Dr Hakan Abacıoğlu Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Fakültelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi öğrenci ve öğretim üyeleri sayıları nasıl belirlenebilir? Dr Hakan Abacıoğlu Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi 23/24 Ocak 2009-Ankara
Tıp Fakülteleri: temel görevler Akademik politikalar ARAŞTIRMA NİTELİKLİ İNSANGÜCÜ YETİŞTİRME BİLGİ ÜRETİMİ HİZMET SUNUMU Sağlık politikaları
Politikalar ve temel soru(n)lar Hekim gereksiniminde artış Öğretim üyesi başına düşen öğrenci oranı düşük Büyük illerdeki Tıp Fakültelerinde kadro fazlası var. Öğrenci sayılarında ortalama %30 artış Norm kadro çalışması
İnsan kaynakları: kavramsal model Sağlık hizmet Sunum politikaları Sistemler Ve Politikalar Girdiler YÖNETİŞİM (kaynak yönetimi) Çıktılar Ve sonuçlar Toplumun gereksinimleri Diğer unsurlar (coğrafik, sosyal teknolojik, vb) Ekonomik
Nitelikli insan gücü yetiştirme… politikalar GİRDİLER ÖĞRENCİLER EĞİTİCİLER FİNANSAL KAYNAKLAR BİLGİ ÜRETİMİ ARAŞTIRMA NİTELİKLİ İNSANGÜCÜ YETİŞTİRME HİZMET SUNUMU SÜREÇ EĞİTİM ORTAMI EĞİTİM PROGRAMI ÇIKTILAR Nasıl bir hekim istiyoruz?
Nasıl bir hekim istiyoruz? “Toplumun sağlık gereksinimlerine yanıt verebilen” DSÖ (Beş yıldızlı doktorlar) Hizmet sunucu Bütüncül yaklaşım Karar verici Etik ve kanıta dayalı İletişimci Etkili, sağlığı koruma ve geliştirme için destekleyici Toplum lideri Birey ve toplum yararını çakıştıran, eylemci bir lider Yönetici Ekip lideri Özvarış ve Sayek. Tıp Eğitiminde Değişim
Tıp eğitiminde temel dönüşümler 19. yy 20. yy ortası 20. yy son çeyrek Probleme- topluma-yeterliğe dayalı Organ-sisteme dayalı (integre sistem) Disipline dayalı Biyolojik yaklaşım Biyopsikososyal yaklaşım Özvarış ve Sayek. Tıp Eğitiminde Değişim
Nitelikli insan gücü yetiştirme… politikalar GİRDİLER ÖĞRENCİLER EĞİTİCİLER FİNANSAL KAYNAKLAR BİLGİ ÜRETİMİ ARAŞTIRMA NİTELİKLİ İNSANGÜCÜ YETİŞTİRME HİZMET SUNUMU SÜREÇ EĞİTİM ORTAMI EĞİTİM PROGRAMI ÇIKTILAR Nasıl bir hekim istiyoruz?
Girdiler: mezuniyet öncesi ve sonrası tıp eğitimi
Öğrenci sayısı: etkileyen parametreler Politikalar Finansman Öğrenme ortamı alt yapısı Eğitim programının yapısı Eğitim insangücü
İnsan kaynakları yönetimi Ulusal planlar Kurumsal planlar Bölüm planları İnsangücü planlama İşe alma Performans yönetimi ve terfi Eğitim ve geliştirme programları Çalışan ilişkileri çatışma İnsan kaynakları yönetim planı Matematik modeller
İnsan gücü planlaması: Markov zinciri Mevcut durum verildiğinde, gelecek durumlar geçmiş durumlardan bağımsız olarak tahmin edilebilir.
İnsan kaynakları yönetimi Ulusal planlar Kurumsal planlar Bölüm planları İnsangücü planlama İşe alma Performans yönetimi ve terfi Eğitim ve geliştirme programları Çalışan ilişkileri çatışma İnsan kaynakları yönetim planı Görev-temelli yönetim
Görev temelli yönetim mission-based management Görev alanlarına özgü “standartlar/normlar” geliştirme tanımlar ölçümler Veri toplama Analiz Karar verme
Tanımlar: TZE Tam zaman eşdeğeri (TZE) Bir öğretim üyesinin yıllık yasal çalışma süresi 44 hf x 5 gün= 220 gün İzinler: 4 hf + Tatiller: 4 hf = 8 hf çıkarıldığında 220 gün x 8 saat/gün = 1760 saat Zorunlu eğitim yükü 10 saat/hf x 44 hf = 440 saat 440 / 1760 = 0,25 TZE 1 TZE
Eğitim yükü… İki temel yaklaşım: Temas sürelerinin hesaplanması Göreli değer (relative value) yöntemi Eğitim materyalleri geliştirme Eğitim etkinlikleri Eğitim yönetimi Eğitimde araştırma
Hizmet yükü… Klinik TZE hesaplanması İşlemler için göreli değer birimleri (RVU) kullanılması
Araştırma yükü Proje sayısı/yaratılan kaynak Yayınlar Ulusal tanınmışlık belirleyicileri Fakültenin araştırma misyonuna katkı
Bütünleşik model… (mission-based management) Hizmet Araştırma Eğitim Yönetsel
Norm kadro… Kamu kurum ve kuruluşlarının hizmetlerin yürütülmesi için ihtiyaç duydukları personelin nitelik, sayı, sahip olacağı unvan ve derece olarak tespit edilmesi ve standart hale getirilmesidir. Organizasyonun analizi ve organizasyon şemasının çıkarılması Görev tanımları İş akışları ve iş yükü analizleri İş(ler) için gerekli kişi sayısının belirlenmesi
Dokuz Eylül 2004: temas zamanı…
başına yıllık ortalama DEUTF 2004 yılı verileri Öğretim üyesi başına yıllık ortalama ders yükü 706 saat = 0,4 TZE (1760 saat= 1 TZE)
Fakültenin öğrenci kapasitesi belirlenebilir mi? Eğitim iş yükü (toplam saat) İş gücü kapasitesi (öğretim üyesi TZE) EVET
Öğrenci sayısında artış: ABD örneği…
Sonuç ve öneriler… Tıp eğitiminde değişim İnsan kaynakları yönetimi Yeni kavramlar, yeni görevler, ek kaynaklar İnsan kaynakları yönetimi Yönetim modeli ve standardize ölçüm yöntemleri Paradigma değişikliği Farklı kariyer yolları Farklı bütçeleme yöntemleri Hizmet-dışı finans kaynakları (eğitim?)