GELİŞMİŞ ÜLKELERDE EĞİTİM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TVO Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
Advertisements

Karşılaştırmalı Eğitim Yönetimi
JAPONYADA EĞİTİM SİSTEMİ
ORTAOKUL SONRASI EĞİTİM SEÇENEKLERİ
Öğrencilerin devamsızlıkları ile ilgili işlemlerde, 08/12/2004 tarihli ve sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim.
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ERZURUM
Ayhan TOZER Telekomünikasyon Uzmanı Telekomünikasyon Sektöründe Hizmet Seviyesi Taahhütleri; AB ve Türkiye Uygulamaları Habtekus 2008, Yıldız Teknik Üniversitesi,
AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ EĞİTİM SİSTEMİ İSMET YÜCEL KOÇ
Erasmus+ Programı ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ
İlçemizde tüm okullarda ödül yönergesi Eğitim – Öğretim yılında uygulanmaya başlanmıştır.Tüm okullar her iki dönemde de ziyaret edilerek önce.
Akhaltsikhe Devlet Eğitim Üniversitesi
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
K. K. T. C MİLLİ EĞİTİM, GENÇLİK VE SPOR BAKANLIĞI EYLÜL 2010.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi (Ulusal Ajans)
MERSİN ÜNİVERSİTESİ DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME TOPLANTISI NİSAN 2010.
BELÇİKA EĞİTİM SİSTEMİ
12 Yıllık Zorunlu Eğitime Yönelik Uygulamalar
KAYNAŞTIRMA öğrencileri Ölçme ve Değerlendirme Esasları
ÖĞRETMENLİK M E S L E Ğ İ.
SEÇMELİ DERSLERİN UYGULANMASI
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
KEŞFET KENDİNİ PROJESİ
Comenius Programı Onur AYDEMİR
REHBERLİK DERSİ III.
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
Hazırlayanlar: Mustafa Safa Horpan Özlem Çetin Sibel Temizel
MUTLAK DEĞERLENDİRME Elif Tuba BEYDİLLİ.
Prof. Dr. Mübeccel GÖNEN Merkez Müdürü
Okula uyum konusunda: Öğretmen ve velilere müşavirlik
KARS İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 1. İLİNTARİHİ 2 …..Binada ………..m 2 alanda …….Kat…….Oda İLİN COĞRAFİ DURUMU 3.
KIZ TEKNİK VE MESLEK LİSESİ
KIRGIZİSTAN-TÜRKİYE MANAS ÜNİVERSİTESİ PROF. DR. SEBAHATTİN BALCI KIRGIZİSTAN-TÜRKİYE MANAS ÜNİVERSİTESİ REKTÖRÜ (28 – 29 Mart 2013, İstanbul, Türkiye)
İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretim Programı
2014 – 2015 Eğitim Öğretim Yılı AKYURT İLKOKULU TANITIM SUNUSU.
1. D.G.S. nedir? Meslek Yüksekokullarından mezun olanların, lisans eğitimine devam edebilmeleri için, yılda bir defa ÖSYM tarafından tek oturumda yapılan.
TEOG SINAVI VE TERCİH İŞLEMLERİ
Türkiye’de Okul Hibeleri : Ekonomik Krize Yenilikçi bir Cevap Milli Eğitim Bakanlığı Çalıştayı 8 Mart 2010 Maureen McLaughlin Dünya Bankası.
2014 – 2015 PROGRAMI. BAŞVURU TARİHLERİ Başvuru Başlangıç Tarihi: 17 Kasım 2014 Başvuru Bitiş Tarihi: 30 Ocak 2015 * Türkiye geneli ayrılan kontenjan.
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ (OGES) YEŞİLGİRESUN İLKÖĞRETİM OKULU PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ Psikolojik Danışman FİDAN YILDIZ.
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Yaşlı Bakım Ekonomisinin Gelişmesinde Üniversitelerin Rolü
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU Metaveri ve Standartlar Daire Başkanlığı Sınıflamalar Grubu ISCED 2011 (Uluslararası Standart E ğ itim Sınıflaması)
Son yıllarda yapılan bilimsel araştırmalar ve dünyadaki gelişmeler, çocukların yetenek alanlarının saptanması ve desteklenmesinin önemini ortaya koymuştur.
HEMŞİRELİK EĞİTİMİNDE DÜN,BUGÜN,YARIN
MESLEKİ YETERLİLİK MEB ÖZEL EĞİTİM REHBERLİK VE DANIŞMA HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Okula neden devam ediyorsunuz? “Eğitim görmek için.”… Okul bizi hayata hazırlamada laboratuvar görevi görür. Sorunlara uygun çözüm yolları geliştirmemize.
Öğretmenlik Mesleğine Giriş
Akademik, sosyal, kültürel ve sportif başarıları her kesim tarafından kabul edilmiş, ilçemizde tercih edilen bir okul olmaktır.
Malta ve Eğitim Sistemi
“Çinlilerin eğitime ilişkin çok yüksek beklentileri var
İÇ SINAVI.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
FİNLANDİYA EĞİTİM SİSTEMİ
ABD Eğitim Sistemi Salih Burak Güngur Ahmet Baki Üzülmez
VETERİNER HEKİMLİĞİ TARİHİ
Veteriner Hekimliği Tarihi ve Deontoloji Anabilim Dalı
Karşılaştırmalı Eğitim
Cemal Artüz İmam Hatip Ortaokulu
YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMLARI SINAVI(YKS)
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM
Sait Gürsoy’un Özgeçmişi 1954 yılında doğan Sait Gürsoy, ilk ve orta öğrenimini Galatasaray Lisesi’nde tamamlamış, ardından da Galatasaray Yabancı Diller.
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
TÜRK DİLDEŞ ÜLKELER İŞBİRLİĞİ KONSEYİ (TÜRK KENEŞİ)
REHBERLİK DERSİ III.
Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS)
ÜNİVERSİTE ORGANLARI Öğr. Gör
FİNLANDİYA EĞİTİM SİSTEMİ
EĞİTİMDE FIRSAT VE OLANAK EŞİTLİĞİ - EŞİTSİZLİĞİ
Sunum transkripti:

GELİŞMİŞ ÜLKELERDE EĞİTİM AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ HAZIRLAYAN: EBRU ÖZERMEN

Nüfus Özellikleri Toplam nüfus (2008) – 307 milyon % 50.7 Kadın % 49.3 Erkek Ortalama yaş:37 Nüfusun % 24.7 si 18 yaş altındadır. Ailedeki ortalama kişi sayısı 2.57 (Digenakis ve Stone,2010)

Amerika eğitim sistemi, eğitimde yönetimleri yerel yönetimlere (eyaletlere) ayırmış bir sistemdir. Her eyalet kendi eğitim sistemine uygun bir şekilde örgütlenme ve çalıştırma hak ve sorumluluğuna sahiptir. Buna göre ABD’de teorik olarak 50’nin üzerinde farklı eğitim sisteminin bulunduğu söylenebilir. (Güçlü ve Bayrakçı,2004)

Milli Eğitim Bakanlığı 1980 yılında dağınık biçimde bulunan birçok bölümün birleştirilmesiyle kurulmuş ve bugünkü halini almıştır. Bakanlığın fonsiyonu ülke çapında eğitim konularına önderlik etmek, sistemi değerlendirmek, plan ve hedefleri belirlemek, uluslararası eğitim faaliyetlerini düzenlemek gibi makro seviyedeki hususları içerir. (Güçlü ve Bayrakçı,2004)

Federal hükümetin eğitimle ilgili yasal bir sorumluluğu yoktur Federal hükümetin eğitimle ilgili yasal bir sorumluluğu yoktur. Eyaletlerde ise eğitimle ilgili birçok uygulama eyalet anayasasında açık olarak belirtilmektedir. Eyaletlerin bazılarında eğitimle ilgili bazı yetki ve sorumluluklar daha alt birimler olan bölge idarelerine bırakılmıştır. (Güçlü ve Bayrakçı,2004)

Eğitim dili İngilizcedir Eğitim dili İngilizcedir. Anadili İngilizce olmayanlar yeterli düzeyde İngilizce öğrenene kadar kurslarda İngilizce eğitimi alabilmektedir.

Zorunlu eğitim süresi eyaletlere göre 10 ile 13 yıl arasında değişmektedir. Temel mantık zorunlu eğitimin en az 10 yıl olmasıdır. Yine eyaletlere bağlı olarak zorunlu eğitim 5, 6 ve 7 yaşında başlamaktadır. (Güçlü ve Bayrakçı, 2004)

Okul Öncesi Eğitim Genelde devlet okullarına bağlı anaokullarında (kindergarden) eğitim verilir. 4-5 yaşları arasındaki çocuklar eğitim görür ve 1-2 yıl sürer. Okul öncesi eğitim mecburi değildir ve çocukları okullara hazırlayıp kendilerine güvenlerinin sağlanması temel amaçtır. Okul öncesi eğitimde 5 yaş grubu okullaşma oranı % 93 tür. (Güçlü ve Bayrakçı,2004)

İlköğretim İlköğretimin temel amacı 6- 12 yaş arasındaki çocukların genel gelişmelerini sağlamak, temel bilgi, beceri ve öğrenme için uygun ortam oluşturarak öğrencilere olumlu davranış kazandırmaktır. Bu seviyede resmi ve özel bütün okullardaki sistemin ve ders programının aynı olmasına dikkat edilir. Okullaşma oranı % 99 dur. (Güçlü ve Bayrakçı, 2004)

21. Yüzyıla girerken ilkokulun kısaltılması ve altı yıllık sürenin dört yıla indirilmesi eğilimi kendini göstermiştir. (Ültanır, 2000: 81,akt:Güçlü ve Bayrakçı,2004)

Ortaöğretim Ortaöğretim genelde altı yıllık ilköğretimden sonra üç yıllık ortaokul (Junior High) ve üç yıl süren lise (Senior High) öğretiminden oluşur. Eyaletlere göre eğitim sistemleri farklılaştığı için her iki kademeyi birleştiren 6 yıllık okullara (Combined Junior-Senior High Schools) veya da 8 yıllık ilköğretimden sonra eğitim veren 4 yıllık liselere (4 Year High Schools) de rastlanmaktadır. (Güçlü ve Bayrakçı,2004)

Ortaöğretimde okullaşma oranı % 94’dür Ortaöğretimde okullaşma oranı % 94’dür. Liseye devam edip ara sınıflarından ayrılan öğrenciler, akşam okullarına ya da yaz okullarına devam ederek lise diploması alabilmektedirler. (Demirel, 2000: 92,akt:Güçlü ve Bayrakçı,2004)

Ortaöğretimin birinci devresinde (junior) mesleki rehberliğe önem verilir. Çocuklar bu devrede geleceklerini planlamaya başlarlar. Ortaöğretimin ikinci devresinde (senior) ise temel derslerin yanısıra üniversiteye hazırlık,mesleki ve genel eğitim amaçlı dersler sunulur. Öğrenciler bir temel alan (major) ve bir de yan alan (minor) seçerler. Öğrenciler seçtikleri temel ve yan alanlara göre belirlenmiş zorunlu ve seçmeli dersleri almak zorundadırlar. (Güçlü ve Bayrakçı,2004)

İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarının bazılarında öğrenciler yetenek ve bilgi seviyelerine göre sınıf içinde seviye gruplarına ayrılmaktadır. “Streaming” adı verilen bu uygulamaya 1973 yılı itibariyle ilkokulların %28’i, ortaokulların da%34’ünde uyulduğu kaydedilmektedir. Ancak başta Washington olmak üzere birçok eyalette bu uygulama mahkeme tarafından, bir ayrımcılık olarak değerlendirilmiş ve yasaklanmıştır. (Erdoğan, 1997: 63,akt:Güçlü ve Bayrakçı,2004)

Mesleki Eğitim Mesleki eğitimin başlıca amacı öğrencilerin belli bir iş ya da mesleki alanda bilgi ve becerisini arttırmaktır. Mesleki eğitim çerçevesinde kişiye iş bulabilmek için nitelik kazandırmak ya da mevcut işiyle ilgili becerisini geliştirmek amacıyla 400’den fazla eğitim programı uygulanmaktadır (Demirel, 2000: 93,akt:Güçlü ve Bayrakçı,2004) Mesleki eğitim genelde liseden sonra iki yıldır ve yüksekokullar sistemi içerisinde yer alır.

Teknik eğitim ise ortaöğretim sonrası düzeyde okullaşmıştır Teknik eğitim ise ortaöğretim sonrası düzeyde okullaşmıştır. Teknik eğitimde yeterliğe sahip olabilmek için 2 yıllık yükseköğretim programlarına devam etmek gerekmektedir. Öğrenci, ön lisans seviyesindeki bu eğitimden sonra 4 yıllık bir yükseköğretim kurumuna geçebilir. (Güçlü ve Bayrakçı,2004)

Öğrencinin erken yaşta tek bir konuda uzmanlaşması yerine mümkün olduğu kadar fazla ve değişik konuda ders alarak ve araştırma yaparak geniş bir bilgi ve kültür birikimi oluşturmasına, geniş ve hoşgörülü bir bakış açısı geliştirmesine önem verilmektedir. Bu amaca yönelik bir programdan geçmiş kişinin olayları daha sağlıklı değerlendirebileceğine, değişen koşullara daha kolay uyum sağlayabileceğine, yenilikleri takip edeceğine, ortaya çıkabilecek ve hatta iş hayatında her gün karşılaşılması olağan problemlere daha kolay doğru çözüm bulabileceğine inanılmaktadır. (Güçlü ve Bayrakçı,2004)

http://www.ed.gov Y.Lisans Derece Çalışması Anaokulu Kreş Ortaöğretim (Akademik, Mesleki, Teknik) Okullar) İlköğretim veya İlkokul Eğitimi 7 6 5 4 3 2 1 12 11 10 9 8 K PK Sınıf (8-4) (6-3-3) (6-6) (4-4-4) İlkokul Ortaokul 17 16 15 14 13 Yaş Yüksek Lisans Derecesi Lisans Derecesi Ön Lisans Derecesi veya Sertifika 4 Yıllık Liseler Lise-2. kademe (Senior) Lise-1. kademe (Junior) Birleşik Liseler (Senior-Junior) Doktora veya İleri Düzeyde Profesyonel Derece Doktora sonrası Çalışma ve Araştırma Doktora Derece Çalışması Meslek Okulları (Tıp, İlahiyat, Hukuk, vb.) Lise Diploması Lisans Programları Mesleki Eğitim Ön lisans ya da Lisans 3. sınıf Ortaöğrenim Sonrası Eğitim (Yüksekokul,Üniversite, Mesleki,, Mesleki Teknik, Teknikerlik Okulları) http://www.ed.gov

Amerika Birleşik Devletleri'nde halen yürürlükte olan eğitim sistemi ve felsefesi öğrencilere katı bir ders programı çerçevesinde tek kitaba ve öğretmenin diktesine dayalı bir takım bilgilerin ezberletilmesi yerine, bağımsız olarak bilgi edinme metotlarının öğretilmesine ve araştırma alışkanlığının kazandırılmasına ağırlık vermektedir. Öğrenciye soru sormaya teşvik etmeden bildiğini okuyan öğretmen, ya da öğretmeni ses çıkarmadan dinleyip ancak soru sorulduğunda öğretmenin anlattıklarını ya da kitaptan ezberlediklerini tekrarlayan öğrenci makbul kabul edilmemektedir. (Güçlü ve Bayrakçı,2004)

Amerikan eğitim sisteminin gelişimi (1965-2008, NCES)

20-64 yaş arası kişilerin iş gücüne katılım oranı, yaşa ve en yüksek düzey eğitime göre: 2008, NCES

Tipik mezuniyet yaşı popülasyonun yüzdesi olarak lisans mezunları, ülkelere göre: 2006, NCES

Amerikan okullarında öğrencilere bir ders yılında verilen derslerin adedi normal olarak Türkiye'dekilerden azdır. Öğrencilerin bütün yönleri ele gelişmesi açısından, derslerden başka konulara da bol vakit ayırabilmesi arzu edilmektedir. (Güçlü ve Bayrakçı,2004)

Derslerden başka hiçbir şeyle ilgilenmeyen, sosyal, kültürel ve sportif uğraşları ya da özel merakları olmayan öğrenci tipi istenmemektedir. Öğrencilerin spor, satranç, müzik, tiyatro, resim, fotoğrafçılık, dans, bilimsel araştırma vs. gibi etkinliklerde bulunmaları özendirilmektedir. Hatta bütün bu ders dışı faaliyetlerin üniversitelere girişte ve burs temininde etkisi vardır. Uzmanlığı gerektiren ileri düzeyli ve çok ayrıntılı bilgiler ise o konuya ilgi duyan öğrencilere ek derslerle verilmektedir. Ayrıca detayların işe girdikten sonra kısa sürede meslek içi kurs ve seminerlerle ve iş başı eğitimi ile daha kolay öğrenebileceği düşünülmektedir. (Güçlü ve Bayrakçı,2004)

Öğretmen Yetiştirme Öğretmen eğitimi programları üzerine araştırmalar yapmak amacında olan Ulusal Standartlar Saptama Konseyi bulunmaktadır. Öğretmen eğitimi yapan üniversite ve programlara her aday kabul edilmez. Kabulden önce öğretmenin niteliklerini oluşturacak birtakım özel beceriler, anlayışlar ve kişisel özelliklere sahip olup olmadıklarının saptanması gerekli görülmektedir. Bununla ilgili Öğretmen Eğitimi İçin Standartlar Saptama Konseyi şu esası belirlemiştir (Ataünal, 1994: 106): “Kurumlar öğretmen yetiştiren kurumlara öğrenci kabulünde hem objektif hem de subjektif ölçütler uygular”.

Öğretmen Yetiştirmede Kullanılan Ölçütler Tavsiye maktupları Konuşma testi Başvuru öncesi mülakatı Yazılı dil testi Fiziki sağlık raporu Davranış ile ilgili testler Kişilik testleri Psikolojik sınav

Amerika Birleşik Devletleri eğitim sisteminin genel görünümü bu şekildedir. Ancak son yıllarda sistemde meydana gelen aksaklıklar, eyaletler arasındaki farklı uygulamalar ve başarı farklılıkları kamuoyunun dikkatini eğitime çekmiş ve hükümeti bu konuda kapsamlı bir reform planı hazırlamak zorunda bırakmıştır. Amerika Birleşik Devletleri’nin 43. Başkanı olarak Ocak 2001’de göreve gelmesinden hemen 3 gün sonra bizzat Başkan George W. Bush tarafından kamuoyuna ilan edilen bu kapsamlı reform hareketi ile eyaletler ve eyaletler içerisindeki okullar arasındaki büyük başarı farkının kapatılması ve A.B.D’de yaşayan tüm çocuklara eşit eğitim imkanı sunulması hedeflenmektedir.

Obama’nın Eğitim Planı Okul öncesi, çocuk bakımı, özel ihtiyacı olan çocuklara; 5 milyar dolar. İlk ve ortaöğretim reformları için; 77 milyar dolar. Eyaletlerin eğitim bütçelerini düzenlemek amacıyla; 48.6 milyar dolar. Bu sayede eğitim kalitesinin artması sağlanacak, okul başarısı yükselecek, öğretmen kalitesi artacaktır.

KAYNAKÇA: Güçlü, N., Bayrakçı, M. (2004). Amerika Birleşik Devletleri Eğitim Sistemi ve Hiçbir Çocuğun Eğitimsiz Kalmaması Reformu, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, Cilt:5, Sayı:2 (51-64) www.ed.gov Digenakis, A., Stone, C. (2010) Amerikan Eğitim Sisteminin Kısa Özeti 2010 www. whitehouse.gov/issues/education