Dondurulmuş Gıda Sektörü

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KOLAYLAR Taze Meyve-Sebze Dünyası
Advertisements

Üretici firma sayısı 30 Sektörde istihdam edilen kişi sayısı yılı üretim miktarı Ton İhracatın üretime oranı %45-50 Üretim kapasitesi.
Tohumculuk Sektörünün Hedefleri ve Vizyonu
TÜRKİYE ORGANİZE PERAKENDE SEKTÖRÜ.
KOMŞU ÜLKELERLE TİCARETTE GAZİANTEP’İN ÖNEMİ
Elektronik, beyaz eşya ve bilgi teknolojisi alanlarında faaliyet gösteren ve yedi yurtiçi, onbir yurtdışı olmak üzere toplam 18 şirketten oluşan Vestel.
Türkiye Ambalaj Sektörü
EVSEL SU KULLANIMI Prof.Dr.Ayşenur Uğurlu.
TÜRKİYE TIBBİ CİHAZ TEDARİKÇİ PROBLEMLERİ
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
MUTLU AKÜ HAMDİ GEMİYAN
Müşteri-Sektör-Rekabet
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
TAVUK ETİNİN SOĞUTULARAK VE DONDURULARAK
ÜLKEMİZDE MEYVE SUYU TÜKETİMİ VE İHRACAT ORANLARI
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
KIRMA-ELEME TESİSLERİNDE
TÜRKİYE’DE SANAYİ SEKTÖRÜ
Yumurtayı Nasıl Kırmalı ?. Lezzeti ve Besin Değerleri Fonksiyonel özellikleri.
Belçika.
Dış Ticaretin Gelişimi Bölgesel Yaklaşımlar Anket Sonuçları AVRUPA I. Ticaret Müşavirleri Konferansı Nisan Nisan 2011 TİM Dış Ticaret Kompleksi.
BOSCH ‘’ Yaşam İçin Teknoloji ‘’. Dünyanın üçüncü büyük beyaz eşya üreticisi ve Avrupa’da beyaz eşya pazarı lideri olan BSH Grubu, 700 milyon Euro yatırımla.
İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi
İsviçre.
Tarımsal Üretici Birlikleri ve Kooperatifler Açısından Biyodizel
Hızlı Tüketim Ürünleri
Hacettepe Üniversitesi
Türkiye’de 2008 yılında, yaklaşık 494 bin tonu avcılıkla, 152 bin tonu yetiştiricilikle olmak üzere toplam 646 bin ton su ürünleri üretilmiştir. Avcılıkla.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Norveç.
7. büyük tekstil ve hammaddeleri 6. büyük hazır giyim ve konfeksiyon
EKONOMİK ARAŞTIRMALAR VE DEĞERLENDİRME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Lezzet, Sağlık ve Güven..
ŞİRKET PROFİLİ Gençoğlu ailesi tarafından 1989 yılında, Bursa’da 7 bin 500 m2 alanda kuruldu. Kuruluş amacı tümüyle ihracat olan Penguen Gıda, Avrupa.
SAĞLIK YÜKSEKOKULU.
Şubat Ayı İhracat Verileri Basın Toplantısı Erzurum - 1 Mart 2015.
SÜT ve SÜT ÜRÜNLERİ.
2015 Temmuz Ayı İhracat Rakamları Basın Açıklaması 1 Ağustos 2015.
Dünya’da ve Türkiye’de zeytinyağı gündemi
Lüksemburg.
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
İTALYA.
2015 Eylül Ayı İhracat Rakamları Basın Açıklaması 1 Ekim 2015 Adana.
2015 Kasım Ayı İhracat Rakamları Basın Açıklaması 1 Aralık 2015 Niğde.
MENÜ SEBZELER VE MEYVELER KIŞ SEBZELERİ YAZ SEBZELERİ KIŞ MEYVELERİ
ŞUBAT İHRACAT RAKAMLARI BASIN AÇIKLAMASI 1 1 Mart 2016.
Türkiye’nin dünyaya anlattığı hikayesi imalattaki gücüyle başlıyor, ihracattaki potansiyeli ile devam ediyor..
Sağlıklı Beslenme.
İNSAN FALİYETLERİNİN EKOSİSTEMLERİN SÜRDÜREBİLİRLİĞİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Tarıma verilen destek 90'lı yıllara kadar o zamanki Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun yıllık bütçesinin %60'ı kadardır. Tarım desteği bugünkü Avrupa Birliği'nin.
Küresel Ticaretin Üç Elemanı
RADYOAKTİFLİK. GİRİŞ ◦ Radyoaktiflik özelliği bir maddenin radyasyonu yaymasını ifade etmektedir. Üç tip radyasyon çeşidi bulunmaktadır. Bunlardan en.
YOZGAT İLİ 75X100 MODERN HAYVANCILIK PROJESİ
İSVEÇ KRALLIĞI (2017 YILI SUNUMU)
2017 OCAK-NİSAN AYLARI TÜRKİYE VE MALATYA EKONOMİSİNDEKİ GELİŞMELER
Dünya’da ve Türkiye’de Halı Üretimi
ÜLKEMİZDE NÜFUS / Nüfusumuzun Özellikleri
SEBZELER.
Portekiz.
Uluslararası Fuarların Ülke ve Şehir Ekonomisine Katkısı
Türkİye Yumurta Sektörünün Genel Sekreter YardImcIsı
TÜRKİYE'DE ORGANİK ÜRÜN PAZARLARI
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
KOCAELİ SANAYİ ODASI VE SANAYİ GELİŞİMİ
Uluslararası İşletme Yönetimi
2018 OCAK AYI TÜRKİYE VE MALATYA EKONOMİSİNDEKİ GELİŞMELER
Hollanda Yüz ölçümü: km 2 Nüfusu: İdare şekli:Meşruti Krallık Başkenti:Amsterdam Önemli şehirleri :Rotterdam, Groningen, Eindhoven Dili:Hollandaca.
Süt Sığırcılığına Yatırım Yapılır mı?
Sunum transkripti:

Dondurulmuş Gıda Sektörü GİZEM KIYMACI 49762038098

Ekonomik ve teknolojik gelişmelerle birlikte insanların beslenme ve tüketim alışkanlıkları da zamanla değişmektedir. Günümüzde kolay ve değişik şekillerde hazırlanabilen, mevsim dışı olmasına karşın doğal özelliklerini tazesine en yakın şekilde koruyan dondurulmuş gıdaların tüketimi artmaktadır.

Dondurulmuş gıdalara talebin artmasında kadınların çalışma hayatına katılımı ve buna bağlı olarak yaşam tarzında ortaya çıkan değişiklikler de etkilidir.

Dondurulmuş gıda sektörü, dondurulmaya uygun hammaddenin temini ile başlayan ve hammaddenin uygun koşullarda taşınması, seçme, yıkama, boyutlama, ürüne özel tekniklerle işleme, derin dondurma, ürünün uygun şekillerde paketlenerek tekniğine uygun depolanması, yükleme, taşıma, dağıtım ve tüketici taleplerinin izlenmesine kadar faaliyet gösteren bir gıda sanayi dalıdır.

Tarihçesi Dondurulmuş gıdalar dünyada ilk kez ABD ‘de 1930 ‘lu yıllarda, Avrupa’da ise ilk kez İngiltere ‘de 1948 yılında perakende olarak piyasaya sürülmüştür. Türkiye ‘de 25 yıl önce başlayan dondurulmuş gıda üretimi ise günümüzde hızlı bir artış göstermekte olup, mevcut sanayi tesislerinin önemli bir bölümü teknolojik bakımdan batı ülkelerinin standardına sahiptir.

Dondurma işlemi gıdaların kalite, tat, koku ve besin değerinin en iyi korunduğu gıda saklama yöntemi olarak kabul edilmektedir. Dondurma işlemi sayesinde gıdaların içerdikleri su, buz kristallerine dönüşerek bozulmasına yol açan mikroorganizmalar yaşayamamakta, kimyasal ve biyokimyasal değişmeler asgariye indirilerek gıdaların en doğal haliyle korunması sağlanmaktadır.

Gıda maddeleri dondurma yöntemi ile işlendiğinde, raf ömrü uzun her mevsim tüketilme imkanı olan, belli bir standartta ve kolay hazırlanabilen ürünlere dönüşmektedir.

Dondurulmuş Gıda’nın Avantajları Dondurulmuş gıdalar katkı maddesi içermemektedir. Uygun ortamlarda uzun süre saklanmaları mümkündür. Yıkanmış, ayıklanmış ve pişirmeye hazır halde tüketime sunulduklarından özellikle çağımızın hız gerektiren yaşamı için pratik bir gıda maddesidir.

Ürün Çeşitleri Dondurulmuş gıda sektöründe üç temel ürün grubu mevcuttur; Sebze ve Meyveler Su Ürünleri Unlu Mamuller

Sebze ve meyveler grubunda; dondurulmaya elverişli olan biber, fasulye, soğan, kabak, patlıcan, enginar, domates, brokoli, pırasa, ıspanak, havuç, mantar, bezelye, bamya, brüksel lahanası; çilek, vişne, dağ çileği, üzüm, erik, incir, ahududu gibi sebze ve meyveler yer almaktadır.

Su ürünleri grubunda; karides, balık kroket, kalamar, mezgit fleto gibi su ürünleri yer almaktadır.

Unlu mamuller grubundaki en önemli kalemi pizza oluştururken, milföy hamuru, kruvasan çeşitleri ve geleneksel Türk Mutfağının vazgeçilmez yemeklerinden olan mantı ve bazı börek çeşitleri yer almaktadır.

Sektörde temel olarak üç farklı ürün grubunda üretim yapılmasına karşın dondurulmuş gıda denildiğinde tüm dünyada ve ülkemizde akla dondurulmuş sebze ve meyve gelmektedir. Dondurulmuş sebze ve meyve üretim ve tüketimi toplam dondurulmuş gıda sektörü içinde yaklaşık % 70-80 dolayındadır.

Yıllık İhracat Yıl/Ton 2003 2004 2005 2006 Meyve 23.312 18.091 18.758 20.787 Sebze 63.814 78.036 60.239 80.417

Dünyada Durum Dünya’da dondurulmuş meyve üretimi Kuzey Amerika ve Avrupa’da, dondurulmuş sebze üretimi ise daha çok Amerika’da yaygındır. Dünya’da dondurulmuş sebze üretimi dondurulmuş meyve üretiminin yaklaşık 7 katıdır. Üretilen sebzelerin % 8, 3 ‘ü, meyvelerin ise yaklaşık % 6,3 ‘ü dondurulmaktadır. AB ülkelerinde ise üretilen sebzelerin % 4,4 ‘ü , meyvelerin ise % 1,4 ‘ ü dondurulmuş gıda sanayinde işlenmektedir.

Almanya, Fransa, İspanya, İtalya ve İngiltere AB ‘deki önemli dondurulmuş gıda üreticisi ülkeleridir. Kişi başına yıllık dondurulmuş gıda tüketimi, ABD ‘de 50 kg‘ın üzerinde ve Avrupa Birliği ülkelerinde ortalama yaklaşık 23 kg civarındadır.

Türkiye’de ve bazı ülkelerde kişi başına dondurulmuş gıda tüketimi şu şekildedir ; ABD 45 kg. İsveç 41,3 kg. İngiltere 34 kg. Fransa 29 kg. Almanya 25 kg. İtalya 8 kg. Türkiye 0,5 kg.

Bu rakamlar oldukça yüksek olmasına karşın, sektör belli bir doyuma ulaşmış durumdadır. Bu da, sektörde öncü olan şirketleri Türkiye pazarına yöneltmektedir.

Son olarak, dondurulmuş gıdayı ilk üreten ve dünyada pazar lideri olan İglo, Türkiye'de yatırım kararı almıştır. Firmanın 2009’un sonuna kadar 7 milyon euro’luk yatırım yapılması beklenmektedir. Pazarda şimdilik perakende satış yapacak olan şirket, üretim tesisiyle 3-4 yıl içinde yatırım miktarını 30 milyon euro’ya çıkarmayı ve 2.000 kişiye istihdam sağlamayı hedeflemektedir.

Türkiye’de Durum Türkiye ‘de dondurulmuş gıdalar içinde meyve – sebzeler önemli bir yer tutmakla birlikte son yıllarda gerek dondurulmuş et ve gerekse dondurulmuş su ürünleri üretim miktarlarında da önemli artışlar olduğu görülmektedir.

Türkiye’de dondurulmuş sebze ve meyve üretiminin yaklaşık % 80’i ihraç edilmektedir. İhracatımızın % 90’dan fazlası ise Avrupa Birliği ülkelerine yapılmaktadır.

Türkiye ‘de dondurulmuş meyve-sebze tüketimi ABD ve AB ülkelerindeki tüketim miktarlarından çok düşük bir düzeyde olup, yıllık ortalama kişi başına tüketim 0,5 kg. civarındadır. Ancak, üretim miktarlarında son 10 yılda yaklaşık %60 oranında bir artış meydana gelmesi dış pazarlar yanında yurt içi pazarlarda da bir artış olduğunu göstermektedir.

Türkiye’de dondurulmuş gıda tüketiminin başta İstanbul olmak üzere Ankara, İzmir ve Bursa gibi büyük kentlerde ve batı bölgelerinde yoğunlaştığı dikkati çekmektedir.

Pazar Payları

Türkiye'de dondurulmuş gıda pazarının yaklaşık yüzde 91'ini 5 şirket kontrol ediyor.

Pazar Payları

Ayrıca sektörde son olarak Türkiye'de Burger King, Dominos, KFC gibi zincirlere ve dünyanın birçok ülkesine 30 çeşit dondurulmuş sebze satan özgörkey Gıda, talep nedeniyle perakende satışa girme kararı verdiğini açıkladı. Bugüne kadar yalnızca Metro ve Kipa mağazalarında perakende satış yapan şirket, perakende sektörü için 24 yeni çeşit hazırladı. Böylece toplam ürün sayısının 50'ye ulaştığı belirtildi.

Sektörün Sorunları Hammaddenin yeterli kalitede ve yeterli miktarda temin edilememesi. Kapasite kullanım sorunları. Sektörün sahip olduğu avantajlarla yetinilmesi, özellikle firmalar arası aşırı rekabet sektörün gelişmesi için yapılabilecek çalışmaları yavaşlatması. Standart kalite sorunu.

Sektörün Avantajları Meyve – sebze üretiminde sahip olduğu iklim ve ekolojik özellikler Zengin su kaynakları Dinamik ve genç nüfus yapısı Sanayiye artarak yapılan yatırımlar

Neler Yapılmalı Sektörün istikrarı için tarım planlamasına geçilmeli, ülkemizin ihtiyacı olan tarım reformu gerçekleştirilmelidir. Sektörün gelişmesi için gerekli olan üretim planlaması yapılmalı.

Hammadde temininde yaşanan güçlüklerin giderilmesine yardımcı olmak amacıyla sözleşmeli ekim yasal bir temele oturtulmalı ve gerekli düzenlemeler yapılmalıdır. Sektöre hammadde sağlamak amaçlı seracılık teşvik edilmeli böylece ihracatımızın artışı ve istikrarı sağlanmalıdır.

İç piyasada firmalarca istenilen tüketim seviyelerine ulaşılabilmesi için gerekli bilinçlendirme çalışmaları yapılmalı ve teşvik edici önlemler alınmalıdır.

Teşekkür Ederim…