YARATICI DÜŞÜNCE ve İNOVASYON

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Dr. Şeyda Serdar-Asan İTÜ Endüstri Mühendisliği Bölümü
Advertisements

STRATEJİK YÖNETİM STRATEJİK PLANLAMA
KİLİS HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
Yrd. Doç. Dr. Gültekin ALTUNTAŞ
PAZARLAMA STRATEJİLERİ
STRATEJİK PAZARLAMA 1.Hafta Pazarlama Nedir
Karşılaştırmalı Eğitim
DRAMA 11.HAFTA DRAMA YÖNTEMİYLE DERS İŞLEME MODELLERİ
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
TGSD Başvuru Formu Dikkat Edilecek Hususlar
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
Hüseyin ŞİRİN Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi EYTEP ABD.
ÖRGÜT KÜLTÜRÜ İ.
“PAZARLAMA PLANI” ESASLARI Prof. Dr. İsmail Üstel.
GİRİŞİMCİ VE GİRİŞİMCİLİK
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
TARTIŞMA YÖNTEMİ.
GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ
BİREYSEL - KURUMSAL YARATICI DÜŞÜNCE
SORUN YÖNETİMİ ATÖLYESİ
EĞİTİMDE DEĞİŞİM HAREKETİ 3.YENİ NESİL EĞİTİM KONFERANSI
TURİZMDE YENİLEŞİM (İNOVASYON) ESASLI İŞ GELİŞTİRME PROJESİ
YARATICI DÜŞÜNME VE YARATICILIK
REHBERLİK.
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI Prof. Dr. İsmail Üstel.
Tömük Yeşilyurt İlköğretim Okulu 6.Sınıf Leyla YILMAZ
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
P robleme D ayalı Ö ğrenme Dr Arzu ARSLAN Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi.
Bilgi ve Yenilik İktisadı
PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
-NE İŞE YARAR? -NASIL YAPILIR? -KURUMLARDA NASIL UYGULANIR?
“SÜREÇ YÖNETİMİ” SATIR BAŞLARI
SWOT ANALİZİ NEDİR? -STRENGTHS?, WEAKNESS?, OPPORTUNITIES?, THREATS?
Müşteri İlişkileri Yönetimi Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
İDARİ VE MALİ İŞLER DAİRESİ BAŞKANLIĞI KALİTE YÖNETİMİ.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
ROL OYNAMA ve DRAMA.
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
OKULUMUZDA UYGULANAN PROGRAMLAR
14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.
Öğretim yöntemlerinden Balık Kılçığı Tekniği
Etkinlikler ve Örnek Formlar
Çocuklarda zeka gelişiminin en yoğun olduğu dönem 3–11 yaş aralığı olup bu dönemlerde beyin gelişimine çok dikkat edilmelidir..
7 yeni kalite aracı Doç.Dr. Nihal ERGİNEL 2010.
Hızlandırma Programı ‘Fikirden Girişime En Hızlı Yol’
Sistem Analizi Sistem Analisti
Yaratıcı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
SCAMPER.
Orijinallik. Orijinallik; ilk defa ortaya konma, özgün olma anlamlarına gelmektedir. Orijinal olanı düşünebilme, yaratıcı düşünmenin temel bileşenlerinden.
CREATIVITY &PROBLEM SOLVING Brainstorming, Questions, Hats
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
Toplam Kalite Yönetimi
Eğiticilerin Sınıf Yönetimi Yeterliklerinin Geliştirilmesi Doç.Dr. Ali E. Şahin Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
Manavgat RAM Yetenek : Bir duruma uyma konusunda organizmada bulunan ve doğuştan gelen güç, kapasite Yaratıcılık : Bir şeyi herkesten farklı yollarla.
GİRİŞİMCİNİN ÖZELLİKLERİ NELERDİR?
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
ALTI ŞAPKALI DÜŞÜNME TEKNİĞİ
Yaratıcılık Oturumu Sunucunun Adı.
İNOVASYON ve TEKNİKLERİ. “İnovasyon” Deyince… “Fayda”ya dönüşen “yaratıcı yenilikçilik” Ticarî fayda:Tüketiciye ulaştırabilmek Sosyal fayda:Yararlı olmak.
PAZARLAMA YÖNETİMİ’NİN TEMELLERİ Prof. Dr. İsmail Üstel.
21. YY BECERİLERİ.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Sunum transkripti:

YARATICI DÜŞÜNCE ve İNOVASYON Prof. Dr. İsmail Üstel

“İnovasyon” Deyince… “Fayda”ya dönüşen “yaratıcı düşünce” Ticarî fayda Sosyal fayda

İnovasyon : “Yaratıcı düşünce”nin; * “pazarlanabilir” bir ürüne (mala / hizmete) * “sosyal katma değer” sağlayan bir kavrama dönüştürülmesidir.

İnovasyon “Özneleri” Ürün (mal / hizmet) Süreç Yönetim stili Örgütsel yapılanma

İnovasyon, İş Dünyasında Ne İşe Yarar? Pazar - ürün geliştirme Süreç iyileştirme Sürdürülebilir rekabet üstünlüğü

“Çevik İnovasyon” Becerisi Karar çevikliği Hedefleme çevikliği Süreçleme çevikliği İlişki çevikliği Talep analizinde çeviklik Rekabet analizinde çeviklik Yedek planlamada çeviklik

“İnovasyon Madenciliği” Aday projeler arasında, “en öncelikli” olanlara yönelmek “Alınan dersler” ışığında, gelecekteki eğilimleri öngörebilmek

İNOVASYON “HAMMADDESİ”: YARATICI DÜŞÜNCE

“Yaratıcı Düşünce” Ne Demektir? Kalıpların ötesine geçebilmektir. Alışılmışın dışına çıkabilmektir. Olaylara “taze” bir açıdan bakabilmektir. Kavramları “keşfedilmemiş” biçimde ilişkilendirmektir. Özetle, akıcı ve esnek düşünebilmektir.

Yaratıcı Düşünce Süreci Hazırlık Dönemi Kuluçka Evresi “Evreka” Basamağı Rafinasyon Aşaması

Yaratıcı Düşünce “Cevheri” Toplumlarda “dahi”lerin görülme sıklığı ortalama 2 / 1.000.000 düzeyindedir. Gerekli “kültür iklimi” sağlanmayacak olursa, büyük olasılıkla bu cevher gerçeğe dönüşemeyecektir.

Yaratıcı Düşünce Cevheri “Dahi”lerle mi Sınırlıdır? Kesinlikle hayır!.. Özel tasarlanmış uygulamalı eğitimlerle (ve “özgüven” eğitimleriyle), “sıradan” insanların da “sıra ötesi” düşünebilmeleri sağlanmaktadır.

Yaratıcı Bireylerin Karakteristik Özellikleri I İstek enerjisi Sıra dışı zekâ Tükenmeyen merak Sürekli tetiktelik Gerçekçi özgüven

Yaratıcı Bireylerin Karakteristik Özellikleri II Açık fikirlilik Deneyci yaklaşım İyimserlik Pes etmemek Yaratıcılıktan keyif almak

Yaratıcı Düşünce Odaklı Anahtar Sözcükler TRIZ SCAMPER

TRIZ “Yaratıcı Problem Çözme Teorisi” (Rusça karşılığının baş harfleri) Genrich Altshuller - 1946 200.000 patent analizi 40 temel ilke “çelişki matrisi”: 39 x 39

SCAMPER Substitute Combine Adapt, Alter Modify, Minify, Magnify Put to other uses Eliminate Rearrange, Reverse 17

“Çoğul Yaratıcılık” Yaklaşımı (‘Yaratıcı Ortak Akıl’) Beyin Fırtınası

Beyin Fırtınası “Alışılmışın dışına çıkan” düşüncelerin de gündeme geldiği bir ortak akıl çalışmasıdır. 1950’li yıllarda ABD’de reklamcılık sektöründe ortaya çıkmıştır.

Beyin Fırtınası’nın Gerekçesi Yenilikçi (kalıp ötesi, sıra ötesi) düşüncelerin eleştirilmesinin önlenmesi. Dahası, bu tür (alışılmışın esiri olmayan) bakış açısının yüreklendirilmesi.

Beyin Fırtınası’nın Ana Fikri Düşüncelerin / önerilerin: a) “Dile getirilmesi” ve b) “Değerlendirilmesi” aşamalarının birbirinden ayrılmasıdır.

Beyin Fırtınası Kuralları I Özne konu, çok geniş ya da çok dar kapsamlı olmamalıdır. Çözümlerden önce kaynak nedenler üzerinde durulmalıdır. Tüm katılımcıların aktif katkısı esastır. Bütün katılımcılar eşit söz hakkına sahiptir.

Beyin Fırtınası Kuralları II Biçimsel olmayan bir psiko-sosyal iklim kurgulanmalıdır. Hiyerarşinin vurgulanmasından özenle kaçınılmalıdır. Her katılımcı her seferinde yalnızca bir tek düşünce dile getirir. Görüşler, “anahtar sözcükler” biçiminde sunulur.

Beyin Fırtınası Kuralları III Yasaklamak, yasaktır. Sözlü müdahale bir yana, beden diliyle dahi baskılama/dışlama/ küçümseme söz konusu olmamalıdır. Düşüncelerin kullanım değeri değil, toplam sayısı üzerinde durulmalıdır. Seans -“dozunda mizah” yoluyla- eğlenceli kılınmalıdır.

Beyin Fırtınası Kuralları IV Kolaylaştırıcı, ilk yavaşlamada pes etmemeli; takımı tekrar coşkulandırmalıdır. Bütün düşünceler ve tüm katılımcılar eşit biçimde takdir edilmelidir (ayrımcılık yapılmamalıdır). En abuk-sabuk düşüncelere bile hoşgörüyle yaklaşılmalıdır.

Beyin Fırtınası Kuralları V Tüm düşünceler kayda geçilmelidir. Seans süresince hiçbir düşünce tartışmaya açılmamalıdır. Karşılaştırmalı değerlendirme, ayrı bir aşama olarak ele alınmalıdır.

Beyin Fırtınası Verimliliği Yöntemin karakteristik özelliği, katılımcıların birbirlerini “tetiklemesi”dir. Herkes, herkesten esinlenmektedir. 5-12 kişilik bir takım, 15-20 dakikada yüzlerce yaratıcı-yenilikçi düşünce türetebilmektedir.

Gölgemi Kaybettim, Hükümsüzdür Gölgeniz birdenbire görünmez oldu. Bu durum, birçok nedenden kaynaklanabilir: Gölgeniz kamuflaj elbisesi giymiştir Bugün gölgenizin izin günüdür Borcunuzdan dolayı gölgenize haciz gelmiştir