Nitelikli İnsan Kaynağının Geliştirilmesinde Temel Stratejiler ve Kalkınma Ziya Selçuk.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Kilis 7 Aralık Üniversitesi Dış İlişkiler Ofisi Erasmus Birimi
Advertisements

BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİ: Sosyal Güvenlikte Yeni Bir Dönemin Başlangıcı R.Hakan ÖZYILDIZ Müsteşar Yardımcısı Hazine Müsteşarlığı “Bireysel Emeklilik.
Tosyöv Bursa Destekleme Derneği
Middle East Technical University
KAYITDIŞI EKONOMİ VE BOYUTLARI
STRATEJİK PLANLAMA TAHSİN YAZIR – KEMAL GÜRGENCİ
BİLGİ TEKNOLOJİLERİ VE YÖNETİM
SBS VEDAT METİN ÇEŞMEKOLU PEDAGOG – PSİKOLOJİK DANIŞMAN BİL DERSHANELERİ REHBERLİK KOORDİNATÖRLÜĞÜ
BİLGİ TOPLUMU STRATEJİSİ Halil İbrahim AKÇA DPT Müsteşar Yrd. 7 Eylül 2006.
Prof. Dr. İbrahim KILIÇASLAN
SÜLEYMAN ŞAH ÜNİVERSİTESİ SÜREKLİ EĞİTİM MERKEZİ
Üniversite Sanayi İşbirliğinde İskandinav Modeli
Türkiye’nin Rekabet Gücü Üzerine Gözlemler
K. K. T. C MİLLİ EĞİTİM, GENÇLİK VE SPOR BAKANLIĞI EYLÜL 2010.
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Gıda Tarım ve Hayvancılık Rekabet Gücü Temel Bulgular Mevzuat, Arge ve Inovasyon.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
İzmir İktisat Kongresi 30 Ekim – 1 Kasım Ekonomik büyüme tek başına kadınları da kapsayıcı kalkınma için yeterli değil Örnek: Türkiye Ekonomik.
Küresel kriz ve Türkiye ekonomisinin büyüme sorunu
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ
EU EU (PROGRAMLAR-BÖLGESEL TARİFLER) FEDERAL HÜKÜMET (FEDERAL TANIMLAR-BÖLGESEL TANIMLAR) EYALET HÜKÜMETİ EYALET EKONOMİ BAKANLIĞI-KALKINMA ŞİRKETLERİ.
Türkiye’de Eğitimin Kalitesi ve Eşitlik
Yaşar Üniversitesi Finans, Bankacılık ve Sigortacılık Bölümü
Ekonomi Nedir ? İnsan ihtiyaçlarını sonsuz bu ihtiyaçlar için gerekli olan kaynaklar sınırlıdır. Sınırsız ihtiyaçlar ile sınırlı kaynak arasındaki dengeyi.
30 Nisan 2014 İSTANBUL SANAYİ ODASI 12. SANAYİ KONGRESİ 15 MAYıS 2014.
5. İzmir İktisat Kongresi “Küresel Yeniden Yapılanma Sürecinde Türkiye Ekonomisi” NİTELİKLİ ÜNİVERSİTE EĞİTİMİ HERKESİN HAKKI Prof. Dr. Kayhan Erciyeş.
BİLAL ERYILMAZ 25 Mayıs 2012, Dedeman, Ankara. ÜÇ TEMEL ALAN ETİK DAVRANIŞ İLKELERİNİN BELİRLENMESİ ETİK İNCELEMELER ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ.
PROGRAM YETERLİLİKLERİ ÇALIŞMASI
KARABÜK ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
İstanbul Ticaret Üniversitesi 15 Nisan 2011 Ankara
Bilgi ve Yenilik İktisadı
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-4 Prof. Dr. Doğan Nadi Leblebici Bu Slaytta Esen Çağlar’ın 2007 yılında tepav’da yaptığı.
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-1
Hacettepe Üniversitesi
5. İzmir İktisat Kongresi “Küresel Yeniden Yapılanma Sürecinde Türkiye Ekonomisi” NİTELİKLİ ÜNİVERSİTE EĞİTİMİ HERKESİN HAKKI Prof. Dr. Aydın Öztürk İzmir.
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
KONYAALTI İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ PTS NİSAN 2013
Uygarlık Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün S S
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
ABD’deki yüksek riskli mortgage kredilerinden kaynaklanan endişeler artmış ve bankacılık sisteminde bu kredilere ilişkin zararlar derinleşmiştir. Finansal.
PISA 2015 UYGULAMASI.
Türkiye’de Meslekî Eğitim ve Öğretimdeki Yeni Yaklaşımlar
INOVASYON VE TEKNOLOJI YONETİMİ
İŞLETMELERİN KURULUŞU
III- Dış Çevre Analizi: Fırsat ve Tehditler
EĞİTİM-YAYIM İHTİYAÇ ANALİZİ ARAŞTIRMASI PROJESİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Okullarda Kariyer Planlama Okul – Veli İletişimi
1929 BUHRANI VE türkİye ekonomisi üzerİne etkİleri
T.C. KOCAEL İ ÜN İ VERS İ TES İ HEREKE MYO DI Ş T İ CARET BÖLÜMÜ.
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
Mahmut BİLEN. Ders Değerlendirme Biçimi Vize %70 Ödev%10Dönem içi %50 Quizler%20 Final%50Dönem Sonu%50.
Tarıma verilen destek 90'lı yıllara kadar o zamanki Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun yıllık bütçesinin %60'ı kadardır. Tarım desteği bugünkü Avrupa Birliği'nin.
Temel Bilgi Teknolojileri
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
MAKRO EKONOMİYE GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR
EKONOMİK BÜYÜME VE KALKINMADA EĞİTİMİN ROLÜ
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
LKS (Liselere Kayıt Sistemi)
BALıKESIR ÖLÇME DEĞERLENDIRME
BALıKESIR ÖLÇME DEĞERLENDIRME MERKEZI İZLEME DEĞERLENDİRME DEĞİŞİM GELİŞİM.
Ekonomi Biliminin Doğuş Gerekçesi ; Kıtlık Kanunu Kaynakların;
LİSELERE GEÇİŞ SİSTEMİ
EĞİTİMDE FIRSAT VE OLANAK EŞİTLİĞİ - EŞİTSİZLİĞİ
MERKEZİ SINAV.
Sunum transkripti:

Nitelikli İnsan Kaynağının Geliştirilmesinde Temel Stratejiler ve Kalkınma Ziya Selçuk

Akış Şeması Tarihsel Arka Plan Mevcut Durum İhtiyaç Temel Stratejiler Nasıl?

Tarihsel Arka Plan Tanzimat döneminde... Teşkilât ve ferdi kıymet bakımından, bizden çok kuvvetli olanlar… bütün iktisat şubelerimize, hâkim olmuşlardı. Efendiler, bize karşı yapılan rekâbet, hakikaten çok gayr-ı meşrû, hakikaten çok kaahir idi. Rakiplerimiz bu suretle, gelişmeye elverişli sanayimizi mahvettiler; ziraatimize zarar verdiler …” … Tanzimattan sonra, Ecnebi Sermayesi, memlekette müstesnâ bir yere sahip oldu; ve ilmî manada denilebilir ki, devlet ve hükümet, ecnebi sermayesinin jandarmalığından başka bir şey yapmamıştır. Artık her medeni devlet gibi, yeni Türkiye de bunu kabul edemez; burası, esir ülkesi yapılamaz!..” Gazi Mustafa Kemal. (Mart, 1922)   Suudi arabistan haritası Yakın planda kırsal kesim üstünde eski okul

Kalkınmayı Nasıl Anlıyoruz? Yapısal değişim ve nicelik açısından büyüme olarak mı? Sanayileşme ve nitelik açısından modernleşme olarak mı? Daha önceki performansımıza göre mi? Son on yılda üç kat büyüyen bir ekonomimiz var. Dünyanın kaçıncı ekonomisi olduğumuza göre mi? 17. Büyük ekonomi İnsani Gelişmişlik İndeksi kriterleri açısından mı? 90. sıradayız Kişi başına düşen milli gelir sıralamasına göre mi? 54. sıradayız

Neo-Liberal Düzende Kalkınmanın Boyutları Sürdürülebilir Büyümeye Dayalı Zenginlik Yerli Finansman ve iç tasarruf Rekabetçi İmalat Sanayi Teknolojileri Yerli Bilgi Ön koşullar Kaliteli Yönetişim NİTELİKLİ BEŞERİ SERMAYE Küresel Sanayi Stratejisi

Ekonomide Mevcut Durum Genel olarak umut vadeden bir ekonomi Güçlü bir liderlik Tekelci küresel sermaye ve finans kapitalizmi hakim Para ve maliye politikalarına dayalı yönetim Üretim odaklı değil Üretilen toplam mal ve hizmetin sadece yüzde 25’i sanayi mamulü. Öncelikli alanlara çekilemeyen DYSY Ar-Ge, teknoloji transferi, iş modeli ve gelir dağılımında başarısızlık Suudi arabistan haritası Yakın planda kırsal kesim üstünde eski okul

Eğitimde Mevcut Durum Mimarisiz ve Metafiziksiz Bir Eğitim Sistemi Milli Güvenlik endişesiyle dondurulmuş, statik Yukarıdan aşağı yapılanmış Hesap verebilir ve şeffaf degil Sınav sisteminin esiri Yaratıcılık ve inovasyon kapasitesi düşük Ekonomiye uyum sağlayamayan Problem çözme kapasitesi düşük Toplumsal sözleşmeye dayanmayan Fıtratın iki unsuru olan çeşitlilik ve meraka kapalı Öğrenmeye değil, ölçmeye meraklı Suudi arabistan haritası Yakın planda kırsal kesim üstünde eski okul

İhtiyaç Etkili, sürdürülebilir ve özgün bir kalkınma modeli için nitelikli insan yetiştirmek

Gerçekler Uluslararası göstergelerde Matematik, Fen puanları diplerde(PISA, TIMSS) Okullar arasındaki eşitsizlikte OECD birincisiyiz. 55.000 öğretmen yılda bir milyar dolara 8 yıl içinde İngilizce öğretemiyor. 180,000 öğretmen, 210,000 derslik açığı var. Mezunların nitelikleriyle işgücü profil beklentisi arasında uçurum var. Vasıf ve beceri uyumsuzluğu ve yetersizliği bakımından OECD ve Manpower araştırmalarında ilk sıralarda. Nüfusun yaklaşık yarısı en alt %20’lik gelir grubunda (2012)

Temel Sorular Türkiye ne çeşit bir ülkedir? Türkiye Nasıl Bir Ülke Olmak İstemektedir? Bunun için Özgün Bir Medeniyet Tasavvuru Var mıdır?

Temel Stratejiler

Neo-liberal politikaların eğitimin doğasını bozmasına izin vermemek Ekonomi için insan yetiştirmek gibi bir neo-liberal öykünme yerine üreten insanın mutluluğuna odaklanmak Homo economicus yerine bireysel refah ve kemalatı öne çıkarmak İnsani gelişmişlik odaklı bir kalkınmayı önemsemek Girdi odaklı bir eğitim anlayışından süreç ve ürün odaklı bir anlayışa yönelmek. Deneme ve pilot çalışmalarla çeşitliliğe izin vermek Sınav, ölçme ve elemeye dayalı vahşi sistemden vazgeçmek Ekonomi bürokrasisinin eğitim üzerindeki tahakkümünü sonlandırmak. İstihdam yaratma stratejileriyle mezun becerileri arasında nedensel bir ilişki kurmak. Kutunun içindekiler bu modelde öğretmenlerin sahip olması gereken özellikler Oklar tüm bulletlara gidecek Sınıf görseli değişecek, blended sınıf görseli ile Tunç çizdi Öğretmen ve öğrenci çizimleri erkek olmalı

MEB’nın problem çözme kapasitesini artırmak. Siyasette yükselme kültürünün bürokraside yükselmeyi nasıl etkilediğini araştırmak . MEB’nın problem çözme kapasitesini artırmak. Eğitimin finansmanında yatırım eksenli bir yaklaşım sergilemek. İşgücü ihtiyacının karşılanmasında üretim odaklı yeni bir dönem başlatmak. Genç nüfusu vasıflı kılabilmek için diploma merkezli anlayıştan vazgeçmek. Türkiye’yi genel olarak bilim insanları için çekim merkezi yapmaktan vazgeçip proje temelli çalışmaları hedeflemek. Nüfusumuzun genç olduğuna dair ön yargıları kırmak Kutunun içindekiler bu modelde öğretmenlerin sahip olması gereken özellikler Oklar tüm bulletlara gidecek Sınıf görseli değişecek, blended sınıf görseli ile Tunç çizdi Öğretmen ve öğrenci çizimleri erkek olmalı

Nasıl?

MEB arge butçesi

İSTİHDAM VE MESLEKİ EĞİTİM SINAV FİNANS-YATIRIM Ekonomiye göre eğitim vasıf ve beceri (ISCED, 4+4+4) Mesleki eğitim kurumlarını, süresini azaltmak İşlerin bireysel ve sosyal değerini araştırmak Sınıf içi, işyeri eğitimi ve diğer hizmetleri birleştirme Önce öğrenciyi değil, öğretmeni eğitmek SINAV Ortaöğretimde sadece %3’lük kesime sınav Üniversitede beş yıl içinde kısmi etkili sınav PISA, TIMSS ve PIRLS için özel proje 1 dk da soru çözenlerle 2 dk da çözenleri ayırmamak FİNANS-YATIRIM Yatırım Bütçesi ilk üç yıl için asgari %20 Üç yılda fiziksel olarak UNESCO standardı Önce eğitim sonra köprü, baraj, Fatih prj KOBİ’lere mesleki eğitim yatırımı YONETİŞİM Karar vericilerin niteliği Kalite Çerçevesi ve Okul Karnesi İl MEB’de Paylaştırılmış Okul Bölge Sist. Okul tabanlı örgüt modeli Hasta Bilgi Sistemi gibi Dijital Portfolyo

İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİŞİM MEVZUAT LİSE YAPISI Üç yılda 160.000 öğretmen alımı Okul yöneticisi atamasını özerkleştirme Öğretmen yetiştirmede devrim Hizmet içi eğitimde özerkleştirme YÖNETİŞİM MEVZUAT Diploma yerine beceri temelli bir yaklaşım Dört dönemlik tam yıl okul sistemi Öğretmen notlarında standardizasyon ÖBBK Adrese dayalı sistemin POB uyarlaması LİSE YAPISI İki tip Lise: Bilim ve Anadolu Üç yıllık ve dört yıllık ileri ve standart lise Sadece Türkçe dersi zorunlu, kredili sistem Univ program alanlarına göre lise yolakları Ana hedeflier için ulusal bir program Kategorik olmayan karar destek sitemi Pilot modellerin denenmesi Öğretmenin takdir yetkisine saygı. (%70 uyg)

Fares ve Puerto 2009

Lise İlerleme Basamakları (TEDMEM tarafından geliştirilmiştir)

%3’lük öğrenci kesiminin gireceği Bilim Lisesi puanlama cetveli