Üniversite Eğitimi ve Sürdürülebilir İktisadi Kalkınma Olgusu

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ZAMAN SERİLERİ -1 ÖNGÖRÜ :
Advertisements

TÜRKİYE’DE EĞİTİM VE İKTİSADİ BÜYÜME ARASINDAKİ İLİŞKİNİN VAR MODELİ İLE ANALİZİ Yrd.Doç.Dr. Ceyda ÖZSOY Anadolu Üniversitesi Eskişehir 2007
BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANLIĞI «TEKNOGİRİŞİM SERMAYESİ DESTEĞİ»
BÜYÜK YATIRIMLARIN TEŞVİKİ HAKKINDA KANUN TASARISI
SERMAYE BİRİKİMİ VE KALKINMA
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
Dünyada Açık ve Uzaktan Eğitimin Durumu
Uluslararası Hareketlilik ve Finansman İzmir Ekonomi Üniversitesi Oturumu.
Döner Sermayeli İşletmelerin Yeniden Yapılandırılması
ORTA ANADOLU KALKINMA AJANSI (ORAN) ABUDYK TOPLANTISI SUNUMU
ELAZIĞ ÇALIŞMA MODELİ Eylül Akış Değerlendirme.
SWOT ANALİZİ.
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
COĞRAFYA İÇERİSİNDEKİ YERİ
GSYİH”NIN HESAPLANMASI VE HESAPLAMA YÖNTEMLERİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Türkiye Ekonomisinde Enflasyon ve Büyüme Ekonomik Araştırma Forumu Konferansı İstanbul, 04 Ekim 2007 Prof. Dr. Seyfettin Gürsel.
Rekabet Politikasının Artan Önemi Güven Sak TEPAV Ekonomi Politikaları Araştırma Enstitüsü Ankara, 4 Mart 2005.
GİRİŞİMCİLİĞİ ETKİLEYEN KOŞULLAR (Faktörler - Unsurlar)
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
1 İSTANBUL EKONOMİK ARAŞTIRMALAR DERNEĞİ “Hocaların Gözüyle 2011 Yılında Türkiye Ekonomisi Araştırması” Kantitatif Araştırma Özeti 16 Şubat 2011 Nippon.
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
Yenİ kurulan Ünİversİtelerdekİ
FUNDA CANIMOĞLU MALİYE-A MODERN BÜTÇELEME SİSTEMLERİNE GEÇİŞİ SAĞLAYICI DENEMELER -MİLLİ BÜTÇELER -YATIRIM BÜTÇELERİ.
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
30 Nisan 2014 İSTANBUL SANAYİ ODASI 12. SANAYİ KONGRESİ 15 MAYıS 2014.
İktisadi Dalgalanmalar
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-4 Prof. Dr. Doğan Nadi Leblebici Bu Slaytta Esen Çağlar’ın 2007 yılında tepav’da yaptığı.
Makro İktisat İktisadi Analiz
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
EKONOMİK BÜYÜME VE KALKINMA
Yrd. Doç. Dr. Serkan TERZİ, SMMM
TOPLUM SAĞLIĞINI GELİŞTİRME ÇALIŞMA GRUBU
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
TÜRK-İŞ HBÖ YAKLAŞIMI Hayat Boyu Öğrenme Nedir? Hayat Boyu Öğrenme bireyin tüm yaşamı boyunca kişisel ve toplumsal gelişimine imkan sağlayan, şeffaf,
Doç. Dr. Yeşim Kuştepeli İKT 5034-Bahar 2011
Ayhan TÖZERMüberra GÜNGÖR Genişbant İnternet Hizmetlerinin Yeni Ekonomideki Rolü ve Ülkemizdeki Durum Habtekus 2009, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
MESLEKİ EĞİTİMDE AVRUPA BİRLİĞİ FIRSATLARI
ABD’deki yüksek riskli mortgage kredilerinden kaynaklanan endişeler artmış ve bankacılık sisteminde bu kredilere ilişkin zararlar derinleşmiştir. Finansal.
İşletmeyi neden kurarız ?
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Girişimcilik.
İSTİHDAM VE İSTİHDAMLA İLGİLİ KAVRAMLAR
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
KIRSAL KALKINMA ve ÖRNEK PROJELER
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Devletler aşağıda sıralanmış yöntemleri kullanarak hizmetlerin kamusal sunumundan uzaklaşmaktadırlar: 1)Kamusal hizmetlerin tamamen özel sektörün inisiyatifine.
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
KOBİLERDE AR-GE ve İNOVASYON
Türkiye’de Okun yasasının Geçerliliğinin İncelenmesi: Ekonometrik Bir Analiz Adnan Menderes Üniversitesi Betül Ünal Doç. Dr. Mehmet Mercan.
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
TÜRKİYE’DE KIRSAL KALKINMA POLİTİKALARI VE UYGULAMALAR
KIRSAL ALANDA YENİLİKÇİ HİZMET SUNUMU
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
MODERN KONJONKTÜR TEORİLERİ
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
Öğr. Gör. Zeynep KÖSE Hasan Kalyoncu Üniversitesi İktisat Bölümü
Prof. Dr. Arif YAVUZ İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Şeref Saygılı-OECD&TCMB Cengiz Cihan-TCMB 24 Ekim 2011 İstanbul
Ekonomi Biliminin Doğuş Gerekçesi ; Kıtlık Kanunu Kaynakların;
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Üniversite Eğitimi ve Sürdürülebilir İktisadi Kalkınma Olgusu Yrd.Doç.Dr. Oğuzhan ÖZÇELEBİ İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi İktisat Bölümü Teknoloji ve Sanayi İktisadı Anabilim Dalı   Yrd.Doç.Dr. Suna MUĞAN ERTUĞRAL İktisadı Gelişme ve Uluslar arası İktisat Anabilim Dalı Araş.Gör.Dr. Müjgan HACIOĞLU İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi İngilizce İktisat Bölümü

Spor aktiviteleri; Fiziksel ve ruhsal sağlığı olumlu yönde etkilemesi sebebiyle yaşamın bir parçası olmuştur. Sosyal gelişme katkı sağlamaktadır. Sportif faaliyetlerin de eğitimin her aşamasında devam ettirilmesi; Bireysel gelişime katkı sağlamaktadır.

Beşeri Sermaye ve İktisadi Kalkınma İlişkisi Bilgi, beceri, yetenekler, sağlık durumu, sosya-kültürel seviye, toplum ile olan ilişkiler ve eğitim düzeyi gibi kavramların tümü. Ekonomik büyümenin temel kaynağı insan sermayesi. Üniversite eğitimi bireyin kişisel gelişimine ve beşeri sermaye birikimine katkı sağlamaktadır.

Beşeri Sermaye Oluşumu nda Üniversitelerin Rolü Üniversite eğitimi bütüncül bir özellik arz etmektedir. Gerçek bir üniversite eğitimi ve üniversite hayatı; Sosyal, kültürel ve spor faaliyetleri ile iç içedir. Üniversite hayatı boyunca bireye sağlanan tüm sportif ve külltürel imkanlar onun hem fiziksel hem de ruhsal gelişimine katkı sağlamaktadır.

Çok yönlü ve bütüncül bir üniversite eğitimi ekonomik Kalkınmanın sağlanması ve sürdürülmesi açısından önemlidir, Bölgesel gelişmişlik farklılıklarının ortadan kalması açısından da önemlidir.

Serinin yıllar itibarı ile artış içinde olduğu görülmektedir.

ARIMA MODELİ

ARIMA MODELİ Türkiye’de üniversite eğitiminin gelecekteki durumuna yönelik çıkarsamalar yapmaya imkan verecek ARIMA modeli uygulanarak yukarıdaki grafik elde edildi. ARIMA modeli kapsamında incelenmesi ve izleyen dönemlere ilişkin tahmininin yapılması amaçlanan Üniversite Eğitimi Fiyat Endeksi serisi, 2003 Ocak ile 2010 Kasım dönemini kapsamaktadır Dolayısıyla, ∆LUNEG serisi izleyen 20 dönem için %95 güvenilirlik ile tahmin edilmiştir.

EKONOMETRİK ÇERÇEVE: Otoregresif Entegre Hareketli Ortalama (ARIMA) MODELİ Çalışmamızda, üniversite eğitimine olan talebin ölçülmesi ve analiz edilmesi amacıyla; Tüketici Fiyatları Endeksinin bir alt kalemi olan Üniversite Eğitimi Fiyat Endeksi serisi kullanılmıştır. Çalışmamız üniversite eğitimine olan talebin izleyen dönemlerde nasıl bir trend izleyeceğini ekonometrik teknikler ile ortaya koymayı amaçlamaktadır.

Zaman serilerinin özelliklerinin ortaya koymak ve aynı zamanda ileriyi öngörmek amacını taşıyan ARIMA modellerinde temel yaklaşım: incelenen değişkenin bugünkü değerinin, geçmiş değerlerinin ağırlıklı toplamı ve rassal şokların bileşimine dayanmasıdır. Böylece, üniversite eğitimine olan talebin gelecek dönemdeki seyrinin analizi öngörülebilecektir.

Türkiye’de üniversite eğitiminin gelişiminin sağlanması gerekmektedir. Üniversite eğitiminin yaygınlaşması ve üniversitelerin sayı olarak artmasının sonucu olarak, bölgesel ekonomiler de gelişebilecek, bölgelerarası gelişmişlik farkları ortadan kalkabilecek. Bölgesel kalkınma meydana gelebilecektir.

Türkiye’nin genç nüfusu dikkate alındığında üniversite eğitimine yönelik talebin kısmen yetersiz olduğu ve üniversite eğitimine olan talepteki artışın sürdürülebilmesi gerekliliği muhakkaktır. Üniversite eğitimine olan talepte sürdürülebilir bir artış sağlanması açısından kamunun ve özel sektörün üniversitelerin gelişmesi amacıyla yaptığı yatırımların devam etmesi gereklidir.

Üniversite eğitiminin, öğretimin yanı sıra sosyal, kültürel ve spor faaliyetlerinin de içeren bir yapıda geliştirilmesi gerekliği bulunmaktadır. Bütüncül bir üniversite eğitimi öğrencilerin bireysel gelişimine katkı yapacak, iş gücünün beşeri sermayeye dönüşümü hızlanacak, iktisadi kalkınma açısından önem taşıyan işgücünün donanımı sağlanabilecektir.

Türkiye’nin genç nüfusu dikkate alındığında üniversite eğitimine yönelik talebin kısmen yetersiz olduğu açıktır. Üniversite eğitimine olan talepteki artışın sürdürülebilmesi için üniversite eğitiminin çeşitlendirilmesi gerekliliği muhakkaktır. Üniversite eğitiminin yaygınlaşması ve üniversitelerin sayı olarak artması sonucu bölgesel ekonomiler de gelişebilecektir.

YAYGIN VE BÜTÜNCÜL BİR YÜKSEK ÖĞRENİM İLE: Eğitim düzeyi yüksek, kalifiyeli iş gücü ortaya çıkmaktadır. Yenilikçi fikirlerin ortaya çıkışı ve teknoloji kullanımı artmaktadır. Daha az gelişmiş bölgeler de yatırımlar konusunda cazip hale gelmekte ve ekonomik canlanma yaşanmaktadır.

Bölgelerarası gelişmişlik farkları ortadan kalkabilecek ve dolayısıyla bölgesel kalkınma meydana gelebilecektir. Bu noktada, üniversite eğitimine olan talepte özellikle az gelişmiş bölgelerde sürdürülebilir bir artış sağlanması gerekliliği aşikardır.

Üniversite eğitimine olan talepteki artışın sürdürülebilmesi için; üniversite eğitiminin, öğretimin yanı sıra sosyal, kültürel ve spor faaliyetlerini de içeren bir yapıda geliştirilmesi gerekmektedir. çok yönlü ve bütüncül bir üniversite eğitimi ile üniversite öğrencilerinin bireysel gelişimine de katkı yapılacaktır.

Türkiye’de  bölgelerarası gelişmişlik farkı üzerinde önemle durulan bir konu olmakta ve bu amaçla geri kalmış bölgelere yönelik kalkındırma politikaları da sürdürülmektedir. Bu bağlamda kamu yatırım politikaları, Türkiye’de üniversite sayısının arttırılarak üniversite eğitiminin yaygınlaştırılması kapsamında şekillenmektedir.

Ancak, üniversite sayısının arttırılmasının ve her ile bir üniversite açılması hedefinin yanısıra, mevcut olan ve yeni açılacak olan üniversitelerin kalitesinin arttırılması ve içinin doldurulması da gerekmektedir. Sadece öğrenim görülen bir yer olmanın ötesine geçilmelidir.