ETİK Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi 2015.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ETİK KARAR VERME.
Advertisements

Zinde İSG Etiği DRUZ.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri S.17-27
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
REHBERLİK Yıldız KOCADAĞ.
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ ETKİNLİKLERİ
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
KALİTE VE GÜVENCE POLİTİKA BELGEMİZ KALİTE VE GÜVENCE POLİTİKA BELGEMİZ İÇİNDEKİLER MİSYONUMUZ 2 VİZYONUMUZ 2 TEMEL DEĞERLERİMİZ 2  Dürüstlük 2  Tarafsızlık,
Doç. Dr. Deniz Albayrak-Kaymak Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Bölümü Eğitim Fakültesi Dekanlığı, Öğretmenlik Uygulaması Semineri 23 Ocak 2012.
İŞ SAĞLIĞI HEMŞİRELİK UYGULAMALARINDA ETİK YAKLAŞIM
Rehberliğin Amacı ve Eğitimdeki Yeri
REHBERLİK DERS II.
Tartışma Hastane (sağlık kurumları) yönetimi niçin ayrı bir yönetim disiplini olarak gelişmiştir ?
Tarihsel gelişim içerisinde değerlendirdiğimizde okullarda öğrencilere sunulan rehberlik hizmetleri
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
İLKÖĞRETİMDE EĞİTİM PROGRAMLARI
MESLEK YAŞAMI VE ETİK Kazanım: İş ve meslek yaşamında etik değerlerin önemini fark eder. 12. Sınıf 110 nolu kazanım etkinliği.
SEÇMELİ DERSLERİN UYGULANMASI
REHBERLİK DERSİ III.
TALAS LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
UZAKTAN EĞİTİMDE AKADEMİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
Psikolojik Danışma Uygulamalarında Etik İhlallerden Nasıl Korunabilir
Öğretmen Yeterlikleri
MEHMET AKİF ERSOY ORTAOKULU
Bülent Ecevit Üniversitesi
HUKUK: kişilerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen ve devlet gücüyle uyulması zorunlu hale getirilmiş kurallardır . Kanunların esas.
Beş Aşamalı Mesleki Rehberlik ve
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
2014 – 2015 Eğitim Öğretim Yılı AKYURT İLKOKULU TANITIM SUNUSU.
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Mentör Öğretmenlik.
Rehberlik Servisi Tanıtımı
Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık. Rehberlik kavramından ne anlıyorsunuz?
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
Etik İle İlgili Temel Kavramlar
REHBERLİKLE ELELE.
MESLEKİ YETERLİLİK MEB ÖZEL EĞİTİM REHBERLİK VE DANIŞMA HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
Kişisel Rehberlik.
FERAH ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ PSİKOLOJİK DANI$MA ve REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
GİRİŞİMSEL KARAR VERME SÜRECİ GİRİŞİMCİLİĞİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
20. KÖKENKÖKEN “Etik” terimi Yunanca ethos "töre" sözcüğünden türemiştir. Ancak tarihi süreç içerisinde töre sözcüğünden farklı anlamda kullanılmaya.
Öğretmenlik Mesleğine Giriş
ZEYNEP TOPRAK. KAYNAKLARIN ETKİLİ KULLANIMI Kurumsal ve kamusal kaynakların etkili kullanımı öğretmenlerden beklenen önemli bir etik davranıştır. Kaynakların.
Öğretmenlerin Mesleki ve Kişisel Gelişimlerine Yönelik Çalışmalar
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
REHBERLİK SERVİSİ.
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
SOSYAL BİLGİLER DEĞER ÖĞRETİMİ.
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
FATİH ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
AKSARAY GÜLBAHAR ÖKÇE REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
NİZİPANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
Sosyal Hizmet Uzmanının Müracaatçılara Karşı Etik Sorumlulukları
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
Test 1.
REHBERLİK DERSİ III.
REHBERLİK DERS II.
Bilgisayar Bilimi Etik Değerler.
GRUP REHBERLİĞİ HİZMETLERİ
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
Sunum transkripti:

ETİK Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi 2015

T OPLUMSAL KURALLAR Toplumsal yaşamı düzenleyen birçok kural bulunmaktadır. Doğa yasaları, bilim yasaları, hukuk kuralları, din kuralları, gelenekler, görenekler, görgü kuralları, ahlak ve etik kurallar toplumsal yaşamı düzenleyen kurallardır.

A HLAK N EDIR ? Ahlak, doğru, adaletli ve düzenleyici davranışlar ortaya çıkarmak için kültürel olarak oluşturulmuş değerler sistemi olarak tanımlanabilir.

E TIK NEDIR ? Etik, belli bir eylemi seçmenin gerçeklerini kişisel değerler çerçevesinde değerlendirmektir. Etik standartlar ise doğru davranış kurallarını belirlemek için bireylere özellikle de meslek gruplarına uyarlanan ahlaki kurallardır. Yaşam pratiği içinde etik, değerlerin tanımlanması açısından doğru ile yanlışı ayırt etmede bir pusula görevi görmektedir.

E TIK NEDIR Etik kurallar ahlaki kurallara göre daha evrensel bir yapıya sahiptir. Etik kurallar daha çok mesleki örgütler tarafından belirlenir ve yaptırımlar mesleki örgütün yaptırımlarıyla sınırlıdır. Etik kuralların bir kısmı zorunlu iken bir kısmı istendik davranışları temsil eder. Yol gösterici bir niteliğe sahiptir.

N EDEN E TIK ? Bir mesleğin profesyonelleşmesinin ve tanınır olmasının üç şartı vardır. Mesleğin devlet kurumları tarafından yasal olarak tanınması, yetiştirme standartlarının olması ve uygulanabilir etik kuralları ve yaptırımlarının olması.

N EDEN E TIK ? Ayrıca rehber öğretmenler yaptıkları işin doğası gereği karmaşık olaylarla karşı karşıya kalmakta ve karar vermede güçlükler yaşamaktadır. Rehber öğretmenlerin karar verme güçlüklerini yenebilmeleri ve daha rahat karar verebilmeleri için MEB, mesleki kuruluşlar ve diğer ilgili birimler tarafından bir takım düzenlemeler yapılmıştır. Etik kurallara uyum göstermek Rehber öğretmenlerin işlerini kolaylaştırmakta ve kendilerine bir yol haritası belirlemelerine yardımcı olmaktadır.

E TIK K URALLARıN A MACı Etik kuralların başlıca amaçlarından birisi meslek elemanlarını doğru davranma konusunda eğitmek, mesleğin saygınlığını korumak için bir denetim mekanizması oluşturmak, ve mesleki uygulamaların gelişimini sağlamaktır.

B EŞ T EMEL İ LKE Rehber öğretmenlerin etik kurallara uyum sağlaması için Kitchener tarafından beş temel ilke belirlenmiştir. Bunlar Özerklik ; öğrencinin, öğretmenin, kısaca yardım isteyen herkesin bağımsızlığına ve özerk olmasına saygı gösterme, Zarar vermeme ; zarar verici davranışlardan kaçınma, İyilik ; muhatabımızın iyiliğine çalışma, Adalet ; tüm insanlara eşit davranma, Sadakat ; dürüst ve güvenilir olma.

W ELFEL ’ IN 4 B OYUTU Meslek Etiğinin belirlenmesinde danışmanlar için Welfel ise 4 temel ilke belirlemiştir. Bunlar; Etkili müdahaleler kullanmada yeterli bilgi, beceri ve yargı gücüne sahip olunması, İnsanın bütünselliğine ve özgürlüğüne saygı duyulması, Danışmanlık rolündeki gücün sorumlulukla kullanılması, Danışmanlık mesleğine halkın duyduğu güveni artıracak biçimde davranılması.

D ANıŞMANLAR IÇIN ÖNEMLI ETIK ILKELER Kendini yeterli ve yetkin gördüğü alanlarda hizmet verme, hakim olmadığı bir konuda yönlendirme yapma Kendilerine başvuran öğrenci öğretmen ve diğer bireylerin bireysel farklılıklarını dikkate alma ve değerlendirme Kendisine başvuran danışanların özel bilgilerinin gizliliğin sağlama ve tutulan dokümanların gizliliğini koruma Kendisine başvuran kişilere karşı objektif davranma ve ikili ilişkilere girmeme

D ANıŞMANLAR IÇIN ÖNEMLI ETIK ILKELER Profesyonelce davranma, danışanın iyiliğini önceliğine alma Kendisine başvuran tüm bireylere ve diğer meslek elemanlarına iyi bir model olma Rehber öğretmenler kendilerine başvuran bireylerin kişisel gelişimini sağlamak için öncelikle kendi kişisel gelişimlerini sağlama

E TIK K URALLARA UYAN R EHBER ÖĞRETMENLERIN UYMASı GEREKEN KURALLAR Rehber öğretmenler öğrencileriyle veya kendisine danışmaya gelen öğretmenlerle romantik ilişkiye giremezler. Öğrencilerle rehber öğretmenliğin doğası gereği tam olarak sınırları belirlemek mümkün olmamakla birlikte mesleki saygınlığın korunması adına ikili ilişkilerin mümkün olduğunca öğrencilerin kişisel gelişimi göz önüne alınarak düzenlenmesi gerekmektedir.

E TIK K URALLARA UYAN R EHBER ÖĞRETMENLERIN UYMASı GEREKEN KURALLAR Rehber öğretmenlerin kendilerine başvuran bireylere yaptıkları çalışmaların amacı, oluşturulan hedefler, danışma sürecinin sınırlılıkları ve potansiyel oluşabilecek zararlar, başvuran bireylerin uygulanacak metotları reddetme hakkı ve rehber öğretmenin sahip olduğu nitelikler ve özellikleri dahil olmak üzere danışma süreci ve danışma sürecini hakkında bilgilendirme yapmalıdır.

E TIK K URALLARA UYAN R EHBER ÖĞRETMENLERIN UYMASı GEREKEN KURALLAR Eğer başvuran öğrenciler yasal olarak reşit değilse ilgili konuların aileyle paylaşılması da gerekmektedir. Ailelere öğrencinin veya danışanın özerkliğinin korunması noktasında bilgilendirme yapılması ve danışma sürecinin gereklilikleri anlatılmalı ve ailenin öğrencinin özerkliğini zedeleyecek davranışlarıyla ilgili önlem alınması gerekmektedir.

E TIK K URALLARA UYAN R EHBER ÖĞRETMENLERIN UYMASı GEREKEN KURALLAR Teknoloji kullanımı konusunda teknolojinin sınırlarının belirsiz olmasından dolayı dikkatli olunmalı ve öğrenciler de bu konuda bilgilendirilmelidir. Yaşanan sorunların çeşitliliği ve mesleki anlamdaki gelişimin yaşam boyu sürmesi nedeniyle mesleki olarak yardım istemek, kendini geliştirmek ve gerekirse diğer meslektaşlara yardım sunmak gerekmektedir.

E TIK K URALLARA UYAN R EHBER ÖĞRETMENLERIN UYMASı GEREKEN KURALLAR Eğer danışana yardımcı olunma ihtimali zayıflamışsa bu konuda bir eylem planı geliştirilmeli ve bireyler hassas bir şekilde diğer meslektaşlara yönlendirilmelidir. Kullanılan tekniklerin bilimsel olarak kanıtlanmış ve faydalı olduğu yapılan araştırmalarla da desteklenmiş olması gerekmektedir.

E TIK K URALLARA UYAN R EHBER ÖĞRETMENLERIN UYMASı GEREKEN KURALLAR Mesleğin doğası gereği sürekli olarak meslektaşlarla iletişim içinde olmalı ve gelişim süreci devam ettirilmelidir. Değerlendirme yapılırken kültürel ve sosyal değerlerin farkında olmalı ve sürecin kişisel farklılıklar da göz önüne alınarak yönetilmesi gerekmektedir. Özel bilgiler içeren dosyaların çok iyi korunması, tutulan notların eğer ihtiyaç değilse hemen uygun şekilde yok edilmesi gerekmektedir.

E TIK K URALLARA UYAN R EHBER ÖĞRETMENLERIN UYMASı GEREKEN KURALLAR Eğer etik kurallar ile yasalar arasında bir çelişki söz konusuysa profesyonel örgütlere üye olunarak yasal düzlemde gerekli çalışmaların yapılması için sivil toplum örgütleriyle gerekli çalışmaların yapılmasına öncülük edilmesi gerekmektedir.

E TIK K ARAR V ERME S ÜRECI Problemi tanımlamak (sorun nedir?) Problemi boyutlandırmak Problemi incelemek, sorunu tartışmak, Çözüm alternatifleri üretmek En iyi alternatifini seçmek Eylem planı hazırlamak ve değerlendirmek Uygulamaya koyma ve sonucu izleme

P SIKOLOJIK D ANıŞMANLAR İ ÇIN M ESLEK A NDı “Psikolojik danışman olarak, kazandığım bu bilgi ve becerileri benden yardım isteyen danışanlarımın iyiliği için kullanacağım. Danışana daima saygılı davranacağım; kararlaştırılan saatte onu görüşmeye alıp, içten bir ilgi ve dikkatle dinleyeceğim. Danışanı hiçbir şekilde kendi maddi ya da psikolojik ihtiyaçlarımın doyum aracı görmeyeceğim, ondan yasal haklarım dışında çıkar sağlamaya kalkışmayacağım, onunla profesyonel sınırları aşan ilişkiler kurmayacağım.

P SIKOLOJIK D ANıŞMANLAR İ ÇIN M ESLEK A NDı Bilgimin yetersiz olduğunu kabul ederek daima kendimi geliştirme çabası içinde olacağım. Yeterlik sınırlarımı aşan vakaları ilgili kurumlara gönderecek, danışanı asla deneme aracı olarak kullanmayacağım. Meslektaşlarımı küçük düşürecek söz ve davranışlardan kaçınacağım. Meslek yaşamım boyunca bir psikolojik danışman olmanın gururunu duyacak, mesleğimi geliştirmek için çaba harcayacağım” (Kuzgun,2000).