Sosyal Bilimlerde SSCI İndeksli Dergilerde hakemlik Sürecinin İşleyişi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
RAUF DENKTAŞ LİSESİ.
Advertisements

-Scopus- Uz. Kübra DEMİR
KADIN SİTESİ En iyi kadın sitesi olmak için söz veriyoruz!
Makale İnceleme Soruları
FAKÜLTE/BÖLÜM/ YÜKSEKOKUL ADI STRATEJİK PLANLAMA SUNUMU Not:Süreçler değişebilir…
İNTERNET ADRESLERİ.
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
DÖRDÜNCÜ DÖNEM KANITA DAYALI TIP UYGULAMALARI Dr. Zeynep İnce, 2 Ocak 2013.
Dudak Damak Yarıkları Çalışma Gurubu Kongre Raporu
Erciyes Üniversitesi Vakfınca 1 Ocak 2006 Tarihinden İtibaren Yurtiçi ve Yurtdışı Bilimsel Çalışmalara Verilecek Maddi Desteklerle İlgili İlkeler Doç.
DERGİLERİN KALİTE GÜVENCESİ OLARAK HAKEMLİK VE BAZI SORUNLARI
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
WEB OF SCIENCE İLE ATIF TABANLI ARAŞTIRMA DEĞERLENDİRMESİ Eğitmen: Metin TUNÇ This presentation is an introduction to InCites - the new web-based.
Akademik Yayıncılıkta Elektronik Ortama Geçiş Tamer Başar Automatica Baş-Editörü Beckman Institute, ECE, CAS, CSL, ITI University of Illinois, Urbana,
S.Ü. MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ KİMYA MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
TÜBİTAK BİLİM PROJELERİ
A.Ekrem ÖZKUL Kürşat ÇAĞILTAY
Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır?
Emerald kullanıcılarınıza yayın yapma konusunda nasıl yardımcı olabilir? Kullanıcılarınız için yardımcı kaynaklar Mine Tonta Business Manager, Turkey.
Öğrenme Kazanımları ve İlişki Haritaları Öğrenme Kazanımları ve İlişki Haritaları Mustafa Turan 13 Mayıs 2014 Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Amaç Açık Erişim Nedir? Neden Açık Erişim? Açık Erişim Nasıl sağlanır?
Kısa özet yazımı Dr. Oğuz Reşat Sipahi
Sağlık Bilimleri Alanında Yayınlanan Akademik Dergilerdeki Değişim: Dönemi Üzerine Bir İnceleme Doç. Dr. Nazmi KOZAK Anadolu Üniversitesi.
Yenİ kurulan Ünİversİtelerdekİ
Yerel ihtiyaçlara uygun kalite güvencesi:
Sosyal Bilimlerde Türkçe Yayınlar: Sorunlar ve Çözüm Önerileri Doç. Dr. Feyzan Erkip Bilkent Üniversitesi Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi.
OKUL REHBERLİĞİNDE MESLEK DANIŞMANLIĞI
Eğitim ile İlgili Uluslararası Bilimsel Dergilerde Yayın Yapma Süreci
HAKEMLİK SÜRECİNDEKİ GELİŞMELERİN DEĞERLENDİRİLMESİ “NASIL İYİ BİR HAKEM OLUNUR?” Prof. Dr. Emine Gül Kapçı.
ULAKBİM Veri Tabanlarında Dizinleme Uzm. A. Nuray DEMİRKOL TÜBİTAK-ULAKBİM 10 Kasım 2007 İnet-Tr Ankara.
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
BOLOGNA UZMANLARI ULUSAL TAKIM PROJESİ 14 MAYIS 2010, ANTALYA SULTAN GÜROL BOLOGNA ULUSAL TAKIMI ÖĞRENCİ TEMSİLCİSİ
18 Mart Yalova.  22 Mayıs 2008 tarih ve 5765 sayılı kanun ile kurulmuş olan Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Öğretim.
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Uzm. Fatma BAŞAR Cahit Arf Bilgi Merkezi Eğitim ve Tanıtım Sorumlusu 22 Eylül 2010 T.C. Sağlık Bakanlığı Eğitim Toplantısı TÜBİTAK.
1 Bilgiye Erişimde Fırsat Eşitliği Projesi Olarak EKUAL'in Doğuşu ve Gelişimi Prof.Dr. Cem SARAÇ Hacettepe Üniversitesi.
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
Veri Tabanı-Dergi İletişimi Ve Ortak Yazım Dili, Dergi Formatının Ele Alınması TÜBİTAK-ULAKBİMTVBBVT I. EDİTÖRLER ÇALIŞTAYI A. Nuray DEMİRKOL 2 Kasım 2007.
OKULLARIN INTERNETE TAŞINMASINDA BÖTEB’ LERİN (BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ) ROLÜ.
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
Yerleştirme Sistemindeki
ULUSAL AKADEMİK LİSANS TOPLANTISI 6 Kasım 2006, İstanbul.
ÖDEV-BAŞARI Sevgili Öğrenciler;Ödevin eğitim hayatınızda çok önemlidir. Ödevin amaçları şunlardır Derse hazırlıklı gelmek Derste öğrenilen konuları pekiştirmek.
TÜRKİYE’DE UZAKTAN EĞİTİM
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi
Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi
PERFORMANS DEĞERLENDİRMESİ
İSG, Yangın, Çevre ve Risk Yönetimi Periyodik Sektörel Dergi Ocak 2008 ilk sayısı çıktı.
4. SINIF ÖĞRETİM PROGRAMI VE DERS KİTAPLARININ İNCELENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ Atakan BAYLAM.
Kongrede Sunulan Bildirilerin Kaderi Nedir?
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Alanında Yılları Arasında Türkiye Kökenli Bilim İnsanları Tarafından Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir İçerik Analizi.
TURİZMDE EĞİTİM SORUNLARI
BÖLÜM 5 LİTERATÜR TARAMASI NASIL YAPILIR?BİR MAKALENİN BÖLÜMLERİELEŞTİREL OKUYUCU İÇİN KONTROL LİSTESİARAŞTIRMA RAPORUNUN YAZILMASI Beşinci Bölüm Konuları.
BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR PROJELER KOORDİNATÖRLÜĞÜ
Üniversiteler İçin Proje Yönetim Bilgi Sistemi
Yaşam ve Sağlık Bilimlerinde Bilimsel Yazı Değerlendirme Süreci Prof. Bünyamin ŞAHİN Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Anatomi Anabilim Dalı.
AKRAN EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 181.
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
3. ULUSAL AÇIK ERİŞİM ÇALIŞTAYI AÇIK ERİŞİM ÜNIVERSİTELERDE NELERİ DEĞİŞTİRECEK? Ekim 2014 Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı BİLKENT ANKARA İlkay Holt.
EDAM EDİTÖR MASASI Adem Başpınar (0532)
ULUSAL AKADEMİK AĞ ve BİLGİ MERKEZİ
Ask Question.
Değerli Kastamonu Üniversitesi Öğretim Elemanları HOŞGELDİNİZ
NEDEN DOKTOR OLUYORUZ? GRUP BİLİMSE TODUP A2.
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ
Sosyal Bilimlerde SSCI İndeksli Dergilerde hakemlik Sürecinin İşleyişi
Uluslararası Üniversite Sıralama Sistemleri Genel Bir Değerlendirme
Sunum transkripti:

Sosyal Bilimlerde SSCI İndeksli Dergilerde hakemlik Sürecinin İşleyişi Kıvılcım Metin Özcan II. Ulusal Sosyal Bilimlerde Süreli Yayıncılık Kurultayı 13-14 Aralık 2007

SSCI (Hakemli) dergilerde yayının teşvik edilmesi gerekli mi? Bir kalite ölçütü olarak hakemli dergilerde yayının teşviki: pozitif olarak değerlendirilmesi gereken bir gelişme olarak alınmalı, bu ille de yabancı dergide yayın olmasının şart koşulması anlamında değil, üniversitelerin standartlarına göre değişse de, promosyonların hakemli dergide yayına bağlı olması bir kalite ölçütü olarak gerekli.

SSCI dergide yayın Fakat uluslararası dergilerde Türkiye özeli ile ilgili çalışmaları yayınlamak epey zor. Türkiye'nin bilim ortamına katkıda bulunabilecek, bizim ülkemizin isleyişini anlamaya yönelik soruları irdelemiş ve bunu bilimsel yöntemler ve yeni sorular sorarak yapmış çalışmaların SSCI kıstasında değerlendirilmemesi yazarlar açısından işi zorlaştırıyor.

Öte yandan… SSCI hakemli yayın performansı giderek bir fetiş haline dönüştürülüyor. Bir yandan "nesnel" ölçüt arayışının önemli olduğunu kabul etmekle birlikte, SSCI'nin aslında dar ve sosyal bilimlerde "en güncel" hatta tabir caizse "moda" konulara öncelik veren bir alan olduğu göz ardı edilmemeli. Bunun sonucunda Türkiye'nin araştırma gündemi giderek Türkiye’nin gerçeklerinden uzaklaşmaya yöneliyor.

SSCI dergide yayın Bu iki sonuç doğuruyor. Birincisi SSCI isine kafayı takan akademisyenler Türkiye ile ilgili önemli çalışmalar yapmaya çekiniyorlar. Çünkü uluslararası hakemler Türkiye özelindeki sorulara ilgi duymuyor olabilirler. İkincisi ise bu çalışmaları yapanların yayın yapabilme, özellikle SSCI dergilerde, zorlaşıyor. Bu ikinci etkinin hakemlik sureci ile doğrudan ilişkisi yok ama ulusal bilim üretimine önemli etkisi var

Öte yandan… Örneğin Türkiye için hala çok önemli iktisadi konular olan enflasyonla mücadele, gelir dağilim bozukluğu gibi konular uluslararası yazında da moda olmadığı için göz ardı edilebiliyor. Öte yandan Amerikan ekonomisi için önemli olan güncel konular,Türkiye için önem arz etmese de sadece yayın yapabilmek için uğraş veren genç meslektaşlarımızı kendi ülkelerine ve gerçek yasama yabancılaşmasına yol acıyor. Böylece Türkiye'nin kendi özgün yapısına uygun araştırma paradigması oluşturulması zorlaşmış oluyor

Hakemli dergi gereği! Ancak tüm bu sorunlara rağmen dergilerin hakemli olmasının çok önemli Birincisi bilimin fikir alışverişi ile zenginleştiği gerçeği. İkincisi çalışma işi "iyi" yapacak hakemlerin varlığına bağlı olarak hakemlik sürecinde zenginleşir. Bunu ötesinde fikir paylaşımının hakemlik yapan acısından da faydalı olduğu görüşü hakim. Çünkü hakem içinde yeni bir öğrenme süreci Neler yapıldığını bilmek neler yapılabileceği ve nasıl yapılması gerektiği/gerekmediği ile ilgili bilgi birikimine katkıda bulunuyor.

Hakem Havuzu Sorunu Hakem peşinde koşan bir editör açısından en büyük sorun hakemlik sürecini akademik doğrularımız ve değerlerimizle yapacak Türkiye'de bilim üretiminin taklitçilikten yenilikçiliğe geçişine destek verecek hakem sayısının oldukça az olması "hakem havuzunun" oldukça sığ olması yüzünden sürekli ayni kişilerden hakemlik istemek zorunda kalınmasına yol açıyor.

Hakem havuzunun Derinleştirilmesi Uzun dönem tedbir: Hakemlik havuzunu derinleştirmenin bir yolu öğretim üyelerinin eğitimine ayrılan bütçenin arttırılması, Doktora sonrasında Türkiye'ye yurtdışından dönme koşullarının iyileştirilmeye devam edilmesi Kısa dönemli tedbir: Hakemliği hakkıyla yapan bu havuzdaki az sayıdaki insana "teşvik"ler vermek. YOK promosyonlarında puan olabilir, dergilere bu is için araştırma bütçesi aktarılıp hakemlere cüzi de olsa bazı ödemeler yapılabilir (ayni TÜBİTAK'IN hızlı destek hakemliğine 100YTL veriyor olması gibi).

Hakemlik süreci:Editör açısından Hakemlik: Editör bir makale alınca en az 1-2 hakem seçer. Bunu nasıl seçer?: genelde "references“lara bakar. Oradan hakem bulmaya calisir.Fakat uyanık yazarlar genelde referanslara arkadaşlarını koyarlar. Uyanık editör o zaman referanslarda olmayan bir hakem seçer.

Zorluklar; Gelen makale direk editörün alanında olmayabilir. Mesela sen ortak bir calisma yapmisindir ve senin katkin econometric alaninda olmus ve ortaginda teorisyendir. Fakat kişiye daha çok teori bazında bir kağıt gelmiştir. Çoğu insene hakemliği Kabul eder, uzman olmadıkları halde. Neden? (1) bu guzel bir service'dir ve tenure and merit ilerlemeleri icin onemli bir seydir (professional activities)‏

Bu durmdada das u problem ortaya cikar Bu durmdada das u problem ortaya cikar. Eger bu isi bilmeyen adam seni kagidana hakem olursa ve abuk subuk birsey yazip ve makeleyide reject ederse, bu author'a haksizlik olur. Maalesef bu cok bir yaygin olaydir. Niye? Cunku editorler genelde referee'nin gorusunle giderler (ozellikle karar reject ise) - niye? Cunku editorlerin cok vakti yoktur ve reject etmeyi severler.... Editor eger revision veya accept kakrai gelmisse, makaleyi bakar hakikaten iyi mi diye.. Hakemler sunuda cok sever - Genelde hakem bir repor yazip yolladinmi .

editor'un ne karar aldigini bilmez . editor'un ne karar aldigini bilmez. Sen revise suggest etsen bile, editor makeleyi reject edbilir belki cok makale submit ediliyordur. Iste editorler hakemleri bilgi verirlerse ve oteki hakem reporlarinida senle (hakem) paylasilairsa, bu senin cok hosuna gider ve sana deger verildigini hissediersin. Bo kunu onmeli: editor ve hakem commuication'i sonuna kadar olamli - ediitorler kararlarini hakemlerle paylasmali. Cogu editorler bunu yapmiyor ve iyi hakemlerde bu editorlar ile zamanda calismak istemez. Bu haklem sayisini ve kalitesini dusurur. Eger TUBITAK hakem sayisini ve kalitesini artirmakl istiyorsa, editorlarin hakemleri iyi secmesi ve onlarla sonuna kadar irtibat kurmasi gerekir ve oteki hakem raprunu da paylamisi iyi olur. Son konu onmeli ve degerli - cunku acaba sen oteki hakemin dediklerini dusunmusnmu yoksa kacirmisimi? Burada bir ogrenim deneyide oluyor - o nedenlr hakemlik daha zevkli ve egitici oluyor. Ayrica, bazi dergiler hakemlere daha cok tesvik vermek icin onalra para ediyorlar - bu editorlar icinde iyi cunku raprlari daha cok alabiliyorlar..

SSCI Dergilere Makale yollayanlar Açısından Zorluklar Genel gözlemler: 1) Sosyal bilimlerde hakem sureci genelde uzun. 2) Süreçler genelde uzun olmakla beraber dergiler arası çok büyük farklar da var. İlk yanıtın gelmesinin bir sene sürdüğü gibi deneyimlerde var 4-5 ay sonra ilk yanıtın geldiği durumlarda mevcut. 3) Makale dergiye yollandıktan dört ay sonra "status of my submission" ne durumda diye bir e-mesaj yollamakta fayda var. 4) Derginin editörünün nasıl biri olduğu sureci çok etkiliyor. Editörün değişmesiyle surecin zorlaşması kolaylaşması mümkün.

Sonuç ve Öneriler: Hakemlik süreci Hakemlik surecine dair: adim adim gidersek 1. Konuya hakim kişilerin Editör tarafından doğru tespiti "akademisyen-alan" veri setinin mutlaka mevcut olması 2. Editörlerin sürekliliği linin sağlanması 3. İletişimde yanıt için uygun bir zaman surecinin teşvik edilmesi (belki bir miktar özendirici ödeme ile)‏ 3. Özellikle Türkiye'nin akademik camiasının boyutu göz önünde tutularak "double-blind" konusunda titizlik

Sonuç ve Öneriler: Hakemlik süreci 4. Değerlendirme sürecine dair bir format sunulması (İşletme ve Finans ve METU Studies and Development örneği) 5. Hakem'in literatüre katkı konusundaki değerlendirmesi çok önemli bu konuda mesela formda buna ilişkin mutlaka bir madde bulunması 6. Editör'ün kendisinin de konuya karar verebilecek konumda olması ve dergilerde belli başlı birkaç alanı kapsayan birkaç yardımcı editörünün sorumlu olması

Sonuç ve Öneriler Türkiye'deki hakemli dergilerin de belli bir endekse göre (impact factor, vs. ölçütlerine göre) sıralanması da çok yerinde olur. Bu her bir derginin hakemlik konusunu daha ciddiye alması yönünde de katkıda bulunacak bir çaba olur. Hakemli dergilerde yayının dayatılmasının eleştirisi yerine getirilerinin tüm akademik camiaya belki daha açıklıkla anlatılması ve teşvik edilmesinin gerekliliği.

Yeni tartışma: Dergi Listeleri (Journal list)‏ Yenilerde listeler konusunda bir tartışmadır başladı. SSCI dahil bir suru farklı liste kullanılıyor. Her okul kendine göre bir yol seçiyor ve kendine bir liste yapıyor. Mesela Erasmus Universitesinde İşletme alanında kendi listesi var. Web sayfalarinda veriyorlar. Yine London Business School (LBS) çok sınırlı bir liste kullanıyor. (JF JFE ve yanında da FAJ FM gibi). Bilkent Üniversitesinde her alanda bir liste bulunmasi…

Dergilerin kalitelerine göre yapılmış liste (Journal Quality List) Örnek: Bu liste su an 28 baskısını yapmış olan ve her yil düzenli olarak yenilenen bir yapıda. En yeni versiyonu 899 derginin 20 farklı şekilde sıralanmasından oluşuyor. http://www.harzing.com/ adli siteden çıkıyor ve Anne-Wil Harzing tarafindan hazırlanmış liste.

Makalelerinde Macdonald and Kam (2007) “kaliteli dergilerde makale bastirmadaki ustalık” meselesini incelemektedirler. Araştırmalarında İngiliz Üniversitelerindeki İşidaresi bölümlerinin bölüm başkanları ile yapılan bir anket çalışması baz alınmış ve buradan şu sonuca varılmıştır “…bu tür bir ustalık geneldir. Uyanıklık ve hesaplı olma akademisyenliği desteklemektedir.”. “makalelerin içeriğinin, ne basıldığına değil nerede basıldığına ile ilişkilendirilmesine kadar” devam edeceğini söylerler”.