ÇEVRİMİÇİ ÇEVRE İZİNLERİ ELEKTRONİK VE MOBİL İMZA UYGULAMALARI ÇEVRE GÖREVLİLERİ VE DANIŞMANLIK FİRMALARI YAZILIMI VE UYGULAMASI ÇEVRE İZİN VE LİSANS BAŞVURULARI YAZILIMI BURCU DOĞAN
ELEKTRONİK İMZA BAŞVURUSU Elektronik imza atmak için 5070 Sayılı Elektronik İmza Kanununa göre gerçek kişilerin Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) tarafından yetkilendirilmiş bir Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcısından (ESHS) Nitelikli Elektronik Sertifika (NES) alması gerekir. Başvuru sahibi kimlik tespiti esnasında bizzat hazır bulunmalıdır. Nüfus Cüzdanı, pasaport veya sürücü belgesi gibi fotoğraflı ve geçerli resmi belgelerden herhangi birinin aslı ile başvuru yapılabilir. Ayrıca kişi kimlik teyidi yapılabilmesi için TC Kimlik numarasını da vermek zorundadır, ibraz edilen kimliğin bir nüshası ESHS’ye verilir. Kimliğini tespit ettiren başvuru sahibinin, bir nitelikli elektronik sertifika kullanıcı sözleşmesini ve ekinde yer alan sertifika başvuru formunu doldurması ve ıslak imza ile imzalayarak onaylaması gereklidir.
E-İMZA İÇİN NE GEREKİYOR? 5070 sayılı Kanuna göre imzalama işlemlerinin güvenlik seviyesi yüksek ve kişiye ait ayrı bir araç üzerinde yapılması gerekiyor. Bu tanıma uygun olarak günümüzde aşağıdaki araçlar kullanılabiliyor : AKILLI KART TOKEN
E-İMZA ATMAK İÇİN Akıllı kart okuyucuyu bilgisayarınızın USB girişine takınız. Akıllı kartınızı okuyucuya yerleştiriniz (ya da doğrudan token’ı takınız). İmzalama yapacağınız uygulamayı açınız. İmzala seçeneğini tıkladığınızda imzalamak istediğiniz dokümanın özeti alınacak akıllı kartınıza gönderilecek ve imzanıza erişim şifrenizi soran bir ekran gelecektir. İmzalama şifrenizi giriniz. İmzalama işlemi sonucu başarılı dönmüşse artık dokümanınız imzalanmış ve gönderime, saklanmaya hazırdır.
E-İMZA / ISLAK İMZA 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na göre Elektronik İmza Islak İmza ile aynı hukuki sonucu doğurur. Islak imza belgeyi sadece kişinin kimliği ile ilişkilendirirken elektronik imza hem kişinin kimliği hem de belgenin içeriği ile bağlantı kurar. Elektronik imzanın taklit edilmesi olasılığı, imzalama aracı ve erişim şifreleri iyi korunduğu sürece ıslak imzaya oranla çok çok düşüktür. Elektronik imzalar sigortalıdır.
MOBİL İMZA = E-İMZA Mobil imza bir mobil cihaz içerisindeki SIM kartta üretilen elektronik imzadır. İmzalama Anahtarı SIM kartta şifreli olarak saklıdır. Operatörlerin Durumu Turkcell – Şubat 2007 Avea – Şubat 2008 Vodafone – hazırlanıyor
MOBİL İMZA BAŞVURUSU Kişi mobil imza başvurusunu banka arayüzü veya mobil hizmet sağlayıcının web sayfası üzerinden yapar. Kimlik doğrulama işlemleri ESHS’ler (Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcısı) tarafından yapılacaktır. Bireysel başvurularda kişiler; İlgili GSM Operatörüne giderek SIM kartlarını 128 K SIM kartla değiştirir ve taahhütnamelerini imzalarlar. GSM Operatörü tarafına yapılan bu bildirimler sisteme alınıp ilgili ESHS’ lerle gerekli sertifikasyon süreci tamamlanır. Başvuruyu takip eden 1 hafta içerisinde GSM Operatörünün Müşteri Hizmetleri kişiyi arayarak, servisi başlatabilmek için kullanacağı Başlatma Kodu'nu iletir. Kişi başlatma kodunu girerek SIM kartında 6 haneli İmzalama şifresini belirler. Artık mobil imza kişinin kullanımına hazırdır.
MOBİL İMZA NASIL ATILIR? Bilgisayar Ekranı Cep Telefonu Ekranları Uygulama kullanıcıya imzaladığı isteğin ne olduğunu ve işleme ait parmak izi değerini gösterir. Aynı anda cep telefonuna da aynı bilgiler gelir. Parmak izinin aynı olduğu onaylandıktan sonra kullanıcıdan 6 haneli Mobil İmza şifresini girmesini isteyen ekran gelir. Kullanıcı şifresini girerek imzalama işlemini tamamlar.
ELEKTRONİK VE MOBİL İMZA NE SAĞLAR? Veri bütünlüğü: Verinin izinsiz veya yanlışlıkla değiştirilmesini, silinmesini ve veriye ekleme yapılmasını önler. Kimlik doğrulama: Mesajın iletiminin geçerliliğini ve mesaj sahibinin kimliğini doğrulamayı sağlar. İnkar edilemezlik: Bireylerin elektronik ortamda gerçekleştirdikleri işlemleri veya yüklendikleri taahhütleri inkar etmelerini önler. Gizlilik: Bireylerin elektronik ortamda gerçekleştirdikleri işlemlerin gizliliğini sağlamaz. Gizlilik için bilgilerin ayrıca şifrelenmesi gerekir.
ÇEVRİMİÇİ ÇEVRE İZİNLERİ – ETAP 1 Çevre Görevlilerinin Eğitim, Sınav ve Çevre Görevlisi Belgesi Başvurularının Alınması, Onaylanması; Çevre Görevlisi Eğiticilerinin Çevre Görevlisi Eğiticisi Belgesi Başvurularının Alınması, Onaylanması; Danışmanlık Firmalarının Yeterlik Başvurularının Alınması, Onaylanması işlemleri için hazırlanmış yazılımdır.
ÇEVRİMİÇİ ÇEVRE İZİNLERİ – ETAP 2 Çevre Görevlilerinin ve Danışmanlık Firmalarının, Sanayi Tesisleri ile bağlarının kurulması; Çevre Görevlilerinin Sanayi Tesisleri adına İzin ve Lisans başvurusunda bulunması; İzin ve Lisans başvurularının Bakanlık ve İl Müdürlüğü tarafından incelenip onaylanması Başvurusu onaylanan Sanayi Tesisleri için Çevre İzni veya Çevre İzin ve Lisansının oluşturulması işlemleri için hazırlanmış yazılımdır.
GEÇİCİ FAALİYET BELGESİ BAŞVURUSU Tüm tesisler adına ilk olarak sisteme kayıt yapılacak ve Geçici Faaliyet Belgesi başvurusunda bulunulacaktır. Geçici Faaliyet Belgesi başvurusunun değerlendirilme süresi 1 aydır.
ÇEVRE İZNİ VEYA ÇEVRE İZİN VE LİSANSI BAŞVURUSU Çevre Görevlileri tarafından Sanayi Tesisleri adına yapılan başvurular, ilgili kurumun ilgili şubelerine yönlendirilir. Değerlendirmelerin ardından Kabul ya da Red sonuçlarına göre tesis adına işlem yapılır.
TEŞEKKÜRLER…