Tıp Dekanları Konseyi Tıp Eğitiminde Gündem Toplantıları 1

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi”
Advertisements

AKILCI İLAÇ KULLANIMI BURDUR İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Önemi ve Eğitim Sistemindeki Yeri
*Damla GÜVEN **Yasemin AKBAL ERGÜN
E-TÜRKİYE : NASIL BİR EYLEM PLANI Mustafa AKGÜL
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
As.Yük.Hem.Gülçin ÇEVİRME
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
FAKÜLTE/BÖLÜM/ YÜKSEKOKUL ADI STRATEJİK PLANLAMA SUNUMU Not:Süreçler değişebilir…
-Demografik- Nüfus Analizi
Deniz’e Hoşgeldiniz.
Doç.Dr. Kürşat Çağıltay ODTÜ
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ERZURUM
Uluslararası İşbirliği Faaliyetleri
İzleme - göstergeler AB Eşleştirme Projesi, Ankara 5. Ders Haftası Carin Lindqvist-Virtanen Genel Müdür Yardımcısı Sigorta Bölümü.
SAĞLIKTA SON DURUM Türkiye Genelinden Adana’ya Bakış
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
AR-GE.
Orta Öğretimden Üniversiteye Gelen Öğrencilerin Temel Bilgisayar Bilgilerinin İl ve Bölge Bazında İncelenmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Uygulaması.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
SERBEST VETERİNER HEKİMLİĞİN SORUNLARI (PET SEKTÖRÜ)
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Ülke Sohbet Toplantıları 5 Haziran 2009 İZMİR. GÜNEY VE KUZEY KORE ARASINDA VAKİ SAVAŞ NİHAYETLENMEMİŞ OLUP, HALEN BİR ATEŞKES ANLAŞMASI MEVCUTTUR. BU.
ADÜ TIP FAKÜLTESİ TEB MÜFREDAT VE ENTEGRASYON ALT BİRİMİ Başkan Doç.Dr. Mustafa ALTINIŞIK.
Dr. Salih Mollahaliloğlu SB, RSHMB, Hıfzıssıhha Mektebi Müdür
Türkiye’de Sağlık İnsan Kaynaklarının Mevcut Durumu
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
MERSİN ÜNİVERSİTESİ DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME TOPLANTISI NİSAN 2010.
YASED BAROMETRE 2006 AĞUSTOS.
20. Sağlık insangücü planlaması
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
TÜRKİYE’DE VEREM SAVAŞI 2010 RAPORU. Ülkemizde “24 Mart Dünya Tüberküloz Günü” etkinlikleri kapsamında 2007 yılından itibaren her yıl Daire Başkanlığımızca.
Genel Pratisyenlik Uzmanlık Eğitiminde
Dr. Özlem COŞKUN*, Yrd. Doç. Dr. Mehtap KARTAL**,
Toplum Sağlığını Geliştirme
SB EGE DOĞUMEVİ VE KADIN HASTALIKLARI EĞİTİM VE ARAŞTIRMA HASTANESİ AİLE PLANLAMASI EĞİTİM MERKEZİ Op.Dr. Kenan Ertopçu.
KETEM’İN TUNCELİ HALKI TARAFINDAN TANINIRLIĞINDA ETKİLİ OLAN FAKTÖRLER
SAĞLIK HİZMETİNİN İYİLEŞTİRİLMESİNE YÖNELİK UZMANLIK EĞİTİMİ gazanfer aksakoğlu.
1 ÜNİVERSİTE – SANAYİ İŞBİRLİĞİNDE KOSGEB DESTEKLERİ (Serhan EKER – 2008 Aralık)
İLAÇLA AKILCI TEDAVİ EĞİTİMİNDE TFD’nin ROLÜ
Tanı ve tedavi için gerekli olan laboratuvar hizmetlerini yapmak.
İKS İLE İLGİLİ YASAL DÜZENLEMELER ROL VE SORUMLULUKLAR
ERCİYES ÜNİ. TIP FAKÜLTESİ TIP EĞİTİMİ ANABİLİM DALI
Prof.Dr.Seçil ÖZKAN Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi
İnsan Kaynakları Politikalarına Bakış (ım) Sağlık Yöneticileri Zirvesi’10 ( Sağlık Yönetiminde Gelecek ) Ocak 2010, İstanbul Doç. Dr. Sinan Yol Türkiye.
e-Sertifika Programları
Verimlilik Programı Visa Paajanen Finlandiya Ulusal Denetim Ofisi
KURUM ÖZELLİKLERİ Hastane yatak sayısı: 750 Personel Sayısı: 1229
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
Dr Hakan Abacıoğlu Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi
VI. ULUSAL TIP EĞİTİMİ KONGRESİ Gizem Tomaşan, UTEK 2010 VI. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi 2-5 Haziran 2010, Adnan Menderes Üniversitesi, AYDIN Akreditasyonda.
İsveç Yerel Yönetiminden Stratejik Planlama ve Performans Bütçeleme Örnekleri Per Molander Ankara, 11 Ocak 2005.
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-4 Prof. Dr. Doğan Nadi Leblebici Bu Slaytta Esen Çağlar’ın 2007 yılında tepav’da yaptığı.
Asistan ve Öğretim Üyesi İhtiyacı Açısından Gelecekte Aile Hekimliği
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
LATİN AMERİKA BREZİLYA VENEZUELA.
İlaç Sektöründe Ufuk Turu AİFD Tuncay Teksöz Pfizer,Türkiye
MDK ALT YAPI KIYASLAMA ÇALIŞMA GRUBU
DOKTOR DOKTOR NEDİR, NE İŞ YAPAR DOKTOR NASIL OLUNUR DOKTORUN MAAŞLARI
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Uzmanlık Öğrencilerinin Eğitim ve Mesleki Kariyer hakkındaki Görüş ve Tutumları Doç. Dr. Gür Akansel Kocaeli Üniversitesi.
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
TTB-UDEK “İnsangücü Planlaması” Çalışma Grubu Raporu XII. Tıpta Uzmanlık Eğitimi Kurultayı 1-3 Aralık 2006 / İzmir.
Yükseköğretim Sisteminin Uluslararasılaşması Çerçevesinde Türk Üniversitelerinin Uluslararası Öğrenciler İçin Çekim Merkezi Haline Getirilmesi Araştırma.
Türkiye’de Sağlık Eğitimi ve Sağlık İnsan Gücü Durumu Adem ÖZER Şube Müdürü.
/ 181 Zekeriya Aktürk, Prof. Dr. Şifa Üniversitesi Tıp Fakültesi, Aile Hekimliği AD , İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Asistan ve Öğretim Üyesi.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Türkiye Sağlık İnsangücü (13) SKY 204. Epidemiyoloji Dersi
TÜRKİYE İSTİHDAM VERİLERİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Sunum transkripti:

Tıp Dekanları Konseyi Tıp Eğitiminde Gündem Toplantıları 1 Türkiye’de Tıp-Sağlık Bilimleri Alanında Eğitim ve İnsan Gücü Planlaması Doç. Dr. H.İbrahim Durak EÜTF Tıp Eğitimi AD. halil.ibrahim.durak@ege.edu.tr Tıp Dekanları Konseyi Tıp Eğitiminde Gündem Toplantıları 1 23 Ocak 2009- Ankara

Sunum Planı Arka plan Tıp-Sağlık Bilimleri Eğitim Konseyi Raporu-özeti Sonuç ve öneriler

İNSANGÜCÜ AÇIĞI / FAZLASI PLAN MEVCUT İNSAN KAYNAKLARI KURUMSAL HEDEFLER ARZ TALEP İNSANGÜCÜ AÇIĞI / FAZLASI İNSANGÜCÜ PLANLAMASI (YÖK,SB,MEB İSTİHDAM HİZMETİÇİ EĞİTİM KARİYER SEÇİMİ EMEKLİLİK İzleme, Uygulama, Hedef Belirleme & Revize Etme

Dünyada genel durum SİGP: Doğru yerde, doğru sayıda, doğru donanım ve çeşitlilikle Farklı planlama yaklaşımları mevcut Başarıya tam ulaşmış plan yok 20 yıllık aralıklarla İnsangücü açığı-fazlalığı dönemleri ve önlemleri

Dünyada yaygın görüş Dün (1980-1990’ların başı) Hekim sayısı fazla Bugün Hekim sayısında açık var/olacak Sağlık hizmet talebi ve sunumunda değişimler Hekimlerin yaşlanması Kadın hekim oranının artışı Çalışma saatlerinde indirim Uzman oranında ve uzmanlaşma eğiliminde artış OECD 2006,2008, HEFCE (İng.) 2001, DSÖ 2006, Cooper ve ark.JAMA (ABD), 2003

Sağlık İnsangücü Planlaması ARZ TALEP Tanımlama (veriler) Öngörme (projeksiyonlar,varsayımlar, senaryolar) Değerlendirme (öngörünün doğruluğunu)

2008 Mart 2007 2008 Şubat 2008 Ekim

SAYI ÇEŞİTLİLİK YETKİNLİKLER SAĞLIK İNSANGÜCÜ BİLEŞİMİNİ ETKİLEYEN DİNAMİKLER OLASI EYLEMLER İNSANGÜCÜ GELİŞTİRİLMESİNDE BEKLENEN ETKİLER DURUMLAR -Öğrenci sayısını artırmak -Eğitim süresini kısaltmak -Yeni eğitim kurumları açmak -Eğitim kurumları arası bölgesel işbirliğini artırmak Sınırlı açık -Sağlık gereksinimleri -Demografi -Hastalık yükleri -Epidemiler SAYI YETERLİ SAYI Büyük açık -Hizmetin ulaşmadığı yerden öğrenci almak -Hizmet ulaşmayan yerde eğitim vermek -Hizmeti kullanmayan grupların desteklenmesi -Eğitim sırasında düzenlemek Dağılım sorunu -Sağlık sistemleri -Maliyet -Teknoloji -Kullanıcı tercihleri GELİŞTİRİLMİŞ ÇEŞİTLİLİK ÇEŞİTLİLİK Homojenlik -Hizmet verilen bağlam -İş ve Eğitim ortamı -Kamu reformu -Küreselleşme Eksik -Yeni kurumlar ve perspektifler -Ulusal, uluslarası networkler -Değerlendirme ve sertifikasyon -Akreditasyon, lisanslama YETKİNLİKLERİN KAPSANMASI YETKİNLİKLER Verimsiz DSÖ 2006

2006 DSÖ Raporu Dünyada toplam 59 milyon sağlık çalışanı (~4 milyon eksik) 1000 kişiye 2,28±0,26 sağlık personeli (doktor, hemşire, ebe) sınır değer Avrupa’da kadın hekim oranı artıyor Hükümetlerin sağlık harcamasının %42 si personel maaşına gidiyor Görece olarak gereksinimleri en düşük ülkelerde sağlık çalışanı sayısı en fazla

Raporun hazırlanma yöntemi ve süreci Mevcut durumu görmek 2013 yılı için öneriler geliştirmek Mayıs 2006- Şubat 2008 Döküman analizi Literatür çalışması Uzman görüşü Anket

*pratisyen hekim grubuna dahildir Tanımlama-Sayılar 1.000 kişiye düşen sağlık personeli WHOSIS (2003) SB (2007) TSBEK Hekim 1,35 1,75 Uzman hekim - 0,69 Pratisyen Hekim 0,40 1,16 Asistan hekim 0,24 *pratisyen hekim grubuna dahildir Diş hekimi 0,25 0,32 (2005 yılı verileri) Eczacı 0,32 0,29 0,37 Sağlık Memuru 0,78 Hemşire 1,70 1,12 Ebe ? 0,58

Pratisyen Hekim Başına Nüfus Türkiye’de Hekim ve Pratisyen Hekim Sayıları * (1997-2007) Yıllar Hekim Sayısı Hekim başına nüfus Pratisyen Hekim Sayısı≠ Pratisyen Hekim Başına Nüfus Pratisyen Hekim≠ (%) 1997 73.609 869 41.118 1556 55,9 2000 85.117 792 47.053 1433 55,3 2004 104.226 691 50.882 1415 48,8 2007 98.634 / 117.000 ** 750/602*** 48.212 / 51.000** 1534 / 462*** 48,9 / 41,1*** *Kaynak: Sağlığa Bakış (2007) SB Personel Genel Müdürlüğü cetvellerindeki aktif hekimler. ≠ Uzmanlık öğrencileri sayıya dahildir. **2006 ve 2007 Nüfus verisi TÜİK İstatistik Göstergeler (1923-2006) raporundan alınmıştır. Sayılar ve oranlar, TUS Kontenjanları ve tıp fakültesi mezun sayıları göz önüne alınarak hesaplanan rakamlardır. ***Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi’ne göre Ülkemizin Aralık 2007 Nüfusu 70.58 milyon tabanına bölünen rakamdır.

SAYI ÇEŞİTLİLİK YETKİNLİKLER SAĞLIK İNSANGÜCÜ BİLEŞİMİNİ ETKİLEYEN DİNAMİKLER OLASI EYLEMLER İNSANGÜCÜ GELİŞTİRİLMESİNDE BEKLENEN ETKİLER DURUMLAR -Öğrenci sayısını artırmak -Eğitim süresini kısaltmak -Yeni eğitim kurumları açmak -Eğitim kurumları arası bölgesel işbirliğini artırmak Sınırlı açık -Sağlık gereksinimleri -Demografi -Hastalık yükleri -Epidemiler SAYI YETERLİ SAYI Büyük açık -Hizmetin ulaşmadığı yerden öğrenci almak -Hizmet ulaşmayan yerde eğitim vermek -Hizmeti kullanmayan grupların desteklenmesi -Eğitim sırasında düzenlemek Dağılım sorunu -Sağlık sistemleri -Maliyet -Teknoloji -Kullanıcı tercihleri GELİŞTİRİLMİŞ ÇEŞİTLİLİK ÇEŞİTLİLİK Homojenlik -Hizmet verilen bağlam -İş ve Eğitim ortamı -Kamu reformu -Küreselleşme Eksik -Yeni kurumlar ve perspektifler -Ulusal, uluslarası networkler -Değerlendirme ve sertifikasyon -Akreditasyon, lisanslama YETKİNLİKLERİN KAPSANMASI YETKİNLİKLER Verimsiz DSÖ 2006

Sayılarla ilgili önemli bulgular Sağlık İnsangücü sayısı kendi başına ülkenin sağlık düzeyinin belirleyicisi değil OECD ülkeleri içinde 1990-2005 arası karşılaştırmada hekim sayısını en fazla artırmış ülkeyiz (1,5 kat) 2013 te 1.000 kişiye 2 hekim düşecek 9. kalkınma planı hedeflerini şu an aştık Ülkemizde büyük açık yok

Çeşitlilikle ilgili önemli bulgular Uzman/pratisyen oranı hızla bozulmakta (öneri 50/50-COGME 1992) 2006’da mezun sayısı TUS Kontenjanı ile eşit, 2007’de kontenjan daha fazla Coğrafi (kır-kent / doğu-batı) Dağılım sorunu devam ediyor Sağlık ekip hizmeti değil (hekim merkezli)

Yetkinliklerle ilgili sorunlar Mezuniyet öncesi Mezuniyet sonrası Sürekli mesleksel gelişim Eğitsel süreklilik

Yetkinliklerle ilgi sorunlar Mezuniyet öncesi tıp eğitimi Kontenjan artırımı yeni fakültelere kaynak ve öğretim üyesi bulma baskısı altında 1996-2006 “nitelik gelişimi” döneminin sonu Ulusal Akreditasyon süreci başlıyor TEAD’lar kapatıldı Uzmanlık eğitimi Temel yasal düzenlemeden başlayan karmaşık sorunlar Kurum ziyaretleri süreci başladı Sürekli Mesleksel Gelişim Çabalara rağmen koordine ve organize değil

Hekim dışı sağlık çalışanları Hemşirelerde kontenjan artıyor fakat asıl sorun istihdamda Ebelerde açık yok-sorun istihdamda Diş hekimlerinde sorun istihdamda

Sonuç ve öneriler Planlama sürecinde kullanılan temel politika, veri ve varsayımların yeniden değerlendirilmesi gerekli İnsangücü sayısı mekanik bir matematik işlem süreci olarak görülmemeli Sağlık hizmet talebi ve arzı müdahalelerden kolay etkilenir İnsangücü yetiştirmede “doğru olan” la “mümkün olan” durumlar doğrudan muhattapları ile görüşülüp yeniden gözden geçirilmelidir

www.tead.med.ege.edu.tr Dikkatiniz ve sabrınız için teşekkürler...