Antik Yunan Kentleri (Polis)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Advertisements

HAZIRLAYAN: TDE ÖĞRETMENİ BURCU ARICAN
TURİZMİN GELİŞMESİNE ETKİ EDEN UNSURLAR
Nerede, Nasıl Yaşıyoruz?
Çanakkale
Tarih bilimi araştırmayı ve öğretimi kolaylaştırmak amacıyla,
ANADOLU.
TOPLUMSAL YAPIYI OLUŞTURAN ÖĞELER
TARİH ÖNCESİ DEVİRLER Hazırlayan BARIŞ KIRCALI ÖZEL MERVE KOLEJİ.
Sanayi kentleri ve gelişimi
Uygarlık nedir? Uygarlık ve Çağdaşlık Bilgilendirme
Anadolu Uygarlıkları Lidyalılar.
KLASİK DEMOKRASİ Eski Yunan şehir devletlerine dayanır. En iyi uygulayıcısı ve o dönemde en güçlü şehir olan Atina’dan dolayı Atina demokrasisi olarak.
ÇALINAN HAZİNELERİMİZ
Ünite 2: 6.Sınıf Sosyal Bilgiler Yer Yüzünde Yaşam
KIRSAL SOSYOLOJİ. KIRSAL SOSYOLOJİ “Kırsal Alanda Yaşayan Her İnsan Geçimini Tarımsal Faaliyet İle Sağlar” “Geçimini Tarımsal Faaliyetlerden Elde Ettiği.
Helen Birliği/İskender İmparatorluğu
Anadolu ve Mezopotamya Devletleri
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
KONU:TÜRKİYE’DE NÜFUS
EGE VE YUNAN UYGARLIKLARI
…Tarih Kainatın Vicdanıdır...
MANİSA İL COĞRAFYASI.
İNGİLTERE.
Terakki Vakfı Özel Şişli Terakki Lisesi Sosyal Bilimler Bölümü
M.Ö 1000 yıllarında Yunanistan’dan göç ederek Ege kıyılarına yerleşen Akalar tarafından kuruldu. Akalar Ege kıyılarında 12 ayrı şehir kurmuşlar ve şehir.
DEMOKRASİNİN SERÜVENİ
MISIR MEDENİYETİ.
İletişim ve Toplum 2010 Bahar
Doç.Dr. Ahmet MUTLU Ondokuz Mayıs Üniversitesi İİBF
Coğrafi Bölgeler.
UYGARLIK TARİHİ 9. HAFTA ANTİK YUNAN UYGARLIĞI
TANZİMAT SONRASI TÜRK TOPLUM YAPISINDAKİ DEĞİŞİMLER
MISIR MEDENİYETİ.
Zaman içinde bilim.
ANADOLU UYGARLIKLARI.
ANADOLU UYGARLIKLARI.
YEREL YÖNETİMLER VE DEMOKRASİ
İSKENDER İMPARATORLUĞU
ANADOLU MEDENİYETLERİ
Operanın Doğuşu Nazlı YALDIR 9/D 211.
KAVİMLER GÖÇÜ.
ESKİŞEHİR SALİH ZEKİ ANADOLU LİSESİ
ANADOLU UYGARLIĞI HİTİTLER UYGARLIGI (MÖ 1700-MÖ700)
SANAT TARİHİ.
Yunanistan’da Dorlar’ın istilasından kaçan Akalar Batı Anadolu’ya göç etmişlerdir. Akalar bu bölgede yaşayan yerli halkla kaynaşıp şehir devletleri oluşturdular.
AŞAĞIDA VERİLEN UYGARLIKLARLA EŞLEŞEN KAVRAMLARIN ÜZERİNE DOKUNUNUZ.
ÜTOPYALAR Ütopya, hiçbir yerde bulunmayan anlamında eski Yunancadan gelen bir sözcüktür. Felsefede bu terim, ger­çekleştirilmesi olanaksız tasarı ya da düşünceleri.
KENTSEL SİYASET. KENTSEL SİYASET Kentsel Siyaset-2 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
ÜNİTE İLK ÇAĞ DÖNEMİ 2.KONU: UYGARLIKLAR
KENTSEL SİYASET-2. KENTSEL SİYASET-2 Kentsel Siyaset-4 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
ESKİ ÇAĞLARDA TÜRKİYE VE ÇEVRESİNDEKİ
2D. EGE VE ESKİ YUNAN UYGARLIĞI
RÖNESANS Nurdan Gül Kökten Eskişehir Salih Zeki Anadolu Lisesi.
FRİGYALILAR KİBELE GORDİON
İLK ÇAĞLARDA ULUSLARARASI İLİŞKİLER
TARİH ÖNCESİ DEVİRLER TA®İH NOTLA®I.
Anadolu ve Mezopotamya
EDİRNE’NİN KÜLTÜR VE TURİZM POTANSİYELİ Balkan Yarımadası'nın güneydoğu kesimindeki Trakya Bölgesinde yer alan Edirne, Doğu-Batı ulaşım yolları üzerindeki.
GÜZ-V: ÇAĞDAŞ DÜNYANIN TEMEL KAVRAMLARI Fransız İhtilalını Hazırlayan Sebepler Ortaçağ’da Avrupa (Karanlık çağ) Siyasi yapısı: Derebeylik Sosyal yapısı:
21. YY Eğitimi. Nedir? Nereden kaynaklanmaktadır? Niçin başvurulur? Nasıl önlenir? Terörizmden neden korkarız?
TARİH ÖNCESİ DEVİRLER Hazırlayan BARIŞ KIRCALI ÖZEL MERVE KOLEJİ.
KLASİK YUNAN MİMARLIĞI
BİLGİSAYAR DERS ÖDEVİ DERS :DEMOKRASİ VE İNSAN HAKLARI
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
Yazı Sistemleri.
Gücün maddi ve temel kaynakları. Orta Asya, çöllerden, ıssız düzlüklerden ve geniş bozkırlardan oluşur. Bu coğrafi bölgedeki bozkırların kışı çok soğuk.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Rönesans. Rönesans "yeniden doğuş" anlamına gelen bir süreçtir. 15. yüzyılda başlayan bu süreç, aynı yüzyıl içinde bütün Avrupa'ya yayıldı. Bu yenilikte,
Sunum transkripti:

Antik Yunan Kentleri (Polis) Batı dünyasında gerçek anlamıyla kentin gelişmesi ise Antik Yunan kentleri ile başlamıştır. Atina, Korent, Isparta, Siraküza ve Miletos gibi kentler, hem askeri ve ticari bir merkez, hem de politik ve idari birimler olarak Yunan Uygarlığı’nın itici gücü olmuşlardır. Antik Yunan kenti, demokrasi-kent ilişkisinin anlamak bakımından önemlidir.

Yunan Kentlerinin Ort. Çıkışı Fenike kolonizasyonu ve deniz hegemonyası= Anadolu’da Ege kıyılarında yaşayan Etrüskler’in İÖ 8.yy. Kuzeybatı İtalya’ya göçü ve burada şehirler kurmaları. Onların terkettikleri yerlerde (Anadolu ve Yunanistan’ın Ege kıyıları) hızlı şehirleşme, İÖ 6000 Marsilya Batı Anad. Milet ve Efes

Fenikeliler ve Etrüskler ticarette denizin avantajlarını kull. Yunanistan= Dağlık coğrafya ve verimsiz toprak nedeniyle denize yönelme. Yunan sitelerinin çok önceden Mısır ve Mezopotamya med. İle ilişkileri. Lakonia’nın (Mora) Sparta tarafından işgali. Buradan kaçan topraksız köylülerin Küçük Asya kıyılarına, Karadeniz kıyıları, Trakya, İtalya ve hatta Kuzey Afrika’ya yerleşmesi. Fenikelilerle ilişkiler ve eski Minos zenaatçılık geleneği.

Yunan ticaretinin önce çömlekçilikle, sonra Attika çevresinde bağcılık ve zeytinyağı ile gelişmesi. Kırsalın kenti besleyememesinin yol açtığı kriz, İÖ 7.yy’da Yunanlıların Doğu Akdeniz’de Fenikelilerin yerini almalarını doğurdu.

Bu dönemde kent devletleri ve kent siyasal yaşamı yükseldi. Topografik engeller nedeniyle siyasi teşk. tipi siteden imparatorluğa geçilemedi. Koloniler, hiç bir zaman ana kentlere gerçek anlamda bağlı olmadılar.

Atina 1.500-1.000’li yıllarda Sümerler, Babiller, Etiler ve İbraniler gibi çok eski kavimlerde de görülen “site rejimi (kent devleti)”, özellikle Atina’da demokrasi düşüncesinin gelişmesi bakımından önem taşımaktadır. Bir kent olarak Atina, üyelerinin düzenli ve ortak yaşadıkları “vatandaşlar”ın eşit olduğu ve yönetime katıldığı bir topluluk olarak dönemin en politik kentidir.

Antik Yunan kentleri dini düşünüşten laik düşünüşe geçişin somut örneğidir (İlyada: Kahramanlık, Odysseia: akıl). İÖ 6.-5. yy. Zeytinyağı+şarap ticareti= yeni kentsel sınıf

Yeni yasal düzenleme talepleri Kutuplaşma:Tüccarlar+yoksul köylüler+kentte düşük gelirliler X aristokratik yöneticiler Yeni yasal düzenleme talepleri Sert Drakon Yasaları Solon Reformları

Solon Reformları: Sınıf çatışmalarını yumuşatmak. Vatandaşlıkı sınıfı, soylu oluşa değil, zenginliğe göre= Burjuvazinin iktidarı, Aristokrasiden demokrasiye geçiş.

Atina’nın göreli üstünlüğü (Pers Saldırıları, Attik-Delos Birliği’nin merkezi olması). Ekonomik gelişme, kültür ve sanat merkezi olma. Sanat anlayışında soyutluktan toplumculuğa yönelme. Siyasi anl. Demokrasinin doğuşu.

Attik-Delos Birliği Attik Delos Birliği, MÖ 477-404 arasında varolan, Sayıları 150 – 173 arasında olan Grek kent devletleri arasında oluşturulan askeri-politik bir birlik. Birliğin oluşturulması Atina'ın girişimleriyle sağlandı ve liderliği Atina’dadır. Atina, Sparta'ın ve Yunanistan'daki bazı kent devletlerinin desteğiyle Akamenid imparatorluğu'nun (Pers İmparatorluğu) istila girişimine karşı Ege Denizi ve Batı Anadolu Bölgesi'ndeki Pers direnek noktalarına yönelik saldırılara girişmişti. Bu saldırılarla, Ege Adaları'nın ve Batı Anadolu'nun Grek kent devletlerinin Pers hakimiyetinden kurtulması sağlanmış ve böylelikle bir güç birliği oluşturulmuştu.

Kent-Demokrasi Atina, sınırlılıklar harici, demokratik yön. Biçiminin ilk örneği. Atina demokrasisinin sınırlı katılımı öngören yapısı, ticaretin gelişmesi ile değişmiştir. Zenginleşen orta sınıfın yönetimde söz sahibi olması. Atina’da kentsel yükselişi sağlayan unsur, geleneksel değerlere dayalı aristokrasi ile liberal eğilimli zengin orta sınıfın dengeli karşıtlığıdır. Bu karşıtlık, tragedyada çatışan güçlerle sembolize edilmiştir.

Tiyatro Tiyatro ilk kez İÖ 6. yüzyılda Yunan toplumunda dinsel törenden özerkleşerek bir sanat türü haline geldi. Yunan toplumunda tiyatronun öncülü, şarap, bereket ve bitkiler tanrısı Dionysos'u kutsamak için yapılan Bacchanolia şenliklerinde bir koronun söylediği dithyramboy şarkılarıydı.

Eski Yunan tiyatrosunun en önemli özelliği kamusallığıdır Eski Yunan tiyatrosunun en önemli özelliği kamusallığıdır. Oyunları ortalama 10 bin ile 20 bin seyirci aynı anda izleyebiliyordu. Eski Yunan oyunları, Sofokles'in trajedileriyle teknik yetkinliğe ulaşmıştır. Eski Yunan komedisinin tanınmış yazarlarından Aristofanes, oyunlarında dönemin siyaset adamlarının ve düşünürlerinin yanlış tutumlarını alaya almıştır.

Yeni eşitlikçi talepler, kent mekanına da yansımıştır. Önceden Akropol kentin birincil önemde yapıları iken artık Agora merkezi öneme sahip olmuştur. Eşitli düşüncenin konutlara yanısıması, konutların agora, tiyatro gibi yerlerin etrafına yerleşmesi. Kentlerde altyapı çok iyi değil. Çünkü «kenti kent yapan taşlar değil, yurttaşlar»dır. Kent, bir plana göre değil, organik olarak doğar.

Akropol

Agora

Kent-Düşünce İlişkisi Kuvvetli bir ilişki var. Kentler dışa açık mekanlardır çünkü=bilgi akışı=değişim (Atina). Sparta=dışa kapalı. Düşünce üretimi kısıtlı. Ticaretin gelişmesi, sınıfsal farklılığı ve düşünce üretimine yol açmıştır. Antik Yunana’da kentin krizi ve onu kurtarma çabaları= Düşünce üretiminde patlama (Platon, Aristo). Onlara göre kent, uygarlık ile eş anlamlı.

Antik Yunan Kentleri-Doğu Uygarlığı Kentleri Doğu uyg. da da kentler var. Antik Yunan’da kentin sahibi yurttaşlar, Doğu uyg. Kentlerinde Tanrı/yarı-tanrı. Antik Yunan’da kent bir yaşam tarzı, Doğu Uyg. Kent bir «mülk». Kentlerdeki (aristokrasi-tüccar sınıfı arası) toplumsal ilişkiler düşüncenin zenginleşmesine yol açtı. Pek çok düşünce okulu ve düşünürün ortaya çıkması. Kentler, düşüncenin mekanı haline gelmiştir.

Antik Yunana Kentlerinin Çelişkisi Bugünün pencerinden bakınca: Eşitlikçi talepler, aristokrasi ile eşit olma temelinde yükseliyor 8evrensel bir eşitlik fikri değil), Kadın, çocuk, köle, yabancılar gibi sınıflar eşitlikçi düşünce içinde yok.