Yrd. Doç. Dr. Arzdar KİRACI Başkent Üniversitesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
Serbestleşmeye doğru Türkiye’de Telekomünikasyon
BİLGİ TEKNOLOJİLERİ VE YÖNETİM
Yeni İş Platformunuz! Yönetim Bilişim Sistemleri Boğaziçi Üniversitesi.
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
Ders: Uluslararası İktisat ve Dış Ticaret Politikası
BİLGİ TOPLUMU STRATEJİSİ Halil İbrahim AKÇA DPT Müsteşar Yrd. 7 Eylül 2006.
İNOVASYON NEDİR? Sunan Bülent Orta Stratejik Yapılandırma Danışmanı
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
TGSD Başvuru Formu Dikkat Edilecek Hususlar
Prof. Dr. Harun Raşit UYSAL
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Bir eksik rekabetçi firma;
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Kümelenmelerin Sürekliliğine Dönük Öneriler
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
1 ÜNİVERSİTE – SANAYİ İŞBİRLİĞİNDE KOSGEB DESTEKLERİ (Serhan EKER – 2008 Aralık)
1 Bilişim ve İletişim Sektörü Neden Stratejiktir ? Bilişim ve İletişim iş yapış şekillerini ve sosyal hayatı doğrudan etkileyen ana-yapıtaşı konumundadır.
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ
AB’ye Uyum Sürecinde Bilgi Teknolojileri ABGS-TBV EUROPA Bilgi Köprüleri 20 Ekim 2004 TÜBİTAK Bilgi Teknolojileri ve Elektronik Araştırma Enstitüsü Rukiye.
SÜRDÜRÜLEBİLİR REKABET GÜCÜ PİYASA KALİTESİ- ŞİRKET STRATEJİLERİ KASIM, 2007 Prof.Dr.Çelik Kurtoğlu “iyişirket” Danışmanlık A.Ş.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
TİCARET, YENİLİK VE TEKNOLOJİ BİR ADIM ÖTENİZDE. Ege İhracatçı Birliklerine üye 7000’in üzerinde ihracatçı firma 12 sektörde, 181 ülkeye 7 milyar $’ın.
YENİ TİCARET TEORİLERİ
A. Dış Ticaret İşlemleri
1 Ekonominin Kapsamı ve Metodu KISIM I EKONOMİYE GİRİŞ BÖLÜM İÇERİĞİ
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
PAZARLAMADA İNOVASYON
E-TİCARET.
KPSS SORULARI KLASİK MAKRO İKTİSAT TEORİSİ
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
7. büyük tekstil ve hammaddeleri 6. büyük hazır giyim ve konfeksiyon
EKONOMİK ARAŞTIRMALAR VE DEĞERLENDİRME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
İŞLETME İLKELERİ Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet
Bazı terimler Gelir Maliyetler Karlar
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Yeni Ekonomi ve Yeni İletişim Teknolojileri Öğr. Gör Mehmet Akif BARIŞ.
Dolaysız Yabancı Sermaye Yatırımı
7. Bölüm Tam Rekabet ©2010  Worth Publishers 1.
Eksik rekabetçi bir firma
İŞ DÜNYASINDA MARKALAŞMA
Copyright ©2004, South-Western College Publishing Uluslar arası İktisat By Robert J. Carbaugh 9th Edition 1. Bölüm: Uluslar arası İktisat.
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
WTO GATT GATS TRIPS Doç. Dr. A. Can BAKKALCI. WTO KURALLARI ve AVRUPA BİRLİĞİ’NDE ORTAK TARIM POLİTİKASI ORTAK TİCARET POLİTİKASI.
KÜRESELLEŞMENİN BEYİN GÖÇÜNE ETKİSİ VE TÜRKİYE
Ülkelerin Dış Ticaret Yapma Nedenleri
UluslararasI tİcaret teorİsİ Analİzlerİ
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
1 Ekonominin Kapsamı ve Metodu KISIM I EKONOMİYE GİRİŞ BÖLÜM İÇERİĞİ
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
Şeref Saygılı-OECD&TCMB Cengiz Cihan-TCMB 24 Ekim 2011 İstanbul
ULUSLARARASI TİCARET.
Bölüm 6. Pazarlama karması (stratejiler)
BİLGİ EKONOMİSİNİN MALİYETLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN TEORİK ANALİZİ
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ISL 561 PAZARLAMA YÖNETİMİ
DESTEK VE TEŞVİK PROGRAMLARI
1960lardan 1980lere kadar işletme stratejileri genel olarak ürün-pazar seçimi konuları ile ilişkili idi. Ama bu durum pazarlama akademisyenlerinden kaynaklanmıyordu.
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Sunum transkripti:

Yrd. Doç. Dr. Arzdar KİRACI Başkent Üniversitesi KÜRESELLEŞME VE YENİ EKONOMİK DÜZENDE PİYASA YAPISI VE ŞİRKETLERİN UZUN VADELİ MALİYETLERİ ÜZERİNE BİR OYUN TEORİSİ MODELİ Yrd. Doç. Dr. Arzdar KİRACI Başkent Üniversitesi

Giriş Mart 2000’de yapılan bir kamuoyu araştırmasında Amerikan tüketicilerinin %57’si Amerikan ekonomisinin endüstriyel ekonomiden çok farklı yeni bir ekonomiye adım attığına olan inançlarını belirtmişlerdir. (Kallio and Mallat, 2004).

Giriş Bu inancın sebebi: Bilgi ve İletişim Teknolojilerinde (BIT) yaşanan gelişmeler Küreselleşme Business Week Editorü Stephen B. Shepherd 1997’de “Yeni Ekonomi: Gerçekten ne anlama gelmekte”

Giriş Yeni Ekonominin varlığına inanmak için halkın inancı yeterli mi? Amerika’daki emek üretkenliğinin 2/3 BT kaynaklı. (Jalava and Pohjola, 2002) AB-Japonya-Amerika ülkelerinde BT istihdamın %3-4, katma değerin %6-9, ihracatın %10-25 ve ArGe harcamalarının 25–40%. (Koski and Ylä-Anttila, 2002). Süreç devam etmekte ve her ülke bu geçişin farklı bir aşamasında: Kallio and Mallat (2004), Pohjola (2002), Saxton (2003) bu görüşleri savunan diğer çalışmalar.

Giriş Yeni ekonomi, bilişim teknolojisinin, eski ekonominin üretici güçlerine uyarlanması anlamına gelir. Örnek vermek gerekirse, eskiden bir arabanın tasarımından üretimine kadar geçen süreç 6 yıl iken, günümüzde bu süreç 2 yıla inmiş bulunmaktadır. Buradan da anlaşılacağı gibi, yeni ekonomi demek, daha çok verimlilik, daha az maliyet demektir. (Sourtimes Entertainment)

Giriş Bilgi teknolojileri verimlilik artışına maliyet düşüşüne ağ etkilerine aynı işlevi gören çok değişik yelpazede ürünlere sebep olmaktadır.

Giriş Küreselleşme daha büyük pazar daha fazla rekâbet küresel talep oluşturmaktadır. Şirketler kâr yapmayı amaçlayacaklardır.

Kısa Dönemde Durum Şirketler devam etmekte olan bir değişim sürecinin içinde yer almakta. Kısa dönemde şirketlerin durumu: Bilgi teknolojilerinin ilk etkilerinin görülmeye başlandığı durum. Uzun dönemde şirketlerin durumu: Bilgi teknolojileri ve küreselleşmenin etkilerinin yaygınlaştığı durum.

Kısa Dönemde Durum Kısa dönemde şirketlerin durumu: Bilgi teknolojileri kullanmanın çok kârlı bir yatırım olduğu özellikle yeni teknoloji ürünleri üreten firmalar tarafından bir pazarlama stratejisi olarak duyurulmaktadır. Piyasada bu “ilk fırsatı” görenlerin elde ettiği avantajlarla ilgili çok örnek mevcuttur.

Kısa Dönemde Durum 90\90 120\80 80\120 100\100 Yenilikçi ürünü pazarlayan şirketlerin amacı: Yeni teknoloji uygulama ya da uygulama durumda iki (grup) şirketin stratejik etkileşimi. Birinci (grup) şirket İkinci (grup) şirket Yeni T. Eski T. 90\90 120\80 80\120 100\100

Kısa Dönemde Durum Fakat bütün şirketler yeniliği aynı anda adapte etmemektedir:

Kısa Dönemde Durum Fakat bütün şirketler yeniliği aynı anda adapte etmemektedir: Yenilikçiler Erken Erken Geç Geri Zaman Uyarlayanlar Çoğunluk Çoğunluk Kalanlar (2.5%) (13.5%) (34%) (34%) (16%)

Model Uzun dönemde şirketlerin durumu: Kısa Bilgi Teknoloji Dönem Küreselleşme Roger Yayınma Teorisi

Model Önceki bölümlerde anlatılan bilgiler biraraya getirilip tekel rekabetçi ya da oligopolistik yapıdaki piyasalarda uzun dönemde ne olacağı Rogers Yayınma Teorisi ve Oyun Teorisi kullanılarak tahmin edilmeye çalışılmıştır. Şirketlerin Cournot tipi rekabetle mücadele edecekleri varsayılmıştır.

Model Durum 1: Uluslararası ticaretin ve yenilikçi ürünün olmadığı iki ülkedeki piyasa. Şirket kârı: Kâr maksimizasyonu ve Cournot tipi rekabet:

Model Durum 1: En iyi tepki fonksiyonu:

Model Senaryo 1: Bütün şirketler birbirine benzerse:

Model Senaryo 2: Uluslararası ticaretin olduğu ve yenilikçi ürünün olmadığı iki ülkedeki piyasa. Yabancı şirket kârı: Kâr maksimizasyonu ve Cournot tipi rekabet:

Model Senaryo 2: Bütün şirketler birbirine benzerse:

Model Senaryo 3: Uluslararası ticaretin ve yenilikçi ürünün olduğu iki ülkedeki piyasa. Yerli şirket kârı: Yabancı şirket kârı:

Model Formül Türetme:

Sonuç Karşılaştırmalı Analiz:

Sonuç Karşılaştırmalı Analiz:

Sonuç Karşılaştırmalı Analiz:

Sonuç Strateji: Yüksek maliyetli fakat rakiplere maliyet üstünlüğü sağlayan ürünleri adapte etme. Bir şirketin piyasayı terk etme koşulu: Bir şirket kaybettiği pazar payı sebebi ile zarar ediyorsa, ürünü adapte ettiğinde zarar devam ediyorsa ve eğer ürünü adapte ettiğinde kendisinden sonraki bütün şirketler piyasandan çıkıp müşteri artışı sağlasa da zarar devam ediyorsa bu şirket piyasayı terk edecektir.

Sonuç Olumsuz Tablo:

Sonuç Bu çalışmada varsayılan koşullar gerçekleşmesi durumunda gelecekte bilgi teknolojileri maliyetler için bir kolaylık olmayıp kendileri en büyük maliyeti teşkil edebileceklerdir. Ürün fiyatları azalmayabilir. Küreselleşme ve BT piyasalardaki firma sayısını arttırmayabilir. BT teknoloji ürünleri yüksek fiyatlarla piyasaya sürülmesi durumunda bu ürünleri adapte etmekte geç kalan şirketleri piyasadan uzaklaştırabilir. Rekabetin azalması tüketici aleyhine neticelenebilir.