SİHİZM.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Sayılar Bir Sayısı: Bir sayısı sembolik olarak herkesin ilk defada söyleyebileceği gibi TEK olanı, MUTLAK olanı sembolize etmektedir.  İslam’da bir olan,
Advertisements

AHLAK, MANEVİYAT ve MANEVİ HAYAT
Mersin Kız Kalesi,.
İLMİHAL Bir müslümanın dinini en güzel şekilde yaşaması için öğrenmesi.
HİNT DİNLERİ Hinduizm Budizm Sunum:Ahmet YORDAM.
Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
Din Kavramı ve Gerçek Dinin Esasları
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
HİNDUİZM GÜNÜMÜZDE YAŞAYAN DİNLERİ TANIYALIM
CAYNİZM Hindistan 3.5 Milyon İnanan sayısı Ahimsa inancından dolayı çiftçilik ve hayvancılıkla uğraşmadıkları için ticarete yönelmişlerdir. Bu nedenle.
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI)
CAMİYİ TANIYALIM.
ITALYA YOGA FESTIVALI HAZIRAN 6-12 Sizleri dünya Sevgi Yoga Festivallerinden biri olan Italya Bakti Yoga Festivaline davet ediyoruz. Bizi şereflendirecek.
BURSA-Mustafakemalpaşa Teknik Lise ve Endüstri Meslek Lisesi Öğretmeni
VAHYE DAYALI DİNLER.
Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği Bölümü PEMBE SELEK
KONFÜÇYANİZM.
KARŞILAŞTIRMALI DİNLER TARHİ
Hristiyanlık Günümüzde Yaşayan Dinleri Tanıyalım
YAHUDİLİK GÜNÜMÜZDE YAŞAYAN DİNLERİ TANIYALIM
BAŞKALARININ İNANÇLARINA HOŞGÖRÜLÜ OLMAK
SİH DİNİ.
ANADOLU BİLGELERİNİN AHLAK ANLAYIŞI
EVLERİNİN YANIDAKİ TAPINAKLAR
HİNDUİZM Hinduizm nitelikli bir dindir.
BUDİZM GÜNÜMÜZDE YAŞAYAN DİNLERİ TANIYALIM
Binbir Gece Masalları.
ANADOLU SELÇUKLULARI VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KÜLTÜR VE MEDENİYET.
DİNLERDE İBADET YERLERİ
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
HİNDUİZM Belli Değildir Brahma ve diğer Tanrılar Vedalar
Yahudilik-Musevilik Yehova Hz.Musa Tevrat M.Ö civarında Kudüs
Budizm Siddharta Gauatama Yoktur Titipika M.Ö. 6. yy'da Budda KURUCUSU
Cem:  Alevi-Bektaşi ekolünde dede, pir veya mürşit denilen manevi liderler yönetiminde ve belli kurallar çerçevesinde yapılan dini tören.
İslam Hz.Muhammed (s.a.v) Allah c.c. Kuran-ı Kerim M.S. 6. yy'da Hilal
PEYGAMBERLERE ve İLAHİ KİTAPLARA İNANÇ
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VE ÇUKUROVA İLİM VAKFI SUNUMU HAZIRLAYAN MEHMET AVCI.
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Hazırlayan: İsmail TÜRKMENOĞLU
4. Kendimize Karşı Sorumluluklarımız :
HANGİ KONULARI GÖRECEĞİZ
4. ÜNİTE: HİNT VE DOĞU ASYA DİNLERİ
Hacda 7 kez tavafın anlamı nedir  Kâbe etrafında tavaf, tevhid fikrini temsil etmektedir. Bu hareketin ictimaî hayata ait olan mânâsı, birlikten.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
ABAKÜSTEKİ SAYILAR.
Haydar Akın Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
Küresel Bağlantılar BÖLÜM 11 Genel olarak, NCSS program standartlarının (2010) dokuzuncu tematik alanı olan Küresel Bağlantılar; coğrafya, tarih, ekonomi.
Zerdüştlük.
DİNLER VE EVRENSEL ÖĞÜTLERİ
Oltu Anadolu İmam Hatip Lisesi Meslek Dersleri Öğretmeni
Budizm.
Bugün neler öğreneceğiz?
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
Bugün neler öğreneceğiz?
ORUÇ İBADETİ 7. SINIF 2. ÜNİTE RAMAZAN AYI VE ÖNEMİ RAMAZAN AYI VE ÖNEMİ.
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 14. Hafta: Sosyal Hayatı Etkileyen Din
Hıristiyan Mezhepleri
HİNDİSTAN: TEMEL BİLGİLERANAHTAR BİLGİ VE VERİLER  Genel Görünüm:  Dünya’nın coğrafi alanı 7. büyük ülkesi,  Dünya’nın en kalabalık 2. ülkesi,  Dünya’nın.
Peygamberimiz Ve Güzellik Zeynep Nur Balki 11/F 5172.
YAHUDİLİK BÜNYAM İ N KARAN. Yahudiler bu günkü Mısır ve Filistin bölgesinde yaşamaktadırlar. Yahudilik Hz. Musa’ya gönderilen ilahi bir dindir ve kitabı.
Mabet Yahudilik, kutsal sayılan Filistin topraklarıyla kimlikleştirilmiş bir din olduğu gibi aynı zamanda mabet merkezli bir dindir. Yahudilikteki bir.
EVİMİZ VE AİLEMİZ Bekleriz….
5. Sınıf 2. Ünite: Ramazan ve Oruç
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ (4-8) MÜFREDAT DEĞERLENDİRME
DİN FELSEFESİ VI. Ünite.
神道 JAPONLARIN MİLLİ İNANCI ‘ŞİNTOİZM’ HAZIRLAYAN: Ahmet Uğur YILDIZ.
Sunum transkripti:

SİHİZM

Hindistan’da Guru Nanak’ın öğretileri doğrultusunda XV Hindistan’da Guru Nanak’ın öğretileri doğrultusunda XV. yüzyıl sonlarında ortaya çıkan tek tanrılı din. Pencap dilinde Sih (sikh): “çırak” veya “öğrenci” İbadet ve riyâzet yerine ahlâkî davranışlara önem veren, uzlaştırmacı ve eşitlikçi bir dinî hareket olarak gelişmiştir. Başlangıçta farklı ırk ve kastlardan insanların bir araya gelmesiyle oluşan dinî cemaat iken zamanla kendilerine Sih adı verilen bir topluluğa dönüşür.

SİHİZM Sih dini de Hindular’ın çok tanrılı ve putperest inanışlarına, kast sistemine ve Brahmanlar’ın aşırılığa varan uygulamalarına karşı bir tepki olarak XV. yüzyılın sonlarında Hindistan’ın kuzeybatısındaki Pencap bölgesinde ortaya çıkmıştır. İslâm’ın tevhid, sınıfsız toplum anlayışından ve mutasavvıflardan etkilenmiştir. Çoğunluğu Hindistan’da dünya genelinde 23 milyona yakın Sih bulunmaktadır. Hindistan’daki Sihler’in büyük kısmı Pencap bölgesinde yaşar ve Pencâbî dilini konuşur. Dünyanın çeşitli bölgelerine dağılmış durumdadır. Eğitime çok önem veren Sihler politikadan ekonomiye ve spora kadar hayatın her alanında kendilerini göstermektedirler.

SİHİZM Sih dininin sembolü, Tanrı’nın bilgisini temsil eden simetrik iki kama arasında dik duran ve “khanda” olarak isimlendirilen, iki ağızlı bir kılıçla Tanrı’nın sonsuzluğunu temsil eden bir daireden oluşan şekildir. Sihler’in “nişân-sâhib” diye adlandırdıkları turuncu bayraklarının üzerinde de yer alır.

Tanrı Anlayışı Tanrı’yı isimlendirmek için en çok Nam (isim) kelimesi kullanılır. Başlıca isimleri “Sat / Satnam, Vaheguru, Ram, Mohan, Gobind, Hari, Allah, Huda, Akal, Agam, Kadur, Karanhar, Kerim”dir. Sih mâbedlerinde yer alan en dikkat çekici yazı ise “Tanrı birdir” mânasındaki “ İk onkar ”dır.

Kurucusu D. 1469 – Ö. 1539 Müslüman bir devlet yöneticisi yanında çalışan Guru Nanak olarak bilinen kişinin, otuz yaşlarında yaşadığı bir manevi tecrübe ile başlar. Tibet, Sri Lanka, Bağdat ve Mekke’ye ziyarete gider. Sanskritçe, Farsça ve Arapça öğrenir.

Kurucusu Guru Nanak’ın hayatı ve düşünceleri üzerinde başka birçok kişi gibi XV. yüzyıl sûfî düşünürü Kabir’in de etkisi olmuştur. Nanak’ın ilk tebliği Mul Mantra olarak da bilinen şu sözlerle başlar: “Bir Tanrı vardır, en yüce gerçek O’dur. O yaratıcı, korkusuz ve nefretsizdir. Her yerde hâzırdır, evreni kaplar. O doğmamıştır, tekrar doğmak için de ölmez …” (“Japji I”, Guru Granth Sahib).

Kurucusu Geliş sırasına göre kşatriya sınıfından Sih guruları: Guru Nanak (ö. 1539), Guru Angad (kol-kanat) (ö.1552), Guru Amar Das (ö. 1574), Guru Ram Das (ö. 1581), Guru Arjan (İlk Sih şehidi) (ö. 1606), Guru Har Gobind (ö. 1644), Guru Har Rai (ö. 1661), Guru Har Krişan (ö. 1664), Guru Teg Bahadur (ö. 1675), Guru Gobind Singh (ö. 1708). Sih kutsal kitabı Guru Granth Sahib Ebedi Gurudur. Bu isimler tanrı olarak kabul edilmez. Onlardaki ruhun tek bir ruh, yani Guru Nanak’ın ruhudur. Hepsi de tanrı vahyine muhataptır.

Kutsal Kitapları Guru Granth Sahib 1430 sayfa, Pencâbî dilinde Gurmukhi alfabesiyle yazılmış bir kitaptır. Adi Granth isimli metin ise beşinci guru Arjan (Arjun) tarafından derlenmiş olup (1604) Guru Granth Sahib’in küçük bir bölümünü ihtiva eder. Guru Granth Sahib’de Sih gurularının manzumelerinin yanı sıra Ramanuja (ö. 1137), Namdev (ö. 1350) ve Ramananda (ö. 1470) gibi Hindu Bhakti hareketi mensuplarının, ayrıca Şeyh Ferîdüddin Mes‘ûd (ö. 1265) ve Kabir (ö. 1518) gibi müslüman sûfîlerin deyişleri yer almaktadır.

Onuncu guru Gobind Singh kitaba son şeklini vermiş ve kendisinden sonra yeni bir guru gelmeyeceğini bildirerek Guru Granth Sahib’i sonuncu ve ebedî olarak yaşayan guru ilân etmiştir. Sih aileler evde Guru Granth Sahib bulundurmak ve her gün ondan bir bölüm okuyarak üzerinde düşünmekle yükümlüdür. Aşırı sevinç ya da üzüntü durumlarında kitabın kırk sekiz saatte hatmedilmesi âdet olmuştur. Guru Granth Sahib’in on günde hatmedilmesi ise daha çok başvurulan bir uygulamadır. Bir Sih belli zaman aralıklarıyla kitabın tamamını hatmetmelidir.

İnanç Yapısı Tanrı’nın varlığına ve birliğine iman. Tanrı anlayışı bakımından İslâm’a yakındır. Tanrı her şeyin yaratıcısı, ikincisi olmayan, ezelî, ebedî ve zamanın ötesinde olup asla değişmeyen tek Tanrı’dır. Kavranılamaz ama kendisini kavranılabilir hale getirmiştir. Her varlığın özünde bulunur. Guru Nanak ve onun ruhunu taşıdığına inanılan diğer dokuz guruya ve onların öğretilerine inanmak da Sih inancının önemli bir prensibidir.

İnanç Yapısı Khalsa Teşkilâtı : 9. Guru Gobind Singh, 1699’da Moğollar tarafından öldürülen babasının intikamını almak ve dış baskılara karşı koymak maksadıyla sihler içinde seçkin bir savaşçı azizler tarikatı kurdu. Arapça hâlis=saf kelimesinden türeyen Khalsa’ya merasimle girilir. Khalsa’ya katılmış erkeklerin adlarının sonuna “singh” (aslan), kadınlarınkine “kaur” (prenses) pâyesi eklenir. Khalsa’ya katılanlar “5 K” olarak bilinen kılık kıyafet kurallarına uymak zorundadır. Bunlar: “Kah” (kısa pantolon), “Kangha” (tarak), “Kara” (sağ bileğe takılan demir bilezik), “Keş” (kesilmemiş saç sakal) “Kirpan”dır. (kama / kılıç).

Sih erkeği kesilmemiş saçını başına sardığı türban adı verilen bir çeşit sarık içinde saklar. Saçların uzatılması, azizliğin doğal görünüşünü; tarak düzeni; beyaz don iffeti: bilezik itidali ve guruya adanmışlığı/bağlılığı, asaleti, gücü ve cesareti sembolize eder.

İnanç Yapısı Diğer Hint dinlerinde yer alan maya, karma ve tenâsüh kavramları Sih dininde de kültürel mânada kabul görmüştür. Dünya hayatına ait olan ve insanı yanıltan şeylerin hepsi maya olarak görülür. Sih inancına göre insanlar küllî nur ya da ateş olan yüce Tanrı’dan kopmuş kıvılcımlardır ve dünyaya gelmek suretiyle kirlenmişlerdir. Ancak insan hep aslına, yani küllî nura dönmek arzusundadır. Bu dönüş, yalnız Tanrı’ya lâyık bir saflığa ve temizliğe ulaşanlar için mümkün olacağından insan daima bulunduğu konumdan daha yukarıya doğru yükselmeyi ister. Yükseliş ise tenâsüh vasıtasıyla olabilir. Sih dininde bu yükseliş beş basamak şeklinde sıralanmıştır. Her Sih’in en önemli ideali bu süreçleri tamamlayıp nihaî olarak Tanrı ile buluşmak ve O’nunla bütünleşerek karmadan, yani doğum ve ölüm zincirinden kurtulmaktır.

İbadet Yapısı Sih dini çile ve riyâzet anlayışını reddeder. “ZİKİR” merkezlidir. Oruç, kurban, kefâret vb. ibadet ve uygulamalar da bu dinde yoktur. Sadaka kültürü gelişmiştir. Bir Sih mal varlığının onda birini din kardeşlerine ve Sih toplumuna vermekle yükümlüdür. Sih dininde en önemli ferdî ibadet “Nam simran”dır (Tanrı’nın ismini zikretme). Bu ibadet esnasında tefekkür ederek saflaşır ve Tanrı’ya yaklaşır. Günlük ibadet üç şekilde gerçekleşir. 1. Sabah vakti tercihen akan bir suda yıkandıktan sonra Guru Nanak’a ait en önemli dualardan biri olan Japji’yi, Guru Gobind Singh’e ait zikir ve ilâhileri (Jap ve Svayya) ezbere okuyarak tefekküre dalmak. 2. Ailece sabah saatlerinde toplanıp Guru Granth Sahib’den herhangi bir bölümü okumak. 3. Sih mâbedi Gurdwarada cemaat halinde bir araya gelmek. Mâbed ibadeti serbet vakitlidir. Cemaatle ibadet için sabah erken ve akşam olmak üzere günde iki defa toplanmak gelenek halini almıştır.

İbadet Yapısı Sih dininde din adamı sınıfı yoktur. En önemli Sih mâbedi, Pencap eyaletinin kuzeybatısındaki Amritsar bölgesinde yer alan Altın Tapınak’tır. Büyük bir havuzun ortasında inşa edilen bu mâbedin dört tarafında Sih dininin bütün kastlara açık olduğunu belirtmek için birer kapı bulunur.

Mâbede ayakkabılarını çıkararak giren bir Sih önce Guru Granth Sahib’in önünde saygıyla eğilir veya secde eder; ardından kitaba arkasını dönmemeye dikkat ederek yere oturur ve cemaate katılır. Mâbedde başı örtülü olan kadınlar erkeklerden ayrı yerde oturur. Mâbed yönetim kurulu Guru Granth Sahib’i iyi okuyabilen bir kadın veya erkeği ibadeti yöneten kişi yani bir nevi imam (giyani) olarak görevlendirir. İbadet (divan) giyaninin Guru Granth Sahib’i açıp okuması, ilâhiler, dua ve ilâhî emrin söylenmesiyle süren ibadet un, şeker ve manda sütünden yapılmış bir yiyeceğin cemaate dağıtılmasıyla sona erer. Gurdwaralar ibadet dışında sosyal fonksiyon da icra ederler. Düğün merasimleri, yeni doğan çocuklara isim konulması ve Khalsa teşkilâtına giriş merasimleri bu mâbedlerde gerçekleşir.

Sihler ölülerine karşı son görevlerini genellikle Hindular gibi onları yakarak yerine getirirler. Kadın-erkek ayırımına yer vermeyen Sih dininde dul kadınlar tekrar evlenebilir. Bir Sih’in kurtuluşa ulaşabilmesi için guruların ve Guru Granth Sahib’in öğretilerine dayanan bir hayat sürmesi gerekir. Kast, kirlenme fikri, kara büyü, kehanet, uğur arama, yıldız falı, dönencelerle ilgili hurafe uygulamaları, kutsal iplik takma, alna kast işareti koyma, putperestlik, Hindu ve Müslüman velilerin mezarlarında dua etme, diğer dinlerin hac yerlerini ziyaret etme ve Hindu cenaze merasimlerini takip etme gibi uygulamalardan uzak durmak Asla çocuklarını, özellikle kız çocuklarını öldürmemek Çocuklarının saçlarını kesmemek ve onları imanlı olarak yetiştirmek Geçimlerini sadece meşrû yoldan kazanılmış para ile sağlamak; Cömertlik; kumar oynamamak ve hırsızlık yapmamak; Alkol, uyuşturucu ve tütünden uzak durmak; Başka kadınlara iffetli olma, ailesi görme Selamlaşma: “Khalsa Tanrı’nındır, zafer Tanrı içindir”

Mezhepleri Temelde iki gruba ayrılır: 1- Sehajdari (tıraşlı olanlar, Nanakpanthi: Nanak’ın takipçileri) ) 2- Keşdari (tıraşsız olanlar).