Fuat AYDEMİR Psk. Dnş. KAZIM ÖZDEMİR İLKÖĞRETİM OKULU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SORU-CEVAP YÖNTEMİ Tuba Koç Gülpınar Gökşen.
Advertisements

Yrd. Doç. Dr. Mehmet OKUTAN
Eğitim İçeriğinin Sunumu
Gösterip Yaptırma Yöntemi
Resimlerin Kullanımı.
Temel Kavramlar: Öğrenme İlkeleri
Temel Kavramlar ve İlkeler
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
EĞİTSEL YAZILIMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİMİ
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
Similasyon (Benzetim)Tekniği
ÖRNEK OLAY.
ANOLOJİ BENZETİŞİM.
Eğitim Öğretimde Planlama
ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
Yeni Programın Öğrenme Yaklaşımı
Başlıca Öğrenme Stratejileri
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
ROL OYNAMA.
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 3
MERHABA.
Gagné’in Öğrenme Koşulları Modeli
İKTİSADA GİRİŞ-I.
Öğretim Durumlarını Planlama
Benzetim (Simulasyon)Tekniği
-İLETİŞİM- SUNUSU.
Edgar Dale’in Yaşantı Konisi
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ-1
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Çoklu Ortamda Öğrenme Modeli
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Uz. NÜKET GÜNDÜZ.
Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi
SINIF YÖNETİMİ.
Bu bölümün sonunda şu amaçlara ulaşmanız beklenmektedir: Hayat bilgisi dersinde öğrencilerin özelliklerini tanıyabilme,
Bilimsel düşünme becerileri
KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 15 Fen Bilimlerinde Bilişsel Yaklaşımlar.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler
Analoji Kavram Haritası Zihin Haritası
Bilişim Teknolojileri Öğretim Yöntemleri. Öğretim Yöntemi Nedir?  Hedefe ulaşmak için izlenecek önceden belirlenmiş yol.(Oğuzkan,1981)  Bir sorunu çözmek,
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma süreci İki yönlü bilgi akışı
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
Kavram öğretimi Seden KIRTE
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Yapılandırmacı Öğrenme
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Doç. Dr. Berna Aslan ÖĞRETİM İLKELERİ Doç. Dr. Berna Aslan
FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Okulöncesinde Fen Kavramlarının Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
PROGRAM ve PROGRAM ÇEŞİTLERİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
GENEL ÖĞRETİM İLKELERİ
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

Fuat AYDEMİR Psk. Dnş. KAZIM ÖZDEMİR İLKÖĞRETİM OKULU ANALOJİ TEKNİĞİ Fuat AYDEMİR Psk. Dnş. KAZIM ÖZDEMİR İLKÖĞRETİM OKULU Sağlık Slayt Arşivi: http://hastaneciyiz.blogspot.com

ANALOJİ-METAFOR-BENZEŞİM Metafor(Analoji); bilinmeyen, yabancılık çekilen bir olgunun, bilinen, benzer olgularla açıklanmasıdır. Bilinen durum, kaynak; bilinmeyen durum ise hedeftir. Hedefe ulaşmak için varolan kaynaklardan çağrışımlar yapılır.

“Eğitimin iki temel ilkesi, bilinenden bilinmeyene ve somuttan soyuta gitmektir. Analoji yöntemi soyut ilkeleri açıklarken somut örnekler kullanmaktadır.

“Analoji insanların sonuç çıkarmak ve yeni kavramları öğrenmek için kullandığı etkili bilişsel mekanizmalardan biridir. Analojiler, bilişsel fikir ve kavramların öğrenilmesi ve geliştirilmesinde önemli bir rol oynar. Çok güçlü öğrenme ve öğretme aracıdır. Analoji Yöntemi daha çok kavrama ve üstündeki bilişsel davranışların kazandırılmasında kullanılır.

“Yeni öğrenmeler ile önceden var olan bilgiler arasında güçlü bağlar kurulduğu zaman akılda tutmada iyileşmektedir. Analojinin bir öğretim aracı olarak en önemli yönlerinden birisi de uzun dönem akılda tutmayı sağlayıcı bir ortam yaratabilmesidir. “Anoloji kullanımı, genel olarak dünyayı kavrayışımıza yardım eden bir düşünme ve görme biçimi anlamına gelir.”

Kısaca Analoji, yabancılık çekilen bir olgunun bize tanıdık gelen bir olguya benzetilerek açıklanmasıdır. Öğrenmenin kalıcılığı için kavramların somutlaştırılması ve çocukların bildiği kavramlarla ilişkisinin kurulması gerekmektedir. Metaforlar öğrencilerin olgulara, kavramlara ilişkin sahip oldukları kişisel algıları ortaya çıkarmada, anlamada ve açıklamada güçlü bir araştırma aracı olarak da kullanılabilir.

ANALOJİLER 3’E AYRILIR; 1)Basit Analojiler; Direkt olarak bir şeyin bir şeye benzetilmesidir. Örn; Kalbin pompaya, fay hattının ok ve yaya benzetilmesi vb. 2)Hikâye Tarzında Analojiler; Bir olayın açıklanmasının bir başka olaya benzetilerek açıklanmasıdır. 3)Oyunlaştırılmış Analojiler; Olaylar oyunlaştırılır. Örn; bitkilerin fotosentez olayı insanların yemek pişirmesi olayına benzetilerek oyunlaştırılır.

Analoji ile yapılan anlamlı öğrenme için bilinenler ile bilinmeyenler arasında karsılaştırma yapılırken,benzerliklerin nasıl ve hangi amaçla oluşturulduğunun ortaya konması çok önemlidir. Analoji yöntemi bireyin geçmiş yaşantılarından, ön öğrenmelerinden ve sosyal çevresinden soyutlanamaz. Bu açılardan, eğitim ortamlarında kullanılan analojiler önemli işlevleri vardır.

Kullanılan analojilerin konuyla yakından ilgili olmasına, Öğrencilerin günlük yaşantılarından izler taşımasına, Öğrencilerde kavram yanılgısına yol açmamasına dikkat edilmeli ve önbilgileriyle bağlantı kurmalarına imkan tanınmalıdır, Kullanılan analojiler, öğrencilerin bilişsel düzeyine uygun, onların anlayabileceği seviyede olmalıdır.

ANOLOJİLERİN YARARLARINA BAKACAK OLURSAK Öğrencilerin eğitim ortamına aktif katılımını sağlar, Bilimsel düşünme ve problem çözme yeteneklerini geliştirir, Öğrenenlerin düşünme yetilerini ve yaratıcılıklarını geliştirir, Bilimsel kavramların öğrenilmesini ve akılda uzun süre tutulmalarını kolaylaştırır, • Anlaşılması zor olan soyut kavramların somut hale getirilmesinde oldukça kullanışlıdır,

ANALOJİ YÖNTEMİNİN SINIRLILIKLARI Sürecin ve yöntemin çok iyi planlanması gerekir. Öğrenciler yeterli düzeyde bilgi, beceri ve hazırbulunusluğa sahip değilse yöntemin öğrenme-öğretme hedeflerini gerçekleştirmesi mümkün değildir. İncelenmesi düşünülen olaya veya kavrama tam olarak uyan bir örnek vermek bazen zor olabilir. İncelenen olaya veya kavrama verilen örnek, öğrenciler tarafından yanlış anlaşılabilir.

BENZETİM TEKNİĞİNİ UYGULARKEN DİKKAT EDİLECEK NOKTALAR 1) Öğrencilerin sahip olduğu ön bilgiler öğrenme sürecinde önemlidir. 2) Öğretmen uygulamaya başlamadan önce benzetimle ilgili tüm dökümanları hazır etmelidir. 3) Benzeyen konu benzetilenden kolay olmalıdır. 4) Eğer rol dağılımı yapılacaksa öğrencilere roller yazısız bir şekilde verilmelidir. 5) Benzetmelerin resimlendirilerek sunulması öğrenmeyi olumlu yönde etkilemektedir. 6) Sosyal ve duygusal kavramların öğretilmesinde sınırlıdır.

BİLGİSAYAR DERSİ İÇİN ÖRNEK BİR ANALOJİ Veri Yolu kavramı öğretilerken: Veriyi bir araç Adanayı bir bilgisayar parçası(donanım) Mersini başka bir bilgisayar parçası Mersinden Adanaya giden karayolu=veriyolu Yine Anakart tanımı için ise;

FEN DERSİ İÇİN ÖRNEK BİR ANALOJİ Özellikle tabiat varlıklarının sınıflandırılması analoji tekniği için bire birdir. Kan dolaşımını anlatırken trafik sistemine benzetilebilir Akyuvarları vücudu koruyan adam resimleri veya karakterleri ile anlatabiliriz Alyuvarları oksijen torbalarını taşıyan adam resmiyle anlatabiliriz.

BENZETİM-ANALOJİ OHM –WAT–AMPER – REZİSTANS BUNLARI ANLAMAK İÇİN GEREKLİ REFERANSLARA SAHİP MİYİZ? VEYA ARALARINDAKİ İLİŞKİYİ ANLAYABİLİR MİYİZ? REZİSTANSI NASIL ANLATABİLİRİZ?? Sağlık Slayt Arşivi: http://hastaneciyiz.blogspot.com