Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKİYE BANKALAR BİRLİĞİ
Advertisements

Elektronik Haberleşme Sektöründe Kişisel Verilerin Korunması
TS EN ISO 9001:2008 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Türkiye’yi İnternete Taşımada Rekabetin Rolü
Bilişim Teknolojileri ve Yönetim Dersi (IYO 713) Sunumu
Sağlık hizmetlerinde kamu/özel sektörün rolü
ÖZEL HASTANELERDE ÖZEL SAĞLIK SİGORTASININ İŞLEYİŞİ VE SORUNLARI
KOOPERATİFLERDE ETKİNLİK
Milli Emlak Genel Müdürlüğü Performans Sözleşmesi
1 Strateji Komisyonu #2010’da Alınacak Aksiyonlar / Hedefler 1 Türkiye'nin stratejik hedefi ve önceliklerine uygun bir Bilişim stratejisine yüksek katkı.
ŞUBEMİZİN GÖREV VE SORUMLULUKLARI
Ayhan TOZER Telekomünikasyon Uzmanı Telekomünikasyon Sektöründe Hizmet Seviyesi Taahhütleri; AB ve Türkiye Uygulamaları Habtekus 2008, Yıldız Teknik Üniversitesi,
Telekomünikasyon sektöründe düzenleme, rekabet ve yatırım ortamı
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
BİLGİ TOPLUMU STRATEJİSİ Halil İbrahim AKÇA DPT Müsteşar Yrd. 7 Eylül 2006.
STRATEJİK PAZARLAMA 1.Hafta Pazarlama Nedir
Hayatboyu Öğrenme Programı Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı Leonardo da Vinci Genel Tanıtım.
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu
AB ÜYELİĞİNİN TÜRK VATANDAŞLARINA FAYDALARI
FİNANSAL PLANLAMA BAŞABAŞ NOKTASI ANALİZİ FİNANSAL DENETİM
ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİNİN MÜHENDİSLİK DÜNYASINDAKİ YERİ
Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
Burak BÜYÜKKUŞOĞLU* Rekabet Başuzmanı Rekabet Kurumu
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
ÖZEL EMEKLİLİK SİSTEMLERİ:
Candaş İLGÜN YARGITAY ÜYESİ.
E-İhale, Elektronik İhale veya Online İhale sistemi B2B (şirketler arası ticaret) alanında kullanılan bir satınalma yöntemidir. Bir Alıcı şirketin ve.
UZLAŞMAZLIKLAR ve ÇÖZÜM YAKLAŞIMLARI
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
KALİTE YÖNETİMİ (EĞİTİMDE).
Türkiye Telekomünikasyon Sektöründeki Gelişmeler Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu 9 Nisan 2009, İstanbul Galip ZEREY Kurul II. Başkanı.
Evrensel Hizmet Kavramı ve Politikalarının Değerlendirilmesi
1 ÜNİVERSİTE – SANAYİ İŞBİRLİĞİNDE KOSGEB DESTEKLERİ (Serhan EKER – 2008 Aralık)
KDEP Kapsamında Tamamlanan ve Planlanan Çalışmalarımız Dr. Faruk CÖMERT Kurul II. Başkanı.
1 Bilişim ve İletişim Sektörü Neden Stratejiktir ? Bilişim ve İletişim iş yapış şekillerini ve sosyal hayatı doğrudan etkileyen ana-yapıtaşı konumundadır.
FİNANSAL PLANLAMA BAŞABAŞ NOKTASI ANALİZİ FİNANSAL DENETİM
Telekomünikasyon Sektöründe Serbestleşme (Düzenleme ve Yetkilendirmeler) Dr. Tayfun ACARER Kurul Başkanı Telekomünikasyon Kurumu.
Güvenli İnternet Hizmetine İlişkin Usul ve Esaslar.
Finansal Yönetim Risk Yönetimi Etkin Borç Yönetimi Büyüme Hukuki Danışmanlık Modern Finans; sahip olduğu geniş müşteri portföyü ve güçlü referanslarıyla.
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
HABTEKUS’08 Telekomünikasyon ve Radyo-TV Yayıncılığı Sektörleri Arasındaki Yakınsamanın Getirdiği Düzenleyici Sorunlar Yunus Ş. Kibar Telekomünikasyon.
Kopenhag Kriterleri Ümit Boynukalın.
Ayhan TOZER Telekomünikasyon Uzmanı
LOGO EJDER ORUÇ Teknik Düzenleme ve Standardizasyon Dairesi Başkanı.
1 Bilgiye Erişimde Fırsat Eşitliği Projesi Olarak EKUAL'in Doğuşu ve Gelişimi Prof.Dr. Cem SARAÇ Hacettepe Üniversitesi.
6.Bölüm Endüstriyel Pazarlar ve Uluslararası Pazarlar
Kurumsal İçerik Yönetimi Kapsamında Bilgi Güvenliği
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
Ayhan TÖZERMüberra GÜNGÖR Genişbant İnternet Hizmetlerinin Yeni Ekonomideki Rolü ve Ülkemizdeki Durum Habtekus 2009, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
E- Ticaret Altyapısı.
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
2014 YILI SEKTÖR DÜZENLEMELERİNE YÖNELİK DEĞERLENDİRMELER TELKODER
TÜRK İ YE’DE TÜKET İ C İ N İ N B İ LG İ LEND İ R İ LMES İ VE ÖRGÜTLENMES İ KONUSUNDA İ ZLENMES İ GEREKEN ADIMLAR.
1 20 EKİM 2004, ANKARA T. Uzm. Deniz YANIK Lisans ve Sözleşmeler Dairesi Başkanlığı TELEKOMÜNİKASYON KURUMU TÜRKİYE’DE TELEKOMÜNİKASYON POLİTİKASI ALANINDA.
TELEKOMÜNİKASYON SEKTÖRÜ
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
Tarıma verilen destek 90'lı yıllara kadar o zamanki Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun yıllık bütçesinin %60'ı kadardır. Tarım desteği bugünkü Avrupa Birliği'nin.
Konu 3 Kalite kontrolünün amaçları
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
Bankacılık Sistemi.
Projeye ilişkin Regülasyon değerlendirmesi: İlk Bulgular
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
REKABET KOŞULLARINA GÖRE PİYASALAR VE FİRMA DENGESİ
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
Pazarlama İletişimi
TÜTÜN – ALKOL DAİRESİ BAŞKANLIĞI. VİZYON: * Türkiye’de üretilen tütünlerin yurt içi ve dünya tütün kullanımı içindeki payının artırılmasına ve ülkemizin.
Sunum transkripti:

Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK ELEKTRONİK HABERLEŞME SEKTÖRÜNDE VERİNİN ÖNEMİ, VERİLERİN YAYIMLANMASI ve TÜRKİYE İNCELEMESİ Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK Değerli katılımcılar, Öncelikle bu sempozyumu düzenleyen İnternet Teknolojileri Derneği ve Ege üniversitesine çok teşekkür eder, saygılar sunarım. Şimdi ‘ELEKTRONİK HABERLEŞME SEKTÖRÜNDE VERİNİN ÖNEMİ, VERİLERİN YAYIMLANMASI ve TÜRKİYE İNCELEMESİ’ adlı makaleyi kısaca sunmaya çalışacağım. İnet-tr 2011, Ege Üniversitesi, İzmir, 2011

İçerik Giriş Bilgi Asimetrisi Verinin Gerekliliği ve Amaçları Veri Kaynakları ve Verinin Toplanmasında Düzenleyici Kurumun Yetkisi Bilgilerin Yayımlanması Türkiye’deki Durum Sunumda sırasıyla, girişin ardından Bilgi Asimetrisi, Verinin gerekliliği ve amaçları, Veri kaynakları ve verinin toplanmasında düzenleyici kurumun yetkisi, Bilgilerin Yayımlanması, Ülkemizde ki durum ve bazı değerlendirmelere yer vermeye çalışacağım.

Giriş Elektronik Haberleşme Sektöründe Düzenleme İhtiyacı Arz Yönlü Düzenlemeler (Lisanslama vb.) Talep Yönlü Düzenlemeler (Tüketici bilgilendirilmesi, abonelik değişimi kolaylığı sağlayan düzenlemeler vb.) Bildiğimiz gibi şebeke ekonomisi özelliği taşıyan elektronik haberleşme sektöründe hem rekabetin sağlanması hem de tüketici haklarının korunması amacıyla bir çok düzenleme yapılmaktadır. Bu düzenlemeler piyasaya giriş için gerekli lisanslama, frekans planlaması gibi arz yönlü metotları içerirken diğer taraftan tüketicinin bilgilendirilmesi, numara taşınabilirliğinin sağlanması ve tüketicilere bu sektörde sunulan hizmetlerle ilgili gerekli bilgilerin verilmesi gibi hususların da talep tarafını ilgilendirdiği söylenebilecektir. Özellikle belirli ölçüde rekabetin tesis edildiği piyasalarda, tüketici ve aynı zamanda diğer piyasa aktörlerine doğru bilgilendirmenin sunulması daha da önem kazanmaktadır.

Bilgi Asimetrisi Alıcı ve satıcıların piyasadaki malların maliyet, kar getirileri ve kalite unsurları gibi hususlarda aynı ve gerekli bilgiye ulaşma imkânının olmaması potansiyel olarak piyasanın etkin işlemesine engel olabilmektedir. Alıcı ve satıcıların piyasadaki malların maliyet, kar getirileri ve kalite unsurları gibi hususlarda aynı ve gerekli bilgiye ulaşma imkânının olmaması potansiyel olarak piyasanın etkin işlemesine engel olabilmektedir. Üreticilerin değişime konu olan malın nitelikleri konusunda alıcılardan daha fazla bilgiye sahip olmaları piyasa aksaklığına sebebiyet vermektedir.

Bilgi Asimetrisi Özellikle şebeke ekonomileri kapsamında bilgi asimetrisi problemi büyük önem taşımaktadır. İşletmeci-Tüketici (fiyat-kalite) Düzenleyici Kurum-İşletmeci (maliyet bilgileri) İşletmeci-İşletmeci (arabağlantı, referans teklif) Şebeke ekonomileri veya dışsallıkları tüketici tercihlerini etkilemekte ve ilgili piyasada hizmet veren işletmecilerin müşteri bağlılığı, kalite algısı gibi nedenlerden ötürü rekabet avantajı elde etmelerine neden olmaktadır. Mobil telekomünikasyon hizmetleri piyasasında kullanıcılar operatör tercihlerini yaparken; tarife yapısı, kapsama alanı ve hizmet kalitesi başta olmak üzere pek çok hususu göz önüne almaktadırlar. Bu çerçevede düzenleyici kurumlara düşen görev ise tüketicilerin karşılaştırma yapabilecekleri şekilde ve doğruluğundan şüphe duymayacakları bilginin kamuoyuna açık bir şekilde yayımlanmasını sağlamak olmalıdır. İlgili piyasalarda bilgi asimetrisi türlerine bakarsak bunların en önemlilerinin işletmeci-tüketici, düzenleyici kurum-işletmeci ve işletmecilerin kendi arasında olduğu görülmektedir. Örneğin, bir işletmeci fiyatlarını düşürürken hizmet kalitesini de düşürme ve bunu olabildiğince son kullanıcıdan saklama yoluna gidebilecektir.

Verinin Gerekliliği ve Amaçları Bilgi asimetrisinin azaltılması: Çeşitli çalışmalar – Şen 2006, Özer 1999 vb. Diğer taraftan Elektronik Haberleşme Sektöründe; Tekel veya Etkin Piyasa Gücüne (EPG) Sahip işletmecinin düzenlenmesi, Rekabetin teşvik edilmesi ve pazarın geliştirilmesi, Rekabetçi işletmecilere ve tüketicilere bilgi verilmesi. temel amaçları oluşturmaktadır. Örneğin, Şen (2006)’e göre kamu otoritesinin gerekli düzenleme ve denetlemelerle işletmecilerin operasyonel faaliyetleriyle ilgili bilgileri kamuoyuna açıklamalarının sağlanmasını bilgi asimetrisini azaltıcı önlemler arasında göstermektedir.  Diğer taraftan; Elektronik haberleşme sektöründe verinin kullanılma amaçlarını üç ana başlıkta toplamak mümkündür: Tekel veya Etkin Piyasa Gücüne (EPG) Sahip işletmecinin düzenlenmesi, Rekabetin teşvik edilmesi ve pazarın geliştirilmesi, Rekabetçi işletmecilere ve tüketicilere bilgi verilmesi.

İşletmeci Düzenlemesi Amacı yerleşik işletmecinin performansını artırarak şebekenin daha etkin kullanımını sağlamak, tüm tüketicilerin telekomünikasyon hizmetlerine erişimini kolaylaştırmak ve taleplerin makul fiyatlarla karşılanmasını sağlamak olan düzenleyici kurum bu faaliyetleri yerine getirebilmek için çok çeşitli bilgiye ihtiyaç duymaktadır. Tarife ve hizmet kalitesi düzenlemeleri Buna bir örnek verecek olursak; Serbestleşmenin ilk yıllarında yerleşik işletmecinin düzenlemeye konu en önemli unsurlarından biri tarifeleridir. Tarife kontrolünde sıklıkla kullanılan yöntem ise tavan fiyat yöntemidir. Bu yöntemin etkili bir şekilde uygulanabilmesi için düzenleyici kurumun yerleşik işletmeci hakkında şu verilere ihtiyacı bulunmaktadır: ana faaliyet alanındaki mevcut ve tahmini gelirler, tavan fiyat yönteminin seçildiği dönem için yatırım planları, etkinliğin geliştirilmesine yönelik programları, ilgili dönemde işgücü verimliliğinde planlanan gelişim ve bu gelişmelerin maliyetler üzerine yapması beklenen etkiler. Hizmet kalitesi düzenlemesi içinde çeşitli yaklaşımlar bulunmaktadır. Bunlar arasında hizmet kalitesi ölçütlerine ilişkin bilgilerin kamuya açık hale getirilmesi ve uluslar arası karşılaştırmalar sayılabilecektir. Diğer ülkelerdeki yerleşik işletmecilerle yapılan fiyat ve kalite karşılaştırmaları yerleşik işletmeci üzerinde performansını artırma yönünde baskı yapabilecektir.

Rekabetin Teşvik Edilmesi ve Pazarın Geliştirilmesi Etkin rekabet geliştikçe düzenleyici kurumun bilgi ihtiyacı da değişmektedir. Daha önce rekabetin oluşturulması ve geliştirilmesi için bilgiye ihtiyaç duyan düzenleyici kurum pazar aksaklıklarının oluşmaması, rekabet karşıtı davranışların engellenmesi ve pazardaki rekabet seviyesinin izlenmesi amaçlarına yönelik olarak bilgiye ihtiyaç duymaya başlanmaktadır. Etkin rekabet geliştikçe düzenleyici kurumun bilgi ihtiyacı da değişmektedir. Daha önce rekabetin oluşturulması ve geliştirilmesi için bilgiye ihtiyaç duyan düzenleyici kurum pazar aksaklıklarının oluşmaması, rekabet karşıtı davranışların engellenmesi ve pazardaki rekabet seviyesinin izlenmesi amaçlarına yönelik olarak bilgiye ihtiyaç duymaya başlayacaktır. Bu safhada pazar paylarının gelişiminin izlenmesi düzenleyici kurum için önem taşımaktadır. Sadece Pazar paylarının hesaplanmasında dahi abone sayıları, satış gelirleri, trafik miktarları gibi pek çok veriye ihtiyaç duyulmaktadır.

Rekabetçi işletmecilere ve tüketicilere bilgi verilmesi Rekabetin geliştirilmesi için sadece düzenleyici kurum bilgiye ihtiyaç duymamaktadır. Pazara yeni giren işletmeciler ya da potansiyel işletmecilerin de yeni bir alana yatırım yapmak ve bu alanda etkin bir şekilde faaliyet gösterebilmek için bilgiye gereksinimi bulunmaktadır. Arabağlantı noktaları, hizmet sunum şekli vb. Rekabetin geliştirilmesi için sadece düzenleyici kurum bilgiye ihtiyaç duymamaktadır. Pazara yeni giren işletmeciler ya da potansiyel işletmecilerin de yeni bir alana yatırım yapmak ve bu alanda etkin bir şekilde faaliyet gösterebilmek için bilgiye gereksinimi bulunmaktadır. Alternatif işletmecilerin ihtiyaç duydukları şebeke yapısı, arabağlantı noktaları, hizmet kalitesi, ortak yerleşim alanları, hizmetin sunum şekli ve süreleri, fiyatları gibi bilgileri içeren referans erişim tekliflerinin yayımlanması büyük önem arz etmektedir.

Rekabetçi işletmecilere ve tüketicilere bilgi verilmesi Elektronik haberleşme sektöründeki düzenlemelerin ulaşmaya çalıştığı temel hedef rekabetin sağlanması yoluyla tüketicilerin refahını artırmaktır. Tüketicilerin bilgiye dayalı seçim yapması sadece rekabetin getirdiği faydalardan istifade etmeyi sağlamamakta aynı zamanda rekabetin sürdürülebilir olmasına da katkı sağlamaktadır. Elektronik haberleşme sektöründeki düzenlemelerin ulaşmaya çalıştığı temel hedef rekabetin sağlanması yoluyla tüketicilerin refahını artırmaktır. Tüketicilerin bilgiye dayalı seçim yapması sadece rekabetin getirdiği faydalardan istifade etmeyi sağlamamakta aynı zamanda rekabetin sürdürülebilir olmasına da katkı sağlamaktadır. Elektronik haberleşme sektöründe tüketicinin bilgi asimetrisinden korunmasına yönelik bir dizi düzenleme yapılmış olup bunlar arasında tüketici sözleşmelerinin belirli hususları içermesi, ürün ve hizmet standartlarının belirlenmesi, tüketicilerin işletmeciler arasında kolaylıkla geçişinin sağlanması (birlikte çalışabilirlik standartları ve numara taşınabilirliği gibi) sayılabilir.

Rekabetçi işletmecilere ve tüketicilere bilgi verilmesi İşletmecilerin tüketicilerin seçim yapmasını kolaylaştıracak bilgiyi kendi istekleriyle vermeye teşvik, Yaşlı, özürlü, düşük gelirli kullanıcıların ihtiyaçları, Tüketicilerin katılımının sağlanması, Karşılaştırılabilir, uygun ve doğru bilginin sağlanması, Hizmet Kalitesine ilişkin karşılaştırılabilir ölçütler. Sabit ve mobil numara taşınabilirliği, Kolay ve basit abone değişikliği. Elektronik haberleşme sektöründe faaliyet gösteren işletmeciler tüketicilerin seçim yapmasını kolaylaştıracak bilgiyi kendi istekleriyle vermeye teşvik edilmelidir. Politika belirleyiciler ve düzenleyici kurumlar elektronik haberleşme hizmetlerini kullanan tüketicilerin ihtiyaçları ve motivasyonlarını tam olarak anlayacak yöntemler geliştirmelidir. Özellikle kırsal alanda yaşayan, yaşlı, özürlü, düşük gelirli kullanıcıların ihtiyaçları irdelenmelidir. Politika belirleyiciler ve düzenleyici kurumlar, sektörle birlikte, telekomünikasyon pazarlarına tüketicilerin katılımını sağlamalıdır. Bunun için tüketiciler eğitilmeli, yeni hizmetler ve yeni pazarlardan haberdar olmaları sağlanmalı, sabit, mobil ve internet pazarlarında işletmeci değişimleri kolaylaştırılmalı, hızlandırılmalı ve ucuzlatılmalıdır. Düzenleyici kurumlar tüm önemli işletmecilerin tam, karşılaştırılabilir, uygun ve doğru bilgiyi farklı kanallarla (broşür, televizyon, radyo, tüketici hatları ve internete dayalı programlar) tüketicilere ulaştırılmasını şart koşmalıdır. Düzenleyici kurumlar özellikle hassas tüketici gruplarının (özürlü, düşük gelirli vb.) doğru seçimi yapmalarına yönelik bilgiyi en etkin araçlar kullanarak iletmelidir. Düzenleyici kurumlar tüketici birlikleri dahil olmak üzere üçüncü tarafları tüketicilere fiyat/hizmet karşılaştırması ve diğer ilgili bilgileri sağlama yönünde teşvik etmelidir. Düzenleyici kurumlar sabit, mobil ve internet hizmet sağlayıcılarla bir araya gelerek hizmet kalitesine ilişkin karşılaştırılabilir ölçütler geliştirmelidir. Düzenleyici kurumlar sabit ve mobil numara taşınabilirliğinin mümkün olan en kısa sürede gerçekleştirilmesi için gerekli düzenlemeleri yapmalıdır. Düzenleyici kurumlar işletmecisini değiştirmek isteyen tüketiciye bütün internet sağlayıcıların basit, ücretsiz ve çabuk bir yöntem uygulamasını sağlamalıdır.

Veri Kaynakları ve Verinin Toplanmasında Düzenleyici Kurumun Yetkisi İşletmeci Verileri Tüketici Şikayetleri Diğer araştırma raporları ------------------------------------------ Düzenleyici kurumlar düzenleme süreci için önem arz eden çok çeşitli ve kapsamlı bilgi gereksinimini birçok kaynaktan elde etmeye çalışmaktadır. Düzenleyici kurum için en önemli bilgi kaynağı yerleşik işletmecidir. Yerleşik işletmeci haricindeki diğer işletmecilerden (EPG konumunda değilse) de bilgi istenmekle birlikte, istenilen bilginin ölçeği yerleşik işletmeciye kıyasla daha dar kapsamlıdır. Diğer taraftan, tüketicilerden elde edilen bilgiler de düzenleme sürecinde bilgi asimetrisinin azaltılması ve etkinliğin artırılması için büyük fayda sağlamaktadır. Düzenleyici kurumlara bilgi sağlayan diğer bir kaynak düzenleme alanında profesyonel uzmanlığa haiz kişilerin tavsiye ve görüşleridir.

Veri Kaynakları ve Verinin Toplanmasında Düzenleyici Kurumun Yetkisi Düzenleyici kurumların ilgili taraflardan gerekli bilgileri edinebilmesi için hukuki açıdan yetkileri bulunmak zorundadır. İngiltere örneği: Her türlü bilgiyi isteme yetkisi Düzenleyici kurumların ilgili taraflardan gerekli bilgileri edinebilmesi için hukuki açıdan yetkileri bulunmak zorundadır. Elektronik haberleşme sektöründe verilerin toplanmasında ve yayımlanmasında düzenleyici kurumun yetkisinin olması düzenleme süreçlerinin etkinliğinin sağlanması yanında bilgilendirmenin doğru ve tek elden yapılması için de önem taşımaktadır. Örneğin, İngiltere’de düzenleyici kurumun tüm taraflardan her türlü bilgiyi isteme yetkisi bulunmakta ve bilginin istenen şekilde verilmemesi halinde yaptırımlar uygulanmaktadır

Bilgilerin Yayımlanması Düzenleyici kurumun bilgiyi yayımlamada çeşitli araçları bulunmaktadır. Bunlardan en önemlisi her yıl yayımlanan, yıl içerisinde düzenleyici kurumun yaptığı çalışmalar hakkında bilgi veren ve pazarın gelişimini çeşitli verilerle ortaya koyan faaliyet raporlarıdır.  Düzenleyici kurumun bilgiyi yayımlamada çeşitli araçları bulunmaktadır. Bunlardan en önemlisi her yıl yayımlanan, yıl içerisinde düzenleyici kurumun yaptığı çalışmalar hakkında bilgi veren ve pazarın gelişimini çeşitli verilerle ortaya koyan faaliyet raporlarıdır. Örneğin İngiltere’nin elektronik haberleşme sektörüne ilişkin OFCOM (İngiltere düzenleyici kurumu) faaliyet raporunda; işletmecilerin perakende hizmet gelirleri, işletmecilerin toptan hizmet gelirleri, sabit arama trafiği, mobil arama trafiği, sabit erişim ve arama gelirleri, YAPA (yerel ağın paylaşıma açılması) abone sayısı, sabit abone sayısı, mobil abone sayısı, mobil perakende gelirler, 3G abone sayısı, genişbant abone sayısı, mobil genişbant abone sayısı, veri ve ses gelirleri gibi birçok veri yayımlanmaktadır

Türkiye’deki Durum Elektronik haberleşme sektöründe verilerin toplanması ve yayımlanması yetkisi sektörü düzenlemekle görevli Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumuna (BTK) Kanunla verilmiştir. Elektronik haberleşme sektöründe verilerin toplanması ve yayımlanması yetkisi sektörü düzenlemekle görevli Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumuna (BTK) Kanunla verilmiştir. 5.11.2008 tarih ve 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanun’unun “Kurumun Görev ve Yetkileri” başlıklı 6ncı maddesinin (h) bendinde “ İşletmecilerin ticari sırları ile kamuoyuna açıklanabilecek bilgilerinin kapsamını belirlemek, işletmecilerin ticari sırları ile yatırım ve iş planlarının gizliliğini korumak ve bunları adli makamların talepleri dışında muhafaza etmek.” ifadesine yer verilerek, Kurumun verilere ilişkin yetkisini ortaya konmuştur.

Türkiye’deki Durum İşletmecilere ait Ticari Sırların Korunması ile Kamuoyuna Açıklanabilecek Bilgilerin Yayımlanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik”in amacı, BTK tarafından yetkilendirilmiş elektronik haberleşme sektöründe faaliyet gösteren işletmecilerin ticarî sırlarının korunması ile kamuoyuna açıklanabilecek bilgilerinin kapsamını belirlemektir. İşletmecilere ait Ticari Sırların Korunması ile Kamuoyuna Açıklanabilecek Bilgilerin Yayımlanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik”in amacı, BTK tarafından yetkilendirilmiş elektronik haberleşme sektöründe faaliyet gösteren işletmecilerin ticarî sırlarının korunması ile kamuoyuna açıklanabilecek bilgilerinin kapsamını belirlemektir. Diğer ülke uygulamalarına benzer şekilde sözkonusu Yönetmelik’te pazardaki konumu daha güçlü olan işletmecilere ait daha fazla verinin yayımlanması amaçlanmaktadır.

Türkiye’deki Durum Yayımlanan bilgiler Abone sayıları, Trafik miktarı, Net satış gelirleri, Trafik bilgileri Net satış gelirlerine göre pazar payları vb. Kamuoyunun bilgilendirilmesi ve bilinçlendirilmesi, rekabetin geliştirilmesi ve korunması ile şeffaflığın artırılması amacıyla BTK tarafından yayımlanabilecek bilgiler tahdidi olmamak kaydıyla Yönetmelik’te sayılmıştır. Bu bilgiler arasında abone sayıları, trafik miktarı, net satış gelirleri, trafik bilgileri ve net satış gelirlerine göre pazar payları, yapılan yatırım miktarları, personel sayısı ve demografik dağılımı, abone başına gelir, trafik, yatırım ve personel sayısı, işletmeci değiştiren abone sayıları, BTK tarafından önceden belirlenmiş kriterlere göre hesaplanan ve işletmeci şebekelerinden elde edilen hizmet kalitesi ölçütleri (yerleşim yerleri ve/veya il bazında), BTK tarafından önceden belirlenmiş kriterlere göre hesaplanan kapsama alanı değerleri, BTK tarafından önceden belirlenmiş kriterlere göre yapılan ve/veya yaptırılan saha ölçüm sonuçları ile elektronik haberleşme hizmet ve altyapısına ilişkin hizmet kalitesi alanında yapılmış BTK düzenlemelerinde yer alan diğer hizmet kalitesi ölçüm sonuçları yer almaktadır.

Türkiye’deki Durum Diğer bilgilendirme kaynakları Faaliyet raporları, Araştırma raporları, İstatistiki raporlar vb. BTK tarafından kamuoyunu bilgilendirme araçları arasında İngiltere ve İrlanda örneğinde olduğu gibi faaliyet raporları, kamuoyu görüş alma dokümanları, ekonomik ve teknolojik gelişmeleri içeren araştırma raporları, diğer ülkelerdeki düzenleyici gelişmeleri ortaya koyan bültenler, düzenleme kararları açıklayan duyurular, elektronik haberleşme sektörünün gelişimini gösteren dönemsel istatistikî raporlar bulunmaktadır. BTK faaliyet raporunda yıl içinde yapılan düzenleme, yetkilendirme ve diğer çalışmaların yanı sıra, sektördeki gelişimi ortaya koyan yetkilendirilmiş işletmeci sayısı, işletmecilerin net satış gelirleri, sektörde gerçekleştirilen yatırım miktarı, arama trafik miktarı, sabit pazardaki abone sayısı ve gelişimi, tarife paketlerine göre sabit telefon abone dağılımı, sabit telefon hizmetleri sunan alternatif işletmeciler ile yerleşik işletmecinin karşılaştırmalı pazar payları, internet abone sayıları, ADSL abone sayısı, hızlara göre ADSL abonelerinin dağılımı, genişbantta pazar payları ve yaygınlık oranları, mobil abone sayısı ve yaygınlık oranları, GSM işletmecilerinin abone sayısına göre pazar payları, SMS ve MMS kullanımındaki gelişmeler, aylık mobil kullanım süresi gibi çok çeşitli veriler kamuoyuna sunulmaktadır.  BTK tüm düzenlemelerinde, iş planı ve stratejik plan çalışmalarında ve pazar analizlerinde kamuoyundan görüş almaktadır. Böylece ilgili tarafların ve tüketicilerin düzenleme sürecine katılımı sağlanmakta, bu durum ise düzenlemelerin etkinliğini artırmaktadır.  Tüketiciyi ve sektörü bilgilendirme ve bilinçlendirme amacı güden ekonomik ve teknik araştırma raporları da BTK tarafından etkin bir şekilde kullanılmaktadır. 2008 ve 2009 yıllarında mobil TV, genişbant, toptan hat kiralama, yeni nesil şebekeler ve yeni nesil erişim, fonksiyonel ayrım, Wimax gibi birçok konu ekonomik, hukuki ve teknik boyutuyla incelenerek kamuoyuyla paylaşılmıştır. Bunun yanı sıra aylık olarak özellikle AB ülkelerinde düzenleyici gelişmeleri ortaya koyan bülten BTK internet sayfasında yayımlanarak sektör bilgilendirilmektedir. Yönetmelik’in yayımlanmasıyla birlikte sektördeki gelişmeleri ortaya koyan üç aylık istatistikî raporlar da yayımlanarak kamuoyuyla paylaşılmaya başlanmıştır.

Sonuç Elektronik haberleşme sektöründe bilginin rolü sadece düzenleyici kararların doğru ve etkin bir şekilde alınmasını sağlayan bir araç olarak görülmemelidir. Bilginin doğru ve uygun bir şekilde akışının sağlanması dinamik bir süreç olup, telekomünikasyon pazarları geliştikçe bilginin kapsamı, içeriği ve iletimi de değişiklik göstermektedir Elektronik haberleşme sektöründe bilginin elde edilmesi, analizi ve yayımlanması düzenleme sürecinin önemli bir parçasını oluşturmaktadır. Elde edilen bilgi düzenlemenin ve düzenleme sürecinin etkinliğinin artırılması, rekabetin geliştirilmesi ve korunması, elektronik haberleşme sektörünün gelişmesinin sağlanması ve başta tüketiciler olmak üzere tüm ilgili tarafların bilgilendirilmesi ve bilinçlendirilmesi amacıyla kullanılmaktadır.

Sonuç Türkiye’de de BTK tarafından yayımlanan bilgiler, veriler ve raporlar sektörün gelişimi için büyük öneme haizdir. Bu yayınların kapsamı ve çeşitliliği rekabet geliştikçe daha da artacaktır. Düzenleyici kurumlar, doğru bilginin uygun bir şekilde yayılımını sağlayarak rekabetin gelişimine katkıda bulunmanın yanı sıra düzenlemeden etkilenen tarafların karar alma sürecine etkin bir şekilde katılımını sağlamalıdır. Bilginin önemli bir güç olduğu unutulmamalı ve bu güçten herkesin faydalanabilmesi için tüm yayım araçları etkin bir şekilde kullanılmalıdır. Türkiye’de de BTK tarafından yayımlanan bilgiler, veriler ve raporlar sektörün gelişimi için büyük öneme haizdir. Bu yayınların kapsamı ve çeşitliliği rekabet geliştikçe daha da artacaktır.

İlginiz için Teşekkürler. Müberra Güngör,Ayhan Tözer, Gökhan Evren İnet-tr 2011, Ege Üniversitesi, İzmir, 2011