GRUPLA PSİKOLOJİK DANIŞMA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
Advertisements

II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Öğretimde Kullanılan Teknikler (3)
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
MESLEKİ REHBERLİK PDR SERVİSİ «Büyüyünce Ne Olacaksın»
PSİKOLOJİK TEMELLER Dr. Fatih DERVENT.
SINIF YÖNETİMİ Sınıf; eğitim-öğretim etkinliklerinin
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
ÖZEL EĞİTİM VE KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
BİLİŞİM SİSTEMLERİNİN AMACI ve GELİŞİM SÜRECİ
ÇAĞDAŞ EĞİTİM AKIMLARINI ORTAYA ÇIKARAN FAKTÖRLER
KARAR DESTEK SİSTEMLERİ-KDS
Tarihsel gelişim içerisinde değerlendirdiğimizde okullarda öğrencilere sunulan rehberlik hizmetleri
REHBERLİK.
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Vizyonu İlk öğretim mezunu her öğrencinin fen ve teknoloji okur- yazarı olmasıdır
2. BİLGİ TOPLAMA VE SUNMA HİZMETİ
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Üniversitelerin Taslak Stratejik Planlarının Değerlendirilmesi
REHBERLİK DERSİ III.
SERBEST ETKİNLİK SAATİ UYGULAMALARI
BTO 206 Öğretim Tasarımı İş/Görev Analizi.
BB419 BAHÇE BİTKİLERİNDE MESLEKİ İNGİLİZCE 3 teorik Pazartesi 13:30-16:15 Doç. Dr. Zeynel DALKILIÇ ,
1 Yönetimin temelleri
Kaleardı75. Yıl İlkokulu
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Biyolojik, Bilişsel ve Sosyo-Duygusal Süreçler B) Gelişimin Doğası Biyolojik, Bilişsel ve Sosyo-Duygusal Süreçler Gelişim Dönemleri.
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
BİREYSEL MOTİVASYON TEKNİKLERİ
Sevgili Öğrencilerimiz ;
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
Sağlıkla ilgili önlemler alma
Beş Aşamalı Mesleki Rehberlik ve
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
Rehberlik Servisi Tanıtımı
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Mentör Öğretmenlik.
Rehberlik Servisi Tanıtımı
Bu derste, Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
EMİRDAĞ ANADOLU LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI VELİ TOPLANTISI
DİĞER TUTUMLAR.
Probleme Dayalı Öğrenme
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
Psikolojik Hizmetler Klinik Psikolog Barış Gürkaş.
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
Grupla Psikolojik Danışma ve Bireysel Psikolojik Danışma Grupla Psikolojik Danışma ve Grup Rehberliği 1 Grupla Psikolojik Danışma ve Bireysel.
Kişisel Rehberlik.
Psikolojik Danışma Grubundaki Güven Danışanın Katılımı Danışanın Hazır Oluşu Psikolojik Danışman Psikolojik Danışma Grubundaki Güven Danışanın Katılımı.
Bu konuda, grupla psikolojik danışmayı anlayabilmek için bu alanda kullanılan bazı kavramlara değinilmiştir.
GİRİŞ.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
BİREY MERKEZLİ TERAPİ.
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
ÖZEL EĞİTİMDE KAYNAŞTIRMA UYGULAMARI
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI HAZIRLAYANLAR HAVVA KESKİN
KALIPLAŞMIŞ TUTUMLAR (Kalıpyargılar)
Adler’in Yaklaşımı Temel Kavramlar Aile bütünlüğü:
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
REHBERLİK DERSİ III.
Sunum transkripti:

GRUPLA PSİKOLOJİK DANIŞMA Dr.Mehmet Zeki ILGAR İZU Eğitim Fakültesi Zeki.ilgar@izu.edu.tr

Grup Grup; belirli bir amaç için bir araya gelen ikiden fazla insan topluluğudur. İnsanlar da bir gurup içinde doğar ve grupla birlikte yaşamlarını sürdürürler. Grupta kendilerine yardım ederler. Bireyler arasında benzer özelliklerin bulunması, bazı ihtiyaçların grupta sağlanabilmesi, grup çalışmalarının yoluyla bireysel gelişmenin gerçekleşmesini akla getirmektedir. 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

Grupla psikolojik danışma Grupla psikolojik danışma, kişiler arası ilişkilerin geliştirilmesini hedefleyen, üyelerin duygu değer ve tutumlarının üzerinde durulduğu, ayrıca her bir üyenin davranışsal amacının gerçekleştirilmesinin sağlanmaya çalışıldığı, bu alanda yetişen bir psikolojik danışman tarafından yürütülen profesyonel terapötik bir yardım etme sürecidir(Voltan-Acar,1993). 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

Grupla psikolojik danışma Grupla psikolojik danışma, öncelikle duygulara ve duygusal konuların çözümüne odaklanır ve davranışsal ya da kişilik problemleri olanlara yardımcı olmaya çalışır. Grup danışmanlığı çözüm-sunucu/sorun-giderici bir yaklaşım olmasına rağmen, yaşanan zorlukların daha ciddi sorunlara dönüşmesini engelleyebildiği mantığından hareketle, ayrıca sorunları önlemede de kullanılabilmektedir (Akt: Güçray ve Diğerleri, 2005). 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

Günümüzde gerilim içinde olan birey, psikolojik danışmaya gereksinim duymaktadır. Sosyal yaşantıya aktarılmanın kolaylığı, daha fazla çözüm yollarının ortaya çıkması, ekonomik olması, paylaşmanın fazlalığı nedeniyle grupla danışmadan bireylerin daha çok yararlanacağı söylenebilir ( Voltan Acar, 1986). 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

Çoğu kez kişilerarası ilişkilerden kaynaklanan sorunlar yine daha rahat, her türlü kusur ve eksiklikleriyle kabul ve anlamaya istekli, alma, verme ve paylaşma duygularının yaşanabildiği bir grup atmosferindeki etkileşim içinde çözümlenebilmektedir. Bu özellikleriyle grupla psikolojik danışma süreci, kişinin yaşamında daha geniş gruplara transfer edilebilen değerli bir sosyal laboratuar niteliğindedir ( Ören, 1989). 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

Fehr (1999)’e göre, grup ilişki yönelimli bir model olduğu için, kişinin geçmişteki yaşantıları açıkça ortaya çıkabilir. İnsanlar insanlarla, mekânlarla veya varlıklarla ilişki kurma çeşitli deneyimler yaşama yeteneğine sahiptir. Bu deneyimler hem olumlu hem olumsuz olabilir ve kişiliklerin gelişiminde çok büyük bir etki bırakır. Bir insan olarak ne ve kim olduğumuz, bu kişilerarası deneyimlerin anılarıyla doğru orantılıdır ve buna bağlıdır. 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

Çoğu durumda özellikle terapiye gelen kişiler için, daha önceki ilişkileri bu kişilere yararlı olmamıştır ve bu ilişkilerin bilinçli ve ya bilinçsiz anıları, onların başkalarıyla ilişki kurma biçimlerini etkilemiştir. Genel olarak ilişkileri problemli, sıkıntı verici ve bazen de dengesizdir, zaten bu nedenle bu ilişkiler psikoterapi arayışına girerler (Akt: Zengin, 2000). 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

Naar (1982)’a göre, terapi grupları duyguların dürüst ve açık bir biçimde ifadesinin öğrenildiği ve desteklendiği ender yerlerden biridir (Akt. Hisli Şahin, 1993). 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

Jones (1981)’e göre, psikolojik danışma terapist merkezli olmaktan çok danışan merkezlidir, spesifik teknikler yerine ilişkiyi vurgulamaktadır, psikanalitik veya davranışçı kuramlardan çok insancıl kuramların uygulanmasına dayalıdır (Akt: Akkoyun, 1982). 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

Myrick (1997)’e göre küçük grupla danışma, öğrencilerin özellikle kişisel gelişim ve okulda ilerlemeyle ilişkili olarak fikirlerini, tutumlarını, hislerini ve davranışlarını keşfetmek için çalışabilecekleri yegâne eğitimsel bir deneyimdir. 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

Erözkan (2006)’ a göre danışma süreci bireylerin savunucu tutumu bırakarak yeni yaşantılara, değişime açık hale gelmesi için gerçekleştirilen yardım sürecidir. 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

Grupla Psikolojik Danışma ve Grup Rehberliği Grupla psikolojik danışma ve grup rehberliği çoğu zaman birbiriyle karıştırabilmekte, grup karşısında grup rehberliği yapanlar, grupla psikolojik danışma yaptıklarını düşünmektedirler. 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

Morganett (1990)’e göre, grup rehberliği büyük bir grupla, belki de bütün bir sınıfla, bilgi paylaşımıdır. Bu tür bir bilgi düzenli verilmesi gereken, öğrencilerin uyuşturucu/alkol kullanımı, kariyer/meslek seçimi vb. konularda daha iyi kararlar vermelerine yardımcı olabilecek bilgilerdir. Bu nedenle, rehberlik daha ziyade bilişsel içerikle ilgilenmekte ve bu alanların soruna dönüşmesini engellemeye çalışmaktadır. 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

Grup rehberliği daha çok eğitsel, sosyal, mesleki bilgi verme amacıyla çok sayıda kişiye yönelik bilişsel düzeyde davranış değişikliği meydana getirecek bir hizmettir. Bilgi verme amacı öncelikli olduğu için istenen bilgiye sahip olan bir kişi tarafından yapılabilir. Grupla danışmada olduğu gibi profesyonel bir danışmana ihtiyaç olmayabilir. 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

Grup rehberliği genellikle sınıf düzeyinde veya daha büyük gruplarda yürütülmektedir. Oysa grupla psikolojik danışmada küçük gruplarla, 5–8 kişiden oluşan üyelerin yakın çalışma ilişkileri oluşturarak, konuları derinlemesine keşfetmeleri sağlanmaktadır. 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

Grup rehberliği her ortamda gerçekleştirilebilirken, grupla psikolojik danışmayı yapmak için özel ortamlar gereklidir. Grupla psikolojik danışma en az on, on iki oturum süren bir süreçtir. Grup rehberliği isi bir ya da iki oturumda bitebilir. 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

Grupla Psikolojik Danışma Yaklaşımları Grupla psikolojik danışma üç tür yaklaşım içermektedir: 1)Kriz Odaklı, 2)Problem Odaklı 3)Gelişim Odaklı (Myrick,1997). 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

*Kriz Odaklı Grupla Psikolojik Danışma: Bu tür danışma acil bir probleme yöneliktir. Kriz geçtikten sonra grup normal olgusuna dönebilir. Bazı gruplarda süreç bir olay sonucunda başlayabilir. Kriz Odaklı gruplarda genellikle; öğrenci grupları arasında ki çatışma, sınıfta başarısız olan öğrenciler, bir yakınını kaybeden öğrenciler gibi kriz durumlarında bireysel müdahalenin yanı sıra grupla müdahaleyi de gerektirmektedir. Bu gruplarda durum değerlendirmesi ve çözümleri birlikte düşünme fırsatı sağlanmaktadır. 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

*Problem Odaklı Grupla Psikolojik Danışma: Bu tür danışmada çok acil olmayan problemlere odaklıdır. Problem Odaklı yaklaşımda grubun amacı öğrenci de rahatsızlık ve mutsuzluk uyandıran sorun ve durumlarla baş etmektir. Öğrencilerin problemleri onların öğrenmelerini engeller. Grup üyeleri bir problem belirleyerek bu konuda neler yapabileceklerini belirlerler. Problemler daha kritik bir hale gelmeden çözüm yöntemleri aranır. Problem Odaklı gruplar bir konuya sahiptir. 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

Üyeler problem hakkında samimi konuşmalar yapar, çözüm yolları ararlar Üyeler problem hakkında samimi konuşmalar yapar, çözüm yolları ararlar. Grubun konuları genellikle, daha iyi notlar almak, akranları ve öğretmenleri ile çatışma çözme, mesleki seçimler yapma, stresle baş etme, bir iş bulma, ebeveynleri ile geçinme, akran baskısı ile baş etme, alkol ve uyuşturucudan sakınmadır. 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

*Gelişim Odaklı Grupla Psikolojik Danışma: Bu tür gruplar öğrencilerin kişisel ve sosyal gelişimine odaklanmıştır. Belirli bir kriz ya da problem durumu yoktur. Gelişim Odaklı gruplar tüm öğrenciler için tasarlanmıştır ve bunlar değişik gelişimsel yaşam stratejilerindeki genç insanların genel ihtiyaç ve ilgilerine dikkat gösterirler(Myrick,1997). 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

Öğrencilerin kişisel gelişimleri ile ilgili belli alanlarda konuşmaya ihtiyaç duydukları durumlarda grup onlara bu imkânı tanır. Kaygılarını, çeşitli konulardaki çıkmazlarını grupta çözmeye çalışırlar. 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

Gelişim Odaklı gruplarda rasgele seçilmiş öğrenciler bir araya gelir, belirli bir problem yoktur, problemler o an sunulur ve tartışılır. Grubun odağı “burada ve şimdi” üzerindedir. Öğrenciler bir etkinliğe katılırla daha sonra ne yaşadıklarını ve öğrendiklerin tartışırlar. Bu gruplar sorunları benzer olan öğrencilere model olma ve benzer problemleri çözmede akranlarıyla çalışma fırsatı verirler. 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

Grupla Psikolojik Danışmanın Evreleri 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

1)Katılma Evresi: Üyeler grupta bulunuş sebeplerini kavrayarak, güven ve kabul edici bir ortam oluştururlar. Tanışma süresi gruptan guruba değişir. Grup kuralları belirlenir ve üyeler grubun kurallarına uyacaklarına katılımda bulunacaklarına söz verirler. Grup üyelerinin tanışması ve kaynaşması için lidere çok iş düşer üyeler birbirleriyle iletişim kurmaktan liderle konuşmayı tercih ederler. 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

2)Geçiş Evresi: Grup üyeleri bu aşamada derinliğine fikir ve duygularını nasıl paylaşacaklarını öğrenirler. Üyeler birbirlerinin davranışlarını anlamaya çalışırlar. Grup üyelerinin bağlılıkları ve ait olma duyguları gelişir. Güven duygusunun tam olarak oluşmadığı bu dönem biraz çalkantılıdır. 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

3)İşleyiş Evresi: Güven duygusunun geliştiği bu evrede katılım yüksek orandadır. Geri bildirim vermek ya da almak için daha çok çaba vardır. Danışmanın rolü kolaylaştırmak ve konuşmaları özetlemekten ibarettir. En uzun süren bu evrede, üyeler bireysel farklılıklarını görürler, olumlu ve olumsuz yönleriyle birbirlerini kabul ederler. Liderin aracılığı olmadan birbirleriyle etkileşimde bulunabilirler.(Voltan-Acar,2001) 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

Grupla psikolojik danışma özellikle son yıllarda büyük önem kazanmış; her yerde uygulanır hale gelmesinin önemli bazı nedenleri : Ekonomik çekicilik, psikolojik çekicilik, sosyal çekicilik, Mesleki çekiciliktir(Kepçeoğlu,2001:s.203). 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

Grupla Psikolojik Danışmanın Amaçları Kimliğini bulmada bireye yardımcı olmak. Bireyin kendini daha olumlu bir biçimde değerlendirmesine,kendine güven geliştirmesine yardımcı olmak. Kişinin duygu, düşünce ve davranışları arasındaki tutarlılığın artmasına yardımcı olmak. 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

Grupla Psikolojik Danışmanın Yetersizlikleri Gazda(1971) bu yetersizlikleri şöyle sıralamakta: Sosyopati, psikopati gibi sorunların çözümünde etkili olamamaktadır. Grupta gizliliği denetlemek zordur. Derinliğine bir yardım söz konusu olamamaktadır. Yüksek düzeyde nörotik kaygıların idare edilmesi zor olmaktadır. 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

Grup dinamiği konusunda uzman danışman bulmak zordur. Sorunu olan bazı danışanlara yeterli ilgi gösterme olanağı vermez. Yapay olmaya başlayan grup ortamını kabul etme zorunluluğu vardır. Grup baskısı bazı üyelerin bireyselliklerini kaybetmelerine yol açabilir; grup, üyelerini kayıtsız uyuma zorlayabilir ve gruptan atılma korkusu bazı üyelerde kaygıya yol açabilir. Grup içinde klikleşmeler diğer üyeler için zararlı etkiler yapabilir (Akt.,Kuzgun,2000:s.177-178). 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

Kişiye değer yargılarını gözden geçirmesi ve geçerliliklerini sınaması için gerekli ortamı sağlamak. Başka insanları dinlemeyi, anlamayı ve başkaları ile iletişim kurabilmenin yollarını öğretmek. Başkaları ile özellikle ana babası öğretmenleri ve diğer otorite figürleri ve akranları ile ilişkilerini irdelemesi için bireye gerekli fırsatları sağlamak(Kuzgun,2000:s.169). 08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR

KAYNAKÇA Ersenberg. S. Delaney, D. J.(1989) Psikolojik Danışma Süreci, Çev Nihal Ören, İstanbul Milli Eğitim Basımevi, Jones, R. N. (1982)Danışma Psikolojisi Kurumları Çev: F. Akkoyun ve Diğerleri, Ankara TDFO Ltd. Şti. Kepçeoğlu,M.(2001).Psikolojik Danışma ve Rehberlik.İstanbul: Alkım Yayıncılık. Kuzgun,Y.(2000).Rehberlik ve Psikolojik Danışma.(8.Basım).Ankara:ÖSYM Yayınları. Voltan-Acar, N.(2003).Terapötik İletişim. (4.Basım). Ankara: US-A Yayıncılık   08.04.2017 Dr.M.Zeki İLGAR