Filiz KUŞKAYA MUMCU Doç. Dr. Yasemin KOÇAK USLUEL

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
Advertisements

Derslere Etkin Teknoloji Entegrasyonu
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
Sistem Analizi ve Planlama
Öğretimde Kullanılan Teknikler (3)
DERSİN AMACI: - Çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim süreçlerindeki yeri ve kullanımı, öğretim teknolojileri yoluyla kendi branşınızla.
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Temel Kavramlar: Öğrenme İlkeleri
Bütünleşik Müfredat ve “Bilgisayar” Dersi
/ 191 EğitimYöntemleri Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Eğitici Eğitimi Kursu 27 – 31 Mayıs 2013.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
Öğretmen Yetkinlikleri
İLKÖĞRETİMDE ÖĞRETMENLERİN TEKNOLOJİYE YÖNLENDİRMEDEKİ BAKIŞ AÇILARI
Barış Sezer, Doç. Dr. Deniz Deryakulu
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
OKUL YÖNETİCİLERİNİN TEKNOLOJİK LİDERLİK ÖZ YETERLİLİKLERİ
Araştırma Yöntemleri.
Eğitimde Hedefler Hedef Kaynakları
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
EĞİTİM VE ÖĞRETİM FAALİYETLERİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 1.Temel Kavramlar
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
Okul Müdürlerinin Öğretim Liderliği Davranışları ile Öğretmen Öz Yeterliliği ve Kolektif Öğretmen Yeterliliği Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi Temel.
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
İLKÖĞRETİMDE TEKNOLOJİNİN KULLANILMASI VE UYGULANMASI
Yasemin Koçak USLUEL Hacettepe Üniversitesi, Esin KALAYCI
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Destekleyici Unsurlar Dr. Süleyman Sadi.
yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2008/bby208/
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
Yasemin K. Usluel Aysun Umay Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Bakü İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Derslerinde BİT Kullanım Koşulları.
Cinsiyete Göre Sınav Dönemi Kaygı Düzeyi
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
BEP HAZIRLAYACAK EKİBİN OLUŞTURULMASI
WEB TABANLI ÖĞRENME ORTAMLARINDA ETKİLEŞİM
Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ-SOYLU
Hazırlayanlar : Elmas SOFU Müjde BALBAROS
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
OKULLARIN INTERNETE TAŞINMASINDA BÖTEB’ LERİN (BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ) ROLÜ.
Gözde Ocak, Yasemin Koçak Usluel, Günnur Uzunbeycan, Galip Kaya
Portfolyo Nedir? Portfolyo Nasıl Hazırlanır? Elektronik Portfolyo Nedir? Fatma Taşkıran.
KAVRAM ÖĞRETİMİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ KULLANILMASI
Professor Kay Livingston İstanbul. İskoçya’daki Dil Politikası Avrupa Birliği’nin 1+2 modeline dayalı olarak okullarda dil öğretimi ile ilgili bir.
DERS KİTABINI DEĞERLENDİRME YOLLARI
GİRİŞ Hayat bilgisi dersinde eğitim-öğretim sürecinin başarılı bir biçimde gerçekleşmesi ve kazanımların öğrencilere kazandırılması için önemli.
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
ÖĞRETMEN EĞİTİMİNDE GELİŞMELER VE UYGULAMALAR
Doç. Dr. Murat Özdemir Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
Meral TUTULMAZ & Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
Eğitimde Teknoloji Entegrasyonu
TALIS (The Teaching and Learning International Survey )
Filiz KUŞKAYA MUMCU Tülin HAŞLAMAN Yasemin KOÇAK USLUEL
Anket ve Likert Ölçekler
Öğretmenlerin Bit Tutumları
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Mustafa Tunalı İ.H.O. Bilişim dersi Ödevi Konu:Eba Tanıtım Ad Soyad:Abdulsamet GÖREN Sınıf:5-F Numara:19 Konu:Eba Tanıtım Ad Soyad:Abdulsamet GÖREN Sınıf:5-F.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

Filiz KUŞKAYA MUMCU Doç. Dr. Yasemin KOÇAK USLUEL TPİB MODELİNE GÖRE BİT’İN ÖĞRENME-ÖĞRETME SÜRECİNE ENTEGRASYONUYLA İLGİLİ ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI Filiz KUŞKAYA MUMCU Doç. Dr. Yasemin KOÇAK USLUEL Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü

BİT’in Öğrenme-Öğretme Sürecine Entegrasyonu Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin (BİT) öğrenme-öğretme sürecine entegrasyonu, teknolojilerin öğrenme açısından önemli bir araç haline gelmesi nedeniyle giderek daha fazla önem kazanmaktadır (Angeli ve Valanides, 2009; Gill ve Dalgarno, 2008;……………………..). Hacettepe Üniversitesi Mumcu, F. K. ve Usluel, Y. K.

BİT’in Öğrenme-Öğretme Sürecine Entegrasyonu Ancak birçok kalıba giren, anlaşılması güç yeni sayısal teknolojiler öğretimlerinde teknoloji kullanmakla uğraşan öğretmenler için yeni zorlukları beraberinde getirmektedir (Koehler ve Mishra, 2009). Bu doğrultuda Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisi (TPİB) modelinin, öğretmenlerin teknolojiyi öğrenme-öğretme sürecine entegre etmeleri için gerekli bilginin özelleştirilmiş, çok yönlü biçimlerini anlamak için geçerli bir yapı sunduğu ileri sürülebilir. Hacettepe Üniversitesi Mumcu, F. K. ve Usluel, Y. K.

Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisi (TPİB) Modeli Başarılı bir teknoloji entegrasyonu gerçekleştirebilmek için öğretmenlerin teknolojik, pedagojik ve içerik bilgileri arasındaki bağlantıları kurabilmede TPİB anlayışlarının önemli olduğu vurgulanmaktadır (Shin, Koehler, Mishra, Schmidt, Baran, and Thompson, 2009). Hacettepe Üniversitesi Mumcu, F. K. ve Usluel, Y. K.

Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisi (TPİB) Modeli Shulman’ın geliştirdiği pedagojik içerik bilgisi yapısına teknoloji bilgisini ekleyerek geliştirilen bu model, öğretmenlerin teknolojiyi öğrenme-öğretme süreçlerine nasıl entegre edebileceklerine ilişkin teknolojik, pedagojik ve içerik bilgisi adı verilen bir yapı tanımlamaktır. Hacettepe Üniversitesi Mumcu, F. K. ve Usluel, Y. K.

İçerik Bilgisi (İB) Öğrenilecek veya öğretilecek konu alanı hakkındaki bilgidir. Bu bilgi farklı sınıf seviyeleri için değişmekte ve içerisinde kavramların, kuramların, fikirlerin, kurumsal yapıların, kanıtların yanı sıra bu bilginin gelişimindeki uygulamaların ve yaklaşımların bilgisini de barındırmaktadır. İçerik Bilgisi (İB) Hacettepe Üniversitesi Mumcu, F. K. ve Usluel, Y. K.

Pedagojik Bilgi (PB) Öğrenme ve öğretme yöntemleri, süreçleri ve uygulamaları hakkındaki bilgidir. Bütün eğitimsel niyetleri, değerleri ve amaçları içinde barındırır. Bilginin bu genel biçimi öğrenciler nasıl öğrenir, genel sınıf yönetim becerileri, ders planlama ve öğrenci değerlendirmesi anlayışına uygulanır. Pedagojik Bilgi (PB) Hacettepe Üniversitesi Mumcu, F. K. ve Usluel, Y. K.

Teknolojik Bilgi (TB) TPİB yapısındaki diğer iki çekirdek bilgi alanından daha fazla ve sürekli bir değişkenlik içerisindedir. Bu yüzden, bu bilgiyi tanımlamak oldukça zordur. Teknolojik bilginin herhangi bir tanımı, bu yazı yayımlandıktan sonra eskimiş olma tehlikesiyle karşı karşıyadır. Teknolojik bilgiye sahip bir birey bilgi teknolojilerini kullanarak çok farklı görevleri başarma ve verilen görevi başarmada farklı yollar geliştirme olanağına sahiptir. Teknolojik Bilgi (TB) Hacettepe Üniversitesi Mumcu, F. K. ve Usluel, Y. K.

Pedagojik İçerik Bilgisi (PİB) Konu alanı bilgisinin öğretim etkinliklerine dönüştürülmesidir. Bu dönüşüm özellikle öğretmen tarafından konu alanının yorumladığında, bunu göstermek için farklı yollar bulduğunda ve öğretimsel materyalleri alternatif kavramlara ve öğrencilerin var olan bilgilerine uyarladığında ve önceki bilgileri ile ilişkilendirdiğinde meydana gelir. Pedagojik İçerik Bilgisi (PİB) Hacettepe Üniversitesi Mumcu, F. K. ve Usluel, Y. K.

Teknolojik İçerik Bilgisi (TİB) Ele alınan disiplin için teknolojinin içerik üzerindeki etkisinin anlaşılması, eğitimsel amaçlar için uygun teknolojik araçlar geliştirilmesi bilgisidir. Teknolojinin seçimi, öğretilecek içerik bilgisinin biçimlerini güçlendirebilir de zorlayabilir de.. Kısacası teknolojik içerik bilgisi, teknoloji ve içeriğin bir diğerini etkileme ve sınırlama biçiminin bir anlayışıdır. Teknolojik İçerik Bilgisi (TİB) Hacettepe Üniversitesi Mumcu, F. K. ve Usluel, Y. K.

Teknolojik Pedagojik Bilgi (TPB) Belirli teknolojiler belirli yollarla kullanıldığında öğrenme ve öğretme nasıl değişebilir sorusunu yanıtlamada kullanılan bilgidir. Bu bilgi disiplin ve gelişimsel olarak uygun pedagojik tasarım ve stratejilerle ilişkili teknolojik araçların güçlü yönleri ve sınırlılıklarını bilmeyi kapsamaktadır. Bir teknolojiye ilişkin tek bir kullanım seçeneği sunmak doğru değildir. Teknolojik Pedagojik Bilgi (TPB) Hacettepe Üniversitesi Mumcu, F. K. ve Usluel, Y. K.

Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisi (TPİB) TPİB modeline göre etkili öğretimin sağlanmasında sadece var olan öğretim sürecine veya içeriğe teknolojiyi dâhil etmek yeterli değildir. Etkili teknoloji entegrasyonu için teknolojiyi, içeriği ve pedagojiyi birbirinden ayırmadan aralarındaki karmaşık ilişkiyi bir sistem içinde tanımlayan TPİB, içeriğe uygun pedagojilerle bütünleştirilmiş teknolojik kaynaklar ve uygulamaları içeren sürecin tamamını ifade etmektedir. Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisi (TPİB) Hacettepe Üniversitesi Mumcu, F. K. ve Usluel, Y. K.

BİT Entegrasyonu İle İlgili Yapılan Çalışmalar Entegrasyon sürecini engelleyen unsurlar Entegrasyon sürecinin çeşitli bakış açılarından incelenmesi Okul temelli Öğretmen temelli Öğrenci öğrenmesi temelli vb. Etkili entegrasyon sürecinin göstergeleri Hacettepe Üniversitesi Mumcu, F. K. ve Usluel, Y. K.

Çalışmanın Amacı Bütün bu çalışmaların yanı sıra entegrasyon sürecini betimlemeye yönelik somut çalışmalara gereksinim bulunmaktadır. Bu amaçla çalışmada, TPİB modeli çerçevesinde, öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojilerini öğrenme-öğretme sürecine entegrasyonu ile ilgili, “teknolojik bilgi”, “teknolojik içerik bilgisi”, “teknolojik pedagojik bilgi” ve “teknolojik pedagojik içerik bilgisi” ile ilgili durumlarını incelemek için bir TPİB ölçeğinin geliştirilme süreci açıklanmıştır. Hacettepe Üniversitesi Mumcu, F. K. ve Usluel, Y. K.

Araştırma Grubu Araştırma grubu, Ankara İli Çankaya İlçe merkezinde bulunan, 21 ilköğretim okulunda görev yapan 327 öğretmenden oluşmaktadır. Öğretmenlerden %78.5’i kadın (256 kişi), %21.5’i erkek (70 kişi); %47.2’si (134 kişi) sınıf öğretmeni, %52.8’i (150 kişi) branş öğretmenidir. Hacettepe Üniversitesi Mumcu, F. K. ve Usluel, Y. K.

Ölçek geliştirme süreci TPİB ölçeği teknolojik bilgi, teknolojik içerik bilgisi, teknolojik pedagojik bilgi ve teknolojik pedagojik içerik bilgisi boyutlarını ölçmek üzere, 10’lu Likert tipinde toplam 19 madde olarak hazırlanmıştır. Öğretmenler ölçekteki maddelere “Kesinlikle katılmıyorum: 1” ve “Kesinlikle katılıyorum: 10” kriterlerine göre 1’den 10’a kadar bir puan vermişlerdir. Hacettepe Üniversitesi Mumcu, F. K. ve Usluel, Y. K.

Ölçek geliştirme süreci Ölçeğin Kapsam geçerliği için uzman görüşü, yapı geçerliği için doğrulayıcı faktör analizi, güvenirlik çalışması için güvenirlik katsayısı hesaplanmıştır. Hacettepe Üniversitesi Mumcu, F. K. ve Usluel, Y. K.

Ölçekle İlgili Yapı Geçerliği Çalışması Çalışmada LISREL 8.80 istatistiksel analiz programı kullanılarak doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Yapılan analiz sonucunda elde edilen veriler, doğrulayıcı faktör analizlerinde ve yapısal eşitlik modellemelerinde modelin veriye uyumunun değerlendirilmesinde çoğunlukla kullanılan çeşitli uyum indeksleri açısından incelenmiştir. Hacettepe Üniversitesi Mumcu, F. K. ve Usluel, Y. K.

Doğrulayıcı Faktör Analizi Sonucunda TPİB Ölçeğine İlişkin Gözlenen Değerler Uyum indeksleri Mükemmel uyum Kabul edilebilir aralık Ölçek ile ilgili gözlenen değerler RMSEA 0<RMSEA<0.05 0.05<RMSEA<0.08 0.075 S-RMR 0<S-RMR<0.05 0.05<S-RMR<0.1 0.034 NFI 0.95<NFI<1 0.90<NFI<0.95 0.99 NNFI 0.97<NNFI<1 0.95<NNFI<0.97 CFI 0.97<CFI<1 0.95<CFI<0.97 GFI 0.95<GFI<1 0.90<GFI<0.95 0.92 AGFI 0.90<AGFI<1 0.85<AGFI<0.90 0.87 2 (ki-kare) / sd (226.08/79) 2/sd <3 3< 2/sd <5 2.86 Hacettepe Üniversitesi Mumcu, F. K. ve Usluel, Y. K.

TPİB Ölçeği Birinci Düzey Doğrulayıcı Faktör Analizi Bağlantı Diyagramı (Standart Katsayılar) Hacettepe Üniversitesi Mumcu, F. K. ve Usluel, Y. K.

TPİB ölçeği TPİB modeli çerçevesinde, öğretmenlerin BİT’i öğrenme-öğretme sürecine entegrasyonu ile ilgili, teknolojik bilgi, teknolojik içerik bilgisi, teknolojik pedagojik bilgi ve teknolojik pedagojik içerik bilgisi durumlarını incelemek için geliştirilen TPİB ölçeği, yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonucunda 15 madde ve 4 faktör olarak son halini almıştır. Hacettepe Üniversitesi Mumcu, F. K. ve Usluel, Y. K.

TPİB ölçeği TPİB ölçeği maddeleri, içeriklerine göre; 4 madde teknoloji bilgisi, 4 madde teknolojik içerik bilgisi, 4 madde teknolojik pedagojik bilgi ve 3 madde teknolojik pedagojik içerik bilgisi olarak belirlenmiştir. Hacettepe Üniversitesi Mumcu, F. K. ve Usluel, Y. K.

Ölçekle İlgili Güvenirlik Çalışması Güvenirlik çalışması için ölçeğin güvenirlik katsayısı hesaplanmış ve .96 olarak bulunmuştur. Faktör puanları bazında güvenirlik katsayıları ise; teknolojik bilgi için α=0.86, teknolojik içerik bilgisi için α=0.85, teknolojik pedagojik bilgi için α=0.93, teknolojik pedagojik içerik bilgisi için α=0.91 olarak bulunmuştur. Hacettepe Üniversitesi Mumcu, F. K. ve Usluel, Y. K.

Sonuç Analizden elde edilen değerler ölçeğin iyi bir uyum gösterdiğini ve TPİB modeli çerçevesinde BİT’in öğrenme-öğretme sürecine entegrasyonunda öğretmenlere uygulanabilirliğinin olduğunu göstermiştir. Hacettepe Üniversitesi Mumcu, F. K. ve Usluel, Y. K.

Bu çalışmada geliştirilen TPİB ölçeğinin BİT’in öğrenme-öğretme sürecine entegrasyonu ile ilgili ileride yapılacak çalışmalara katkı sağlayacağı umulmaktadır. Hacettepe Üniversitesi Mumcu, F. K. ve Usluel, Y. K.

Teşekkürler Filiz Kuşkaya Mumcu (mumcu@hacettepe.edu.tr) Doç. Dr. Yasemin Koçak Usluel (kocak@hacettepe.edu.tr)