilsem Eğitim Modeli Öğrenciler ilgi, yetenek ve tercihlerine göre 3-5 kişiden oluşan proje gruplarına ayrılır ve kendi seçtikleri proje üzerinde çalışırlar. Gerektiğinde bireysel proje üretme çalışmaları da yapabilirler. Projelerin gerçek yaşamla ilgili, sorun çözmeye ya da herhangi bir gereksinimi karşılamaya yönelik olması esastır.

Bilsem Eğitim Modeli Yöntem olarak öğretmenlerin öğrenciye öğretmesinden öte, kendi seçecekleri projeler etrafında kendilerinin geliştirdikleri çözümü uygulamaları ve bu süreç içerisinde öğrenmeleri temel alınır. Böylece öğrenciler, lider öğretmenler rehberliğinde planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarını yaparak, yaşayarak öğrenen; üreten, sorun çözen, yaratıcı düşünebilen, bilimsel araştırma ve buluş yapabilen bireyler olarak yetiştirilir.

Bilsem Eğitim Modeli Merkezlerde hiçbir şekilde öğrenciye konu sınırlandırması yapılmaz. İstediği çalışma ne olursa o konuda gerekli yardım yapılarak özgürce çalışması sağlanır.

Kaynakça Prof. Dr. Necate BAYKOÇ DÖNMEZ : Üstün Ve Özel Yetenekli Çocuklar ve Eğitimleri Rıdvan KARABULUT : Türkiye’de Üstün Yetenekliler Eğitiminin Tarihi Süreci

Sivas Bilim ve Sanat Merkezi Müdürü TEŞEKKÜRLER Adem UZUN Sivas Bilim ve Sanat Merkezi Müdürü 227 10 10