Mapsec İsveç’te Performans Yönetimi Allan Gustafsson Ankara, 10 Ocak 2005
Mapsec İsveç hükümet yapısının özellikleri ( % 50 yeniden dağıtım Yerel yönetim devlet tüketiminde ağır basıyor % 28’de 20 Küçük Bakanlıklar – çok sayıda bağımsız kurum Tüm devlet görevlilerinin sadece % 2’si bakanlık dairelerinde Bireysel olarak tüketilen hizmetler Vergi harici gelir önemli
Mapsec Başlıca güçlü yanı Yetki + hesap verme sorumluluğu verimlilik
Mapsec Kurumlara yetki devri Blok tahsisatlar Tahsisatın devretmesi Kredi imkanları Ödemeler üzerinde yetki Personel Tesisler Kendi geliri Muhasebe
Mapsec Kurumlar arası yetki devri İsveç İstatistik Kurumu: Vaka Çalışması (Yarın 9:15)
Mapsec Hesap verme ve sorumluluk Hükümete karşı Kurum tüzüğü (genel) Kuruma özgü yönergeler Tahsisat yazısı Hedefler ve sonuç göstergeleri Konuya özgü raporlama gerekleri Finansman Hesap bildirimleri ve yıllık rapor Sorumlu bakanla izleme toplantısı Dış denetimler Mali yönetimin değerlendirilmesi
Mapsec Hesap verme ve sorumluluk Kamuya karşı Tüketici tercihi Performansla ilgili tahsisatlar Parlamenter Ombudsman Memnuniyet anketleri Medya
Mapsec Hesap verme ve sorumluluk Seçilmiş kurumlara karşı Kurum hesap bildirimleri ve yıllık rapor Yıllık konsolide devlet hesapları
Mapsec İzleme Verimlilik = Çıktı/maliyet Gerekler: Performans ölçüleri Tahakkuk muhasebesi
Mapsec Performans ölçüleri (olması gereken!) Amaçlar Göstergeler Hedefler Dış etkenler Stratejiler Hiyerarşiler Kesişen konular
Mapsec Göstergeler (norm) Spesifik Ölçülebilir Kabul edilen Gerçekçi Zamana bağlı
Mapsec Programatik yapı (kısmen var) Hedef Bütçe Sonuç Maliyet Politika alanı Bakanlık ABakanlık B Program Alt program Strateji Hedef Bütçe Sonuç Maliyet Hedef Bütçe Sonuç Maliyet Hedef Bütçe Çıktı Maliyet Hedef Bütçe Çıktı Maliyet Hedef Bütçe Çıktı Maliyet
Mapsec PM kamu muhasebesi Tahakkuk esaslı muhasebe+ bütçe muhasebesi
Mapsec Bütçe muhasebesi Bütçe kısıtlarının takibi Tahsisatlar Maliyet, nakit harcama veya nakit sağlama Blok veya geniş ekonomik kategoriler İç borçlanma Yatırım ve kısa vadeli likidite için borçlanma Taahhütler Geniş çok yılllı
Mapsec Tahakkuk esaslı muhasebe Şirketler sektöründe yeknesak Artan sayıda merkezi yönetimler Yerel yönetimde daha da yaygın IFAC Kamu Sektörü Komitesi tarafından belirlenen normlar
Mapsec Kamu FMIS (kısmen mevcut) Entegre yönetim sistemleri Çok boyutlu muhasebe Ekonomik, kurumsal, programatik, işlevsel, vb. Kaynak yönetimi Aktifler (fiziki ve mali) ve Pasifler Süreç yönetimi Planlama, bütçelendirme, hesap konsolidasyonu, satın alma, faturalama, nakit yönetimi, vb.
Mapsec Performans bütçelendirme (olması gereken!)
Mapsec Etkililik arayışı Üç yıllık öneriler Komiteler Kabine Ofisi çalışma grupları Araştırma enstitüleri Performans değerlendirmeleri
Mapsec İsveç’te reform süreci Tasarlanmış, parçalı süreç Değişikliğin farklı savunucuları Tabandan doğru inisiyatifler Atalet Direnç
Mapsec Reform sonuçları Daha fazla verimlilik – evet! Daha fazla etkililik – ?
Mapsec Güçlükler ve sorunlar Harcama önceliklerini yeniden değerlendirme isteği ve kapasitesi Program yapısı Hedefler ve göstergelerin tanımlanması ve mutabakat sağlanması Finansal raporlar ve sonuç raporlarının ilişkilendirilmesi Bütçe ≠ hesaplar İzleme ve değerlendirme kapasitesi Kurumlar arası koordinasyon ve karar alma Siyasal süreçle entegrasyon
Mapsec Tamamlanmamış gündem Kapsamlı tahakkuk esaslı bütçe Tahakkukla uyumlu bütçe kısıtları Bütçelendirme ve izleme için tek ve tutarlı yapı Performans hakkında Parlamentoya kaliteli raporlama