Kütüphanelerde Kullanıcı Memnuniyeti Anketleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı 14 Aralık 2010
Advertisements

TS EN ISO 9001:2008 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Stratejik planlama sürecinde dikkat edilecek hususlar
1. GİRDİ KRİTERLERİ PUANLANDIRMA MATRİSLERİ
Strateji Tasarımı İlker acar.
Onkoloji Destek Paketi
Kalite Kavramı.
DERSLERDE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİNİN KULLANIMI İLE İLGİLİ ÖĞRENCİ BEKLENTİLERİ: ODTÜ ÖRNEKLEMİ Nergis A. Gürel Köybaşı, Öğretim Teknolojileri Destek Ofisi,
MODÜL 10 Müşteri Hizmetleri.
AKREDİTASYON SİSTEMİNDE BALIKESİR SANAYİ ODASININ KALİTE UYGULAMALARI Konya.
Stratejik Yönetim süreçlerinin Üniversitelerin hizmet kalitesine olan katkıları Stratejik Yönetim süreçlerinin Üniversitelerin hizmet kalitesine olan katkıları.
Mahkemelerde Kalite Yönetimi Ve Kalitenin Kontrolü Bert Maan.
ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ STRATEJİK PLANI
Güssün Güneş & İlkay Holt 9-11 Şubat 2006 Pamukkale Denizli
ÖZELLİKLE KIZ ÇOCUKLARININ OKULA DEVAM ORANLARININ ARTTIRILMASI HİBE PROGRAMI TAM BAŞVURU FORMU PAKETİ HAZIRLAMA EĞİTİMİ Eylül 2013 GİRİŞ.
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
KÜTÜPHANELERDE HALKLA İLİŞKİLER ve PAZARLAMA ANKARA ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANESİ ÖRNEĞİ Tuna CAN & E.Erdal AYDIN
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI BOLU İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ AR-GE BÖLÜMÜ PROJELER KOORDİNASYON EKİBİ LdV Mesleki Eğitim Programı Ortaklık Projeleri (
AB-TÜRKİYE ODA FORUMU PROJESİ 1/51 DEĞERLENDİRME TABLOSU Başvuru Rehberi içinde yer alan ve proje tekliflerinin hangi kriterlere göre değerlendirileceğini.
Türkiye'de Büyük Kentler Dışında Kurulan Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümlerinin Özellikleri ve Kurulmakta Olan Bölümlere Öneriler 50.Kütüphane Haftası Doç.
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
MERSİN ÜNİVERSİTESİ DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME TOPLANTISI NİSAN 2010.
Yaşar Tonta, İrem Soydal 2. Uluslararası Değişen Dünyada Bilgi Yönetimi Sempozyumu,22-24 Eylül 2010, Ankara Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi.
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
Nisan 2012, Bilkent Ünivesitesi Kütüphanesi Umut Al Bilgi Hizmetlerinin Pazarlanması.
Performans ve performans ölçümü Belediyelerin Performanslarının İzlenmesi ve Değerlendirilmesi Çalıştayı Şubat 2006 Ankara.
BİLGİ İŞLEM DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Yerel ihtiyaçlara uygun kalite güvencesi:
24 Kalite yönetimi.
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 1-2 MART 2003 ANTALYA.
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
T.C. OKAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SAĞLIK YÖNETİMİ YÜKSEKLİSANS 1.PROGRAM SAĞLIK HUKUKU ÖDEVİ-II HAZIRLAYAN Dr Beytullah ŞAHİN AKADEMİK DANIŞMAN.
Koç Üniversitesi Suna Kıraç Kütüphanesi Ankara Üniversitesi Kütüphaneciliğin Destanı Sempozyumu Ekim 2004, Ankara KÜTÜPHANECİLİKTE SÜREKLİ EĞİTİM.
YÖNETİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ İİBF TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ DERS NOTLARI
KÜTÜPHANELERDE BÜTÇE YÖNETİMİ
PROGRAM TASARIMI
T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı 14 Aralık Aralık 2010.
KOÇ ÜNİVERSİTESİ SUNA KIRAÇ KÜTÜPHANESİ
Veri tabani nedir? Veritabanı basit olarak bilgi depolayan bir yazılımdır. Bir çok yazılım bilgi depolayabilir ama aradaki fark, veritabanın bu bilgiyi.
İsveç Yerel Yönetiminden Stratejik Planlama ve Performans Bütçeleme Örnekleri Per Molander Ankara, 11 Ocak 2005.
Yeni Pazarlama Teknikleri
AVRUPA KALİTE GÜVENCESİ REFERANS ÇERÇEVESİ VE KULLANILAN ARAÇLAR
Kurumsal Arşivler ve Açık Erişim Uygulamaları 44. Kütüphane Haftası, 31 Mart–4 Nisan 2008 Ömer Orhan Atılım Üniversitesi Kütüphanesi.
Stratejik Yönetim.
Kalite Nedir? Furkan LEVENTOĞLU.
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ERZURUM NUMUNE HASTANESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
AYDIN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
30 Eylül 2014 Eğitim Çalışmaları Webinar. Eğitim Çalışmaları Genel değerlendirme Eğitim planları – Grup gereksinimlerinin belirlenmesi – Eğitim süresinin.
Pazarlama Denetimi ve Performans Değerleme
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
ÖNCELİK 6 : HAYAT BOYU ÖĞRENME İZLEME ve DEĞERLENDİRME SİSTEMİNİN GELİŞTİRİLMESİ
BİLGİ HİZMETLERİNİN PAZARLANMASI VE DEĞERLENDİRİLMESİ BBY 154 Bilgi Hizmetleri (2013) Arş. Gör. Zehra Yanar tarafından hazırlanan sunumun güncellenmiş.
dijitalleşme ve Kütüphaneler
Kalite Yönetimi Genel Tanımlar.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİNİN YENİ BOYUTLARI
HİZMET KALİTESİ.
“Satış ve pazarlamada her şeyi doğru yapmış
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
Paydaş Memnuniyeti ve Bildirim Yönetimi Ölçme Analiz ve İyileştirme
Sağlık Kurumlarında Müşteri Memnuniyeti
Kalite Yönetimi Yrd.Doç.Dr. Murat Tanık.
Yükseköğretim Kurulu Kalite Çalışmaları
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Kütüphanelerde Kullanıcı Memnuniyeti Anketleri Tuba AKBAYTÜRK ÇANAK Kadir Has Üniversitesi, 22-24 Eylül 2005

İçerik Geleneksel hizmet kalitesi kavramı Bilgi çağında hizmet kalitesi Pazarlama araştırma uygulamaları ve hizmet kalitesi Kütüphanelere uyarlanması Koç Üniversitesi Suna Kıraç Kütüphanesi deneyimi

Kütüphanelerde Hizmet Kalitesi Bilgi Çağından Önce Kitap Sayısı Bina yüzölçümü Kitap Sayısı Abone Olunan Dergi Sayısı Çalışan sayısı Bütçe ve Harcamalar Abone Olunan Dergi Sayısı Bütçe ve Harcamalar Çalışan sayısı Bina yüzölçümü

Kütüphanelerde Hizmet Kalitesi Bilgi Çağından Sonra Hizmet sektöründe olma bilinci Kullanıcı = Müşteri Müşteri Memnuniyeti Beklentilerin karşılanması

KALİTEYİ SADECE MÜŞTERİLER YARGILAYABİ- LİR, DİĞER TÜM YARGILAR GEÇERSİZDİR. Ziethaml, Parasuraman, Berry ONLY CUSTOMERS JUDGE QUALITY, ALL OTHER JUDGEMENTS ARE IRRELEVANT. Ziethaml, Parasuraman, Berry

ServQUAL 1988’den beri pazarlama alanında kullanılmaktadır. 22 çift maddeden oluşan bir değerlendirme aracıdır. Maddelerin ilk setinde, müşteriden yedilik bir skalada hizmet sağlayıcısı için her bir maddeyi ne kadar önemli bulduğunu, başka bir deyişle beklentisini; İkinci sette ise aldığı hizmet düzeyini nasıl algıladığını derecelendirmesi istenir. Daha sonra, her madde çifti için beklenti ve algı değer farkı hesaplanır. Hesaplanan farkların ortalaması kalite skorunu verir. ServQUAL hizmet kalitesini müşterinin hizmet elamanlarına verdiği önemle orantılı olarak ölçer.

ServQUAL Hizmet kalitesi için tanımlanmış beş boyut: güvenilirlik (reliability) teminat (assurance) elle tutulabilenler (tangibles) empati (emphaty) duyarlılık (responsiveness) Bu boyutların ne şekilde tanımlandığına bakıldığında “güvenilirlik” vaat edilen işin zamanında ve beklenildiği düzeyde yapılması; “teminat” personelin bilgisi ve kullanıcıda güven uyandırması; “elle tutulabilenler” mekanlar, ekipman ve personelin görünümü; “empati” kişiye özel ilgi ve muamele; “duyarlılık” ise kullanıcıya yardım etme isteği olarak açıklanabilir

ServQUAL Beklenen Hizmet Hizmet Kalitesinin Boyutları Algılanan Hizmet Algılanan Hizmet Kalitesi “Algılanan Hizmet Kalitesi”ni sağlayabilmek için hizmet kalite beklentilerinin olabildiğince çok hizmet kalite boyutunda yakalanması ve hatta üzerine çıkılması gerekir. Beklentilerin hizmetle uyumu beraberinde tatmini de getirir. 5 Eğer beklentilerin gerisinde kalınıyorsa sebeplerinin incelenmesi gerekir. Hizmetteki bir düzelme ya da gelişme, beklenti ile sergilenen hizmet arasındaki farkta oluşan azalma olarak karşımıza çıkar.6 TATMİN

ServQUAL’dan LibQUAL+ ARL Yeni Değerlemeler Girişimi kapsamında ServQUAL’ı inceler 12 ARL kütüphanesinden 5,000 katılımlı deneme 308 kurumdan 125,000 kullanıcılık katılım 1999 2000 2003 1999 2001 2003 Amerikan Eğitim Bakanlığından fonla desteklenir Texas A&M Üniversitesi başkanlığında 10 kurumluk pilot proje başlatılır Kuzey Amerika dışındaki ülkelere de açılıyor

ServQUAL’dan LibQUAL+ Katılım yıllık $2,250 ücrete tabiidir. Katılımcı kütüphaneye teknik ve idari açılardan son derece az iş yükü getirmektedir Anket yönetimi ve veri analizi LibQUAL+’a aittir. İngilizce’den başka dillere çevirisi çeviriyi talep eden kurumla ortak çalışılarak yapılabilmektedir. Farklı kütüphane türlerine uyarlanmış anketler mevcuttur. Türkiye’den katılım henüz yoktur. http://www.libqual.org/

LibQUAL+ Hizmet kalitesi için tanımlanmış üç boyut: hizmetin tesiri (affect of service) bilgi kontrolü (information control) mekan olarak kütüphane (library as place) “Hizmetin tesiri” kullanıcının kütüphane çalışanlarından ne şekilde muamele gördüğü; “bilgi kontrolü” basılı ve elektronik kaynakların ne derecede eğitimi, öğrenmeyi ve araştırmayı desteklediği ve gerek duyulduğunda ne kolaylıkta erişilebildiği; “mekan olarak kütüphane” ise kullanıcının bireysel ihtiyaçlarını ne derecede karşıladığı şeklinde tanımlanabilir.8

Suna Kıraç Kütüphanesi Kullanıcı Odaklı Hizmet Politikası: İletişim kanallarının açık tutulması Hizmet ve kaynak geliştirmede kullanıcı gereksinimlerinin ön planda tutulması

Örnek Uygulamalar Öneriler Kutusu / Öneriler Formu Veri tabanı ve dergi yenilemelerinde öğretim kadrosunun görüşlerinin alınması Veri tabanı denemelerinin kullanıcılar tarafından değerlendirilmesi Kütüphane Danışma Kurulu Öğrenci Senatosu ile işbirliği

Hizmet Kalitesi Ölçüm Anketi Hedefler: Kullanıcı ile kütüphane arasında varolan iletişim kanallarına bir başkasının daha katılması; Geliştirilmesi gereken hizmetlerin tespiti; Yıllık olarak hazırlanan pazarlama planlarında belirlenmiş hedeflerin yakalanıp yakalanamadığının kontrolü; Kütüphanenin Stratejik Planı için veri toplama aracı oluşturulması.

Pazarlama Planı ve Anket Pazarlama Planının ana teması ile anketin uyumlu olması: Örnek: 2004 yılı ana teması “abone olunan çok sayıdaki elektronik kaynağın tanıtımı ve kullanımın arttırılması” olarak seçilmiştir

Ön Hazırlık 4 kütüphaneciden oluşan bir çalışma grubu oluşturuldu. Pazarlama Bölümünden bir öğretim görevlisinden danışmanlık alındı. ARL’in “Kütüphane Hizmet Kalitesinin Ölçülmesi” adlı çevirimiçi ders takip edildi.

İki Ayrı Anket Genel anket: sorular “mekan olarak kütüphane” ve “hizmetin tesiri” boyutlarında hazırlandı. E-kaynaklar anketi: sorular “bilgi kontrolü” boyutunda elektronik kaynaklar odaklı olarak hazırlandı. AVANTAJI: sağlıklı bir gruplama ve her bir anketin kısa ve tek sayfaya sığacak boyutta olması.

Mümkün olan en az sayıda demografik soru Anket giriş yazısı Test grubu ile anketin anlaşılırlığının kontrölü

Uygulama Grubu Dahil edilen sınıflar Hariç tutulan sınıflar 1’inci sınıf öğrencileri 2’nci sınıf öğrencileri 3’üncü sınıf öğrencileri Yüksek lisans öğrencileri Hariç tutulan sınıflar Hazırlık sınıfı öğrencileri 4’üncü sınıf öğrencileri

Kayıt İşleri Ofisi ile işbirliği Karma derslerin seçimi Formların öğretim görevlilerine Ders Memnuniyet Anketleri ile beraber dağıtımı ve geri toplanması Optik formların okutulması ve verinin Excel dosyalarında Kütüphaneye sağlanması

2004 Hedef Kitle ve Dönüş Oranları Ana kütle Beklenen anket örneklemi Gerçekleşen anket örneklemi (n=1620) (n= 300) (n= 218) (n= 208) Genel e-Kaynaklar 1. Sınıf 568 50 24 %48 45 %90 2. Sınıf 558 100 75 %75 56 %56 3. Sınıf 414 125 89 %71 86 %69 Y.Lisans 80 25 30 %120 21 %84

Analiz Aşaması SPSS’de her bir soru için aritmetik ortalama hesaplamaları Lisans ve yüksek lisans öğrencilerinin ayrı analiz edilmesi Kütüphane’yi kullanmadığını belirtenler

Fark Analizi (Gap Analysis) Mevcut ile istenen performans düzeyleri arasındaki farkın tespitine ve düzeltilmesine yönelik formal bir hesaplama yöntemidir. Fark başka bir deyişle olduğumuz ve olmak istediğimiz noktalar arasındaki boşluk gibi de tanımlanabilir. Fark analizi ile belirlenen bu boşluk yapılan planlamalarla doldurulmaya çalışılır.

Uygulamada Fark Analizi Hesaplanan aritmetik ortalama değerlerinin 1’den büyük, küçük ya da eşit oluşuna göre gruplama yapılır Değer ne kadar küçükse, Kütüphane kullanıcının beklentilerine o kadar yaklaşmış olur 1’den büyük değerler en çok geliştirilmesi gereken noktalar olarak öncelik kazanır

2005 Yılında Anketin Tekrarı Geçen bir yıl içinde iş planlaması ve bütçe çalışması anket sonuçlarına göre şekillenmiştir. Geçen yıl Kütüphanenin beklentilerin gerisinde kaldığı pek çok alanda kayda değer düzelmeler gözlenmiştir: Yüksek lisans öğrencilerinin beklenti-algı farkları 1’in üzerine genel ankette sadece 6 şıkta, e-kaynak anketinde sadece 5 şıkta çıkmıştır. Şık sayılarının geçen yıl genel ankette 10 ve e-kaynak anketinde ise 18 olarak gerçekleşmiştir

Sonuç Hizmetlerin kullanıcının gözünden değerlendirilme gerekliliği Mevcut durum analizi Yeniden tasarlanma Anketin düzenli tekrarı ve önceki yıllarla sonuçlarının karşılıştırılması gereği Soruların zamanla uygunluğunu yitirebileceği ve yenilenmesi gereği

Sonuç - 2 Anketin sağlıklı doldurulması için bir ödüllendirme mekanizması gerekliliği Kütüphane çalışanlarının yaygın katılımı Anketin maliyeti Büyük beklenti-algı farkları kullanıcının ne istediğinin öğrenilmesine izin veren bir fırsat olarak görülmelidir.

TESEKKÜR EDERİM.