Bireysel Bankacılık Sunumu Erkin Aydın, Grup Yöneticisi 14 Nisan 2008, Finansbank Genel Müdürlüğü
Bankacılık sektörünün gelişimi Bireysel bankacılığın sektörde önemi Finansbank Bireysel Bankacılık
Siz nasıl bir sektörün parçası olmak istiyorsunuz? 2.50 Siz nasıl bir sektörün parçası olmak istiyorsunuz? Büyük ve ülke için önemli? Hızlı büyüyecek? İnovatif? Global? Modern? İnsana önem veren?
2.50 Bankacılık ve finans sektörü ekonomik olarak Türkiye’nin en büyük sektörüdür İMKB’ye kote şirketlerin piyasa değerlerinin sektörel dağılımı Yüzde, 2 Kasım 2007 100% = 327 milyar YTL Diğer Enerji Gıda Türkiye’nin ekonomik açıdan en büyük sektörü Diğer tüm sektörlerin ayakta olabilmesi için elzem İnşaat Finans sektörü Telekom Otomotiv ve beyaz eşya Petrol Holdingler Kaynak: İMKB
Buna rağmen halen çok büyük bir büyüme potansiyeli göstermektedir Banakalrın toplam varlıklarının GSYİH’ya oranı Yüzde, 2005 Olgun Belçika Almanya Daha gelişmiş bankacılık sektörü Olgunlaşan İngiltere* Fransa* Bankacılık sektörünün artan penetrasyonu Yunanistan İtalya İspanya Büyüyen Çek Cumhuriyeti Birleşik Arap Emirlikleri Türkiye Macaristan Hindistan Polonya Kişi başı GSYİH ABD$ Artan zenginlik * 2004 rakamları Kaynak: EIU, World Economic Outlook, TBB
Halen yüksek sayıda bankacılıktan tam olarak faydalanmayan müşteriler bunun önemli bir öncüsü olacaktır Bankacılık müşterilerinin segment dağılımı ‘000 hane TAHMİNİ ~100 Özel ~600 Üst gelir Hanelerin halen %50’ye yakını bankacılık hizmetlerini tam olarak kullanmamakta veya bankalar açısından karlılık oluşturacak varlığa sahip değillerdir ~2,200 Üst kitle Kitle ~4,400 Bankacılık hizmetlerinden faydalanmayan ~7,300 Kaynak: TÜİK, Maliye Bakanlığı, TBB, BDDK, TCMB, McKinsey 5 5
0,3 Sektör yabancı bankaların artan ilgisiyle global rekabetin bir parçası haline gelmiştir Tamamlandı Tamamlanamadı Yatırım büyüklüğü Milyon ABD$ 3,000 2,500 2,000 1,500 Pazara giren bankalar genelde kendi pazarlarında lider bankalardır Yaptıkları yüklü yatırımlarla sektöre verdikleri önem ortaya çıkmaktadır 1,000 500 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
104 Türk bankaları belli segment ve ürünlerde en az global rakipleri kadar ilerdedirler İş modeli yeniliği – kredi kartları Ürün yeniliği – mortgage Birçok para türüne endeksli (YTL, ABD$, €, JPY, CHF) Esnek ödeme planları (artan, azalan, taksit atlatma, sadece faiz ödemeli...) Yüksek kredilendirme (konut değerinin %95’i) Masrafsız Farklı kullanım amaçları için krediler Konut harici ihtiyaçlar için mortgage ... Kredi kartı işlem hacmi*/tüketici harcamaları Yüzde, 2006 ABD İngiltere Fransa Almanya Kanal çeşitliliği Polonya Farklı segmentlere yönelik şube yapıları ve modelleri (özel bankacılık, kurumsal bankacılık, bireysel bankacılık, vb.) Birçok yabancı ülkeden daha gelişmiş Internet bankacılığı uygulamaları Yeni jenerasyon ATM cihazları ve uygulamaları Kredi şubeleri (KrediKolay) Tüm kanallardan ürün satışı (telefon, SMS, Internet, direkt satış) Kredi portalları Oto bayileri üzerinden kredi satışı Macaristan Çek Cum. Meksika Türkiye * Nakit avans hariç Kaynak: BKM raporları, EIU, Euromonitor
Bankaların artan şubeleri ve personel sayıları kaliteli personelin önemini arttırmıştır Şube adetleri Personel sayısı Bin +1,119 +22 +281 +9 1997 1999 2001 2003 2005 2007 3Ç 1997 1999 2001 2003 2005 2007 3Ç Bankalar 2008 yılı ve sonrası için de en agresif büyüme planları içindedir Bu personelin önemini ön plana çıkartmaktadır Personele değer veren, yetiştiren ve ödüllendirebilen bankalar bu yarışta en öne oynayabilecektir
Siz nasıl bir sektörün parçası olmak istiyorsunuz? 2.50 Siz nasıl bir sektörün parçası olmak istiyorsunuz? Büyük ve ülke için önemli? Hızlı büyüyecek? İnovatif? Global? Modern? İnsana önem veren?
Bankacılık sektörünün gelişimi Bireysel bankacılığın sektörde önemi Finansbank Bireysel Bankacılık
0.5 Bireysel bankacılık bankacılık gelir havuzunun yarısını oluşturmaktadır Milyar ABD$, 2005 Ticari ve kurumsal bankacılık Nakdi krediler Mevduat 5.5 Leasing ve factoring Gayrinakdi krediler İşlem ve risk maliyetleri düşürülünce karı negatif (KOBİ hariç) Bireysel bankacılık gelir havuzu** Hazine bonosu Ticaret finansmanı 11.0 2005 Yatırım fonları Yatırım işlemleri Diğer 2005 Kredi kartları Bireysel bankacılık Temel kar havuzları Mevduat 5.5 Yatırım fonları Mortgage Büyümede öncelikli ürünler Yatırım işlemleri Bireysel krediler 2005 BES Kaynak: McKinsey Diğer
Türkiye bankacılık sektörünün en önemli kar ve büyüme havuzları bireysel bankacılık segmentleridir Yıllık net kar artışı 2006 – 08* Yüzde Net kar En hızlı büyüyen segmentler KOBİ, 2008 Mortgage, 2008 Kısa vadede en büyük kar havuzları Piyasanın hem büyüme hem de karlılıkta ana odakları bireysel bankacılık ürün ve segmentleridir Ticari, 2008 Mortgage, 2015 Üst kitle ve özel, 2008 Kredi kartı hariç kitle, 2008 Bireysel krediler, 2008 KOBİ, 2015 Bireysel krediler, 2015 Kredi kartları, 2008 -15% 15% 25% 35% Sermaye getirisi Yüzde Kurumsal, 2008 Kredi kartları, 2015 * 2015 verisi için 2008 - 15
Bankacılık sektörünün gelişimi Bireysel bankacılığın sektörde önemi Finansbank Bireysel Bankacılık
Finansbank Bireysel Bankacılık Kimdir? Bireysel Bankacılık, Girişimci Bankacılık ve Plastik Kartlar olarak üç kar merkezinden oluşuyoruz Bankanın 414 şubesinin %85’inde aktifiz 5 milyonun üzerinde müşterimiz var Bankanın mevduatının, kredilerinin ve karının %40’dan fazlasını oluşturuyoruz En hızlı büyümesi beklenen iş koluyuz!
Bireysel Bankacılık Finansbank için artan bir önem teşkil ediyor Finansbank Kredi Portföyünün Kar Merkezleri Bazında Dağılımı Bireysel Bankacılık YTL milyar, Yüzde Kurumsal Ticari Kobi Girişimci Bireysel Kredi kartları 2005 2006 2007 2008
Finansbank Bireysel Bankacılık temel ürünlerinde başarılı ve piyasada en hızlı büyüyen banka Pazar payları (gerçek kişi) 2005 2007 3Ç Konut kredileri Kredi kartları Oto kredileri * Kasım 2007
Bireysel bankacılık bünyesinde çok farklı işler yapıyoruz Satış Direkt satış Kredi Kartları Mortgage ve Bireysel Krediler Mevduat ve Yatırım Ürünleri Müşteri Değer Yönetimi ve Risk Analizi ADK Pazarlama ve Proje Yönetimi Şube ağının ve satış performansının yönetimi Tüm direkt satış ve outbound call center aktivitelerinin yönetilmesi Tüm pazarlama ve ürün yönetimi faaliyetleri Satış ortaklarına yönelik aktivitelerin planlanması, ilgili satış kanalları ile koordinasyonu ve uygulanması Müşterilerden en yüksek verimin alınmasının sağlanması Risk yönetiminin etkinliği Alternatif kanalların pazarlama ve yönetimi Bireysel Bankacılığın özel projeleri
Bankacılıkta pazarlama ekipleri tipik tüketici mallları şirketlerinden bile geniş bir sorumluluğa sahipler Temel sorular Cevaplamak için yaptığımız işler ? Kime satacağım? ? ? Müşteri segmentasyonu Potansiyel segment önceliklendirmesi Rekabet durumunun anlaşılması Ne satacağım? İhtiyaç tespiti Ürün ve servis geliştirme ? ? Kaça satacağım? Kanal ve müşteri tipi bazında fiyatlandırma Farklı fiyat komponentlerinin tasarımı Tipik pazarlama faaliyetleri Birçok tüketici malları şirketinde benzeri faaliyetler uygulanmaktadır Nerede satacağım? Geçerli kanalların seçimi – şube, direkt satış, call center, Internet, satış ortakları,... Kanalların bilgilendirmesi Ürünün kanallara açılması ? İnsanlara nasıl duyururum? Ajans çalışmaları ile koordineli olarak reklam kampanyaları ve medya planlarının oluşturulması Reklam performansı bazında medya mix planlaması ? ? Sistemim destekler mi? Sistemsel ihtiyaç tespiti IT ile koordinasyon Merkezi operasyonun koordinasyonu Bankalara özel aktiviteler İlgili uzman ekipler temel aktiviteyi gerçekleştirir Mevzuat ve politikalar müsade eder mi? ? Yasal uyum ve hukuk ekipleri ile koordinasyon
2007 Yılında Lansmanını Yaptığımız Ürünler
Bu dinamizm 2008 yılında da aynı hızıyla devam etmektedir ClubFinans: Üst gelir grubu için affinity programı Biriktiren hesap: Kredi kartıyla birleştirilmiş yatırım ürünü CardFinans Nakit: Yepyeni bir kategori Go Segmenti: Genç segmente yeni bir hizmet modeli