KÜLTÜR ÇERÇEVESİNDE OBSESİF KOMPULSİF BOZUKLUK:ETİYOLOJİ VE DIŞAVURUM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
11.Ve 12. yüzyıllarda İslamiyet ve Türk Kültürü
Advertisements

OTİZM (AUTISM).
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
EVRİMSEL AÇIDAN PSİKOPATOLOJİ
İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ
Ergenlerde En Sık Görülen Psikopatolojiler
Öğrenen Kişi ve Bağlam Analizi
Bilişsel Öğrenme Kuramı
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
SAĞLIKLI YAŞLANMA: SOSYAL BİR OLGU
Obsesif Kompulsif Bozukluk
Dr. Özlem COŞKUN*, Yrd. Doç. Dr. Mehtap KARTAL**,
KÜLTÜREL PSİKİYATRİ Prof. Dr. Medaim Yanık.
OBSESİF KOMPULSİF BOZUKLUK
PSİKOLOJİ VE PSİKİYATRİDE TEMEL KAVRAMLAR
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
TARIMSAL BİYOTEKNOLOJİ
Somatoform Bozukluklar
Birinci Basamakta “cinsellik ve cinsel işlev bozuklukları”
TİK BOZUKLUKLARI.
Öğretim Tasarımı
YETİŞKİNLERİN PSİKOLOJİK DAVRANIŞ BİÇİMLERİ
Calgary Depresyon Ölçeği
4.Ünite Ruh Sağlığının Temelleri PSİKOLOJİK DESTEK TÜRLERİ
Siyaset Bilimine Giriş
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI.
NASIL BİR ODTÜ ? 7 Mayıs NASIL BİR ODTÜ ?  Öncü ve farklılık yaratan bir ODTÜ  Demokratik ve laik cumhuriyetin değerlerini koruyan ve savunan.
Obsesif kompulsif kişilik bozukluğunda ilk tedavi denemeleri davranışçı terapi ve sistematik duyarsızlaştırma ile yapılmıştı. En çok kullanılan tekniklerden.
DİN NİÇİN EVRENSEL BİR GERÇEKLİKTİR?
Patolojik Teknoloji Kullanımı
Bölüm 6 Kaygı Bozuklukları II: Travma Sonrası Stres Bozukluğu, Yaygın Kaygı Bozukluğu, ve Obsesif-Kompulsif Bozukluk.
Kişilik Kuramları Giriş ve kavramlar.
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
Havacılıkta Emniyetle İlgili Faktörler
OCAK 2016 OBSESİF KOMPÜLSİF BOZUKLUK
Psikanaliz D.Hakan Delibaş.
Yaygın anksiyete Bozukluğunun Tedavisi Tahir Özakkaş MD.,PhD Psikiyatrist-Psikoterapist Halk sağlığı Bilim Doktoru 2. Ulusal Hipnoz Kongresi Ekim 2005.
Yaygın Anksiyete Bozukluğunun Tedavisi. GENELLEŞMİŞ KAYGI BOZUKLUĞUNDA TEDAVİNİN İKİ AMACI VARDIR; birincisi ortalama kaygı düzeyinin azaltılması ve ikinci.
Kişilik Yapısı Kesin bir kişilik yapısı tanımlanamamakla birlikte, dikkate değer ölçüde narsisistik özellikler taşıyan ve yalnızlığa eğilimli kişiler olduğu.
DAVRANIŞIN PSİKODİNAMİK TEMELLERİ VE EGO SAVUNMA MEKANİZMALARI
Tek-gen Hastalıkları.
AİLENİN TANIMI, ÖNEMİ VE TARİHSEL GELİŞİMİ
OKULUN TOPLUMLA İŞBİRLİĞİ SÜRECİ
Sağlık ve Kültür Doç.Dr.Melike Kaplan.
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
Ergenlerde En Sık Görülen Psikopatolojiler
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
OBSESİF KOMPULSİF BOZUKLUK
Pozitivizm A. Comte.
Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN.
AB’DEVERGİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI
Kültür Toplumu oluşturan insanın öğrendiği, bilgi, sanat, gelenek, görenek ve benzeri yetenek, beceri ve alışkanlıkları içine alan karmaşık bir bütündür.
BEDENSEL VE DEVİNSEL GELİŞİM
ANTROPOLOJİ Kelime anlamı olarak antropoloji; “insanla ilgili düzenli bilgi” anlamındadır. Antropoloji, biyolojik yapısıyla insanı ve insan davranışlarını.
PSİKOTERAPİLER Prof Dr Süheyla Ünal.
TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. TOPLUMSAL CİNSİYET-1 Toplumsal cinsiyet, bireyin belirli bir cinsten olduğuna ilişkin bilgiye, bu bilgi dahilinde olmak üzere.
Çocuk Gelişiminde Kuram ve Araştırma
Birinci Basamakta “cinsellik ve cinsel işlev bozuklukları”
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
Kültürel Tarihsel Kuram
NORMAL DIŞI DAVRANIŞLAR
PSİKOLOJiYE GiRiŞ.
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI ToplumSAL DEĞİŞME DOÇ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
“TEARUF” Kavramı ve İlişkili Görülen Kavramlar Açısından Metin Analizi- Kuruluma esas olan metin: M. Selçuk, Birlikte Yaşamaya Kur’anî Bir Yaklaşım ( Kültürel.
EMPATİ-YARDIM ETME PROSOSYAL DAVRANIŞ
Gözleme Dayalı Teknikler I
Sunum transkripti:

KÜLTÜR ÇERÇEVESİNDE OBSESİF KOMPULSİF BOZUKLUK:ETİYOLOJİ VE DIŞAVURUM Doç.Dr.Nuray Türksoy Karalı Bakırköy Ruh ve Sinir Hast.H. II.Nevroz Birimi 13.Anadolu Psikiyatri Günleri 19-22 Mayıs 2004

OKB---------------RİTÜEL RİTÜEL----------TÖREN

RİTÜEL birey ya da bir topluluğun gerçekleştirdiği, yüzeyel görünümden öte anlamı olan ve katılanlar için emosyonel coşkunluk yaratan ve/veya oldukça önemi olan stereotipik eylemler dizisi

RİTÜEL Ritüeller gündelik yaşamda yaygın olarak bulunur. Hayvanlarda da bazı ritüeller vardır. Tüm kültürlerde, bir kültürün bütününde ya da yalnız bir altkültürde bulunabilir. Ritüel çoğu dinde merkezde yer alan bir unsurdur.

FARKLI TİPTEKİ RİTÜELLER AYNI TÜR FENOMENLER MİDİR?

HAYVANLARDA RİTÜEL DAVRANIŞI-I Biyoloji, etoloji ve fiziksel antropolijide ritüel orijinal bağlamından uzaklaştırılan ve bazı süslemelerin de eklenmesiyle gösterge işlevini üstlenen davranış olarak tanımlanır.

HAYVANLARDA RİTÜEL DAVRANIŞI-II Motor davranış birincildir. Bilgi aktarımı/ifadesi ikincil olarak eklenir. Uyum sağlamaya yönelik ve bireyin üreme yetisini güçlendirici niteliktedir. Ritüel gelişim süreci biyolojik evrim güçleri tarafından belirlenmektedir.

HAYVANLARDA RİTÜEL DAVRANIŞI-III Bir hayvanın rastlantısal bir davranışının bir başka hayvan tarafından anlaşılması, doğal seleksiyon sürecinin işlemesiyle davranış paterninin sabit ve göze çarpan bir şekle dönüştürülmesine yarar. Sıklıkla davranış iletişim değerini artırmak için stereotipik ve abartılıdır.

HAYVANLARDA RİTÜEL DAVRANIŞI-IV Çatışma durumlarındaki davranışlar genellikle ritüelize edilir. Dominans hiyerarşileri, bölgenin kendisine ait olduğunu gösteren davranışlar, tüylerini kabartma/yalama, kur yapma

HAYVANLARDA RİTÜEL DAVRANIŞI-V Sabit Eylem Paterni Türe özgü Stereotipik Doğumsal Öğrenme ile değişmez

HAYVANLARDA RİTÜEL DAVRANIŞI-VI ‘sabit eylem paterni’ başlangıçta çok sınırlı kullanılırken daha sonra bebeklerdeki refleks emme davranışına dek genişletilmiştir. ‘.

HAYVANLARDA RİTÜEL DAVRANIŞI-VII Geleneksel ‘doğumsal’, ‘edinsel’ sınıflaması yerine ‘modal’ kullanılmaktadır.

HAYVANLARDA RİTÜEL DAVRANIŞI-VIII MODAL EYLEM PATERNİ Basit Öğrenme etkisiz Genetik programlara işlenmiş RİTÜEL Karmaşık Öğrenme etkili

İNSANLARIN GÜNDELİK YAŞAMINDA RİTÜELLER-I Çocuklardaki ritüeller bilişsel kontrol, anksiyete ile başetme ve sosyalleşme sürecinde katkı sağlar.

İNSANLARIN GÜNDELİK YAŞAMINDA RİTÜELLER-II Erişkin yaşamda da ritüeller yaygındır. Büyüsel ve batıl inanç niteliğindedir. Genellikle şans getirme/şanssızlığı önleme için uygulanır.

GRUP RİTÜELLERİ-I “Karmaşık ritüeller insanlığa özgüdür.” Dünyevî Dinî Penner HH 1990 Dünyevî Dinî

DİNİ RİTÜELLER “Elle tutulamayanı elle tutmak” Horton R 1979 Doğaüstü güç varoluşun merkezindedir. İnsan yaşamı/yazgısı üzerinde dönüştürücü etkisine karşı insani yanıttır.

BÜYÜ Bütün kültürlerde Nedensel süreçler olmaksızın sonuç beklentisi Mekanik ya da otomatik işlem

DİNLE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR-I Hume D (1711-1776) Tylor EB (1832-1917; Primitive Culture, 1871) Frazer JG (1854-1941; Golden Bough, ilk basımı 1890, genişletilmiş basımı 1911-15)

DİNLE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR-II S.Freud “Dini davranış kişisel ve kolektif ödipal suçluluğun kefaretidir. Bağımlılık ihtiyacı dini inançla giderilir.” “Din evrensel obsesyonel nevrozdur.”

DİNLE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR-III F.Staal 1989 “Ritüel sıklıkla doğumsal ve bilinçdışıdır; kendi hayatını sürdürür; din, toplum ya da dilden bağımsızdır.”

OKB’DE RİTÜELLER DSM-IV Kompulsiyonlar kişinin obsesyona tepki olarak ya da katı biçimde uygulanması gereken kurallarına göre kendini yapmaktan alıkoyamadığı yineleyici davranışlar (örn; el yıkama, düzenleme, kontrol etme) ya da zihinsel eylemlerdir (örn; dua etme, sayma).

RİTÜELE PSİKANALİTİK YAKLAŞIM Normal çocukluk çağı büyüsel düşünce ve ritüellerini, erişkinlik batıl inancı ve dini ritüellerini OKB ile benzer fenomenler olarak görür.

OKB semptomları etolojideki sabit eylem kalıplarına benzer. OKB frontal loblar ve bazal ganglionların aracılık ettiği bir ‘serbestleme sendromu’ olabilir. Rapoport JL, Swedo S, Leonard H 1994