Etkinlikler ve Örnek Formlar OTMG KILAVUZU IV. BÖLÜM Etkinlikler ve Örnek Formlar
IV. BÖLÜM Bu bölüm, öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinin uygulama sürecinde daha iyi anlaşılması amacıyla hazırlanmıştır. Her bir yeterlik alanının tanımı ve kapsamının yanı sıra o yeterlik alanına ilişkin anahtar kavramlar verilmiştir.
Bu bölümde; Sınıf içi uygulamalarda yeterliklerin göz ardı edilmesi durumunda karşılaşabileceğiniz sorunlar ve bu sorunların çözümünde kullanabileceğiniz bazı etkinlik örnekleri ve kullanılabilecek formlar sunulmuştur.
Öğretmen okulu öğrenme ve kültür merkezi haline getiremezse; Öğretmenler “Okul, Aile ve Toplum İlişkileri” mesleki gelişim alanıyla ilgili yeterliklere sahip değillerse aşağıdaki problemlerle karşılaşabilirler: Öğretmen okulu öğrenme ve kültür merkezi haline getiremezse; öğrenme çevresi sınırlı kalabilir, öğrenme esnek, yaratıcı ve zevkli olmayabilir, Öğretmen ailelerin değişen rol ve sorumluluğunu eğitim ortamına katamazsa; aileyi tanıyamayabilir, ailenin okula ilişkin olumlu tutum geliştirmesini gerçekleştiremeyebilir, ev ve okul ortamındaki tutarsızlık sebebiyle öğrencinin olumlu davranışlar edinememesine neden olabilir.
ETKİNLİK SORUN: Nihan öğretmen, Türkçe dersinde öğrencilerin kompozisyon yazmakta zorlandığını, kullandığı yöntemlerle bu sorunu çözemediğini fark eder. Farklı yöntem arayışlarına yönelerek, eksikliği bulmak için çalışırken, öğrencilerin kitap okuma alışkanlığına sahip olmadığını görür. Öğrencilerle ve ailelerle yaptığı görüşmeler sonucunda ailelerin çoğunluğunun da okuma alışkanlığına sahip olmadığını belirler.
ETKİNLİK Okulda, ailelere yönelik olarak “okuma günleri projesi” oluşturmayı hedefler. Nihan Öğretmen okulun kültür merkezi haline dönüştürülmesine yarayacak bu çalışmaya ilişkin neler yapabileceğini araştırır. Öğretmen, okulun öğrenme kaynağı olarak geniş bir bakış açısına sahip olmasını sağlamak ve sürece katılımı artırabilmek adına, aileleri ve yakın çevreyi okul yaşantısına katarak okulun kültür merkezi olmasını sağlayacak bir girişimde bulunmaya karar verir. Okul içinde benzer hedefleri olan öğretmen, öğrenci ve ailelerden oluşan bir çalışma grubunun kurulması ve bu çalışmanın okul gelişim planına alınması sağlanır . Çalışma grubu, öğrenci ve ailelerle işbirliğine giderek ailelerin ve yakın çevrenin kültürel ihtiyaçlarını konu başlıkları halinde belirler. Belirlenen konularla ilgili olarak ulaşılabilecek kaynaklar, aile desteği, çevrenin kültürel olanakları incelenerek çalışma takvimi hazırlanır. Planlanan çalışmalar ve çalışmanın yürütüleceği günler, okul idaresi ve gerekli resmi kurumlar aracılığıyla duyurulur. Okulda okuma günleri düzenlenir. Yapılan çalışmanın öğretmen, öğrenci, aileler ve diğer katılımcılar tarafından değerlendirilmesi istenir. Elde edilen verilerin öğrenim sürecine geri dönüşü sağlanır.
Gruplama Biçimi ve Büyüklüğü ÖRNEK FORM Etkinlik 1. İki haftalık süre boyunca gruplarınızı nasıl organize ettiğinizin kaydını tutunuz. Daha sonra aşağıdaki anketi doldurunuz. Gün/Ders Gruplama Biçimi ve Büyüklüğü 2. Gruplarınızın etkili çalışıp çalışmadığını belirlemek için bu anketi kullanabilirsiniz. Evet Hayır Gruplarım öğrencilerimin öğrenim ihtiyaçlarıyla ilişkilidir. Sınıfımdaki grupların yapılanmasını sıklıkla değiştiririm. Öğrencilerim gerçekten de bir grup gibi çalışıyorlar-sadece bir grubun içinde oturmuyorlar bireysel olarak da çalışıyorlar. Öğrencilerimin takip edebilecekleri bir grup çalışması düzeni oluşturdum. Grup içi tartışma için yeterli imkanı sağlıyorum. Tüm sınıfın öğrenmesi ve grup çalışması arasında doğru bir denge kurdum. Öğretmenin yönettiği grup çalışması ve öğrencinin seçimi arasında doğru bir denge kurdum. 3 “Hayır” cevabı verdiğiniz konulardaki becerilerinizi geliştirecek bir program yapınız. (3. bölümdeki bireysel mesleki gelişim planını kullanarak )
DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER.