BÜYÜYEN İŞSİZLİK, ARTAN KAYIT DIŞILIK, HAKSIZ REKABET TÜRK TEKSTİL VE KONFEKSİYON SANAYİİNDE ACİL ÇÖZÜM ÖNERİLERİ 2. ADANA ULUSLAR ARASI EKONOMİK İŞBİRLİĞİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLGİLİ MEVZUAT 4458 sayılı Gümrük Kanunu yanı sıra 261 sayılı Kanun, 933 sayılı Kanun, 1567 sayılı Kanun, 2976 sayılı Kanun ve 474 sayılı Kanun 2005/8391.
Advertisements

TELAFİ EDİCİ VERGİ Üçüncü ülke menşeli bir eşyanın DİR kapsamında ithal edildikten sonra üretim sürecini müteakip ihraç ürünü olarak AB üyesi ülkelere,
KAYSERİ İLİ İMALAT SANAYİ DURUM TESPİTİ ANKET ÇALIŞMASI BULGULARI KAYSO, HAZİRAN 2008.
Üretici firma sayısı 30 Sektörde istihdam edilen kişi sayısı yılı üretim miktarı Ton İhracatın üretime oranı %45-50 Üretim kapasitesi.
Oğuz Bal Adularya Enerji Gen.Müd. Yardımcısı
5084 SAYILI YATIRIMLARIN VE İSTİHDAMIN TEŞVİK EDİLMESİNE DAİR KANUNUN ETKİLERİNİN ARAŞTIRILMASINA DAİR PROJENİN SONUÇLARI Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü.
SAİT FAİK GÜLŞEN Dış Ticaret Uzmanı
YATIRIM TEŞVİK BELGESİ
Kobi Tanımı 150 kişiden daha az çalışanı olan kurumlar
TÜRKİYE KÖMÜR İŞLETMELERİ KURUMUNUN
TÜRKİYE TIBBİ CİHAZ TEDARİKÇİ PROBLEMLERİ
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
AB Hakkında Genel Bilgiler
SI MESLEK KOMİTELERİ ORTAK TOPLANTISI 31. Grup Elektrik, Elektronik ve Bilişim Sanayii 32. Grup Enerji ve Elektrik Ekipmanları Sanayii 33. Grup Aydınlatma.
Küresel Büyüme Oranları (%)
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
REACH AB Yeni Kimyasallar Politikası İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhracatçıları Birliği REACH AB Yeni Kimyasallar Politikası Registration, Evaluation,
Avrasya’da Ekonomik İşbirliği İmkanları: Riskler ve Fırsatların Konsolidasyonu Mustafa Aydın Ankara, 30 Mayıs 2006 TOBB – Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Enerji Sektöründe Lojistiğin Yeri ve Önemi
Türkiye’nin Rekabet Gücü Üzerine Gözlemler
1 Hububat ve Çeltik Alım ve Satış Esaslarına İlişkin Uygulama Yönetmelikleri İle Gelen Yenilikler
FORM MÜŞAVİRLİK LTD.ŞTİ.
Türkiye Yazılım Sektörü Sorunları ve Çözüm Önerileri
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
ÜRETİME YÖNELİK TEŞVİKLER VE GÜMRÜK REJİMLERİ
Mevcut Durum ve Gelecek Vizyonu 18 Temmuz 2012 Sakarya
Orta Anadolu İhracatçı Birlikleri
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
SOLAREX GENSED-GÜNDER OTURUMU Türkiye’de PV Sektörü ve Geleceği
SÜRDÜRÜLEBİLİR REKABET GÜCÜ PİYASA KALİTESİ- ŞİRKET STRATEJİLERİ KASIM, 2007 Prof.Dr.Çelik Kurtoğlu “iyişirket” Danışmanlık A.Ş.
T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI.
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNDA MALLARIN SERBEST DOLAŞIMI
DIŞ TİCARET VE ÖDEMELER DENGESİ
Hariçte İşleme Rejimi Nedir?
İHRACATA YÖNELİK DEVLET YARDIMLARI PAZAR ARAŞTIRMASI VE PAZARLAMA FAALİYETLERİ - İBGS 2009/5 YURTDIŞINDA DÜZENLENEN FUARLARA KATILIM - İBGS 97/5.
Dahilde ve Hariçte İşleme Rejimi
24 Mart 2015 Haliç Üniversitesi Kağıthane Kampüsü
UNILEVER DÜNYA - 40 MİLYAR EURO CİROSU İLE - GIDA, EV VE KİŞİSEL BAKIM ÜRÜNLERİ ALANINDA 150 ÜLKEDE FAALİYET GÖSTEREN, - 155,000 ÇALIŞANI, MARKASI.
Tarımsal Üretici Birlikleri ve Kooperatifler Açısından Biyodizel
Hacettepe Üniversitesi
97/5 SAYILI ÇEVRE MALİYETLERİ DESTEĞİ. İhracat Genel Müdürlüğü | KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı Çevre Desteği Amacı: Çevre, kalite, gıda.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
7. büyük tekstil ve hammaddeleri 6. büyük hazır giyim ve konfeksiyon
DAHİLDE İŞLEME REJİMİ UYGULAMA USUL VE ESASLARI
1  Ankara  Ağrı  Kars  Muş  Erzincan  Erzurum  Erciş  Malatya  Çarşamba  Eskişehir  Kırşehir  Susurluk  Adapazarı  Alpullu  Uşak  Kayseri.
SON ON YILDA HAYVANSAL ÜRETİMİN GELİŞİMİ VE TARIMIN FİNANSMANI
VE ATIK YÖNETİMİ DESTEKLERİ
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
Copyright ©2004, South-Western College Publishing Uluslar arası İktisat By Robert J. Carbaugh 9th Edition 1. Bölüm: Uluslar arası İktisat.
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
TÜRKİYE’DE DUAL İSTİHDAM YAPISI
TÜRKİYE-AB İLİŞKİLERİ Avrupa Birliği Genel Müdürlüğü
1929 BUHRANI VE türkİye ekonomisi üzerİne etkİleri
YATIRIM TEŞVİK SİSTEMİ
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
SERBEST DOLAŞIMA GİRİŞ REJİMİ
BATMAN İL EKONOMİK RAPORU. İÇİNDEKİLER 1.Türkiye Ekonomisi Genel Değerlendirme 1.1.Büyüme 1.2.İstihdam 1.3.İhracat 1.4.Enflasyon 2.Batman İli Ekonomik.
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI
2017 OCAK-NİSAN AYLARI TÜRKİYE VE MALATYA EKONOMİSİNDEKİ GELİŞMELER
YENİ TEŞVİK SİSTEMİ (BÖLGESEL TEŞVİK UYGULAMASI)
KÖRFEZ/ORTADOĞU ÜLKELERİNE İHRACATIMIZ VE BÖLGEMİZDEKİ GELİŞMELER
TEV’İN OLUŞMASI İÇİN;. Ticaretin DİİB kapsamında gerçekleştirilmesi,
ANKARA YATIRIM TEŞVİKLERİ
Güncel Teşvik Bilgilendirme Sunumu
2018 OCAK AYI TÜRKİYE VE MALATYA EKONOMİSİNDEKİ GELİŞMELER
ULUSLARARASI TİCARET.
2018 Yılında Uygulamaya Konacak Teşvikler ve Yapılacak Diğer Çalışmalar 23 Şubat 2018.
Tarım sektörünün önemi
Sunum transkripti:

BÜYÜYEN İŞSİZLİK, ARTAN KAYIT DIŞILIK, HAKSIZ REKABET TÜRK TEKSTİL VE KONFEKSİYON SANAYİİNDE ACİL ÇÖZÜM ÖNERİLERİ 2. ADANA ULUSLAR ARASI EKONOMİK İŞBİRLİĞİ FORUMU Atilla BAĞÇUVAN ŞUBAT 2006

TÜRK TEKSTİL VE KONFEKSİYON SEKTÖRÜNDE KAN KAYBI DEVAM ETMEKTEDİR KAN KAYBI DEVAM ETMEKTEDİR Bugün tekstilde makineler, fabrikalar yok pahasına elden çıkarılmaktadır. Firmalar çaresizlik içerisinde üretim tesislerini devretmekte veya bir çoğu da kapanma aşamasında hızla işçi çıkarmaktadırlar. Çekilen sıkıntılar, 2004 yılında -% 4,8 düşen tekstil üretiminin 2005’de -% 13,2 kayıpta olmasından da açıkça belli olmaktadır. İhracatımızın lokomotifi ve tekstil sektörünün en önemli müşterisi giyim sanayinde üretimdeki -% 10,4 oranındaki düşüş de endişeleri pekiştirmektedir.

Türkiye’nin lokomotif sektörü tekstilde üretim ve istihdamdaki kan kaybı sosyal huzuru tehdit edecek boyutlara gitmektedir. Ülkenin toplam ihracatı 2005’de % artarken ihracatımızın % 28’ini gerçekleştiren Tekstil ve hazır giyim sektörünün, dış satışlarını ancak %5,3 oranında artırması gerek cari açık, gerek istihdam açısından son derece endişe vericidir.  Ülkenin toplam ihracatı 2005’de % artarken ihracatımızın % 28’ini gerçekleştiren Tekstil ve hazır giyim sektörünün, dış satışlarını ancak %5,3 oranında artırması gerek cari açık, gerek istihdam açısından son derece endişe vericidir.  Özellikle, tarımdaki daralma ve 2005’de 1,5 milyondan fazla insanın tarımda işsiz kalması nedeniyle sektörden boşalmaya devam edecek vasıfsız işgücüne önemli bir istihdam kapısı oluşturan tekstil sektörü hayati öneme sahiptir.  Kentlerde kayıtlı genç işsizliğinin % 23’leri aştığı ve sosyal patlama sinyallerinin giderek arttığı bir ortamda Türkiye’de toplam imalat sanayi istihdamının yaklaşık % 21’ini yaratan sektördeki üretim kaybının yaratacağı ekonomik ve sosyal tahribat ortadadır.

Bugün 2,5 milyon kişiyi istihdam eden, o 18,2 (?)milyar dolar ihracat yapan, o 10 milyar dolara yakın içpazar büyüklüğüne sahip olan muazzam bir sanayi yanlış politikaların ve söylemlerin kurbanıdır. Sektörümüz yeni yatırımlar ve yeni üretim kapasitelerinin yaratılmasına odaklı, haksız rekabeti önleyecek, resmi işsizlik sorunun yanı sıra kayıt dışı ekonomi ile de mücadeleyi sağlayacak acil uygulamalar beklemektedir

1990’LARIN ORTALARINDA AB KOMİSYONU, AB FİRMALARININ DİĞER GÜÇLÜ SEKTÖRLERDE PAZAR KAZANMAK ADINA TEKSTİLİ FEDA EDEBİLECEĞİ YÖNÜNDEKİ SÖYLEME RAĞMEN AVRUPA SEKTÖRÜN KAYMAĞINI YEMEYE DEVAM ETMEKTEDİR. AVRUPA’NIN TEKSTİLE İKAME EDECEĞİ BİRÇOK SEKTÖRÜ VARKEN TÜRKİYE’NİN HENÜZ BÖYLE BİR ŞANSI OLUŞMAMIŞTIR. SEKTÖRÜN VASIFSIZ İŞÇİ İSTİHDAM ETMEDE GÖREVİ SON DERECE ÖNEMLİDİR. BU KONUYU SİYASİLERE HER FIRSATTA HATIRLATMA GEREĞİ DUYULMAKTADIR. MEDYADA OTOMOTİVİN İHRACATTA TEKSTİL-KONFEKSİYON’U GEÇECEĞİ GİBİ SÖYLEMLERE KARŞIN, BU SEKTÖRÜN İSTİHDAM AMBARI OLAMAYACAĞINI BAZI ÇEVRELERE ANLATMA GEREĞİ VARDIR.

  GERÇEK ÜRETİCİNİN DESTEKLENMESİ oKDV oranları düşürülmelidir. oİmalatçı/ihracatçıya rekabetçi enerji maliyetleri sağlanmalıdır. o İstihdam vergilerinde OECD ülkeleri ortalamasına kademeli yaklaştırma acilen başlatılmalıdır.   DAHİLDE İŞLEME REJİMİNDE YERLİ ÜRETİCİLER GÖZETİLMELİDİR.  HAKSIZ İTHALATIN GÜMRÜKLERDE ÖNLENMESİ İÇİN DENETLEME ACİLEN DEVREYE GİRMELİDİR. oReferans fiyat sisteminin eksiksiz uygulanması ve denetimlerin daha sıkılaştırılarak yapılması sağlanmalıdır. oTrafik sapmalı ithalata karşı denetim ve cezalar arttırılmalıdır. oGümrüklerdeki yolsuzluklar önlenmelidir ÇÖZÜM ÖNERİLERİMİZ

.  Rekabet içinde olduğumuz ülkelerdeki elektrik fiyatları 1-3 cent/kws, AB ortalaması 4-5 cent/kws iken ülkemizde 8-9 cent/kws olması sektörün önündeki en büyük engellerden biridir. Kaynak : IEA energy prices and taxes Emek yoğun ve ihracat ağırlıklı sanayi sektörü elektrik fiyatları için belirlenecek tavan bir döviz fiyatı (5 cent/kwh) Enerji Bakanlığı tarafından sağlanmalıdır..

Ayrıca, Hassas sektörlerde faaliyet gösteren imalatçı firmalar için Asgari 30 kişi çalıştırmak koşuluyla Sanayi elektrik girdisi AB ortalamasına (5 cent/kws) çekilmeli, Enerji giderleri (elektrik, fuel oil, doğal gaz vb), geçmiş yıllarda olduğu gibi, Dahilde İşleme Rejimi (DİR) kapsamında Vergi Resim ve Harç İstisnasından yararlanmalıdır.  AB ortalamasının üzerindeki enerji ödemelerinde mahsup sistemi getirilmeli, çok yüksek olan enerji birim fiyatlarının % 50 sinin ödenecek SSK, muhtasar, Kurumlar vergisi, vb vergilerine mahsup edilmelidir. Çok yüksek olan enerji maliyetlerini rekabet edebilir seviyeye çekmek için Tekstilde üretim ve katma değeri yüksek ihracat teşvik edilmelidir.

OECD ülkeleri arasında % 43 ile en yüksek oran olan toplam istihdam vergilerimizin AB ülke oranlarına acilen yaklaştırılması gerekmektedir.  İstihdam üzerindeki vergilerde, 5 yıl süre ile sınırlı kalmak kaydı ile, indirim yapılması ve AB ülkeleri arasında en yüksek seviyede olan istihdam vergi oranlarımızın, düşük seviyede olan AB ülke oranlarına yaklaştırılması; SSK Primi, Gelir Vergisi ve Stopaj Vergilerinde bu indirim oranının 2006 yılı sonunda % 20 ve takip eden diğer yıllar için ise % 10 olarak belirlenmesi gerekmektedir. Kaynak : OECD

DAHİLDE İŞLEME REJİMİNDE YERLİ ÜRETİCİLERİN GÖZETİLMESİ DiR belgeleri AB normlarında verilmelidir. Tüm sektörler toplamında DiR belge sayısı 1999 yılından bu yana sürekli artış eğiliminde olmuştur. Kaynak: DTM

 Yıllık DİR belge sayısı dağılım yüzdeleri Ocak- Ağustos itibariyle 2005’de %40 ile en fazla dokuma ve giyim sektöründe gerçekleşmiştir.

 DİR KAPSAMINDA HİÇBİR VERGİ ÖDENMEDEN (KDV, GÜMRÜK VERGİSİ VE BENZERİ) İTHAL EDİLEN TEKSTİL HAMMADDELERİ (İPLİK, KUMAŞ VE BENZERİ) YURT İÇİNDE KDV PAZARLIĞI YAPILARAK, KAYITDIŞI OLARAK SATILABİLMEKTE VE HAKSIZ REKABET YARATMAKTADIR, BU NEDENLE İVEDİLİKLE ; AB ÜLKELERİNDE OLDUĞU GİBİ SADECE İÇ PİYASADA YETERSİZLİĞİ KANITLANAN MALLAR İÇİN DİR KAPSAMINDA İTHALAT İZNİ VERİLMESİ, TÜRKİYE’DE YETERLİ MİKTARDA ÜRETİMİ OLAN STANDART MALLAR İÇİN İTHAL İZNİ VERİLMEMESİ,, AB ÜLKELERİNDE OLDUĞU GİBİ SADECE İÇ PİYASADA YETERSİZLİĞİ KANITLANAN MALLAR İÇİN DİR KAPSAMINDA İTHALAT İZNİ VERİLMESİ, TÜRKİYE’DE YETERLİ MİKTARDA ÜRETİMİ OLAN STANDART MALLAR İÇİN İTHAL İZNİ VERİLMEMESİ,, DİR BELGE TAAHHÜT KAPATIMLARINDA BAZ ALINAN ÜRETİM KAPASİTE RAPORLARINDAKİ ÜRETİM FİRE ORANLARININ, AB'DE OLDUĞU GİBİ DTM TARAFINDAN SEKTÖR VE KATEGORİ BAZINDA BELLİ BİR STANDARDA GÖRE BELİRLENMESİ, DİR BELGE TAAHHÜT KAPATIMLARINDA BAZ ALINAN ÜRETİM KAPASİTE RAPORLARINDAKİ ÜRETİM FİRE ORANLARININ, AB'DE OLDUĞU GİBİ DTM TARAFINDAN SEKTÖR VE KATEGORİ BAZINDA BELLİ BİR STANDARDA GÖRE BELİRLENMESİ, DİR BELGE İTHALAT İZİNLERİ VE TAAHHÜT KAPATIMLARI BU STANDART FİRE ORANLARINA GÖRE SADECE DTM TARAFINDAN YAPILMALI, AYRICA, DİR BELGESİ MÜRACAATINDA VE BELGE KAPATILIRKEN İMALATÇI ŞİRKETLERDEN GEÇMİŞ 12 AY İTİBARİYLE SSK BORDROLARI VE ELEKTRİK FATURALARININ ÖDENDİĞİNE DAİR RESMİ BELGELERİN İSTENMESİ, DİR BELGE İTHALAT İZİNLERİ VE TAAHHÜT KAPATIMLARI BU STANDART FİRE ORANLARINA GÖRE SADECE DTM TARAFINDAN YAPILMALI, AYRICA, DİR BELGESİ MÜRACAATINDA VE BELGE KAPATILIRKEN İMALATÇI ŞİRKETLERDEN GEÇMİŞ 12 AY İTİBARİYLE SSK BORDROLARI VE ELEKTRİK FATURALARININ ÖDENDİĞİNE DAİR RESMİ BELGELERİN İSTENMESİ, Bu belgeler ile giren ithal tekstil ürünleri sektörde yapılacak yatırımları engellemekte, sanayimizin geleceğini ipotek altına almaktadır.

♦ Referans fiyat sisteminin eksiksiz uygulanması ve denetimlerin daha sıkılaştırılarak yapılması sağlanmalıdır. ♦ Trafik sapmalı ithalata karşı denetim ve cezalar arttırılmalıdır. ♦ Gümrüklerdeki yolsuzluklar önlenmelidir HAKSIZ İTHALATIN GÜMRÜKLERDE ÖNLENMESİ İÇİN DENETLEMENİN ACİLEN DEVREYE GİRMESİ

Kaynak: DTM-İTKİB Uzakdoğu ülkeleri ve Çin’den yapılan Tekstil ve Konfeksiyon ithalat artışı vahim ve yıkıcı boyutlara ulaşmıştır. TÜRKİYE’nin ÇİN’DEN TEKSTİL ve KONFEKSİYON İTHALATI GELİŞİMİ Bunun yanı sıra haksız ithalata karşı alınan önlemlerin trafik sapması, yanlış beyanlar ve Gümrüklerdeki denetim noksanıkları nedeniyle delinmesi inanılmaz tahribat yaratmaktadır.

2001 yılında 688 milyon m² olan mensucat ithalatı, 2004 yılı sonunda 1,292 milyon m2’ ye, 2005 yılında ise 1,5 milyar m² gibi ürkütücü boyutlara ulaşmıştır. AB’nin en büyük entegre üretim kapasitesi ülkemizde olmasına rağmen Uzakdoğu’nun haksız rekabetine teslim edilmesine göz yumulmaktadır. Kaynak: DİE

Gümrüklerimizde uygulanmakta olan referans fiyat sisteminin eksiksiz uygulanması eksiksiz uygulanması ve denetimlerin daha sıkılaştırılarak yapılması sağlanmalıdır

Ticaret Politikası Önlemlerine (dampinge karşı vergi, gözetim, kota, vb.) tabi eşya AB ülkelerinden ATR belgesi ile serbest dolaşıma sokulan ve üçüncü ülkelerden yanlış menşe beyanı ile trafik sapması yapılarak Türkiye’ye yoğun girişi yapılan Uzakdoğu menşeli tekstil ve konfeksiyon ürünleri ithalatında denetim ve izlenebilirlik sağlanamamaktadır. Hem vergi kaybı hem de Ticaret Politikası Önlemlerinin delinmesi söz konusu olduğundan, AB ülkelerinden ATR eşliğinde gelen Ticaret Politikası Önlemlerine tabi tekstil ve konfeksiyon ürünlerinin ithalinde ATR belgesi ekinde üretici beyanı istenmelidir, yanlış beyanlara karşı daha sıkı denetim ve ağır cezalar uygulanmalıdır. Trafik sapmalı ve yanlış beyanlı ithalat denetimi gümrüklerimizde daha fazla sıkılaştırılarak, cezalar arttırılmalıdır.

 Gümrüklerimizin sahte menşeler konusunda acilen uyarılması gerekmektedir.  Yanlış beyanlı ithalatların önlenebilmesi ve denetlenmesi için DTM İthalat Genel Müdürlüğü ve Gümrükler Genel Müdürlüğü ile birlikte gerekli yönetmelikleri bu doğrultuda yürürlüğe koymalıdır.

. Gayrisafi Milli Hasıla’nın % 11 ‘ini İmalat Sanayi’nin % 21 ‘ini İstihdamın % 20 ‘sini İhracatın % 30% ‘unu gerçekleştiren ; TEKSTİL SEKTÖRÜNÜNTÜRKİYE’DE TEKSTİL SEKTÖRÜNÜN TÜRKİYE’DE YERİNİ ALACAK ALTERNATİF BİR SEKTÖR HENÜZ BİR SEKTÖR HENÜZ OLUŞMADIĞINDAN, TEKSTİL SEKTÖRÜNÜ GÖZDEN ÇIKARACAK LÜKSÜMÜZ YOKTUR.